Uncategorized

رواية عشقت زين الحلقة الأولى 1 بقلم ميسون عبدالمجيد

 رواية عشقت زين الحلقة الأولى 1 بقلم ميسون عبدالمجيد 

رواية عشقت زين الحلقة الأولى 1 بقلم ميسون عبدالمجيد 

رواية عشقت زين الحلقة الأولى 1 بقلم ميسون عبدالمجيد 

زينة:ي استاذ خد نفس

حاتم نفخ:اهوووو

زينة بنرفزة:ي استاذ لو سمحت خد نفسك جامد عشان اعرف اسمع نبضك

حاتم بضيق وتكبر:متهدي شوية إحنا مش عبيد عندك

زينة بنرفزة:والله عرفة أن حضرتك مش عبيد عندي بس حضرتك بتدلع علي اهلي والواحد مش طايق نفسه خلقة

حاتم بنرفزة:بدلع عليكي ليه شيفاني ابن اختك ولا ايه

زينة بأستفزاز:والله علي الاقل ابن اختي لما بيدلع بديه قلمين يعدلوه في سنية لكن للاسف بقي

حاتم بغضب:لاااا لغاية هنا وكفاية فين مدير المستشفى دي

مازن:حاتم اهدي محصلش حاجة

حاتم بضيق:اسكت انت كل دا بسببك

زينة بصوت شبه مسموع: سبحان الله مش عاجبه حد وهو اوحش من الكل

حاتم:والله لوريكي فين مدير المستشفى دي بسرعة

زينة ببرود:اهو عندك ي خويا هيرفدني ي رب حتي اخلص من القرف دا دنا تبقي امي دعيالي

حاتم: أنتي فعلا وحدة باردة ومستفزة

زينة بغضب:بقلك ايه أنا سيباك من الصبح تدلع علي الجبوني ولا اكني الفلبنية إللي جيبهالك الست الوالدة انما تغلط فيا اقلها بالمقص دا واغزك سامع

حاتم بغضب اكتر:وديني منا سايبك ي…

مدير المستشفى بصوت عالي:اييييييه الصوت إللي جايب لاخر المستشفي دا حصل إيه ي دكتورة زينة

زينة: إللي حصل ان…

حاتم قاطعها: إللي حصل ان الدكتورة بتتعالي عليا وكمان بتغلط والكل شاهد

مدير المستشفى:ايه دا حاتم بيه زات نفسه عندنا منور والله ي باشا

زينة تدخلت بغضب: إيه إللي بتقوله دا حضرتك ي فندم أنا كنت بكشف عليه وجنابه مش راضي ياخد نفسه وبيقول إني بيعامل بتعالي وهو من ساعت ما جه مش طايق نفسه

ووجهت كلامها لمازن:حصل ولا محصلش

مازن:حصل

حاتم بصله بغضب

مازن بخوف:منا مينفعش اكذب

مدير المستشفى:معلش ي حاتم بيه أنا اسفلك وكمان دكتورة زينه هتعتذر من حضرتك

زينة بعند: وأنا مش هتعتذر ولو علي رفضي من هنا

بعد مناهدة طويلة

مدير المستشفى:خلاص ي حاتم بيه خلاص ي دكتورة واتفضلي كملي كشفك صدقني ي حاتم بيه دكتورة زينة من امهر واشطر الدكاترة عندنا

حاتم بضيق:اما نشوف

مدير المستشفى مشي وزينة كشفت علي حاتم وما بينهم نظرات كره

زينة بضيق:اتفضل الروشتة اهي تقدر تجيب الدوا من الصيدلية تحت المستشفي

حاتم بغرور:لا اكتبلنا دوا احسن من دا كدا كدا هشتريه من صيدلياتي الخاصة مش هناخد دوا إحنا من هنا

زينة بلوية: والله مدام حضرتك قرفان من الدوا هنا وعامل نفسك ابن وزير الداخلية جاي تكشف ليه في مستشفي حكومي تذكرتها خمسة جنيه

حاتم:..

مازن مسرعا:لالا المشكلة انو تعب فجأة علي الطريق وملقناش غير المستشفي دي قدمنا

زينة بضيق:تمام اتفضل هو دا الدوا إللي عندي شوف هتشتريه منين

زينة قلعت السماعه وخرجت وهي بصالهم بقرف

مازن ضحك جامد:ههههه علمت عليك ي برنس

حاتم بغضب: أنا غلطان إني سمعت كلامك ي حيوان خليتنا نتهزق من واحدة متسواش زي دي

مازن بأعجاب:ي عم متسواش مين بس وربي البت قمر وكمان دكتورة يلا الف مبروك ي صاحبي

حاتم بصله:مبروك علي ايه

مازن بثقة:علي جوازكم

حاتم بغضب شديد:مازن والله لو قمتلك ما حد هيرحمك من ايدي

نسبيهم بقي يحكو شوية

____________في جنينة المستشفي

خرجت زينة وهي لبسة البالطو ومسكة فنجان قهوة وخارجة

زينة مع نفسها:خليهم سيبني هنا أما بأذن الله هقتلهم مريض

كرستين بضحك:مالك بس ي زوزو بتكلمي نفسك ليه

زينة بغيظ:اخرسي اخرسي أنا مش طايقة نفسي

كرستين بتمثيل:ليه بس مين إللي سبتجرأ يزعل دكتورة زينة هانم

زينة بقهر مصطنع:قوللهم يختي أنا تعبت والمصحف تعبت ونبي ايه يخدوني بالغلط في مستشفي حكومي معفنه زي دي عشان خاطر رحمة زفت مش بتيجي

كرستين:نصيب ي حببتي خلاص وبعدين ما إحنا ادينا قعدين اهو في اجمل من كدة قعدة

زينة:ايوا يختي مفيش اجمل من كدة قعدة لكن ندخل جوا نتهزق تهزيق مفيش زيه من الحيوانات إللي جوا دي

كرستين:خلاص ي عم هدي نفسك

المهم هتروحي الكلية بكرا

زينة بتعب:مش عرفة والله بس أنا حقيقي اليوم إللي بيبقي عندنا في تدريب بفصللللل

كرستين:خلاص ابقي شوفي وقوليلي

زينة:تمام ي حب

عامل من بعيد:دكتورة زينه

زينة بأنتباه:نعم ي عمو سعيد

عامل:في حالة جوا وعيزين حضرتك

زينة قامت بتعب:حاضر اديني جيا

بااي بقي مش عرفة هنتقابل تاني ولا لا

زينة دخلت المستشفى

كان طفل نايم علي السرير

بدأت تكشف عليه

زينة:حرارته مرتفعة ولازم يتحجز هنا

زينة مشية من قدام الصيدليه

راجل بغضب:منك لله أنتي السبب أنتي السبب

زينة بخضة:في ايه حضرتك هو أنا اعرفك اصلا

راجل بصوت عالي:طبعا عاملة نفسك هبلة مش فكراني

زينة بنرفزة:احترم نفسك أنا مسمحلكش وبعدين في ايه مالك

راجل بغضب: أنا يختي إللي ادتيني الحقن وطلعت غلط وزودتي حرارت الواد

زينة:لا حضرتك غلطان أنا مشفتكش اصلا

راجل بغضب: لأ دنتي هتستهبلي وأنا لازم اخد حق ابني

وهنا الراجل قرب منها وكان لسة هيضربها

_اسبت عندك لادفنك مكانك فاهم

يتبع..

لقراءة الحلقة الثانية : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية : اضغط هنا

نرشح لك أيضاً رواية كيف أحببتك للكاتبة تسنيم خالد.

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *