روايات

رواية ممنوع الرؤية الشرعية الفصل الثاني 2 بقلم فاطمة أحمد أبوجلاب

رواية ممنوع الرؤية الشرعية الفصل الثاني 2 بقلم فاطمة أحمد أبوجلاب

رواية ممنوع الرؤية الشرعية البارت الثاني

رواية ممنوع الرؤية الشرعية الجزء الثاني

رواية ممنوع الرؤية الشرعية الحلقة الثانية

بداية الشكوك..
ويذهب معاذ ليفتح باب شقته ويتفاجئ بوجود مروان وهو اخوة الأصغر منه بعامان..
معاذ: انت بتعمل ايه هنا يا مروان دلوقتي؟
مروان بتردد: اناا انت اصل اه افتكرت كنت جاية اباركلكم..
معاذ: تبارك؟
انت شارب حاجه يا مروان؟
مروان: شارب ايه يا عم انت بص انا مش عارف اخبي عليك اكتر من كده
معاذ: تخبي عليا ايه؟
مروان:في واحد صاحبك عايز يباركلك..
معاذ:صحبي مين
وهنا يتحدث وائل قائلاً:أنا يا صاحبي فاكرني

 

 

معاذ بدهشه: يخربيتك يا وائل انت نزلت امتي وهنا يسلما علي بعض وهم يحتضنا بعضهم..
وائل: نزلت انهاردة وأول ما جيت مصر قولت اجي اسلم عليك.. واباركلك يا صاحبي
معاذ: والله واحشني وتعالو ادخلو يلا
ودخل الجميع وجلسو
وأستأذن معاذ ليأتي لهم بشراب ودخل غرفة النوم عند جويرية وهو يتحدث قائلاً: ادخلي هاتي اي مشروب واعدلي لبسك كويس عشان هتطلعي معايا برة في واحد صاحبي هيباركلك وتدخلي تاني ماشي..
جويرية بحزن: حاضر
وشعر معاذ بحزنها
ليقترب منها بدون مقدمات ليمسك ذراعها ويشدها إليه قائلاً: نفسي أفهم فيكي ايه يا بنتي؟ وليه الحزن ده؟ هو فيه حد فرضني عليكي أو أنتي اتجوزتيني غصب؟
لتمسك جويرية بيد معاذ بقوة وهي تتكأ عليه باكية قائلة: مش قادره اتحمل انا بس اسفه انا محتاجه حضن حد اطمن فيه واحكيلة حد اكون واثقه انه هيفهم انا فيا ايه انا عايشه في سجن ومحدش عارف انا بمر بأيه..
ليضمها معاذ بين ضلوعه قائلاً: ايه يا بنتي كل ده وحدي ربنا واهدي
فهميني فيكي ايه طيب بعدين انت مش بتثقي فيا؟

 

 

وهنا يقاطع حديثهم صوت مروان قائلاً: انت فين يا معاذ كل ده
معاذ: لحظة يا مروان وهطلع
معاذ: بصي يا بنت الحلال واحدي ربنا وأستهدي بالله وأول ما الناس تمشي هنقعد ونتكلم ووعد اني هحاول افهمك.. بس حاولي تتمالكي نفسك واطلعي دقيقه وادخلي تاني ماشي يا جويرية؟
جويرية: حاضر
وخرج معاذ وترك جويرية لتهدأ
وحاولت جويرية أن تهداء وقامت لتأتي بالشراب
وبدون سابق علم تسقط منها الأكواب الزجاجية لتتحطم وتجرح أحد يداها
وهي تصرخ وتسقط علي الأرض وهي تبكي.؟
ليسرع إليها معاذ ومن ورائه مروان و وائل
وعندما رأها معاذ وهي ساقطة علي الارض والدماء تلطخ الأرضية صدم وذهب إليها مسرعا وحملها وهو يقول: ايه اللي حصل ردي عليا انتي كويسه؟
وبدون قصد رفع نقابها قليلا ليظهر جزء من وجهها والذي رأه وائل الذي خرج مسرعاً وعاد ليجلس علي الأريكة وهو يقول: أستحاله أكيد مش هي؟
ووضع معاذ جويرية علي السرير واتي مروان بأدوات طبيه ليعقم جروحها وكانت سطحيه ولكن انهيار جويرية اخاف الجميع
مما دفع معاذ لنفعل عليها قائلاً: قولتلك أهدي يا بنتي وانتي مصره تأذي نفسك انا مش فاهم فيكي ايه ردي عليا مالك يا جويرية؟

 

 

مروان: أهدي يا معاذ مينفعش كده بعدين في حد غريب بره ومتنساش أن أي بنت بتكون خايفه كده في البداية وبعدين هو انا اللي هقولك الكلام ده؟
معاذ: انا نسيت والله حوار وائل
انا هطلع اشوفه
وانتي يا جويرية متتحركيش من هنا لحد ما اهلك يجو
وخليك معاها يا مروان..
وخرج معاذ ليجلس بجوار وائل قائلاً: انا اسف يا وائل علي اللي حصل؟. بس انت فاهم ان كل حاجه لسه جديده عليها وكده
وائل: هي مراتك تبقي الدكتورة جويرية بنت جيرانكم صح؟
معاذ: ايوة مروان قالك؟
وائل بتردد:..

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية ممنوع الرؤية الشرعية)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *