روايات

رواية ابن العم الفصل الرابع 4 بقلم مريم سرور

رواية ابن العم الفصل الرابع 4 بقلم مريم سرور

رواية ابن العم البارت الرابع

رواية ابن العم الجزء الرابع

رواية ابن العم الحلقة الرابعة

اسيل كانت مصدومه من اللي
آسر قاله وسكتت
آسر مكنش فاهم هي مالها فعاد السؤال
_تتجوزيني!!
اسيل دمعت واتوترت اول مره تتحط ف موقف زي ده بس افتكرت كلام زياد وان هي واحده مريضه وافتكرت لما آسر قالها ي مجنونه
_انت اكيد م هتجوز واحده مجنونه …سلام
آسر وقفها وهو متعصب
_متقوليش ع نفسك كده
_انت قولت لي كده اول مره اتقابلنا
آسر مكنش فاهم هي تقصد ايه بعدين افتكر لما قابلها اول مره
_اسيل انا كنت بهزر بعدين …

 

_لو سمحت متكملش انا تعبت ومش عايزه اتعب اكتر من كده
مشت كام خطوة وسمعته وهو بيقول بصوت واطي
_انا ..انا كمان كنت بتعالج
اسيل لفت له تاني وهي مش مصدقه اللي سمعته
_انت قولت ايه ؟!!
_م لوحدك اللي احتاج يروح لدكتور انا كمان روحت لدكتور قبل كده
مكنتش مصدقه كلامه شكله غريب انهارده
_اسيل متمشيش انا بحبك …تعالي نتجوز …ونتعالج سوا
_انت كويس؟!!!
_لا انا مش كويس
اسيل قعدت مع آسر عشان تفهم في ايه حكى لها انه كان بيتعالج مع مراد من كام سنة واتعافى بعدها بس لاحظ انه بدا يرجع تاني لنقطة الصفر .
_ايه اللي رجعك لنقطة الصفر ي آسر؟
_انتي
برقت له وانا مش مصدقه
_انا؟؟؟!!!!

 

ضحك بحزن
_انا عيلتي كلها ماتت وانا صغير قدام عيني متبقاش غير مراد فضلت اتعافى من موتهم فتره وبقيت اخاف اخسر اي حاجه ومكنتش بتعامل مع حد خالص عشان بخاف يمشي بس لما شوفتك معرفتش …حسيت اني بحبك…حاسك جزء مني …بس خايف تمشي وتسيبيني زي اهلي بقيت خايف تاني
حط ايده على وشه وهو بيبتسم بحزن وقام وقف
_بس انا متفهم انك مش حباني ومش هجبرك على حاجه
مشى وهو زعلان ونهر نفسه عشان هو اللي علق نفسه بيها
بعد ما آسر مشى روحت دخلت لقيت زياد قاعد ومعاه منار دخلت الاوضه من غير كلام زياد دخل ورايا
_ازاي متسلميش على منار ؟!!!
_عادي مينفعش واحده زيي تسلم على معاليها
زياد شدها من دراعها وقالها
_دي هتبقى مراتي يعني ستك وتحترميها …اتفضلي اطلعي
سحبت ايدها بعنف
_لا ي زياد يعني لا انا مش خدامة عندكم

 

_المفروض تحمدي ربنا ان احنا ربيناكي بعد موت اهلك ….مش تتامري علينا
اسيل حست بالذل والكسرة ولاول مره ف حياتها
_اطلع برا انا بكرهك .
_ي تطلعي ي تمشي من البيت ده
_بتخيرني بين اني ابقى خدامتها او اني امشي؟!!!
_اه
_وهتقول لعمي ايه بقا؟
_هقوله طلعت واحده مش تمام ومشت مع اي حيوان هنا
اسيل ضربته بالقلم
_,انت طلعت حيوان اووي كده ازاي انا المفروض زي اختك حتى
زياد اتعصب ومسكها من شعرها وطلعها برا البيت ودخل لمنار تاني
_ايه رايك كده مرتاحه ؟!!
_اووي اووي ي روحي
_اهم حاجه انتي تكوني مبسوطه
منار ابتسمت بشر وحضنت زياد وهي مبسوطه ان خطتها مشت .

 

اسيل مشت ف الشارع وهي بتعيط هتعمل ايه وكمان مش بتعرف تكلم الماني مجاش ف بالها غير آسر اتصلت بيه
_الو ايوه ي اسيل ف حاجه ؟
_ممكن تيجي انا لوحدي ف الشارع؟
_طب انتي بتعيطي ليه في ايه ؟
_زياد طردني …
_ايه !!!طب انا جاي حالا
آسر نزل لها بسرعه وهو مش عارف في ايه بيحصل
_ايه حصل ي اسيل !
اسيل قالت له على كل حاجه زياد قالها
_تعالي نروح له ….اومال عمك فين؟
_رجع مصر لشغل ضروري
اسر خد اسيل وراح لبيت زياد وهو متعصب وخبط عل الباب جامد
زياد خرج له وهو بيضحك بسخريه
_طب نا مش هبقى غلطان لو قولت لابويا على تربيتك الناقصه اهو !

 

آسر ضرب زياد جامد ودخله الشقه وشاف منار
_منار؟!!!
_آسر؟!!
زياد واسيل بصو لهم باستغراب
_انتو تعرفو بعض ؟!!
آسر اتعصب
_ايوه ….هي دي الحيوانه اللي سرقتنا …وولعت ف البيت بتاعنا هي دي ….والله لاموتك
منار طلعت تجري بسرعه وهربت منهم آسر قعد ع الارض وهو بيتنفس بعنف
_هي دي اللي ضحكت علينا….بتعمل ايه عندكم؟!!!
_دي خطيبة زياد ي آسر؟؟
آسر واسيل بصو على زياد لقوه قاعد على الارض ومصدوم وبيتكلم بجنان
_انا كتبت لها كل حاجه ….كل حاجه…..كل ….عربيتي …الشقه … انا.
اسيل كانت بتبص له بشفقه لاول مره تبص له من خلو المشاعر لا كره ولا حب ده ابن عمها الضايع وبس
زياد بص لاسيل
_اسيل انا آسف حقك عليا البيت بيتك .
اسيل بصت لآسر وهي مبتسمه

 

_ لا مش بيتي بيتي بقا مع حد تاني خلاص
آسر وزياد بصو لها باستغراب
_أعرفك بآسر خطيبي
آسر فتح بقه من الصدمه
_ها؟!!!
اسيل ضحكت
_مالك ي آسر بقولك موافقه نتجوز مالك؟!!
آسر مصدقش نفسه
_ده بجد ؟!
_اه بجد
زياد بص لهم وهو متعصب مش هيخسر كل حاجه
_انا مش موافق ….انتي اصلا بتحبيني
_ملكش دعوه ده قراري وعمي اعتقد اكيد هيوافق انما انت ملكش حق الي جانب ان انا معتدش بشوفك غير انك ابن عمي وبس.
ووبصت لآسر اللي كان هو كمان بيبص لها
_يلا على عمك

 

_يلا
بعد أربع شهور ف كتب الكتاب
_مالك ي آسر بتقرب الشوكه مني ليه !!
_هدوق التورته ههههههه
_دمك يلطش بس بحبك .
_بتحبيني ؟
_طبعا ي حياتي
_بتحبيني!!
_وبقولها يوماتي
آسر خد اسيل وروحو. عل البيت وهما بيضحكو على اليوم الحلو ده
آسر بص لاسيل جامد واسيل اتكسفت ومستنيه انه يقولها كلام حلو
_اسيل …
_نعم
_انا جعان
اسيل ضربته علي دراعه
_ي رخم
_خلاص ي ستي الاه ….بحبك إلى أن يفنى هذا العالم البائس .
النهايه

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية ابن العم)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *