رواية العزف على نياط القلوب الفصل الثالث عشر 13 بقلم أماني سيد
رواية العزف على نياط القلوب الفصل الثالث عشر 13 بقلم أماني سيد
رواية العزف على نياط القلوب البارت الثالث عشر
رواية العزف على نياط القلوب الجزء الثالث عشر

رواية العزف على نياط القلوب الحلقة الثالثة عشر
قام عيسى بالذهاب للمأذون وتم الطلاق البائن من غاليه واصبحت غاليه بالفعل حره
وقررت أن تحاول أن تغير من حياتها ولكن كيف لها أن تبدأ وهى فقط حاصله على دبلوم صناعي والوظائف التى امامها محدوده
حتى لو قررت أن تستكمل تعليمها ليس لديها المؤهلات التى تساعدها للتكمله هى بالكاد تستطيع القراءه والكتابه
” اخواتنا العرب الدبلوم الصناعي بيكون شهاده ثانوى بعد الاعداديه فى منها ٣ سنوات وخمس سنوات وممكن يتم عمل معادله بعدها ويدخلوا كليات هندسه وخاصه لو المجموع عالى ”
حبيت اوضح المعلومه لأن للاسف طريقه التعليم فى نصر مختلفه
دلفت غاليه لغرفتها وفردت سجاده الصلاه وظلت تبكى وتدعوا الله أن يرشدها
فى اليوم التالى اتصلت ليلى عليها بعد أن اخبرها عيسى ما حدث يوم أمس وقررت أن تزورها وتتحدث معها بشكل مباشر
ـ ازيك يا غاليه عامله ايه
ـ بخير يا ليلى انتى عامله ايه
ـ انا الحمد لله كويسه بقولك ايه انا قريبه منك ينفع اعدى عليكى
ـ أه طبعاً تعالى تنورينى
ذهبت ليلى لمنزل غاليه ورحبت بها غاليه
ـ ازيك يا ليلى عامله ايه نورتينى
ـ البيت منور بصحابه طمنيني عليكى انتى عامله ايه
ـ أنا الحمد لله بخير
ـ يارب دايما ، انا جايالك بنفسى اهو عشان اتكلم معاكى ممكن اعرف ليه عملتى كده وطلبنى من عيسى يطلقك
ـ جوازنا أصلا غلط ومسئولية زيادة على عيسى انا حبيت اريحه وارتاح وانتى كمان من حقك تخسى انه زوجكك لواحدك
ـ يا ستى هو انا اشتكيتلك ، انا أصلا مكنش عندى أى مشكله خالص
ـ انا عارفه بس المشكلة كانت عندى انا وانا كده مبسوطه اكتر
ـ ربنا يبسطك كمان وكمان ، بقولك ايه انا الاسبوع الجاى هكون بفرش الشقه وكده ايه رايك تحضرى معانا تغيرى جو وتنبسطى وكمان تساعدينى
ـ من عينى ، طبعاً موافقه
ـ وماتقلقش مش هيكون ناس كتير موجوده بنت خالتى ومرات اخويا وماما وانا وانتى وبس
ـ هى الفكرة فى الاولاد مش عارفه ممكن يضايقوكوا لو حيت بيهم
ـ لأ طبعاً مافيش الكلام ده
ـ عموماً انا هتصرف وبإذن الله هاجى ماتقلقيش
ـ صحيح اشتريتى فستان ولا لسه
ـ لأ ماشترتش انا فصلته
ـ طيب ليه تتعبى نفسك والتفصيل مش بيكون فى نفس مستوى الجاهز ، تحبى انزل معاكى تشترى فستان
ـ طيب ايه رأيك ادخل البسه وتقوليلى رأيك لو وحش خلاص انزل اشترى غيره
ـ تمام ادخلى البسيه وأنا مستنياكى
جلست ليلى فى الصاله منتظره انتهاء غاليه من تجربه الفستاه تخشى أن يكون الفستان لا يناسبها ووقتها لا تعلم كيف ستخبرها الحقيقة ومن جهه اخرى لا تعلم هل ستتقبل غاليه رأيها أم لا
كانت غاليه فى غرفتها وترتدى ذلك الفستان لل تعلم هل هو حقا مناسب وزوقه يتماشى مع ذلك الزفاف أم لا فهى لا تمتلك الثقه الكافية لتقرر
ومن حسن الحظ ان ليلى أتت لتأخذ رأيها وتساعدها
ارتدت غاليه الفستان ونظرت لحالها فى المرأه
ظلت واقفه تتمعن من رؤية حالها كانت تحاول تبحث عن الأخطاء فى فستانها لكنها لم تجد
ظلت تتسائل هل تخرج وتريه لها ام تخلعه وتذهب لشراء غيره ، كانت الحيره مسيطرة عليها مما جعلها تتأخر فى الغرفه
شعرت ليلى بقلق من ذلك التأخير فذهبت للغرفة وطرقت على الباب
ـ غاليه انتى اتاخرتى اوى ، انتى كويسه
ـ أه أه لحظه انا جايه
ثم ذهبت للباب وفتحته وهى مرتديه ذلك الفستان ووجدت ليلى تقف امام الباب
عندما رأت ليلى الفستان نظرت له بإعجاب واضح على ملامحها وانبهار شديد
هل حقاً ذلك تفصيل غاليه ،
ـ غاليه انتى اللى مفصله الفستان ده
ـ أه انا وحش قالتها بقلق
ـ وحش مين ده أحلى من الجاهز بجد تحفه تحفه انتى ناويه تبقى العروسه بدالى شكلك كده وشكلى كده هغير منك
ابتسمت غاليه على مزاح ليلى
ـ لأ طبعاً وانا اجى جمبك ايه
ـ لا بجد يا غاليه الفستان ما شاء الله تحفه جداً لو عندك وقت ينفع تفصليلى فستان للحنه ولا بياخد وقت
ـ لأ خالص انا تقريباً فاضيه طول اليوم انتى عارفه الفستان ده خد منى كام يوم تفصيل
ـ اكيد اسبوع ولا اتنين طبعا
ـ لأ خالص اخد منى يومين بس
ـ بتهزرى 😯😯 بصراحه انتى خلتينى اندم أنى اشتريت لبس 😭😭 بس ملحوقه عايزاكى تفصليلى فستانين خروج كده لشهر العسل بس بشرط ، تقوليلى حسابهم كام
ـ لأ اعتبريهم هديه منى
ـ والله أبدا اللى انا هطلبه هحاسب عليه
ـ بس انا مش بعرف احسب
ـ إزاى الكلام ده
ـ مجربتش افصل لحد قبل كده
ـ الموضوع بسيط جدا على فكره
ـ انتى اشترى القماش وشوفى هيتكلف كام متر واحسبيه السوست والاكسسوارات اللى اشترتيها اكتبيها على تمن القماش اى حاجه هيحتاجها الفستان من مواد خام اكتبر سعرها وشوفى هتتكلف كام وبعدها ضيفى السعر اللى انتى شايفاه مناسب ليكى
ـ طيب اسعار التفصيل بتكون كام مافتكرش انها مجزيه
ـ مين قالك كده انتى عارفه انا لو عندى نص موهبتك دى كان زمانى اشتغلت ف التفصيل من زمان
ـ تعرفى انا نفسى فى كده بس للاسف ماعنديش الخبره اللى اعرف بيها احسب التكاليف إزاى ولا مكسبى ازاى
ـ دى سهله ايه رأيك انا أسأل حد بيفصل التكلفه هتبقى كام واعرفك وقتها الرنج بيكون كام
ـ بجد ينفع تعملى كده عشانى
ـ اه طبعا دى حاجة بسيطه وسهله كمان وممكن نعمل انا وانتى مشروع خياطه ونتشارك
ـ انتى بتتكلمى بجد يا ليلى
ـ أه طبعاً لو انتى موافقه انا اشاركك اجيب الخامات وامسك الحسابات وانتى تبقى مسئوله عن التفصيل
ـ وعيسى هيوافق انك تشتغلى
ـ وليه لأ هو انا هعمل حاجه غلط وحتى لو اعترض انا هحاول اقنعه طالما انا حابه الموضوع ده
ـ خلاص اتفقنا والمكان موجود انا ممكن اعمل الاوضه دى مصنع صغير نبدأ فيه ومش بس كده انا بقدر افصل أى موديل كمان ويبقى زى الجاهز بالظبطت
ـ حلو اوى اوى وانا عندى صحاب وزمايل وقرايب ممكن نبدأ بيهم
ـ خلاص اتفقنا
ـ تعالى بقى نقعد واوريكى الموديلات اللى انا عايزاهت وسعرهم كام انا كنت هطلبهم اونلاين
عادت غاليه وجلست مره اخرى برفقه ليلى واخذت منها صور تلك الموديلات وفوجئت من اسعارها هينول بارت كمان تلات ساعات على صفحتى قصص وروايات أمانى سيد
فأسعار الخامات اقل من ذلك بكثير
ظلت تبحث غاليه وليلى عن اسعار الفساتين واخذهم الفضول معرفه سعر فستان غاليه الذى قامت بتفصيله
وضعت ليلى صورت الفستان على جوجل وأتى لها أكثر من فستان بنفس الشكل بأسعار متفاوته
تبدأ من ٤٠٠٠ جنيه الى ٩٠٠٠ الاف جنيه
صدمت غاليه من تلك الأسعار وظلت تضحك
ـ انتى عارفه واقف تفصيله عليه بكام
ـ بكام ٣٧٥ جنيه
ـ بجد
ـ اه والله انا مش مصدقه الاسعار دى
شعرت غاليه بفخر وثقه داخلها فهى كانت تفتقر لذلك التحفيذ الذى اعطته لها ليلى بشكل عفوى فهى لن تنسى تلك النظرات
وبالفعل قامت غاليه بعد ذلك بأخذ مقاسات غاليه وقررت أن تفصل لها فستان على ذوقها وتعطيه لها هديه لزواجها فهى لا تعرف ماذا أن تهادى فى مناسبات كتلك ولكن من المفترض أن تعطى هديه للعروس
قضت ليلى اليوم بأكمله برفقه غاليه وابنائها واتفقت انها ستمر عليها غداً صباحاً حتى يكون الاولاد فى حضانتهم و تأخذها لشراء الاقمشه المطلوبه لتفصيل تلك الموديلات
وبالفعل ذهبت غاليه فى اليوم التالى برفقه ليلى واشتروا جميع المستلزمات وقامت ليلى بحسابها وجدت أنها اقل من نصف سعر الفستان المعروض
واشترت غاليه بعض الاقمشه التى وجدت عليها عروض كبيره نظرا لانها اقمشه صغيره الحجم ولكن غاليه كان لها وجهت نظر مختلفه
واشترت أيضا اقمشه اتصنع ذلك الفستان الذى ستعطيه هديه ليلى
بعد انتهائهم من شراء جميع احتياجاتهم قامت غاليه للذهاب للحضانه واخذت الاولاد وعادت للمنزل وقامت بتحضير الطعام وبعدها ذهبت للغرفه الخاصه بها
ولكن تلك المره كان الشغف مسيطر عليها
******&*****&******&*****&***
فى منزل رياض كان كل تفكيره منصب على غاليه وأنها الآن اصبحت حره ويستطيع التقرب منها دون الشعور بتأنيب الضمير
وستكون اول محاوله له يوم فرح عيسى
قام بعد ذلك بالاتصال بعيسى واخبره عيسى بموافقخ غاليه فى أن تعطيه الاولاد ليقضوا معه بعض الوقت
ازداد الشعور الداخلى لدى رياض بالأمل من عوده غاليه له
مر يومين وذهبت غاليه ليلى حتى تفرش معها منزلها وتعطيها تلك الثياب التى فصلتها له
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية العزف على نياط القلوب)