Uncategorized

رواية بنات السلطانة الفصل الأول 1 بقلم نور عصام

 رواية بنات السلطانة الفصل الأول 1 بقلم نور عصام

رواية بنات السلطانة الفصل الأول 1 بقلم نور عصام

رواية بنات السلطانة الفصل الأول 1 بقلم نور عصام

في احدى قرى الصعيد في قصر كبير البلد كان 
يلف البيت رايح جاي وهو يستمع لصراخ زوجته من الم الولاده 
محمد : هما اتأخرو ليه استر يارب
ابراهيم (ابو محمد):  اجعد يا ولدي هتبرم كيف الولايه ولا اه
محمد وهو يجلس جنب  ابو: ماهو يا حج اتأخرو جوي 
ابراهيم وهو يطبطب على على يده ولده: متخافش هي الولاده صعبه اجده ادعلها يا ولدي 
في ذالك الوقت كانت  وعد وعواطف اخوات محمد  يقفن في احدى الاركان يستمعن ل حديث والدهم 
عواطف بسخريه: هو مال ابوكي واخوكي  خايفين  عليها كده ولا كأنها بتهم  
وعد بتريقه: له يختي مش بتهم دي السلطانه…..
وبعدين من جالك انهم خايفين عليها دول خايفين على اللي في بطنها مش عاليها منتي عارفه اخوكي و ابوكي هما يهمهم غير الولد 
عواطف برعب : ياخوفي ياخيتي ياخوفي دي لو جابت الولد يبجى سلطانه خدت كل حاجه. 
وعد بغل: تفي من خشمك عال انشأ الله مش هتجيب الا بت 
قطع حديثهم صوت ابوهم وهو بينده ليهم 
هرولت كل من وعد وعواطف اتجاه ابوهم 
عواطف بخوف: خير يا بوي في حاجه محتاج شي 
ابراهيم بصرامه: وانا هحتاج منك يا مجصوفه الرجبه انتي روحي شوفي مرت اخوكي جاعدين تتودوده على اه عال 
وعد بخوف: هنتتودوده في اه بس و احنا طالعين
اهو ولسه هيطلعو لجو الدايه وامهم  ومراتت اخواتهم نازلين
وفي نفس الوقت كان داخل اخوات محمد الاتنين من الباب  
اول مشافهم محمد هرولت اتجاهم 
محمد بخوف : حصل اه ابني بخير حصله حاجه متنطجي 
ماجده مرات اخوه بسخريه وتريقه: ولد اه بس ياريت 
ابراهيم : جصدك اه يا ماجده متنطجي 
زينب الدايه بتلعثم: اصص….صل الست ..الست. جابت…جابت …جابت 
محمد بصريخ جعل اكل اللي واقفين يترعبو: متنطجي يا مره هاتفضلي تلجليجلي كتير اجده جابت اه متنطجي 
جميله مرت اخوه التاني بشماته: جابت اربعه اربعه..اربع بنات 
انصدم كل اللي واجفين من اللي سمعوه لم يتحمل محمد الصدمه جلس على اول كرسي من اللي سمعه 
محمد بصدمه: اربع بنات اربع بنات كيف مافيش ولا واحد ولد ولا واحد 
ماجده بشماته: ولا واحد ياسلفي ولا واحد 
عواطف بفرحه مدريه : يالله ينسوان خلونا نزينو ونعملو وكل  السبوع 
محمد بسرعه : صح جاهزو ل الوكل والزينة بس مش للسبوع 
خديجه( ام محمد ) : امال لأه يا ولدي 
محمد بابتسمامه: لفرحي يا اما لفرحي 
انفزعو كل الموجودين 
ابراهيهم بصوت غاضب: هي الفرحه سيطرت على مخك ولا اه فرح مين يا ولد.
محمد بغل : فرحي انا يا بوي
ابراهيم  : انا اتجننت ولا اه ياولده دي مرتك لسه والده بدل متطمن عليها 
محمد بغضب: اطمن على مين يا بوي ايكش تولع هي وبناتها في ساعه واحده انا جولت هتجوز يعني هتجوز 
ابراهيم : ومين جالك اني معترض على جوازتك بس اعمل اللي انتى عاوزه يا والدي  
وعد بسخريه: ويترى مين سعيده الحظ يا خوي 
محمد: صفيه صفيه بت خالتي 
خديجه: ياما جولتك اتجوز بت خالتك جولتلي مبطجهاش يا اما اه اللي حصل دلوجت ها اه اللي حوصل 
محمد وهو يتجه ل خارج القصر: يوووه يا اما انا رايح اكلم خالتي وجوزها عبال متجهزو الحاجه 
واتجه خارج القصر 
وبدأت الزغاريد تعم المكان
          ????????????????????????????????????????
          ???????????????????????????????????????? 
اما فوق عند سلطانه كانت سلطانه نايمه على السرير وجانبها بناتها الاربعه وحبات العرق تتساقط من على جابينها
دخلت عليها زينب ووجها يكسوه الحزن 
سلطانه بقلق: مالك يا خاله…. وبعدين اه صوت الزغاريد وطلج النار  ده معتقدش ان في حد فرحان
اني جبت بنات ياعني 
زينب بتلعقم: ..اصل..اصل..اصل 
سلطانه: اصل اه في اه هو في حاجه 
زينب اصل بصراحه……………………………
وحكتلها كل اللي حصل تحت نزلت دموع سلطانه وبدأت تعيطت: هو اه وذنبي بس ده قدر ربنا 
وزادت شهقاتها تعبي المكان
زبنب وهي تتطبطب عليها: معلش يا بتي ربنا يعوض عليكي 
كملت وهي تحاول تناسيها : وبعدين انتي هتسمي الجمرات دول اه ها 
نظرت سلطانه ل بناتها و ابتسمت فهم فعلا ايه من الجمال 
وقالت وهي تبقل كل كل واحده منهم وتقول اسمها((شغف….. عهد….  وهج… وعشق…))
زينب بابتسامه: الله اه الاسماء الحلوه دي 
       ????????????????????????????????????????
       ????????????????????????????????????????
و في ذالك الوقت اتجه لبيت خالته واتفقو على كل حاجه وهما سعدو للخبر فهم دائما متمنو ان محمد يتجوز بنتهم صفيه 
واتى الليل بسرعه و بدأ الفرح وطلقات النار والزراغيد ملئت بيت الزيني كل ده وسلطانه قاعده في غرفتها ودموعها ملئت وجهها وخصوصا بعد مدخلو عليها عواطف و وعد وجميله وماجده و خديجه وهما يعايروها ويشمتو فيها 
????????????????????????????????????????????????????????????????
????????????????????????????????????????????????????????????????
في غرفه محمد وصفيه 
دخل محمد الغرفه وجد صفيه جالسه على الفراش 
ورأسها في الارض اقترب منها و خلع عنها الطرحه 
هي  جميله لاكن ليست بجمال سلطانه 
لسه بيقرب منها نفضته بسرعه ووقفت بعيد عنه
محمد باستغراب : مالك يا صفيه بعدتي ليه 
صفيه بمكر: انا عندي شرط جبل متجرب مني 
محمد بعقده حاجب: شرط اه
صفيه: من هنه ورايح معدتش هتجرب من سلطانه
ولا هتلمسها 
محمد بفزع: انتي اتجننتي ولا اه يا بت انتي 
صفيه وهي بتلف وعلى وشها ابتسامه خبيثه:
هوه ده اللي عندي وبعدين انا هبقى ام ابنك 
ضعف محمد معاها فهي تعرف ان  هذه نقطه ضعفه 
وافق محمد على شرطها وعدت الليله 
   ????????????????????????????????????????????????????????
عدى اربع سنين 
كل يوم كان بيعدي كانت سلطانه بتتهان اكتر من الاول خصوصا بعد ما انجبت ولد وبعد سنه جابت ولد و بنت واخر حاجه جابت بنت 
وفي يوم من الايام و سلطانه وهي  تشتغل في المنزل تعبت و اغمى عليهم 
جابولها الدكتور  
اتصدمو جميعا من اللي قاله الدكتور 
الدكتور  : مبروك المدام حامل 
يتبع……
لقراءة الفصل الثاني : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية عريس من ديزني للكاتبة ندى حمدي

اترك رد