روايات

رواية حب رغم القيود الفصل الأول 1 بقلم بسنت قاسم

رواية حب رغم القيود الفصل الأول 1 بقلم بسنت قاسم

رواية حب رغم القيود البارت الأول

رواية حب رغم القيود الجزء الأول

حب رغم القيود
حب رغم القيود

رواية حب رغم القيود الحلقة الأولى

التعريف بالشخصيات :
البطلة: شجن الصاوي 20 سنة تتميز ببشرة بيضاء وشعر أشقر يشبه الذهب في لمعانه وعينين مثل السماء في لونهما
البطل: غيث الصاوي 27 سنة بشرة تميل إلى القمحاوي شعر بني يميل إلى الأصفر أعين سوداء يتخللها الغموض
صديقة البطلة: شذى الريان 20 سنة ذات بشرة بيضاء وشعر أسود وأعين بنية هي الصديقة الوحيدة لشجن تشاركها كل شئ هي حقا بمثابة أخت لها .
صديق البطل: أدهم القاضي 26 سنة بشرة قمحاوية شعر أسود و أعين سوداء شخصيته تختلف كثيرًا عن غيث فهو مرح و عفوي
دكتور أنس مُهران: 29 سنة بشرة بيضاء شعر أسود و أعين بنية تميل إلى العسلي
ابنة عم البطل و البطلة: دارين الصاوي 25 سنة بشرة بيضاء شعر أصفر يتخلله البني و أعين زرقاء
والدة دارين: نيرمين الصاوي 47 سنة زوجة محمد الصاوي
رجاء هنداوي: 44 سنة و هي المرأة التي تبنت شجن من عائلتها توفى زوجها من عامين وهي الآن رفيقة فراشها من حزنها على زوجها وتحب شجن كثيرًا ..
عمة الأبطال: عبير الصاوي 40 سنة و هي العمة الوحيدة ل شجن كانت تحبها كثيرًا وكانت تريد أن تبقى معها ولكن ما باليد حيلة ..
العم الأكبر للبطلة: عبد الحميد الصاوي 60 سنة ويتصف بعصبيته الشديدة وبشاعة اسلوبه في الحديث .
العم الأصغر للبطلة: محمد الصاوي 57 سنة وهو ليّن الأسلوب عن أخوه الأكبر…
____________________________

 

 

(1)
سطعت الشمس بنورها لتستيقظ شجن وتذهب لتغتسل لكي تؤدي فريضتها وبعد ذلك ارتدت ملابسها ثم ذهبت للغرفة المجاورة لها لكي تعطي الدواء لوالدتها هي ليست والدتها ولكن كانت حقًا بمثابة أم وصديقة
شجن : يلا ياماما علشان تاخدي العلاج
رجاء : ربنا يخليكي ليا ياحبيبتي معلش تعبتك معايا وشيلتك حمل مش حملك
شجن : ياماما ياحبيبتي ده أنا أفديكي بعمري كله قوميلي أنتِ بس كده بالسلامة ياجوجو ياست الكل
رجاء : بحاول واللّه ياحبيبتي علشان خاطرك ادعيلي بس
شجن : بدعيلك والله ياست الكل
رجاء : قوليلي بقي هتعملي إيه ف الأجازة دي اوعي تقولي زي كل سنة.
شجن: أه ياحبيبتي زي كل سنة
رجاء : أنا عارفة إني عبء عليكي ومش بترضي تخرجي علشان خوفك عليا بس يابنتي هتفضلي قاعدة ف كتمة البيت دي لحد أمتي
شجن : ياماما ياحبيبتي ما أنا بعمل اللي أحسن من الخروج بكتير هو في أحسن من إني اواظب على صلاتي واقرأ كتب استفاد منها وأقعد معاكي أنتِ وشذى
رجاء: بس بردو ده ميمنعش إنك تخرجي تغيري جو
شجن : حاضر ياست الكل أول ما أكون عاوزة أخرج هاخد البت شذى ونخرج اتفقنا
رجاء :اتفقنا يا أحلى بنوتة ف الدنيا كلها
فطبعت شجن قبلة رقيقة على خد رجاء وذهبت لغرفتها اخذت هاتفها وتحدثت مع شذي…
شجن : ازيك يا شذى عاملة إيه وحشاني يابنتي
شذي: وحشتك ده على أساس إننا مشوفناش بعض امبارح لأ ههههه
شجن : ههههه …عارفة أنا اه بشوفك كل يوم بس بجد بتوحشيني أنتِ أختي يابت
شذي: أنتِ أحلى أخت في الدنيا كلها
شجن: حبيبتي قوليلي بقى هتيجي امتي
شذي : ساعة كده وتلاقيني عندك
شجن : ماشي بس متتأخريش يلا باي
شذي : اوك باي

 

 

وذهبت شجن لتساعد الخادمات لتحضير الغداء لوالدتها وصديقتها وظلت تمازحهم ويضحكون سويا هم يحبونها بشدة وهي تحبهم أيضًا وبعد انتهاءهم من تحضير الطعام جلست شجن تنتظر صديقتها
وعندما كانت شجن تنتظر شذى….
على الجانب الآخر في قصر الصاوي كانت تجتمع العائلة على السفرة ….
عبد الحميد: اومال فين غيث منزلش يفطر معانا ليه
عبير: أنا صحيته و قالي إنه هيلبس و ينزل
في نفس اللحظة كان ينزل بطلنا بهيئته و جاذبيته و هو يُعدّل من ساعته …
عبد الحميد بفخر: أهلًا ب وريث الصاوي
غيث و هو يقبل يد والده: صباح الخير يا بابا
عبد الحميد: يلا أقعد خلينا نفطر
غيث بإستعجال: للأسف مش هقدر ورايا حاجات مهمة في الشركة لازم تخلص
عبد الحميد: ربنا معاك يا حبيبي
في هذه اللحظة وقفت دارين تناديه …
دارين: غيث ممكن طلب
نظر لها بعيونه الغامضة كأنه يجاوبها بماذا تريدين
دارين: ممكن توصلني في طريقك
هز رأسه بالموافقة ليتجها سويًا إلى الخارج لتتجه دارين إلى المستشفى التي تعمل بها فهي دكتورة و يتجه غيث إلى الشركة …..
عندما صعد إلى المبنى وقف كل من بالشركة احترامًا له فهو غيث الصاوي لتقابله مايا السكرتيرة الخاصة به و هي تمشي خلفه متجهين إلى مكتبه …
مايا: غيث باشا أنا جهزتلك أوراق الصفقة الأخيرة محتاجة مراجعة حضرتك
غيث بجمود: سيبي كل حاجة دلوقتي و ابعتيلي أدهم
مايا: اللي حضرتك تؤمر بيه

 

 

جلس على كرسيه و هو يُفكر في شخص ما و كادت الإبتسامة تزوره منذ فترة كبيرة و لكن قاطعها دخول أدهم ليعود إلى الجمود مجددًا….
أدهم بمرح : اهي واللّه اهي شوفتها كانت هتطلع خلاص
غيث بجمود: اتنيل أقعد و بطل تفاهة
أدهم بنفس الجمود: إيه رأيك كده
غيث بإبتسامة حقيقية: مش عارف أعمل فيك إيه بجد
أدهم بفرحة: ربنا يقدرنا على فعل الخير كده نبدأ كلامنا بقى عاوزني في إيه
غيث: جبتلي المعلومات اللي طلبتها منك
أدهم بتردد: مصمم تشوفها
غيث بغموض: دي بالذات أنا لازم أشوفها

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على 🙁رواية حب رغم القيود)

اترك رد

error: Content is protected !!