روايات

رواية ملكة الزين الفصل الخامس عشر 15 بقلم نانسي محمد

رواية ملكة الزين الفصل الخامس عشر 15 بقلم نانسي محمد

رواية ملكة الزين البارت الخامس عشر

رواية ملكة الزين الجزء الخامس عشر

رواية ملكة الزين الحلقة الخامسة عشر

عدي شهر علي ابطالنا بخير

في مستشفي الجارحي وخصوصا في العمليات

خلصت تمارا اللي اديها كانت بتترعش  وهي بتخيط الجرح تحت اشراف زين وخلصوا وزين كان مخنوق وتمارا خلصت وخرجوا بره

تمارا:زين انت رايح فين

زين:خارج يا تمارا

تمارا:مالك

زين:مخنوق شويه انا هروح اقعد في اي مكان سلام

خرج زين ركب عربيتوا واتفاجأ بتمارا بتفتح الباب

زين:تمارا انزلي

تمارا ببرود:مش هنزل واتفضل اطلع

زين:استغفر الله العظيم

طلع زين وتمارا وزين وقف قدام البحر في اسكندرية ونزل قعد علي بينش قدام البحر وفضل يبص علي البحر

تمارا:ممكن اعرف مالك

زين:مفيش يا تمارا

تمارا:اعتبر نفسك بتتكلم مع نفسك

زين:انا عشت عمري كله لياسين اخويا وبس كنت ليه الاب والاخ وكل حاجه لحد اما اتعرفت عليها قلبت كل حياتي حسيتها مختلفه عن اي بنت بتيجي تدلع عليا

تمارا بزهق:طبعا سارق قلوب العذاري هناخد منه اي يعني انا ماشيه سلام

زين مسك ايديها وبدأ يغني بصوته الساحر ووقف قدامها وهي عيونها مدمعه وبص في عيونها واتكلم

زين:هو ليه لما تحب حلوفه متفهمش ولا كلمة

تمارا بعياط:ما هو الحلوف بيحب حلوفه

زين ببصه معمق في عيون تمارا:ما هو علشان كده انا بحبك

 تمارا بصدمة:مش سامعه قولت اي

زين:تمارا

تمارا مغيبه عن الدنيا وهي تنظر في عيونه

تمارا:نعم

زين:انا بحبك وبموووت فيكي

تمارا بدموع:وانا بعشقك ومحبتش غيرك

زين:يعني انت بتحبيني زي ما بحبك

تمارا:و اكتر بكتير يا زيني

زين بفرحة:صلاة النبي احسن والله انا قلبي كان هيوقع في رجلي عارفه انت لو مراتي كنت شلتك ولفيت بيكي قدام كل الناس دي

تمارا بضحك:انا عارفه انك مجنون يلا ياض

زين:يلا يا حاج وماله

عند فؤاد في الشركة

فؤاد لنفسه يووووه هو انا بفكر فيها كل ده ليه انا مشوفتهاش غير مره واحد

بس عشقتها مش حبيتها

العقل:يا عم انت بتشتغلني هو في حد يحب حد ميعرفش حتي اسمه

القلب:مش محتاج اعرف اسمها اهم حاجه ان قلبي اول اما دق كان ليها هي

يقطع كلامه صوت طرقات الباب

فؤاد:ادخل

دخلت السكرتيرة:المهندسه فرحة اللي جايه تقدم علي شغل تدريب وصلت يا فندم

فؤاد:تمام دخليها

دخلت بنت في في منتصف العشرين تقريبا او اقل

فؤاد:اتفضلي اقعدي

البنت لنفسها:دا اي الكبرياء ده لافف الكرسي ليه يعني

قعدت البنت وسلمته الملف وبيلف علشان ياخده

فؤاد:تمام يا ……أنت????

فرحة بدون وعي:انا بحلم صح

فؤاد وقف قدامها بدون وعي ووقفها:وحشتيني

فرحة مغيبه في تلك العيون الزرقاء :وانت كمان

فؤاد:انا بحبك

فرحة:وانا بموت فيك

فرحة وفؤاد:انا كل يوم احلم بيك/بيكي واطلب من ربنا انكَ/انكِ تكون/تكوني ليا

فؤاد وفرحة بزهول:دا بجد

شالها فؤاد بفرحة كبيرة انا بعشقك يا فرحة

فرحة:اوعي ياض انت اهبل ولا اي

فؤاد:يا ستار يارب جعفر حضر

فرحة:لو فكرت تحضني تاني قبل الفرح مش هيحصلك طيب

فؤاد بغمزه:دا انت واقعه بقي

اتكسفت فرحة جدا وخدودها احمرت وسابته وطلعت تجري

هوبا فؤاد جري وراها

عربية جاية بسرعة جدا علي فرحة وهي بتجري هوب فؤاد شدها لحضنه فجأة لان العربية كانت هتدوسها واغم عليها

فؤاد:فرحة فرحة فوقي

اخدها وجري علي المستشفي عند باباه

فؤاد شايلها:انتوا يا بهايم دكتور بسرعة

زين:في اي يا فؤاد مالك

فؤاد ألحقها بسرعة

زين بصدمة:فرحة هي اي اللي حصلها

فؤاد بزعيق:مش وقته يا زين أخلص

دخل فؤاد فرحة في الاوضه

فؤاد بخوف:ها طمني

زين:متقلقش دي حاجه بسيطه اغماء عادي شويه وهتبقي كويسه هي لما بتخاف قوي بيغمي عليها

فؤاد بغيره:نعم وانت تعرف دا كله عنها منين وعرفت اسمها منين وتعرفها ازاي

فؤاد بضحك:اااااااي يا عم ده كله دي فرحة انا اعرفها من زمان قووي هي تعتبر اختي الصغيرة وبغمزه هو الفؤاد وقع ولا اي

فؤاد:الفؤاد عشق مش وقع

زين:يا سيدي يا سيدي

فؤاد:انا عايز اتجوزها

زين:قوام قوام كده طيب اخطبها اخد رأيها اي حاجه????????

فؤاد:لا اتجوزها

زين:هاخدلك معاد من سامر اخوها

فؤاد:هي تبقي اخت سامر

زين بضحك:شوفت بقي هي كانت بتدرس بره علشان كده انت مشوفتهاش

فؤاد:انا هاجي النهارده اتقدملها

زين:اهدي يا مدلوق قال مش عايز اتجوز قال دا انت شويه وهتجيب المأذون هنا

فؤاد:قلبي دق اول اما شافها معرفش ليه حبيتها كده

زين:ربنا بخليكوا لبعض يلا ادخلها انا زمانها صحيت

فؤاد:انت عبيط ياض قال ادخلها قال

زين ببراءة مصطنعه:وفيها اي يا فؤاد عادي دي زي اختي

فؤاد:اختك ولااخوك علي جمب يا بابا

وقف زين وهو كاتم ضحكته ودخل فؤاد عند فرحة

فؤاد دخل لقاها لسه نايمه وعيونها مغمضه دقق في ملامحها قووي اكنه بيحفرها في ذاكرته

فرحة بتململ فتحت عيونها وبصت لفؤاد

فؤاد:حمد الله علي سلامتك يا فرحة قلبي

فرحة:الله يسلمك انا جيت هنا ليه

فؤاد:لا دي حاجه بسيطه ……وحكالها

فرحة:طيب انا عايزه اروح لان سامر هيقلق عليا

فؤاد:تعالي انا هوصلك

فرحة:ملهوش لزوم هاخد تاكسي

فؤاد:ليه متجوزه سوسن

فرحة ببراءة:بس انا مش متجوزه اصلا

فؤاد:طيب اخرصي علشان متعصبش عليكي

فرحة:يلا

لسه هتقوم وقعت تاني علي السرير

فؤاد:استعنا علي الشقي بالله وشال فرحة

فرحة:انت بتعمل اي يا ابني نزلني انت عبيط

فؤاد وهو ماشي وبيبص في عنيها اللي بتغيبه عن الدنيا :مجنون بيكي انت من يوم اما شوفتك

فرحة وشها احمر ودفنت وشها في حضنه من كتر الكسوف تحت نظرات الدهشه من كل الناس اللي في المستشفي علي فؤاد اللي اي حد بيعمله حساب حتي  تمارا اللي واقفه بزهول جمب زين

تمارا: زين

زين:نعم

تمارا:هو ده فؤاد

زين بضحك علي شكلها:ايوا

تمارا:وشايل اخت سامر

زين:ايوا

تمارا بدون وعي:طيب اقرصني علشان اصدق

زين قرب منها وشدها لحد اما دخلها مكتبها

زين:تمارا انت معايا

تمارا:لا

زين باسها من خدها

زين:صدقتي ان كل ده حقيقة

هوب تمارا ضربته كف ثلاثي الابعاد علي وشه وطلعت تجري

عند فؤاد وفرحة وصلها البيت وعرف اهله وراح هو وباباه ومامته وليلي وتمارا علشان يخطبوا فرحة واتفقوا ان كتب كتابهم وفرحهم مع مي وسامر وفهد وحياة وزين طول القعدة بيبص علي تمارا اللي مكسوفه جدا انه بيبص عليها وخلصوا وروحوا البيت

بعد اسبوع في منزل عائلة تمارا أتي عريس لتمارا وتمارا رافضه ومش عايزه تنزل هي اتأكدت انها بتحبه ليه وجع القلب وتبقي لحد تاني ليه كل وجع القلب ده

صباح:تمارا يا قلب ماما انا جبتلك الدريس والحجاب ده

تمارا:ماما انا مش هخرج

صباح:تمارا عيب كده ويلا بقي بلاش لعب عيال الله انت خطوبتك النهارده

تمارا:خطوبة علي طول دا انا حتي معرفش مين العريس ليه كده يا ماما انا زعلتكم في اي

صباح:يا بنتي ده العريس الألف ترفضيه .. ممكن أعرف الخطط اللي في دماغك عشان نقدرها ؟

تمارا:مش بخطط ولا حاجه ياماما عادي

صباح: يعني انتي مثلا مفيش شاب معين في دماغك ؟

تمارا بكذب:لا طبعا ياماما مفيش كده

صباح: مستنية خليجي مثلا يجيلك من الرياض ؟!

تمارا :مش كانت من السعوديه..لا لا يماما انا مش ماديه

صباح: كلهم خليجيين ????… طب  خلاص قررتي انك مش هتتجوزي وسوف تلجأي للوحدانيه !!؟؟

تمارا:إيه ده لا ياماما مش كده افهميني

صباح:عندك توحد ؟! .. متلازمة انعزال ؟  خوف من حياة البالغين وحابة تفضلي قاعده علي قلبنا ؟

تمارا:انا كويسة ياماما مفيش حاجه .. مجرد إني مش حاسة حد من العرسان اللى شوفتهم مناسب ليا

صباح قعدت جمبها: انتي عارفه إن انا وابوكي ال بره ده  واخدين بعض عن حب

تمارا:عارفة ايوه بابا قالي

صباح:فضلنا بقا نعافر ونحااارب ونجاااهد عشان نتجوز وللاسف حصل وادينا اتجوزنا????

تمارا:عارفة

صباح:بصي يا بنتي يا حبيبتي لو مقومتيش دلوقتي لبستي الدريس اللي انا جبته ونزلتي يا قلبي هيبقا فيها كلام تاني

تمارا:واي بقي الكلام التاني

صباح:هقول لبوكي انه ايي معرفش يربيي كويس وهخليه يخطبك لابن اختي او ابن عمتك ال مش عاجبينك ياقرعه يابنت القرعه  يا تنزلي للعريس اللي تحت ده

تمارا بسرعه: لا لا لاتمام يلا انا اقتنعت بكلامك ونازله حالا

صباح:ولا اروح اقوله وخلاص

تمارا:مخلاص يا حاجه انت ما صدقتي نازله انا ناااازله

ماشي يا قلب ماما

تمارا بتكلم زين علي الواتس

تمارا:زين????????

زين:خير يارب مالك

تمارا:انا هتخطب النهارده

زين:بجد مبروك يا تيمو

تمارا:انت بتهزر

زين:هو في هزار كده انا بقولك مبروك ربنا معاكي ويطلع شاب كويس ويقدرك ويحبك

تمارا:زين هو انت اهبل بقولك خطوبتي النهااارده وامي لو موافقتش هتجوزني ابن عمتي او ابن خالتي وانا مش عايزاهم

زين:يا قلبي لو مش موافقه استني عريس غيره

تمارا وقلبها وجعها:انت معاك حق سلام

فضلت تعيط للدرجادي انت مبتحبنيش يا زين للدرجادي انا مليش لازمه عندك وفضلت تعيط

بعد اكتر من ساعتين عياط

لبست تمارا درس باللون البينك في ابيض وحجاب بنفس اللون ونزلت من علي السلم والحزن مخيم عليها ودخلت تقعد وعيونها كلها دموع وفي شخص بيتكلم هي حافظه الصوت عن ظهر قلب

تمارا ترفع عيونها:انت????????

محمد:طيب هنسيبكم لواحدكم شويه

زين:هو انت عبيطه ولا مخك مقلوب هو مين اللي يتجرأ اصلا ويقرب علي حاجه تخص زين الكيلاني يبقي بيودع وهيوحشنا

تمارا:اقولك علي سر

زين:انا اللي قتلت موفاسا

تمارا:طيب عندكوا شامبو

زين:لا معندناش شامبو

تمارا:اومال عندكم اي دباتشيب

زين:أه دباتشيب وفضلوا يضحكوا ويهزروا لحد اما الوقت عدي وجه محمد وصباح وفؤاد واحمد وياسين وفهد وسامر

محمد:ها يا تمارا رأيك اي

تمارا بكسوف:أللي تشوفوا يا بابا

محمد:يبقي نقرأ الفاتحه

قرأوا الفاتحه وزين لبس تمارا خاتم ألماس وعقد واسورة من نفس الشكل وكانوا جمال جدا واتفقوا الفرح هيكون مع فرح مي وسامر

نرجع لابوا قلب موجوع (احمد انت اللي عملت في نفسك كده يبني انا لازم اقول الصراحة برده)

احمد في غرفته ودخلت تمارا

تمارا:اااااحمااااااااد

احمد:نعم يا تمارا

تمارا جلست بجانبه:بتحبها

احمد:ومحبتش غيرها

تمارا:انت اللي ضيعتها بكلامك

احمد:مستعد اعمل اي حاجه علشان ارجعها

تمارا حيث كده بقي سيب الموضوع ده عليا يا ابو حميد

دخلت تمارا وفتحت الفون

زين علي الواتس

زين:ياللي هنا

تمارا:اتفضل

زين:يزيد فضلك يا اختشي ممكن تنديلي المزه اكلمها

تمارا:مزه انت تعرف واحده علي خطيبتك

زين:بصراحة دي كوم والدنيا كوم انا بحبها لدرجه فوق الخيال ربنا يخليهالي

تمارا:حيث كده بقي انده خطيبتك النكدية تروقك

زين اسكتي عارفه انا مسجلها اي

تمارا:حبيبتي؟

زين:لا

تمارا :قلبي ؟

زين:برده لا

تمارا:اومال اي؟!

زين:نكدووووو محطمة الرومانسية واللحظات السعيدة

تمارا:انا نكدو يا زين

زين:لا دي خطيبتي

تمارا:طيب غور بقي

زين:بحبك طيب

تمارا:تصبح علي خير????????وقفلت

يوم الفرح الصبح

تمارا:الو يا مريم ألحقيني

مريم:في اي يا تمارا

تمارا:مريم انا محتاجاكي حمبي انت زي اختي وانا مليش غيرك لازم ترجعي النهارده يا عالم تيجي بكره تلاقيني ولا لا

مريم:طيب انت بتعيطي ليه اه اللي حصل انت سيبتي زين ولا اي ده فرحك النهارده

تمارا:مش هينفع الكلام في التليفون انا محتجاكي معايا

مريم:4ساعات بالكتير واكون في مصر وقفلت مع تمارا

شالت مريم شنطتها وسافرت وطبعا احمد كان معرف اهلها بكل حاجه وباباها اعتذرلوا علي الكلام اللي قالهولوا لما اتأكد فعلا ان بنته بتحبه ومش هتقدر تعيش حياتها من غيره خصوصا انها مضحكتش ولا مره قدامهم وعلي طول في اوضتها

حجزت مريم الطيارة اون لابن وكانت هتنزل مصر كمان  ساعتين لبست مريم وحضرت شنطتها ومشيت من غير ما تعرف أهلها

في مطار اسكندرية تنزل مريم من الطيارة وتذهب لكي تحضر تاكسي لتذهب به إلي بيت تمارا

وفجأة تأتي سيارة سوداء وتقوم بخطف مريم

مريم:انتوا مين ألحقو……..(أغم عليها)

يتبع..

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على (رواية ملكة الزين)

اترك رد

error: Content is protected !!