روايات

رواية الظلال المحترقه الفصل الخامس والعشرون 25 بقلم اسماعيل موسى

رواية الظلال المحترقه الفصل الخامس والعشرون 25 بقلم اسماعيل موسى

رواية الظلال المحترقه البارت الخامس والعشرون

رواية الظلال المحترقه الجزء الخامس والعشرون

رواية الظلال المحترقه الحلقة الخامسة والعشرون

هساعدك يا اردا لكن بشرط
اردا شرط ايه؟
الفتاه ____هتساعدنى فى قتل دنكير حاكم جزيرة المتسلطين ، انا عايزه القصاص لاهلى
دنكير قتل والدى ووالدتى وانا هربت من الجزيره وطول عمرى منتظره اللحظه إلى ارجع فيها واخد روحه
اردا بثقه موافق، يلا بينا! لكن انتى اسمك ايه؟
أسمى سيبا يا اردا، احنا مش هنرتحل دلوقتى
اردا ___– ممكن اعرف السبب ؟
انت لسه مش مستعد محتاج تدريبات كتيره
اردا بابتسامه، ومستنيه ايه؟
وقفت سيبا أمام اردا وكانت تقاتله باليد على طريقة جزيرة المصارعين وكانت طريقتها حيوانيه تعتمد على الخطف، القفز، السرعه الخارقه والارتداد المبتكر
كانت اخف من اردا لكن اردا كان أكثر قوه، وكانت خبرات اردا السابقه اديته خبرات سمحتله انه يجاريها

 

أتقن اردا قتال سيبا، حفظه، خزنه وكعادته مثلما فعل ما ادغار لم يرغب فى الانتصار على سيبا
كان عليه أن يخفى بعض أسراره القتاليه
نام اردا نوم عميق بعد يوم طويل من التدريبات واستيقظ على لكزات من قدم سيبا
يلا اردا حان وقت رحيلنا
مشى اردا ورا سيبا إلى التفت من ورا الخيام والبيوت لحد ما وصلو الميناء
كانت هناك سفينه ضخمه بأشرعه سوداء عرفها اردا
قالت سيبا احنا هناخد السفينه دى!
اردا _هنسرقها ؟
سيبا وهى ترفع المرساه، هنستعيرها فقط
رفع اردا الاشرعه كما تعلم من البحاره وانطلقت السفينه نحو جزيرة المتسلطين، أربعة أيام من الابحار حتى ظهرت مبانى الجزيره
أوقفت سيبا السفينه ورمت الهلب فى عمق البحر، احنا لازم نكمل المسافه المتبقيه سباحه عشان محدش يحس بينا
سبحو نحو الصخور الكبيره وتخفو تحتها حتى حل الليل، لو اى حد شافنا داخل الجزيره هيتعرف علينا
اردا امال هنوصل لقصر دنكير ازاى؟
قالت سيبا وهى تفتح باب مخفى تحت دغل من خلال النفق

 

هبطت سيبا النفق وسار خلفها اردا، النفق كان موحل، ثم تحولت لمياه مجارير قذره مشو فيها نصف ليله
قبل أن تخرج سيبا خريطه
قربنا نوصل القصر مش فاضل كتير
قبل شروق الشمس وصلو تحت القصر واضطرو انهم ينتظرو الليل وسط العفونه والجرزان التى كانت بتتحرك حواليهم
اختفت الشمس ونزل ظلام الليل واصبحت المجارير سوداء كالحه
تسلقت سيبا سلم ورفعت غطاء بلاعه، المخرج كان وسط الساحه مكشوف
وكل خطوه كانت تمثل خطوره فضلت سيبا كده كبيره تراقب حركات الحراس حتى شعر اردا بالملل قبل أن تخرج رأسها وتشير لاردا
يلا بينا
خرجو بسرعه واختفو تحت الجدار وبدأو يتحركوا بتسلل وخفه
لاحظ اردا ان الحراس شكلهم بشع وغريب
بعضهم بثلاثة ارجل وآخرين لديهم اجنحه وقرون ووجوه مرعبه
هو كل سكان الجزيره كده؟
سيبا لا لكن دنكير مش بيأمن لسكان الجزيره جايب حراس من جزيره تانيه ولائهم ليه
على باب القصر كان هناك عشره أشخاص

 

فى أبراج المراقبه كان فيه كتير جدا
سيبا هنعمل ايه يا اردا؟
تحول اردا لذئب ضخم، انا هتخلص من حراس البوابه وانتى تسللى للداخل
دول عددهم كتير قالت سيبا المرعوبه من شكل اردا
متخفيش انا هتصرف معاهم، احنا حيوانات مع بعض
ركض اردا بكل سرعته وقفز تجاه الحراس وارتطم بباب القصر هشمه
أحدث جلبه كبيره خلت كل الأنظار مصوبه عليه
تسلقت سيبا عن طريق حبل إلى شرفة القصر ونزلت داخله
كان فيه صراخ داخل القصر، الكل بيحذر من هجوم على البوابه

يتبع..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية الظلال المحترقه)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *