روايات

رواية قلوب أرهقها نبضها الفصل الرابع والخمسون 54 بقلم نرمين قدري

رواية قلوب أرهقها نبضها الفصل الرابع والخمسون 54 بقلم نرمين قدري

رواية قلوب أرهقها نبضها البارت الرابع والخمسون

رواية قلوب أرهقها نبضها الجزء الرابع والخمسون

قلوب أرهقها نبضها
قلوب أرهقها نبضها

رواية قلوب أرهقها نبضها الحلقة الرابعة والخمسون

فتح فارس الرساله وفضل متنح و عنية مبرقه جامد ولم يستطيع أن يصدق ما يرا إمامة
فارس/ مش معقول استحاله اكيد في حاجة غلط استحاله الملاك اللي انا شوفته ممكن يعمل كده معقول معقول لا لا والله عقلي رافض
لم يقدر علي تكملة الفيديو لمدي حقرته
نزل بقراءة الرساله
مكتوب تحتها بيجاد اقنع ماجد يسيب البنات لامهم و يا دار مادخلك شر. أقنعة احسن ما افتح في القديم و من بكره كله حيتعاد تاني وتلافي فيديو البرنسيسه مشرف علي كل المواقع التواصل تاني بس المره دي مختلف و انت فاهم و انا فاهم براحة كده ادونا البنات و احنا هناخدهم و نسافر من هنا خالص بس البنات يرجعوا لحضن امهم و كفايا بقا اللي حصلها منكم
و احمد ربنا أنت واخوك انا كنت ناوي انتقم منكم لولا هي اللي خلتني أتراجع
بعت ولد فاطمة إلرساله وهو يعبر الطريق تأتي عربية مسرعة تخبطة و يتوفي في الحال
قام فارس و فق و هو في حالة زهول غريبه مما راي أمامه
طلع بيجاد من الحمام واستغرب من شكل فارس
بيجاد/ فارس في ايه وافق متنح مكانك كده ليه ايه اللي حصل و ماسك موبيالي كده ليه في ايه انطق
ناول فارس التليفون لبيجاد دون أن يتفوه بأي كلمة
و سابه ودخل ينام
نظر بيجاد لتليفون و شهق من الخضه بيجاد بغضب يأولاد ال…..مش حرحمكم
واتصل لماجد
بيجاد/ بزعيق ماااااجد ربع ساعة تكون عندي. و هات امجد بسرعة
ماجد/ خير يا بيجاد ايه اللي حصل وايه اللي معصيك قوي كده خير
بيجاد/ ماجد هات اخوك وتعالي حالا وقفل الخط
حاول بيجاد أن يخبط علي فارس و لكنه تراجع مش عارف يقوله ايه
وفي الداخل فارس رايح جاي عقله مش قادر يستوعب اللي حصل
فارس في نفسه / لاء لاء انا عقلي مش قادر يستوعب في حاجة غلط اكيد استحاله تعمل كده وفتح تليفونه يتفرج علي فيديو تاني
فلاش بااااك
ببجاد / فارس انت واقف متنح مكانك كده ليه انا عاوز افهم
في هذه اللحظة فارس ارسل الفيديو لنفسه قبل أن يعطي بيجاد التليفون
باااك
شغل فارس الفيديو ويدق فيه و فجاءة هبد التليفون علي سرير من بعصبية وعقله توقف عن العمل
سمع صوت أصوات برا
خرج وجد اعمامه برا و أبوه في قمة غضبه
خارج فارس ليهم
قال فارس و بدون مقدمات وبصوت عالي
– انتم ازي تسمحوا لوحده زي دي تقعد وسطيكم و لاء كمان مأمنين علي البنات معاها ايه مش خايفين علي بناتكم منها بس انا خايف علي اختي وهطلع اجبها
حمزة/ انت بتكلم علي مين كده انا عاوز افهم
ماجد/ حمزة خش نام دلوقتي انت ايه اللي صحاك
حمزة / من فضلك عمو ماجد انا عاوزة افهم فارس بيتكلم عن مين كده
فارس بغضب / هكون بتكلم عن مين عن ربه الصون و العفاف خالتك اللي رسمة عليكم كلكم دور الملاك ولكن هي في الحقيقة
وفجأة.نزل علي وحة قلم صوته رج المكان
بيجاد ولأول مرة يراه الجميع بهذا الغضب وكأنه تحول لشخص أخري :
– اخرس انت تخرس خالص فاهم ولا مش فاهم صوتك ده مسمعوش واتفضل علي اوضتك ثم التفت لحمزه وانت يا حمزة خش نام و مش عاوز اي كلام في الموضوع ده دلوقتي
حمزة/ بس هو بيتكلم عن خالتوا كده ليه هو ايه اللي شافه خلاه بتكلم كده انا بس عاوز اعرف
امجد / حمزة عدي اليوم و خش نام دلوقتي
اتصل بيجاد بمسك
بيجاد / مسك انتي صاحية
مسك / اه يا حبيبي خير في ايه
بيحاد/ البنات صاحين بردو ولا ناموا
مسك / لا كل واحد دخل اوضتها وناموا هو في ايه يا بيجاد قلقتني بقا قول حد حصله حاجة كلكم كويسن وفارس
بيحاد / اهدي بقا يا مسك هتعرفي كل حاجة انا طالع انا و امجد و ماجد
مسك / تشرفوا استر يارب
قامت مسك غيرت ملابسها و سمعت خبط علي باب قامت تفتح
في نفس اللحظة كانت مسك الصغيرة سرحانه بتفكر في فارس و سمعت هي كمان الخبط
قامت علشان تفتح سمعت صوت بيجاد بيزعق ولأول مرة مسك تشوف بيكاد بكل هذا الفصل
مسك الكبيرة / بيجاد وطي صوتك البنات تصحي و خشوا اقعودا و فهموني في ايه و ايه سبب تجمعكم و طلعوكم في الوقت ده مش طبيعي اكيد وراه مصيبة فا انتطقوا بقا احسن انا قلبي هيقف
بيجاد / مسك فارس شاف الفيديو بتاعك
خبطت مسك علي صدرها يالهوي يالهوي يالهوي
ببجاد/ اهدي بس يا مسك متعمليش في نفسك كده خلينا نتفاهم الفيديو متنشرش ده اتبعت في رساله
مسك/ اهدي هو ايه اللي اهدي حرمان السنين دي كلها و تعب سنتين راح علي أرض حرماني من عيالي كل السنين دي راح في لحظة راح بضغطت موبايل. يااااه يا وجع قلبي و فارس شاف امه وهي في حضن رجاله و صدق صح فارس صدق أن انا عملت كده اكيد صدف
شهقت مسك صغيرة من بعيد ووضعت أيدها علي فمها من الصدمة
ثم التفت لبيجاد مسك بغضب لبيجاد
مسك ببكاء هستيري .:
بس تعرف انت السبب ايوا انت السبب انت اللي خلاك تنزل بيهم من برا لاء و نزلت من غير حتي ما تقولي انك نازل علشان عارف ان مش هوافق أنهم ينزلوا صح نزلتهم ليه انطق نزلتهم ليه نزلتهم علشان يتفرجوا علي فضحية امهم اللي كنت خايفة منه حصل ااااااه و اترمت علي الارض وهي بتخبط علي رأسها و دموعها مغرفها
جرت عليها مسك صغيرة وحضتنها:
– قومي يا امي و ارفعي راسك كده قومي يا حببتي كفايا بقا اتحملتي السنين دي كلها علشان تحميهم بس انا بقولهالك اللي ميصدقكيش فيهم يبقا الله الغني عنهم كفايا العذاب و الحزن الي كنتي عايشة فيهم و علي أيدنا كلنا لا كنتي بتاكلي ولا بتشربي بمعني كنتي عايشه ميته و مالت عليها و حضنتها جامد
نزل بيجاد لمستواهم و شد مسك لحضنه اهدي يا حبيبتي اهدي علشان خاطري أن شاء الله كله هيتحل لو صلت أن اقولهم الحقيقة هقولهم بس اهدي
خرجت مسك من حضنه
مسك/ اوعي اوعي تقولهم حاجة عني سيب فارس يعمل اللي هو عاوزة بس اوعي تعترف لهم بحاجة مضيعش تعب سنين علشان خاطري ونبي يا بيجاد اوعي تقولهم وحياتي وحياتي
بيجاد/ خلاص يا حبيبتي مش هقول حاجة خلاص يا راحة قلبي وحياتي قومي يا مسكي قومي يا حببتي واسندي نفسك وتعالي علشان نتكلم علشان نشوف حنعمل ايه
امجد/ موكا خشي اعملي لخالتك اي حاجة سخنة تهديها
موكا/ حاضر حعملها ينسون علشان تهدي
ماجد/ و اعملننا قهوة احنا كمان يا موكا
موكا عيوني حاضر دخلت موكا المطبخ و اول ما دخلت انفجرت في العياط علي حظ خالتها وعلي اللي سمعته مسك / معقول يا امي استحملتي كل ده زمان معقول كل ده كنتي شيلاه لوحدك واحنا اللي كنا دايما نسال ليه دايما بعده ولدها عنها و منلاقيش اجابه من حد يا اااه كل ده كنتي شيلاه والناس سؤءت سمعتك واستحملتي ليه كل ده و يا تري مين اللي عمل فيكي كده يا حبيبتي
مسحت موكا دموعها بضهر أيدها و قامت عملت القهوة و الينسون وخرجت
سمعتهم بيتكلموا و فاهمت من كلامهم أن ام فرح ورحمة هي السبب
ماجد/ يعني انتم عاوزني اسبلها البنات بسهوله دي لاء طبعا دي بتحلم يا امجد نجوم السما اقربلها من البنات
بيجاد / ما انت لو ما عملتش كده ابوها هيرجع ينشر الفديو تاني يا ماجد و نلف نفس لفه تاني و نرجع الزمن لوارا
موكا/ مع احترامي لكلامكم اسمحولي اقول راي في الموضوع ده
ماجد / قولي يا موكا انتي اصلا دماغك بتعحبني
موكا/ بص يا عموا ماجد اولا فرح و رحمة ما عدوش صغيرين بلعكس فرح خلاص علي وش جواز و مخطوبه فعلا حضرتك تقعد معاهم و ترسيهم علي الحوار كله من أوله لاخره و هما ليهم حرية الاختيار ولون رأيهم معروف من قبل اي حاجة
ماجد/ مش فاهم يعني ايه رأيهم معروف يعني هما عاوزين ايه
موكا/ اقولك من غير زعل طول عمر بناتك شايفين نفسهم أنهم مش مننا وبالأخص فرح طول عمرها حاسة أننا كلنا بدون استثناء السبب في بعد امها عنها حتي في معاملتها لينا كلنا انا بقولك من دلوقتي يا عمو ما تتفاجأش لو اختاروا يقعدوا مع مامتهم واظن أن ده من حقهم غير كدا هما كانوا هيبعدوا عنك عاجلا ام اجلا
فرح كانت حتتجوز و تسافر واللي حضرتك متعرفهوش أنها كانت بتخلص ورق رحمة كمان علشان تاخدها معاها و كانوا حيقولولك علي خبر ده قبل السفر علطول خليها انت بجميله و سبهم يقعدوا مع مامتهم
امجد/ بسم الله مشاء الله عليكي يا حببتي ربنا يكملك بعقلك و الله وعرفتي تربي يا مسك
حضنت موكا خالتها بحب
قام ماجد وامجد علشان يروحوا
ماجد/ خلاص تمام الخيرة فيما اختاره الله انا حعمل زي اللمضة ما قالت وربنا يستر بقا
مشي امجد و ماجد
قاعد بيجاد مع مسك بيبص ليها بعشق و اشتياق
رجعت موكا بعد ما قفلت الباب
ألقت موكا نظره عليهم و ابتسمت كبرت وهي تري نظرات العشق بينهم وتعلم مدي تعلقهم ببعض وكانت دائما تحكي عن قصة الحب الاسطورية التي تجمع خالتها بزوجها وكانت تحلم واتمني أن تتزوج أحد مثل بيجاد يعشقها كل ذلك العشق و لكنها أدمعت لنا عرفت مدي معانات خالتها وكان الحياه قد استكترت عليها الحب
قالت موكا / عاوزين مني حاجة انا دخله انام احسن ابنك في الكليه عليه رخامة أقسم بالله ما شوفتها في حياتى يلا انچوي بقا و غمزت لمسك
مما جعل مسك تبتسم لا ارادي عنها و سابتهم ودخلت
شد بيجاد مسك لحضنه وقاعد بيها علي الكنبة الكبيرة وقال بحنانه المعتاد
– ارتاحي علي صدري يا راحت قلبي من جوا يا دنيتي يا كل املي خشي في حضني وان شاء الله حتتحل
مسك/ حتتحل ازاي يا حبيبي انا حاسة أن عيالي بيضيعوا مني للمرة التانية علي التوالي وانا عجزة مش قادرة اعمل حاجة ايدي متربطة مكانها
بيحاد/ تعرفي يا راحة قلبي أن انا اول مرة أمد ايدي علي فارس
قامت مسك من حضنه و نظرت في عينيه
مسك / ايه عملت ايه يا بيجاد مديت ايدك علي فارس انت اكيد بتهزر صح
بيجاد/ لاء للاسف ما ستحملتش وهو بيتكلم عليكي بطريقه ما عجبتنيش
مسك/ تقوم تمد ايدك علي راجل اطول منك و كلها كام شهر ويكون دكتور في الجامعة لا يا بيجاد انت غلط جامد
بيجاد/ يعني عاوزاني اشوفه بيغلط و اسيبه
مسك / ما تنساش أنه ما يعرفنيش ولا يعرف انا مين انا بلنسباله واحده غريبة اتعرف عليها قريبتكم بس من بعيد صحيح ارتاحلي بس ده مش مبرر أنه يتغاضي عن اللي شافة هو ليه الظاهر لكن هو معشرنيش علشان يعرف أن انا ممكن اعمل كده ولاء كان لازم تتعامل بحكمة اكتر من كده يا حبيبي
بيجاد / اهو اللي حصل ومقدرتش اتحكم في اعصابي وهو بيتكلم عليكي قدام حمزه و امجد و ماجد
مسك يعني انت كمان ضربته قدام حمزة اللي هو بيدرسله لاء يا بيجاد ملكش حق فارس الاستاذ بتاع حمزة
بيجاد/ ما انا لو مكنتش عملت كده كان حمزة و فارس حيمسكوا في بعض لأن حمزة اتعصب لما سمع فارس بيتكلم عليكي كده
مسك / يلا يا بيجاد انزل الوقت اتاخر وانا حقوم بدري عندي شغل كتير وبكرة أن شاء الله نتكلم
قرب منها بيجاد وغمز لها
بيجاد/. وانزل واطلع ليه ما تخليني هنا وخلاص بقا حتي انتي وحشاني قوي يا راحة قلبي يلا بقا ريحي قلبي وتعالي في حضني اشم رحتك وحشاني قوي ريحتك يا مسكي
بيجاد اتلم وانزل عطر نايمة جوا معايا في الأوضه مش وقته اللي انت عاوزة ده
بيحاد/ هو ده كمان ليه وقت انا بس كنت عاوز اجيب اخ لفارس يلعب معاه
مسك بضحك ده علي اساس ان فارس في الحضانه و حتجبلوا اخ علشان يلعبوا سوا قوم انزل يلا قبل ما حد يصحي من البنات بقا منظرنا حيكون مش حلو
بيجاد/ اوف امري لله نازل اهو
وصلته مسك الباب و فتحت الباب وخرجت بيجاد ولكن رجع فجاءة خطف منها بوسة وجري
ابتسمت مسك علي حركاته الطفوليه اللي مش بيبطلها قفلت الباب ور جعت بذاكرتها لوار
لما استخبي بيجاد تحت السرير عندهم في البلد لمت مسك صنية القهوة ودخلتها المطبخ ودخلت حضنت عطر ونامت بدون ما تفكر
وعند فارس الغضب كان مسيطر عليه لا بعد حد و كل ما يفتكر اهانه بيجاد ليه قدام أعمامه وحمزة يستشيط غضبا أكثر
طلع النهار علي و الكل بداء يستعد للذهاب في من يذهب للعمل واخر يذهب الجامعات
عند مسك فوق قامت لوجين و موكا علي مطبخ لتحضير فطار
لوجين / هي ايه كوبيات القهوة دي أنا امبارح قبل ما انام غسلة كل مواعين هو في حد جه امبارح احنا نايمين انتي عارفه اختك بتحط دماغها مبتصحاش ولا بالطبل البلدي
موكا / عارفة يا ختي بتخشي في عالم الا وعي
لوجين/ مين بقا اللي جه اخلصي واضح انهم كتير من عدد فناجين
موكا / عمو بيجاد و بباكي و عمو ماجد
لوجين / خير يا رب اصلهم مش متعودين يجوا في وقت متأخر كده اكيد في حاجة مهمة هي اللي خلتهم يجوا
اتلجلجت مسك و لكنها لقت مخرج
موكا/ اصل مامت فرح ظهرت و عاوزة تاخد البنات يعيشوا معاها المهم يلا نحضر الفطار علشان ماما عاوزاهم يطلعوا يفطروا معانا
صحت عطر وجدت نفسها في حضن مسك و هي نايمة و دموع علي وشها كتير
عطر/ ماما ماما انتي بتعيطي
فتحت مسك عينيها ببطيء شديد بشده الضوء و عينيها حمرا من أثر البكاء كانت بتعيط دون أن تشعر
مسك صباحووووووو بيضحك بلون الشمس يا قلبي نمتي كويس يا حببتي
عطر/ الله ايه الصباح جميل ده يا اجمل ماما
مسك يلا حببتي قومي كده اغسلي وشك واتوضي وصلي وتعالي يلا علشان اسرحلك شعرك
قامت عطر تجري على الحمام بسرعة تعمل اللي قالتها عليه عطر رجعت لقت مسك بتفرش السرير ساعدتها و قاعدت قدام المرايا و مسك بتمسك مشط وبتمشط شعرها بحنان
تحت عند بيجاد البيت كله صحا و جاسر و حاتم اشتغلوا هزار وحمزة قاعد ساكت وبيجاد قاعد معاهم
خرج فارس من أوضتة و عينه حمرا من قله النوم
فارس/ صباح الخير رد عليه جاسر و حاتم حمزة نزل راسه علي الارض و بيجاد ما بصلهوش اصلا
لاحظ الشباب تكهرب الجو
جاسر/ طايب ايه مش يلا علشان الكليه حد يكلم بنات
حاتم/ اصلا لسه الوقت بدري قوي علي معاد المحاضرة
بيجاد / اصلا احنا كلنا كده طالعين نفطر فوق عند البنات
فارس/ تمام اطلعوا انتم وانا حجهز نفسي علشان منتاخرش علي شغل
بيجاد بزعيق وانا قلت حتطلع يعني حتطلع فوق
فارس/ بابا انت عمرك ما فرضت حاجة علينا لو سمحت انا مش طالع عند الست دي تاني اصلا
في دخول مسك الصغيرة نزلت علشان تقولهم الفطار جاهز فتحلها حمزة وسمعت الحوار
موكا/ عن اذنك يا عمي أن شله عنه مطلع اه أن شله ما طلعت لا طلوعك حيطول عمرنا و لا عدمه حيموتنا
ايه ياعم انزل علي أرض شوية و حس بالناس اللي حواليك فوق بقا
فارس/ لو سمحتي يا انسة ما تدخليش في ملكيش في
انا حر وانا موجهتش ليكي كلام
مسك/ بلا آنسه بلا زفت بقا هو ايه اللي مليش ادخل في يا مهندس يا عبقري يا اللي واخد شهاداتك من بلاد برا يلا فاضلك شعره و تكون دكتور في تخصص البرمجيات إذا كان واحد في مكانتك معرفش يفرق البرنامج من أنه حقيقي أو فيك تبقي الناس معذورة بقا أنها تصدق اي حاجة تشوفها قدمها إذا كان أهل التخصص نفسهم معرفوش يفرقوا ما بالك بالناس الغلابة
انا اللي لسة بدرس أ ب برمجيات سهرت طول الليل علي الفيديو لحد ما جبت اصله و انت العالم الكبير صاحب الشهادات الجامعية بلح أيوة بلح ده اكيد مثال يثبت أننا لما نكون عاوزين نصدق حاجة عن حد بنعمي عنينا و نسد ودنا و بنلغي مخنا و المنطق كمان
اخر حاجة عاوز. أقولها للاستاذ الجامعي قبل ما اطلع طظ فيك و في شهاداتك
كل ده وبيجاد مبهور بشجاعتها و بتحديها لفارس اللي مافيش حد قدر يقوله أو يعمل معاه كده
فضل فارس متنح من طريقتها لحد ما قفلوا الباب وراهم
طلعت مسك و الشباب وبيجاد وفارس لاء
فتحت مسك الباب بلهفة ولكنها خذلت لما ملقتش فارس معاهم

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية قلوب أرهقها نبضها)

اترك رد

error: Content is protected !!