رواية هربت منهم إليك الفصل الثاني 2 بقلم سلسبيل أحمد
رواية هربت منهم إليك الفصل الثاني 2 بقلم سلسبيل أحمد
رواية هربت منهم إليك البارت الثاني
رواية هربت منهم إليك الجزء الثاني

رواية هربت منهم إليك الحلقة الثانية
– أكيد في اي حل تاني يا ياسين غير اننا نتجوز!
= مفيش.. اسمعي يا فريده انا هعرف احميكي لما
تكوني مراتي هعرف اقف قصادهم ومخليش حد يرفع عينه فيكي لكن غير كده غلط وانا مش هقعد معاكي في بيت واحد بالشكل ده انا خايف عليكي
” حاولت افكر ولكن مكنتش قادره اوافق!! انا عمري ما تخيلت اتجوز بالطريقه دي ! ”
بصتله بستغراب: وانت ايه ذنبك فكل ده ؟؟ ليه تتجوزني؟ عشان بس تقدر تحميني منهم؟
اتنهدت: وايه الجديد مانا طول عمري في ضهرك
– انا اه عمري ما كنت محتاجه ليك في مره وملقتكش لكن كانت حاجات عاديه بس ده جواز يا ياسين
= عمي احمد الله يرحمه كان دايما بيوصيني عليكي.. وقالي ان لو حصله اي حاجه افضل جمبك و انا اديته كلمه اني عمري ما هسيب اي حاجه تآذيكي يا فريده
– انا… ءء انا تعبانه وعايزه انام
شاور بأيده: ادخلي نامي في اوضتك.. واقفلي عليكي الباب
” قومت دخلت الأوضة وقفلت الباب زي ما قالي دموعي نزلت و ضحكت في نفس اللحظه.. ضحكت ان في لسه حد خايف عليا اكتر من نفسي.. وبيعاملني كويس كان جوايا خوف كبير من وقت لما هربت و سيبت البلد ومكنتش عندي ادني فكره اروح فين او اعمل ايه و هو حل كل ده لما ظهرلي فجأه.! نمت من كتر التفكير والتعب.. ”
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
|| تاني يوم | الساعه 9 الصبح ||
” كنت في الحمام بغسل وشي سمعت خبط جامد على باب الحمام فا فتحت بسرعه وانا مخضوضه ”
– فريده !
= فيه ايه يا ياسين !! بتخبط كده ليه!
– افتكرتك مش جوه!
” بصتله بستغراب فا اتنهدت ”
– صحيت ابص عليكي ملقتكيش في الأوضة وافتكرتك مش في البيت!
بصتله بنص عين ورفعت حاجبي: افتكرتني هربت!!
سكت فا اتكلمت بقمص: ده انت مش واثق فيا بقا !
– لا انا عارفه انك مجنو..نه مش اكتر
= طب احنا محتاجين نتكلم يا ياسين يا على فكره
– على الصبح كده
= اه
– فكرتي خلاص؟
= اه
“قعدنا و بصلي كأنه متوقع ردي”
– انا موافقة
بصلي بستغراب: موافقة!
– اه مالك
= مش ده الى توقعته عموما
= مهو عشان انا ملقتش حل غير كده.. تعرف اني كنت سامعه عمك بيتكلم على عريس ليا اصلا؟
– و ده بقي الى خلاكي تمشي!
= امال كنت عاوزني اقعد؟ اهو ده الى ناقص اتجوز بالغصب! ليه عايشين في 1940 !
– انتي عارفه كويس العيلة صعبه ازاي و العادات الى ماشين عليها ممكن تبقي من 1940 عادي
= عارفه بس الي مكنتش اعرفه اني هتخذل بالشكل ده في ماما لكن هقول ايه! هي فالأخر زيهم وكلهم قرايب و عيلة واحده و ماشين بمنطق محدش غريب يدخل العيله ولا حد يخرج منها يعني كنت كدا كدا هتجوز بالعافيه من هناك احتمال كانوا يجوزوني طه ابن عمك وانا مش بطيقه..
“كان باصص لعيوني بتركيز وانا كمان بصتله للحظات”
– انا مبعرفش اتكلم مع حد غيرك.. عشان انت غيرهم يا ياسين مش بس عشان معظم حياتك كانت بره البلد و لهجتك مش زيهم لكن شخصيتك نفسها غيرهم هما مش بيحبوا يفهموا ولا بيسمعوا غير نفسهم.. لكن انتي سمعتني و فهمتني فا انا عمري ما ههرب منك
” كنت ملاحظه نظرات غريبة في عيونه ليا.. كانت نظرات دافيه و جميلة ابتسمت و شاورت قدام وشه”
– انت معايا؟
= معاكي..
“وفعلا خدني و نزلنا و روحنا عند مأذون وعملنا كل الإجراءات وبقيت رسمي.. مرات ياسين جابر السيد.!
بعد ما طلعنا خدني على مكان تاني و لقيته بيدخلني مول كبير… قالي اشتري كل الى محتاجه وانا فعلا كنت محتاجه كام حاجه.. وهو كمان بدأ يشتري كذا حاجه رجعت بشنط كتير اوي وهو رجع بحوالي اربع شنط بس فا بصتله وانا بضحك”
– معاك فلوس ولا هنجري؟
ابتسم: معايا
” حاسب بالفيزا بتاعته وبعدين خرجنا خدنا تاكسي وبعدين نزلنا قدام البيت كنت فرحانه جدًا! لكن واضح انوه الدنيا مش بتحب تشوفني فرحانه فتح الباب ودخلنا عشان نتفاجئ بأبوه.. عمي جلال.. وكمان ماما ! الاتنين قربوا ناحيتي وعينهم بطق شرار بالذات ماما وانا بصيت للأرض بخوف لكني لقيت ياسين بيرجعني ورا ضهره و واقف قصادهم”
– هتجف جدامي اياك ؟؟؟ اوعي من خلجتي !
= محدش له دعوه بيها يا ابوي !
ماما اتكلمت بغيظ: حرقـ. تي قلبي عليكي و فالاخر هربـ. انه هنا !؟؟ وفاكره انك خلاص كده عملتي الي في دماغك؟؟؟ فاكره انك هتسرحي من غير كبير !
ياسين بثبات: احنا مش هربانين دي شقتي وانا و فريده قاعدين هنا عشان اتـ..
” عمي قاطع كلامه و صْربه بالقلم فتحت عيوني وحطيت ايدي على بوقي بصدمه وانا مش مصدقه الى حصل قدامي ”
– اني غلطان اني وثقت فيك هربـ تها وجاعدين في شقة لحالكم هي دي الاصول !!!
” لقيت ياسين قبض ايده وعروقه كانت بارزه من الغضب مسكت ايده وانا وراه عشان يهدا!! ولكني لقيت ايد ماما بتشدني ناحيتها بعنـ. ف ”
– انتي هتيجي معايا فاهمه ! و هتتحبـ. سي عشان انتي واضح مينفعش معاكي غير كده
ياسين سحبني ناحيته وبصلهم: فريده تبقي مراتي!! وفي شقتي فاهمين يعني ايه ؟؟
الاتنين بصوا لبعض بدهشه و عمي قرب من ياسين: اتجوزتها من ورانا؟؟
– لا كنا هنعرفكم!!! احنا لسه جاين من عند المأذون
= و المحروسه موافقه؟ ولا متجوزها بالغصب
– لاء برضاها
= اه اذا كان كده.. يبقي هستناك
” استغربت من هدوء عمي المفاجئ الى حصل ومفهمتش اي حاجه ”
بص لماما: يلا بينا يا فاطمه
– يعني مش هترجعي معانا ! انتي واعيه للي بتعمليه
” مردتش عليها و كنت خايفه لكن مشيت مع عمي ! يعني ايه مشيوا بالسهوله دي ؟! ”
” ياسين قفل الباب وراهم وبعدين فضل واقف بصمت و صْرب الكرسي بقمة العصبيه وقعه.. ”
– ياسين اهدي! اهدي!
” مسح بأيده على وشه وبعدين فتح الباب ونزل وراهم ”
– ياسين رايح فين ! ياسين !
” قعدت بقلق وانا عارفه ان الى حصل مش هيعدي على خير.. وعمري ما كنت اتخيل عمي يصْربه قدامنا.. انا مكنتش فاكره ان علاقتهم كده! وبعد ما طلع زعابيبه هدي ومشي !! هو ايه العبث ده كله! ”
” دخلت اوضتي وفضلت اعيط كنت بعيط بدون ارادتي لما لاحظت كم المشاكل الى جبتها لياسين و لسه هجيبها..! بعد دقايق سمعت صوته بره عرفت انه طلع بعدين جه خبط على اوضتي ودخل”
“مسحت وشي وهو قرب ناحيتي علي حرف السرير”
– بتعيطي ليه!!
“عياطي زاد و احساسي بالذنب بسبب تصرفاتي زاد اكتر قرب ومسك ايدي”
– ممكن تهدي؟
” رفع وشي ناحيته ومسح دموعي ”
– اهدي
رميت راسي في حضنه: انا اسفه كل ده بسببي
رفع ايده بهدوء وطبطب على ضهري: ششش اهدي بس بطلي عياط يا فريده
– انا عمري ما تخيلت انهم يعرفوا مكانا ويحصل كل ده انا مفكرتش في اي حاجه وكل دي نتايج افعالي وانت ملكش ذنب فكل ده انا ها
قاطعني: طب بس بس اهدي
بطلي كلام شوية ممكن! كده كده كانوا هيعرفوا!
– وازاي مشيوا؟ ازاي سابونا؟
= ممكن متشليش هم حاجه؟
– لاء!! انا مش عايزاك تدخل في مشاكل بسببي انا عمري ما شوفت عمي بيـ..
” سكت ومكملتش فا هو بصلي ”
ميل خده ناحيتي: هو القلم معلم جامد؟
ضحكت غصب عني وبصتله: انت فعلا بتهزر!
ابتسم ومسح علي وشي بحنان: مش عاوزك تعيطي ولا تقلقي وانتي معايا انتي مراتي خلاص فاهمه يعني ايه؟ محدش هيقرب لك يا فريده
– طب هو يقصد ايه بأنه هيستناك؟ و ليه كان فاكر انك اتجوزتني بالعافيه!
= عشان هما عارفين انك عنيده ومش عايزه تفضلي هناك ولا عايزه حد يتحكم فيكي دماغك غيرهم و طقه و متهـ وره
– طيب وانت شايف ايه؟
بصلي بـ ربع ابتسامه: انا شايف انك مختلفه بتفكري و ذكيه ومش بتحبي القيـ ود
بصتله وتقريبا عيوني كانت على شكل قلب: بجد!
“هز راسه بهدوء”
– طيب.. انا .. احنا مش هناكل؟
= هناكل ايه
– مش احنا اشترينا اكل؟ اتفرج على المهاره بقا
= مستني على نا.. ر
ضحكت: ماشي
“كنا جايبين فراخ و بطاطس فا عملت صنيه بطاطس بالفراخ و عملت الرز لكن عشان دي اول مره اطبخ خليني اقول اني حرقـ. ت الصنيه شوية صغيرين”
– يا خبر ايه الدخان ده؟
= مفيش.. الفراخ طلعت مشوية بس
ضحك وهو بيبص على الصنيه: يلا الحمد لله تعالي نغرف
” حضرنا السفره وقعدنا ناكل وبعدين لاقيته وقف اكل وبصلي وهو شكله عايز يقول حاجه لكن متردد ”
فلاش باك #
– استني يا بابا !
اللتفت وبصله: خبر ايه ؟
= هي مش عايزه ترجع ! وانا نفذت الى انت طلبته
– من غير كتر كلام الى طالبه انكم تكونوا في البلد بكره فاهم ؟
= لكن انـ
قاطعه: انا جولت كلامي !
باك #
– مالك يا ياسين؟ مش بتاكل ليه
= مفيش حاجه.. هو.. بصي يا فريده
بصتله بعدم ارتياح: اتكلم
– احنا لازم نرجع بكره البلد
= ايه؟
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية هربت منهم إليك)