رواية عشقت عالمها الصغير الفصل الثامن عشر 18 بقلم رحيق الورود
رواية عشقت عالمها الصغير الفصل الثامن عشر 18 بقلم رحيق الورود
رواية عشقت عالمها الصغير البارت الثامن عشر
رواية عشقت عالمها الصغير الجزء الثامن عشر
رواية عشقت عالمها الصغير الحلقة الثامنة عشر
كانو ينظرون بصدمه مما سمعت
اذانهم ماذا قال
داليدا بعدم استيعاب وهي تهز رأسه ومش مصدقه ..هو …ه ااا ايه اللي ان..انت بتقوله
مراد بصدمه ..ايه الهبل ده انت اتجننت ..بابا هو ايه اللي بيقوله ده ..ها ساكت ليه وايه النظرات دي اكيد بيهزر صح وانبي اتكلم ما تسكتش
إيهاب ببتسامه..انا هخليكم تسمعو بنفسكم عشان تصدقو ثم اخرج من جيبه جهاز صغير مسجل لصوت ووضع فوق المكتب .. كان صوت غليظ يملئه نبرة الطمع والشر
_ انت ازاي كنت اعمي كده ومش شايف طب ده حتي نسخه من امها ههههه اللي رفضتك وانت حاولت معاها بكل الطرق بس برضو فضلت جوزها عليك ههههه كانت أول مره واحده ترفضك مش كده ههه
محمد الصياد .. انا ازاي ما اخدتش بالي ..ثم اكمل بغضب ..ما كله من تحت راسك كفايه وساخه انا قرفت منك انت عايز ايه
_ وساخه هههههه وانت ملاك دا انت خنت صاحبك وطمعت في مراته ولما رفضتك حبيت تاخدها بالقوه ههه بس الحظ ما حالفكش المره دي الست طبت عليك وضربتك كنت هتموت فيها هههههه وابوك طلع اوسخ منك باع الراجل اللي كان شايله
ووقف في صف ابنه وبعت بلطجيه عملو اللي ما عرفش يعمله ابنه واعتدي علي الست المسكينه واقتل جوزها ههههه في عز النهار ومحدش قدر يرفع عينه في جاحد ابوك ده برضو هههه وجاي تكلمني انا عن الوساخه طب قول كلام غير ده
محمد الصياد بغضب..ما هو كله من تخطيطك عايز ايه اخلص
_ احبك انا كده بتفهمني 10مليون جنيه انا مش طماع لما ابقي اخلصهم ابقي ارجعلك نيهانيهانيههههههه
محمد الصياد ..هديك اللي انت عايزه بس اقسم بالله لو حد شم خبر وخصوصا سليم هقتلك بأيدي لاني عارف وساختك
_ اااه قولتلي كنت سامع انه في مشروع جواز ههه الابن وابوه زوقهم واحد هههههه بس الظاهر مدام امل عرفت تربي ابنها ماطلعتوش زي ابوه الواد مالهوش في الغلط هههه سلملي عليه ……تييييت قفل السكه
ابتدت تفقد توازنها غير قادره علي الاستيعاب ماذا سمعت لتو كيف ذلك يالله يا الله يا الله هونها ياقلب عليا يا الله جلست علي أقرب كرسي لها تنظم أنفاسها التي قلت وتسارعت
مراد وهو ينظر له لم يقدر علي الاستيعاب ماذا يحدث فهذا والده مثله الأعلي الذي كان يفتخر به دائما ما اصعب هذا الاحساس ان يخذلك من جعلته مثلك الأعلي في كل شئ
مراد بصدمه ..لا لا اكيد لا قول ده كله كدب قول اقترب من يديه وامسكها وقال برجاء ..بابا رد عليا قول لا والله هصدقك قول انه ده مش صوتك وأنهم لاعبين في الصوت قوول والله هصدقك بس انكر
_كان ينظر الي الأرض خجلا ماذا يقول انه من علمه جميع المبادئ الجميله وكان له مثل اعلي ماذا يقول له …والله يابني انا ندمت علي اللي عملته ودفعت التمن غالي اووي
ما ان سمعت هذه الجملة ولا تدري ما حدث لها
داليدا بوجع وصوت غاضب به وجع وحزن و قوة وكل هذه المشاعر اختلطت في صوتها وهي علي وشك الانهيار
داليدا…دفعت وتمن ..دفعت ايه هاااااا قولي دفعت ايه كفرت عن ذنبك ازاي طلعت صدقه والا اطعمت ستين يتيم هااااااا قولي كفرت عن ذنبك ازاااااي وأكملت ببكاء هستيري..ضميرك ما انبكش ولو ثانيه واحده انك تعمل فيهم كده طب طب وانا انا كنت بصرخ جوه في الاوضه وعمال اخبط علي الباب قلبك ماحنش علي صوت بكايا وقلت اسيبهم عشان الطفله دي اللي يدوب عندها تلات اربع سنين هاااااا طب ..يعني انت سبب كل وجعي انت سبب قهر جدتي السنين دي كلها وهي شايفه ابنها ومراته بيموتووووو قدااام عنيهاااا هااا اكملت ببكاء متقطع وشهقات تمزق القلب ..طب ليه ه ه. هما اذوك في ايه ..تعرف انا عانيت ازااااي اني لوووحدي تعرف انت كنت بحس بايه ااااااه رجعت بخطوات متعثره كادت ان تسقط وهم مراد ان يمسكها تحرك بخطوات بسيطه متردده اتجاها انتفضت بعيدا وأكملت بتحذير
داليدا بتحزير وهي تمسح دوعها التي تساقطت رغم عنها ..ايااااك إياك تقرب مني
مراد بهمس..د د.ا.ل.ي.دا
تراجعت بقوه وهي تهز راسها بغنف..إياك تقرب انت نفسه ودمك هو دمه ثم اكملت بقوة وتحدي وانتقام ووجهت كلامها
لمحمد صياد نفسه ..وانت ورحمة عيلتي كلها اللي انت دمرتها لهخليك تندم وتدفع تمن كل وجع عيلتي اتوجعته بسببك وكل وجع انا حسيته بسببك وكل دمعه نزلت من عيون جدتي بسببك هخليك تدفع التمن غااالي اووي مش هقولك هرميك في السجن لاني دي خلاص عدي وقتها ورحمة عيلتي هدفعك تمن اذيتك ليهم …وده وعد مني ليك ذهبت بخطوات سريعه وهي تركض تقريبا لا تستطيع التنفس بهذا المكان تكاد ان تختنق ..
خرج إيهاب وهو يبتسم بنصر انه فعل ما يريد
قلبه يعتصر عليها وعلي كم الألم التي تعرضت لها فقد ذهب خلفها راكضا يريد أن يخفف عنها يريد أن يحتضنها وينتشل وجعها من قلبها ويحمله عنها
مراد وهو يلحق بيها وامسك بيدها ..داليدا استني حببتي استني بس
انفضت يديه بقوه وبحده..انا مش حببتك انا من الوقت ده عدوتك ..من النهارده احنا أعداء وللابد ..وهاخد بتار عيلتي فيكم هحسره علي أولاده وعيلته وكل املاكه..ولو كنت هعيش فهعيش عشان أحقق هدفي ده بس وبعدها مش عايزه حاجه من الدنيا ..تجمعو موظفين الشركه علي صوتها وكلامها فقد كانت تقف في منتصف الشركه…وتركت المبني كله لم تعلم أين تذهب ولاكن مشيت مشيت مسافه طويله اوووي معرفتش قد ايه جلست في مكان علي الشاطئ تخرج ما بداخلها ان ظل
بداخلها سوف تنفجر في اي لحظه لا تستطيع اتحمل ….
جلست علي ركبتيها واخرجت ما في قلبها
ااااااااااااااااه يا تيتاااااااااااا يا ماماااااااااااا ااااه 😭😭😭😭😭باااااابااااااااا تيتاااااااااااا ااااااااااه انا ليه هنااا لوحدي
بس هجيلكم بعد ب بعد ما اخدلكم حقكم ااااااااااااه هونها علي قلببببي يااااارب وانبي خليك جنبي 😭😭😭😭😭اااه ظلت تصرخ وتبكي حتي غلبها النوم ونامت مكانها
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
كان يخرج ما في جوفه وغضبه و المه في الرياضه ،وخصوصا البوكس رياضته المفضله ظل يلكم وهو لا يتردد في زاكرته سوي منظرها وكلامها له وقسوتها عليه يعلم انا تتألم ولاكن ما ذنبه هو فهو يتألم اكثر منها يتردد كلامها في أذنيه
_ احنا أعداء وللابد ..أعداء وللابد ..هحصره علي أولاده واملاكه …انا مش حببتك ..انا عدوتك ..احنا أعداء وللابد وللابد ….كان يتردد وهو يزيد من الكم لم يشعر بحاله غير يديه التي تهطل منها الدماء بكثره وتورمت
ذهب وأخرج هدومه ووضعها في حقيبه وخرج من المنزل وذهب الي شقه جميله ذات اساس عصري وضخم في برج علي النيل فهي شقه له وحده خاصه به اشترها بفلوسه الخاصه بعيدا عن شغل والده اذا اراد ان يفصل علي من حوله يذهب إليها …..
****************************
بعد فترة…يرن جرس شقته
حمزه ..ايه أعم نموسيتك كحلي والا ايه
مراد وهو يفرك في عينيه ..ادخل من غير دوشه
حمزه وهو بيقعد وبمرح ..فنجان قهوه وحياتك
مراد ..قوم اعمل لنفسك مش فايقلك
حمزه بتنهيده..وبعدين يا سليم هتقعد هنا علي طول انا نفسي افهم ايه اللي حصل يخليك تسيب الشركه والبيت وايه اللي يخلي داليدا تبعدوتعمل وبتتحدانا بالطريقه دي وبابا كمان اتغير يبني انت مش حاسس بالمصيبه كل شركات ابوك بتقع وهو مش بيعمل حاجه والا انت وانا مش قادر لوحدي ومش عارف اعمل ايه كل تعب بابا السنين دي كلها وتعبنا بيضيع قدام عنينا وانتو ساكتين
مراد وهو يرجع رأسه لورا ..صدقني خليني بعيد احسن ..المهم ماما عامله ايه
حمزه بضيق ..مش كويسه من يوم مانت مشيت وهي مش مبطله خناق مع بابا ولا عياط ….تلفونه رن
حمزه ..ماما مالها انا جاي بسرعه
مراد بخوف ..ماما مالها
حمزه ..تعبت وجبولها الدكتور علي البيت يلا بينا بسرعه …ذهبو إليها ركضا فهي ليست امهم فقط بل حياتهم
******************
مراد وهو يقبل يدها …الف حمد لله على السلامة ياست الكل كده تخوفينا عليكي
امل ببكاء ..كده هنت عليك تسبني
حمزه وهو يقبل يدها ..خلاص يالولو بقا الله ما اهو قدامك وكمان مش هيسيبك اكمني انا مش مكفيكي
ضربته علي كتفه ..انتو الاتنين مقدرش اعيش من غيركم محدش فيكم يسبني
مراد بحنان وباس ايدها تاني ..حاضر يا روحي مش هنسيبك بس انتي ما تزعليش نفسك ….
حمزه بضحك ..طب ما تقدريش تعيشي من غيرنا احنا الاتنين كان في واحد تالت كده راح فين ياتراااا ….نظرو الي الذي يقف أمام الباب يقدم رجل وياخر رجل وباين عليه الحزن والندم وعذاب الضمير كان بهيئه لم يكن عليها من قبل كأنه كبر لتو
حمزه ..واقف عندك ليه يابابا اتفضل
جلس بجابها وقبل راسها ..حمد لله على سلامتك كان يقولها بنبرة خوف آن تعرف وقتها لن تسامحه ابدا وتتركه للأبد…
مراد ..انا هخرج اعمل تلفون عن اذنكم
محمد الصياد( الاب )..سليم استني عايزك بره
بخزي..انا مش عارف اقولك ايه بس اللي بطلبه منك انك ترجع البيت والشركه وتقف جنب اخوك وانا لو مضايقك امشي من هنا والشركه انا كده كده مش هروحها تاني
مراد بهدوء ..ايه اللي حضرتك بتقوله ده ..مهما حضرتك عملت هتفضل والدي وده بيتك انت بس ممكن ما تطلبش مني اني اسامحك علي الاقل دلوقتي وانا هرجع الشركه وهسند اخويا بس بعد ما اظبط الأمور انا مش هقدر افضل فيها ..
الاب بحزن ..اللي انت عايزه يابني
خرج مراد وركب عربيته وساق مش عارف هو راح فين ..غمض عيونه بقوه ..انا اسف بس مش قادر اسامحك …..
*********************************
كانت بتشتغل بكل قوه وتركيز كل همها انها تاخد الصفقه دي مهما كلفها التمن فا الصفقة دي هتدمر اغلب شركات الصياد وتوقعها في الأرض مكنتش بتنام كل يوم بيبقي انتقامها اقوي ..
***************
حمزه ..سليم احنا اتدمرنا
مراد وهو علي المكتب ..ايه في ايه
حمزه ..المناقصه الكبيره اللي بابا كان داخل هو وشركة داليدا شركه ياخدوها ..داليدا اخدتها لحسابها واحنا شركتنا كانت محتجاها جدا اغلب شركتنا بقت في الأرض وجميع العمله بتوعنا لغو اتعاقد وتعاقدو معاهم انا مش فاهم ايه اللي بيحصل بعد ما كانت شركتنا تبقي اكبر منافس لينا هو ايه اللي بيحصل ده
مراد وهو يحاول انو يتمالك غضبه…عادي جهز لصفقه الجديده وبعد كده نبقي نشوف
**************************
بعد فتره
حمزه بغضب وصوت عالي وهو داخل مكتب سليم ….هي البنت دي عايزه مننا ايه
مراد ..بنت مين
حمزه ..الزفته داليدا
مراد بغضب..حمزززه اتكلم عدل
حمزه بعصبيه..لا مش هتكلم عدل دي مجنونه يعني سايبه كل حاجه وجايه تدخل منافسه في الصفقه دي كمان وبعدين دي حاطه عروض خياليه تخليها تاخد الصفقه بكل سهوله واحنا بقينا معندناش الامكنيات دي كلها
مراد بهدوء..ماتقلقش انا هتصرف حتي لو اضطريت ادفع فيها كل فلوسي الشخصيه
حمزه ..احم هو انت معرفتش بالخبر
مراد باستغراب ..خبر ايه
حمزه بتوتر ..احم اا يعني
مراد ..ايه يابني ماتخلص
حمزه ..إيهاب و داليدا فرحهم بعد اسبوع ….
يتبع..
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية عشقت عالمها الصغير)