رواية جريمة عشق 3 الفصل الرابع والثلاثون 34 بقلم مريم نصار
رواية جريمة عشق 3 الفصل الرابع والثلاثون 34 بقلم مريم نصار
رواية جريمة عشق 3 البارت الرابع والثلاثون
رواية جريمة عشق 3 الجزء الرابع والثلاثون
رواية جريمة عشق 3 الحلقة الرابعة والثلاثون
مريم : ف الليفنج بتكلم رينو ف الفون . ايوه يارينو . اختك نور عزمتنا هى ومحمد ع الغدا انهردا انا وآدم. وعازمه ابله شرين والحج مصطفى وبعتلها بنت سعاد تساعدها.
رينو : اممم ايوه نور قالتلى الصبح لما كلمتنى وفرحانه اوي انكم رايحين.
مريم : ربنا يفرح قلبها وقلبك يانور عيني .
رينو : اللهم امين يارب . استنى بقى لما احكيلك ع فهد وتيم ههههه اسمعي .وحكتلها ع فهد وتيم ..
مريم : ههههه بجد والله . قولى لفهد تيم صغير لسه بدرى ع الغيره . فكرنى ب آدم لما كان بيغير من محمد ع نور هههههه .
رينو : والله يامامي زي مابقولك كدا . امبارح فهد حسسنى إن تيم ف الجامعه . وكمان بحكي لنور كانت هلكانه من الضحك ع فهد . ولا بقى لما تيم جه يمشي بيقول لفهد تبقى تعالى خدنى بكره علشان اجيب البسكويت ل آرين . فهد شاله من قفاه وقاله ولااا متجيش هنا تانى . هههههههه .
مريم : بتضحك وبتتكلم . وشافت فريحه جايه عليها ووشها مرهق .
فريحه : صباح الخير يا ماما وقعدت جمبها .
مريم : صباح الورد والفل ع عيونك . عامله ايه دلوقتى ياحبيبتى .
فريحه : الحمدلله ياحبيبتى .
رينو : سلميلى عليها يامامي . وقوليلها رينو زعلانه منك ..
مريم : معقول انتى زعلانه من فريحه . طب استنى هفتح الاسبيكر ونعمل محادثه جماعيه فريحه : ابتسمت بتعب. اذيك يارينو عامله ايه
رينو : عامله كويسه يامرات اخويا . يالى مبتساليش عليا بقالك كام يوم . ميرسي جدا.
فريحه : بحزن . غصب عني والله يارينو انا اسفه ياحبيبتي ..
رينو : حست بصوتها . وزعلت علشانها . ايه يافريحه بتتأسفى ليه ؟ انا بهزر معاكى . بقولك ايه . انا قاعده ملانه . ومامي قالت انك واخده اجازه من العياده . ماتيجي تقضي معايا كام يوم بليييز مترفضيش .
فريحه : بصت ل مريم . والله يارينو مش عارفه . بس كدا هتقل عليكى انتى وفهد .
رينو : ايوه فعلا هتقعدى ع قلبى انا وفهد . بطلى رخامه بقى . انتى جايه بيت اخوكي واختك . وبيتك كمان اررررجووووكي . تعالى تعالى هخليكى تشيلى آركان وآرين وانااااااااام انااااا ههههههههه .
مريم : ضحكت . وفكرت علشان شايفه فريحه حزينه وقالت . وماله يافريحه ياريت تروحي تقضي معاها شويه وقت .
فريحه : بحرج . ايوه ياماما . بس رينو لسه والده . ومريم وآدم هيعملو دوشه فا مش هينفع . علشان رينو تعبانه.
مريم : فكرت. اممم سيبى مريم وآدم معايه .
رينو : ولو ان مريم وآدم انا بحبهم جدا ووجودهم بيفرحنى . لكن محلوله اهي يافريحه ياريت متبقيش رخمه بقى .
فريحه : بحرج . والله مش عارفه اقولك ايه يارينو ..
رينو : تقولى اووكي يارينو . انا هحضر شنطة هدومي وجايه اتغدي معاكي يس.
ضحكو ع رينو .
فريحه : ابتسمت . شنطة هدومي مره واحده . خلاص يارينو أنا فعلا هاجي اقعد معاكي لكن يومين بس ومن غير شنطة هدوم .
رينو : اممم بس تعالى انتى بس . وهنطلب بيتزا انهردا .
فريحه : هو فهد فين ؟ جمبك ؟.
رينو : لا فهد نزل من شويه . قال إن مدير الجهاز رجع من السفر ورايح يسلم عليه ..
فريحه : قلبها دق . احم طيب يارينو . انا هاقوم البس وجيالك دلوقتى . وقامت بسرعه وقلبها جواه امل إن فهد ممكن يطمنها ع مراد.
مريم : رينو مش عايزه حاجه ابعتهالك مع فريحه ؟
رينو ؛ عايزه سلامتك يامامي ربنا يخليكى لينا يارب . وسمعت آركان بيعيط وقامت بسرعه.
مريم : تسلمي ياقلبى . اهي اختك نور بترن اهي . مستعجله عيزاني اكون عندها من الصبح .
رينو : ومالو يامامي دى تفرح قوى ياحبيبتى ردي عليها . وانا هشوف آركان .. وقفلو ..
فريحه : بتلبس واتصلت ع فهد لكن غير متاح . ونزلت . وسلمت ع ولادها وقالت لمريم ماما انتى معزومه ع الغدا انهردا عند خالو محمد . طيب مريم وآدم ..
مريم : ابتسمت . متقلقيش يافريحه . دول ولاد الغالى . انا هاخدهم معايه يلعبو مع تيم وتمارا . روحي انتى وخلى بالك من نفسك . وحاولى تخرجي من الحزن الل جواكي وسيببها ع الله ..
فريحه : ونعم بالله . وسلمت عليها وخرجت . وركبت العربيه وساقت . وكل تفكيرها إن المدير موجود . واكيد فهد هيعرف جوزها ف ماموريه فعلا ولا مسافر وبعد عنها ..
وبعد شويه .. فريحه وصلت وزينب فتحت . اهلا ست الدكتوره فريحه .
فريحه : دخلت اذيك يا زينب . فهد جه من بره؟
زينب : لا ياست فريحه . لسه مجاش .
فريحه : اتنهدت بزعل . ماشي يا زينب رينو فين .؟
زينب : ست رينو . جوه مع الولاد اتفضلى .
فريحه : خبطت ودخلت . وسلمت ع رينو .
رينو : فاتحه اللاب توب وشايله آرين ومبسوووطه جدااا.
فريحه : شايله آركان .ولاحظت فرحت رينو . ايه يارينو بتضحكى ع ايه ؟
رينو : بصتلها بسعاده . ولفت اللاب توب . وقالت بصي يافريحه ع الصوره دي !!!
فريحه : شافت صوره . وقالت بعدم فهم مين دي !!؟ وبعدها بدهشه مش معقول !!!!
———————-بقلمى مريم نصار
: فهد ..فتح الباب ودخل . وشاف مراد . نايم ع الكنبه . بهدوم متبهدله ومتقطعه واتصدم لما شاف الدم .وقلبه وقع من الخوف ..ونزل على ركبه بيفوقه . مراد . مراااد .
مراد : فتح عينيه بتعب . فهد !!!؟ وحاول يتعدل لكن تعبان ..
فهد : استغرب . وساعدو .
مراد : بتتألم ااه .
فهد : شك .. ورفع القميص مكان الدم. وشاف شاش عليه دم . ف جمب مراد ..واتصدم .ايه دا يامراد !!؟
مراد : بتتألم وبياخد نفسه بتعب . متشغلش بالك .
فهد : قوم معايه . قوم . وقومه وسنده ودخله اوضة النوم . وقعدو ع طرف السرير . وراح ع الدولاب . وطلع تيشرت ل مراد .وراح جمبه . وفك اول زورار من القميص ..
مراد : يبنى متتعبش نفسك انا هاقوم دلوقتي وا…..ومكملش ..
فهد : زعق . متعبش نفسي . وانت تاعبنى بقالك بقالك ١٧ يوم . مختفي ومحدش عارف عنك حاجه . امك كل يوم متوتره . وابوك مستنى اتصالك . ومراتك!!!؟
مراد : بصله ..
فهد : كمل ..مرااتك الل ملامحها اتغيرت بسببك . بسبب غباءك . انا عايز اعرف . انت روحت فين ؟ وليه متصلتش عليه . وليه مدير الجهاز كان مسافر كل الوقت ده . وليه انت راجع وبالشكل ده ؟ وليه قافل فونك ؟ انت تعرف قد ايه قلقنا عليك ؟ تعرف قد ايه انا حسيت بالفشل ف أنى اوصلك ؟ تعرف قد ايه انك اتسببت ف وجع فريحه !!؟
مراد : باصص ع فهد ومنزلش عينيه . وقاله فريحه عامله ايه يا فهد؟
فهد : اتنهد بزعل . لانه زعق ل مراد وشايف إصابته . واتعدل . تعالى خلينى اساعدك تقلع القميص ده . ورفع ايدو
مراد : مسك ايدو . فريحه عامله ايه يا فهد؟
فهد : بصله .انا عارف انك وفريحه اتخانقتو وهي حكتلى كل حاجه فريحه.تعبانه !! ودبلانه بقت هشه وضعيفه يامراد !
مراد : غمض عينيه واتنهد بزعل وتعب . واتألم.
فهد : فك زراير القميص . وشاف جروح صغيره ف صدر مراد . واستغرب . وجرح ف جنبه . وبص ل مراد . انت كنت فين يامراد !!؟
مراد : اتنهد . وبصله انا هاقولك كل حاجه . وقاله …
فلاش باك ..
مراد : صحي تانى يوم الصبح ع صوت فونه.
وكان المتصل آدم . ورد عليه وكلمه وقاله مفيش اى حاجه حصلت بينه وبين فريحه . وقاله نص ساعه وراجع ع البيت . وقفل . ومراد كان مخنوق من فريحه .ومنمش غير ساعتين بس . وقرر أنه يرجع البيت . ويتجنبها . لانه كل شويه يفتكر صوتها العالى . وعدم ثقتها فيه . واتنهد بديق حقيقي . وقام . ودخل الحمام واتوضي وصلى الضحى . ودخل ع المطبخ وعمل قهوه . وواقف ف المطبخ. وسرح ف الموقف من تانى . وانه مبصش عليها اعجاب .هو بص ليها نفور واستحقار . وديق من طريقتها وانا وضحتلك ده يافريحه !! بما انتي شايفه هزارى هروب لأى حوار بينا ؟ وكمان مش واثقه فيا وبتقولى لما قدامى بتعمل كده اومال من ورايا بتعمل ايه!!؟ انا ؟ انا يافريحه ؟ وانتى عارفه انتى عندى ايه !؟ واتنهد ماشي يافريحه . انا هعرفك يعنى ايه تعلى صوتك ع جوزك .وشرب القهوه . وبص ف الساعه . وبيلبس علشان يرجع ع البيت .. وفونه رن وكان رقم دولى . ومراد استغرب . ورد . الو ..
المدير : بديق . ايوه يا مراد .
مراد : سيادة المدير . وحس بصوته . خير يافندم . حصل حاجه؟
المدير : ايوه يا مراد . ف حاجه حصلت . وانا مكنتش عايز اقلقك من امبارح لانى عارف انك لسه تعبان. لكن حاولت اتصل ع أكرم مفيش شبكه . وفهد لسه تعبان ومسافر . وحسن وسمير ف مأموريه ! وانا بره مصر يامراد !! ورغم أنك تعبان لكن عارف انك انت الل هتحل المشكله دي بذكائك .وعلشان كدا اتصلت عليك اخيرا . علشان تقوم بالمهمه دى . وده طلب شخصي . وعايزه ف سريه تامه . فهمت يامراد !!!؟
مراد : قعد ع السرير . خير يافندم سيادتك قلقتنى !!
المدير : انا هاقولك .انا ليا صديق مقرب .. عندو قريه سياحيه في شرم الشيخ . وعندو ولدين مسافرين بره مصر . وبنت وحيده متجوزه ف السويس وعندها طفل ٩سنين اسمه يزن. وسافرت مع جوزها فادي وابنها يزن شرم لوالدها من يومين وقاعده ف فندق والدها. انا اتفاحئت باتصال صديقي عليا امبارح بليل . وكان قلقان جداا وطالب .
مساعدتى وحكالى الل بيحصل مع بنته وحفيدو .. بنته إيمان جالها من يومين رسالة تهديد . وهي فكرت انها رساله هزار أو جتلها غلط ومقالتش لحد ..لكن امبارح جاتلها رساله من نفس الرقم وبيهددها بالخطف هي وحفيدو ..وبنته خافت وجريت عليه وقالتله!! ولما اتصل ع الرقم وبحث وكان من غير اسم . واتقفل . وشدد الحراسه .وكمان ف رقم تانى بعتلها رساله . وفيها معلومات خاصه تخص بنته ف وسط بيتها وعيلتها فاهمنى يامراد !!؟
مراد : احم . ايوه يا فندم فاهم ..
المدير : دلوقتي جوزها فادي بحث على الرقم وف ثانيه اتقفل . وبنته الرعب اتملكها . والأغرب من كدا . إن ف رساله جتلها ع ايميل الفيس بوك . وبيقول ف الرساله انه عارف انها بنت مين وانها ف شرم ولابسه ايه . وهي قاعده فين وكمان هددها لو مجمعتش مبلغ ٥ مليون هيخطفها هي وابنها انهرده بليل !!؟ والايميل مجهول الهويه . وإن صديقي اول مره يخاف كدا !! وانا لو كنت ف مصر كنت قلبت الدنيا وجبته من تحت الارض ف ساعه واحده كنت خلصت كل حاجه . لكن انا بره مصر ..
مراد : يا فندم انت سايب وراك رجاله .وإن شاء الله كل حاجه هتتحل . وهتتحل ف انى اتكلم مع بنته علشان اعرف طرف الخيط . لأن كدا المتصل عارفها كويس جدا . وجدا كمان . لازم اعرف صحابها. هي بتخرج فين بتروح فين . مين يعرف انها مسافره .!؟. انا هسافر شرم حالا ياريت تبعتلى العنوان ف رساله .
المدير : تمام . انا متشكر جدا يامراد .لكن الل قلقنى اكتر!! والل خلانى اتصل عليك دلوقتي وانا بتكلم مع صديقى فجاءه . سمعت صوت بنته بتصرخ ف الفون وشكلها كانت قريبه منه .والخط قطع بعدها . وحاولت اتصل لكن الشبكه وحشه جدا . واتصلت تانى و مردش .
مراد : كدا الموضوع يقلق فعلا يافندم . متقلقش حضرتك . انا هتصرف . بس ياريت عنوان القريه أو الفندق الل البنت قاعده فيه .
المدير : تمام ياسيادة المقدم . انا متاكد انك هتحل المشكله . انا فخور جدا بيك يامراد . ربنا معاك يا ابنى . وقفلو
مراد : كمل لبس بسرعه . ووصلته رساله خاصه بالعنوان . ونزل جري .وركب العربيه وساق بسرعه . واتصل ع آدم وقاله أنه مسافر . وراح ع البيت بسرعه اخد هدوم وكل مستلزماته.وسال مريم ع فريحه علشان يودعها. وقالتله انها ف العياده . واتغاظ منها لانها متصلتش وراحت شغلها عادى جدا .. وهز راسه وقرر أنه ميتصلش عليها. وقال ل مريم انه هيسافر ف مأموريه مستعجله . وعلشان عارف حالة مريم . قال لكن مفيهاش اى خطر ومش عايزك تقلقي . وطمنها . وسلم عليها . وضم ولاده لقلبه . وسابهم . وخرج وركب تاكسي . وبعدها اتوبيس و سافر ع شرم . وف الطريق المدير اتصل . ومراد رد. والمدير قاله أن صديقى اتصل عليا . وقال إن بنته كانت بتصرخ لان ف رساله جتلها عباره عن صور مرعبه وأنهم هيعملو ف ابنها كدا . وصديقى متوتر جدا وخايف ع بنته . واكدلى انه ملهوش اى أعداء .
مراد : بدء يفكر . وقال متقلقش يافندم كلها ساعه واكون عنده .
المدير : اسمع يامراد . اكيد الل بيعمل كده حد قريب جدا من إيمان وفادى . حاول تعرف . وياريت تبلغنى بكل حاجه تحصل . ومش هقولك تانى يامراد الموضوع عايزه ف سريه تامه ..
. مراد : تمام يافندم .. ومراد وصل وقفل فونه .. وقابل صديق المدير وسلم عليه. وطلب يقعد مع ايمان .وفادى.وشاف الرسايل . والايميل والصوره . واتكلم معاهم كتير . ومراد فهم شخصيتهم . وسألها ع أصدقائها المقربين . ومين بيدخل بيتها . وسأل جوزها. وشاف إن فادى خايف ع مراته وابنه وهيتجنن عليهم . والبنت مرعوبه وقاعده خايفه ومكلبشه ف ابوها . وبتبص يمين وشمال . مراد ساعتها شك !!! ليه إيمان خايفه كدا وكلبشت ف ابوها مش ف جوزهااا!!؟ حتى لو ابوها سند . ع الاقل جوزها الحمايه والأمان ومراد بص كتير جدا ف عيون فادي . وشافه خايف ع ابنه فعلا ومتوتر . ومراد احتار . واول يوم مراد قعدو منتظر رساله توصل أو ايمان تتخطف. لكن مفيش رسايل تهديد جت ل ايمان ولا اتخطفت . وكان شاكك ف فادى لانه عارف كل خصوصيات بيته . لكن رد فعل جوزها تجاه مراته وابنه بيمسح الشك من عقل مراد . عدي يومين كمان ومجتش رسايل تهديد ومراد حب يتأكد من حاجه . وقال ل ايمان تعالى ممكن اقولك حاجه ع انفراد . وايمان قامت ومراد اخدها ووقف بعيد عن ابوها. لكن قريب من جوزها بحيث أنه يسمع الل مراد هيقوله . وقال واضح أن الل بيهددك موجود هنا ف الفندق بدليل اني من ساعة ما جيت مفيش رساله واحده جت لحضرتك . واظاهر كدا عارفين انى مخابرات وبحقق ف الموضوع. انا مش عايزك تقلقى . وفعلا ف نفس اليوم بليل جت رساله ل ايمان . وكدا شك مراد اتحول ليقين إن فادي هو الل بيهددها . وقرر أنه مايصدمش ابوها لانه ممكن ميصدقش . او ممكن يتهور علشان بنته ويزعق لجوز بنته وكل حاجه تضيع لان اكيد فادي معاه شريك . ومراد فكر ف انه يصاحب فادي ويتفق معاه ع خطه يوقعو بيها المجرم . ومراد يخطط لوحدو من ناحيه تانيه . وبدء كل يوم يتكلم مع فادي . ويفهمو يعمل ايه . والكاميرات هتكون فين . وتسجليات الفون . وكل حاجه . ومراد بيتكلم معاه . وقاله ماتيجي ننزل الميا . ونزلو الميا . وبعدها فادي راح الحمام بغير هدومه . ومراد بسرعه وقبل ما حد يشوفه اخد ساعة فادى من جاكيته وحط فيها جهاز تتبع وحطها ف جاكيت فادى تانى . المدير اتصل وسأل مراد وصلت لفين !!؟ ومراد قاله ع كل حاجه وخططه الل ناوى ينفذها…
. وعدى يومين كمان . ومراد متابع جهاز التتبع . وف يوم بليل جهاز التتبع اتحرك لخارج الفندق . مراد بسرعه اتنكر . ونزل ومشي ورا جهاز التتبع . وراقب فادي . وشافه واقف مع بنت بس الرؤيه مش واضحه . وحاول يسمع اى حاجه . وسمعه بيشتم ع مراد وبيضحك ع غباء مراد . وانه حط خطتته كلها قدام عينيه . وضحك هو والبنت واتفقو ع الرساله التانيه هتكون امتى لأنهم عايزين يجمعو الفلوس ف اقرب وقت . ووقفو يتكلمو كلام حب ويتبادلو القبلات . ومراد كدا فهم كل حاجه . ورجع بسرعه ع الفندق . وبعدها بيومين . مراد طلب من والد ايمان انه يقول للكل أن مراد سافر وراجع بكره بليل . حركة تمويه . وقاله كمان انه ياخد العيله كلها ويتغدو بره . وفعلا حصل . والد ايمان قالهم إن المقدم مراد رجع ع مصر حاله طارئه وراجع بكره بليل . وفادي فرح جدا . والد ايمان خد العيله يتغدو بره . ف الوقت ده . مراد دخل اوضة فادي . وفتشها كويس جدا . لكن ملقاش حاجه. وخرج . وف نفس اليوم بليل . فادى خرج . ومراد خرج وراه بمسافه بعيده. وفادي راح فندق تانى . وقابل بنت هناك وخدها وطلع معاها غرفه وقرب منها . ومراد حصله وطلع . وسمع صوت همسات . ولف من الاتجاه التانى . وفتح جزء من الشباك . وصور كل حاجه حصلت بين فادي . وشروق . الل مراد عرف بعد كدا إنها صحبة ايمان الانتيم . وحبت جوزها فادي ووقعته وفادى اتعلق بيها . وعايز يهرب معاها لكن شروق بتفكير اقترحت عليه أنهم يهربو ومعاهم مبلغ محترم . وقالتله ع الخطه وانهم يهددو ايمان . وهي عارفه أن ابوها غنى جدا ومتعلق ببنته الوحيده وحفيدو وهيخاف . وفادي خاف ف الاول . لكن سحر شروق نساه الخوف . واتفقو أن شروق هتبقى بعيد ومعاها الشرايح ووقت ما فادى يبلغها تبعت رساله ل ايمان . ومراد فهم كل حاجه . ورجع ع الفندق . وبعدها بيومين . التهديدات ذادت عن حدها . لو الفلوس مجهزتش بكره ايمان والحفيد هيتخطفو .. ايمان بتعيط وفادي بيمثل الرعب . وابوها مرعوب و قلقان . ومراد مره واحده قعد يضحك . الكل استغرب . ومراد قال . مفيش حد هيخطف ايمان ده كله حوار واكيد هزار . لان احنا بقالنا ١٥ يوم ومحدش نفذ . صدقوني انا هرفع المراقبه وارجع ع مصر . وفادي من جواه قلبه بيرقص سعاده لأن كدا مراد مش هيراقب ايمان . وهيخطفها بكره فعلا ..
والد ايمان: محتار . واخد مراد ع جمب . وسأله انا عايز اعرف دماغك فيها ايه انا بنتى ف خطر انا هموت من الخوف .
مراد : متقلقش . انا مقدر قلقك وخوفك . لكن صدقنى كل حاجه بكره هتبقى تمام ..
الوالد : بترجي طيب ريح قلبى . انت وصلت للمجرم ؟
مراد : هز راسه ايوه . وياريت منتكلمش ف. حاجه للحساسية الموضوع وياريت بنت حضرتك وجوزها ميعرفوش حاجه لانهم لو عرفو بنتك هتبقى ف خطر حقيقي..
الوالد . لالالا . اوعدك انى مش هنطق بكلمه واحده ..وقال ربنا معاك انا واثق فيك لان مديرك واثق فيك جدا واكدلى انك هتحلها إن شاء الله..
مراد : متشكر جدا ع ثقتك وإن شاء الله هتتحل وبنت حضرتك هتكون بأمان. ودلوقتي لازم الكل يعرف انى راجع ع مصر . وكمان حضرتك ياريت تقلل الحراسه لأن ده هيساعدنى .
الوالد : حاضر يافندم .. اعتبره حصل .
تانى يوم . فعلا ايمان اتخطفت هي وابنها .
والد ايمان .. كان هيتجنن . وكان هيزعق .
. لكن مراد . فتح الفون وفرجه الصور ع الفيديو صوت وصوره . والراجل . اتصدم من الل سمعه اكتر من الل شافه .
مراد : انا اسف انى مقولتش ليك ع حقيقة فادى وشروق . لأن عاطفة الأبوة الل جواك ممكن كانت تبوظلى كل حاجه ..
الوالد: بنتى اتخطفت . هيقتلوها .
مراد : استحاله يافندم . اولا لأنهم عايزين فديه . ثانيا فادي معندوش الجرأه . لكن انا كمان مقدرش اجازف بحياة بنت حضرتك . متقلقش . بنت حضرتك لابسه صيديرى واقى هي وحفيدك . وكمان معاها جهاز تتبع وجهاز تصنت باتفاق منى وانها متعرفش حتى حضرتك . وانا دلوقتي لازم اتحرك بسرعه علشان اقبض ع شروق . وهتعترف ع فادى الل خرج بره الفندق زى المجنون وعامل نفسه مرعوب وبيدور ع ابنه ومراته الل اتخطفو ..
الوالد: انا هبعت معاك الحراسه .
مراد : لا هما مأجرين شقه.قريبه من الفندق والمكان هناك فيه كاميرات مراقبه . وشروق دي مش ساهله واكيد قاعده قدام الجهاز . ولو لمحت اكتر من فرد ممكن تشك . وانا مش عايز اجازف .بحياتهم .انت بس خليك مطمن وانا جاهز بالقوه قريبه من المكان وع اتصال منى بالقبض عليهم. بعد اذنك .
مراد : لابس قميص ابيض وبنطلون . ومسلح . ومشي ورا جهاز التتبع الل مع ايمان ف السلسله . وكمان اسوره ف ايد يزن .وركب عربيه ووصل للعماره وطلع ع السلم وشاف أن ف كاميرا قدام الباب واكيد شافته. ومفيش مدخل تانى غير الباب .وطلع بسرعه كبيره وكسر الباب بسرعه . وكانت شروق شافته وع اتصال مع فادى وقالتله قبل ما يدخل . وفادى اتحرك ونزل من العربيه بسرعه .
مراد : دخل وشاف ايمان شكلها مصدوم من إن صحبتها هي الل عيشتها ف رعب . وشروق ماسكه الولد وحطه المسدس ع راسه . وشروق هددته انه يطلع بره لاتقتل يزن .ويزن بيعيط . وايمان قلبها هيقف من الخوف ع ابنها
مراد : رما السلاح ع الأرض ورفع ايدو لفوق . وبص ورا شروق . وقال لا ياباشا معاها الولد .
شروق . لفت تشوف مين وراها . ملقتش حد .ولفت بسرعه . شافت مراد ف وشها . وضربها قلم وقعها ع الأرض واتعورت . مراد طلع كلبش وكلبشها . واتصل ع القوه .. وفك الرباط من ايد يزن . وفك الرباط من ع ايمان . وسألها انتى كويسه .
ايمان رفعت وشها الل مليان دموع . وهزت راسها بلاء .
مراد : زعل علشانها . وقالها قومى معايا . هرجعك ع الفندق . وبيساعدها تقوم .لانها بتترجف .وقال هات يا يزن ازازة الميا الل هناك دي وشرب مامتك .
فادي : طالع بسرعه وماسك سكينه . ولما شاف شروق متكلبشه ووشها بينزف مكان القلم اتجنن . وشاف يزن بيمسك ازازة ميا وشاف مراد بيساعد ايمان . وراح بسرعه بحركة غدر وضرب السكينه ف جمب مراد . لكن مراد لحقه قبل السكينه ماتدخل كلها ف جمبه . ومسك ايده . ولفها بقوه . وبايدو التانيه . طلع السكينه من جمبه ومهتمش . ومسك فادي ضربه بكل قوته كسرو حرفيا . لانه مخنوق من الخيانه ..
وبعدها : طلع ٣ رجاله الل خطفه ايمان ومعاهم ازايز متكسره. وبدؤو بالضرب ف مراد . ومراد اتجنن . وطلع غضبه كله عليهم وضربهم كلهم . وجت القوه .وقبضو ع الكل واتحركو . مراد لف وشاف ايمان مغمي عليها . ويزن بيعيط . ومراد حط ايدو ع جمبه وشاف الدم . مراد قرب من إيمان وشالها ونزل بيها . وحطها ف العربية بتاعة فادى وشاور ليزن وركب جمب مراد . ومراد ساق واتحرك ع الفندق . ووصلهم .وابوها اتصدم من شكل بنته .وحفيدو
ومراد قرر أنه يرجع ع مصر بليل . ووالد ايمان شاف الدم . وبعت يجيب دكتور لكن مراد رفض . ووالد إيمان كان ممنون لمراد جدا . وطلب منه إن الموضوع يبقى ف سريه تامه ومحدش يعرف علشان خاطر بنته . وقرر انه يسفر مراد ف عربيه بالسواق ع مصر بليل .
مراد : بص ع ايمان وكانت ساكته من الصدمه من أن جوزها وصحبتها خانوها . وعرفو بعد كده . إن شروق اتصلت ع ايمان وقالتلها انها ف شرم وكل حاجه اتسرقت منها وعايزاها تلحقها . وايمان خرجت وخافت تسيب يزن لوحدو . وخدته معاها . وشاورت لشروق ورايحه تسلم عليها . جت عربيه متفيمه واخدتها . ومراد مراقب كل حاجه . هو كان عايز يثبت ل ايمان لانها عمرها ما هتصدق لانها بتحب جوزها . وكمان صحبتها . وحتى لو كانت شافت الصور . كانت ممكن تقول متفبركه . ومراد كان زعلان عليها .وخرج من الفندق وركب العربيه طول الطريق يفتكر فريحه الل بيعشقها وهي ف لحظه موثقتش فيه . وقرر يروح ع شقته علشان مريم ماتتعبش لما تشوفه كدا. والسواق وصله لحد العماره وكان عايز يطلع معاه يوصله لكن مراد رفض ومراد طلع الشقه . والمدير رجع مصر وعرف كل حاجه من والد ايمان وإن مراد مجروح . واتصل ع مراد وكان مغلق . والمدير بعت دكتوره الخاص لمراد ع الشقه . وشاف الجرج وعقمه وخيطه وطمن المدير من فون الدكتور ونزل ومراد قاعد ع الكنبه بتعب كبير . وفكر كتير ف فريحه الل وحشاه. وفضل قاعد مكانه لحد الصبح ومقدرش يقلع هدومه . وبعدها من التعب محسش ونام .
———————-بقلمى مريم نصار
عوده للوقت الحالي .
فهد : سمع مراد للآخر . وحمد ربنا انه اتجرح جرح بسيط . وقاله .طيب ليه يامراد متصلتش عليا تعرفنى . او تتصل ع فريحه ..؟
مراد : مش عارف يافهد . انا كنت مخنوق لوحدى . مخنوق من كل حاجه ومش عايز اكلم حد ولا اقلق حد. وكمان الموضوع كان ف سريه تامه .
فهد : هز راسه . واتنهد . تمام كويس إن الموضوع عدا ع خير . بس ف حاجه انا مستغربها !!
مراد : بصله . ايه هي؟
فهد : انا لما روحت لمدير الجهاز . كان شكله حزين جدا . انا قولت ف مصيبه حصلت !!
وفون فهد رن وكان المدير . وبص ل مراد . اهو المدير بيتصل اكيد عايز يطمن عليك ..
مراد : ممكن لأن فونى فاصل من زمان رد عليه ..
فهد : رد ايوه يافندم . مراد كويس ايوه انا قاعد معاه . تمام . تمام يافندم . اتفضل مراد مع حضرتك ..
مراد : اخد الفون الو يافندم . الحمدلله تمام . لا الجرح مش عميق للدرجه . وحضرتك اهتميت بيا . انا متشكر جدا لحضرتك . لكن عندى سؤال يافندم . صوت حضرتك مش طبيعي . حصل حاجه ؟ ايييه!!! لا حول ولاقوة إلا بالله . ربنا يشفيه يارب . إن شاء الله يافندم . وياريت يافندم ابقى اطمن عليه من خلال حضرتك . تمام يا فندم تمام مع السلامه . وقفل . وهز راسه بزعل واتنهد.
فهد : ايه يامراد ف ايه،؟
مراد : والد ايمان شكله مستحملتش الصدمه. وجاتله جلطه ونقلوه ع المستشفى .
فهد : لا حول ولاقوة إلا بالله . ربنا يشفيه إن شاء الله . وقال يبقى ده سبب حزن المدير .
مراد : بيتاالم . من جمبه ..
فهد : شافه . وجاي يقلعه القميص . لكن جاتله فكره . وقام . تعالى يامراد ارتاح ع السرير . وهعملك حاجه تشربها . واشوفلك مسكن . وبعدين اغير ليك هدومك دى .
مراد : رجع ع السرير . وغمض عينيه بتعب .
فهد : رجع التيشرت الدولاب واخد فونه وخرج . ودخل المطبخ . واتصل ع فريحه .. وردت عليه بسرعه .وعرف انها عندو ف البيت وقالها طيب تعالى ع شقتك .
فريحه : قامت من مكانها ..
فهد : اسمعى مش عايز حد يعرف . انتى رايحه فين . تعالى بسرعه وقفل ..
رينو : كانت ف الحمام وخرجت . شافت فريحه . بتحط فونها ف الشنطه بسرعه ومتلخبطه ..وسألتها ف ايه يافريحه ،
فريحه : ها . وبلخبطه انا . انا .
رينو : انا انا ايه . انا سمعت صوت فونك كان بيرن .
فريحه : ها اه ايوه . ايوه . دى. دي البنت الل ف العياده .وقالت ف حاله مستعجله ولازم الحقها حالا . بصي انا هنزل دلوقتي . اشوف ف ايه . وهرجعلك تمام ..
رينو : هزت راسها . اوكي . خلى بالك من نفسك.
فريحه : قلبها بيدق . وانتى كمان . وخرجت بسرعه . وسايقه العربيه . وبتفكر . ياترى مراد رجع . طيب فهد مقاليش غير تعالى ع شقتك . طيب حصل حاجه . يارب استر يارب . وقربت توصل شقتها ..
———————-بقلمى مريم
فهد : قاعد مع مراد بيشربو قهوه . وحكاله عن كل حاجه حصلت بعد رجوعه من المالديف . وتعب رينو . وانها ولدت بالسلامه من اسبوع . ومراد قلق ف الاول . بس فرح جدا . وفهد فتح الفون وجاب صور ل آركان وآرين . ومراد شافهم وكان مبسوط جدا . وبارك لفهد . وبعد شويه مراد اتعدل وقلع القميص لانه مدايقه. وقعد يتكلم هو وفهد … وفهد قاله يلا بقى فوق علشان انا مأجل العقيقه لما ترجع وبما انك رجعت بالسلامه . هعمل العقيقه الأسبوع الل جاي .. مراد بص ل فهد . فريحه عامله ايه يا فهد ؟
فهد : عايز الصراحه انا زعلان منك . لان فريحه متستاهلش رد فعلك ده . ع الاقل كنت اتصل عليها . فريحه مر عليها وقت صعب جدا . وخصوصاً انها مفكره انك سافرت وسبتها كنوع من العقاب !!.
مراد : اتنهد بتعب . انا اسافر واعاقب فريحه؟ وبص ل فهد . انا عمرى ما فكر ف كدا ابدا . الموضوع تافهه جدا . انت لو كنت شوفت البنت غصب عنك كنت هتبص عليها . ايوه ربنا أمرنا بغض البصر . انا لفيت ع صوت بنت بتتكلم ورايا . وغصب عني بصيت عليها لكن استحقار . وكنت واقف بضحك ع طريقة فريحه معاها . وكلام البنت ع الكلب . كنت باصص للموضوع من ناحيه تانيه خالص . فريحه فهمت انى باصص عليها اعجاب . انا عارف انه غصب عنها. لان أي ست بتحب جوزها بتغير عليه . وانا فهمتها ان مش دي الل هبصلها . وكمان فهمتها ان طريقتها مستفزه . فريحه مصدتقتنيش . المفروض كانت وثقت ف كلامى . وحتى لو زعلت وسكتت كنت أنا هقدر زعلها وهصالحها . لكن علت صوتها عليا .ومش مره واحده لأ مره واتنين وف النهايه انها بردو مش واثقه فيا. واتنهد
فريحه دي حاجه كبيره اوي يا فهد .انا عمرى ما حب اشوفها زعلانه ابدا .وبما أنها حكتلك ع كل حاجه . هي شايفه انى بهرب بهزارى معاها من اي جدال او حوار ! فريحه مش قادره تفهم انى مش عارف حتى ابص لغيرها . فريحه حبى ليها مختلف عن حبك ل رينو . مختلف عن حب محمد لنور. مختلف حتى عن حب آدم ل مريم . فريحه بنتى وصحبتى ومراتى فريحه ضحكتى يافهد .
فهد : بيسمع مراد . ومبسوط من كمية العشق الل ف قلب مراد لأخته . وفهد شرحله موقف فريحه . وتعبها النفسي . وانها متقصدش وكانت عايزه توصلك بأي طريقه …
والباب اتفتح : ومراد بص لفهد . وفهد ابتسم اول ما سمع صوت الباب .
فريحه : وصلت وطلعت بسرعه . وفتحت باب الشقه بتوتر ورجفه . ودخلت . وشافت شنطة مراد . وقلبها دق جامد . وضحكت بدموع . وف نفس الوقت صعبان عليها نفسها من بعدو عنها .وشافت مفاتيح فهد.وندهت بتوتر . ف..فهد ..
———————-بقلمى مريم نصار
مراد : سمع صوتها وقلبه بيدق وبص ل فهد ..
فهد : قام وقف . وهز راسه ايوه انا الل قولتلها تيجي . حلو مشاكلكو بعيد عنى . انا عندى عيال عايز اربيها .وضحك . اسمع انا هنزل دلوقتي .وهبعتلك اوردر غدا . وحاول تتفاهم معاها . زي ما فريحه ضحكتك .. انت روحها فاهم . يلا سلام . وخرج .
مراد : قاعد . ومش عارف هيقابلها ازاى !!!؟
فهد : خرج ل فريحه . وجريت عليه . هو هنا . هو كويس . حصل معاه حاجه . وجريت تدخل ع الأوضه؟
فهد : مسكها . استنى يافريحه . اسمعى . مراد مكانش مسافر برغبته . مراد كان ف مأموريه . مراد معندوش حد مهم غير فريحته وبس فاهمه .
فريحه : بدموع . وقالت جواها . لأ يافهد لأ . مراد مش صعبت عليه فريحه وسابها ومشي.
فهد : حس بيها . واتنهد . وباس جبينها . صدقيني مراد ميقصدش .انا لازم انزل علشان متاخرش اكتر من كده ع رينو واخد مفاتيحه وخرج ..
مراد : شاف القميص الل عليه دم جمبه . وشاله خباه علشان متقلقش . وقام بتعب . علشان يجيب تيشريت علشان ماتشوفش الجرح . واتحرك خطوتين . ووقف مكانه . لأن فريحه دخلت عليه .
فريحه : واقفه بتعيط . واستغربت ليه مراد . مخرجكش من الأوضه . وقالت ممكن يكون ف الحمام . وقلبها ملهوف عليه . ودخلت الاوضه . ووقفت مكانها لما شافت مرادها وحبيبها . وبصت ليه بشوق كبير . ع لهفه ع لوم وعتاب . وصعبت عليها نفسها . ودموعها نزلت وغمضت عينيها .
مراد : زعل جدا . لما شاف وشها مرهق وتعبانه وهشه فعلا . ومقدرش يستحمل نظرتها ليه . وغمض عينيه واخد نفس عميق . وزعل جدا لأن اول مره فريحه ماتجريش عليه بلهفه !!
فريحه : شافت الشاش والدم . واتصدمت بخوف . لكن خبت لهفتها ..ومسحت دموعها . واتحركت وجابت علبة الاسعافات . ومسكت ايد مراد وقبلهم الاتنين بيدق . وقعدته ع طرف السرير . من غير ما تتكلم . وقعدت وفتحت علبة الاسعافات ..علشان تعقم الجرح ومن جواها مرعوبه وخايفه لا تكون رصاصه ..
مراد : اتحرك معاها وقعد . وعينيه عليها . ونفسه يقولها وحشتينى . ونفسه يضمها لقلبه
فريحه : دموعها نازله . وشالت الشاش بقلب موجوع . وشافت الخياطه . وعرفت انه جرح سكينه . وصعب عليها جدا . ودموعها نازله زى المطر . بصمت . وحاولت تغير ع الجرح بصعوبه وايديها كانت فيها رعشه .
مراد : منزلش عينيه من عليها . واكتشف أنه مكنش عايش ف بعده عنها . ونفسه انها تتكلم.
فريحه : غيرت ع الجرح بصمت. وقامت واخدت الشاش القديم . وخرجت بسرعه ع المطبخ . ووقفت تعيط بهستريا وحطت ايديها ع بوقها علشان مايسمعش . واتفاجئت . ب مراد بيحضنها من الخلف ودفن وشه في حجابها .بحب كبير وساكت .
فريحه : قلبها بيدق وبتعيط ومشاعر متلخبطه.
مراد : بحزن . انا اسف ..
فريحه : بتعيط بصوت مسموع ..وحطت وشها بين ايديها ..
مراد : قلبه وجعه عليها . ولفها ليه . وشال ايديها من ع وشها . وبص ليها . انتى عارفه انى مبحبش اشوفك زعلانه . ونزل ايديها ومسح دموعها وقرب منها وضمها لقلبه باشتياق كبير .
فريحه : من عشقها ليه رفعت ايديها وحضنته باشتياق اكبر . وعيطت بصوت عالى . واتكلمت بعياط وشهقات .ليه يامراد ؟ ليه تبعد عنى ؟ ليه سافرت ومودعتنيش !؟ انا هونت عليك ليه؟ انت عارف انى مقصدش كل الل حصل . وعارف انى بثق فيك اكتر من نفسي . انا بثق فيك ولو قولتلى ارمي نفسك ف النار وهنقذك انا هرمي نفسي لانى واثقه فيك . مراد كانت غيره مش اكتر . ومش قصدى أن صوتى يعلا عليك . لكن مش من حقك انك تعاقبنى كدا . انا كنت بموت ف غيابك يا مراد كفايه بقى انا بتعذب ف بعدك لما بكون عارفه انت فين . المرادى معرفش عنك حاجه مسافر ولا مأموريه . شغل ولا بتعاقبنى . انا عايشه ف حيره وتعب بسببك يامراد . ليه يامراد ؟ ليه انا استاهل منك كل ده ؟. ليه بتعمل فيا كدا ؟
مراد : بيسمعها . وضمها اكتر .ودفن وشه في رقبتها ومسد ع ضهرها . علشان خاطرى بطلى عياط . انا اسف بجد . كل حاجه جت بسرعه. انا عمرى ما فكر انى اعاقبك بالطريقه دي ابدا . كل الحكايه . انى كنت تعبان ومخنوق جدا . فريحه انتى عارفه أن حبى ليكى مختلف . عارفه انى بحبك وبعشقك . وعشقى ليكى ف ابتسامتك وفرحة قلبك انا لايمكن ابص لغيرك ابدا يافريحه . وطلعها من حضنه ومسح دموعها وباس جبينها حقك عليا . حقك ع مرادك !! وابتسم .. ولا زعلك مني نساكي لهفتك عليا ونساكي مرادك !
فريحه : اترمت ف حضنه . وكلبشت فيه . انت مرادي وحبيبى . انت روحي يامرادي . وحقك عليا انا كمان . انا مكنش قصدي انى أعلى صوتى عليك انا اسفه ووعد منى ليك انى صوتى مش هيعلا عليك ابدا ابدا ياحبيبى.
مراد : ضمها اكتر . وقال . يا ايه !!!؟
فريحه : ابتسمت ..ياحبيبى !!
مراد : لأ يابنت كوم الشكاير .اسمها يا مرادي !!
فريحه : ههههههه . ايوه انت مرادي !!
مراد : سمع ضحكتها وابتسم .. وحشتينى يا فريحه !
فريحه : ف حضنه و غمضت عينيها بحب . وانت وحشتنى اوى اوى يامرادي .
مراد : يعنى افهم من كدا إنك مش زعلانه منى ؟
فريحه : عشقي ليك . بيمحي اى زعل يامراد.
مراد : اتنهد بحب . انا بعشقك ياقلب مراد.
———————-بقلمى مريم نصار
بعد مرور شهرين ..
مراد بعد ماصالح فريحه . قعد معاها وحكالها كل الل حصل . وفريحه قعدت معاه ف الشقه اليومين الل كانت هتقعدهم عند رينو . واهتمت بجرح مراد وكانو يومين مميزين .
ومراد اتصل ع فهد من فون فريحه . يجيب ليه ميرو وآدم . علشان وحشينه جدااا ..
فهد : لما رجع البيت . رينو قالتله أن فريحه راحت العياده شغل طارئ وراجعه تانى . فهد ابتسم وحكى ل رينو كل حاجه عن مراد وفريحه وانها حاليا مع مراد وطلب ليهم غدا . وطلب من رينو متعرفش حد من العيله إن مراد رجع . لانه عندو جرح بسيط وخايف ع مريم . ورينو فرحت لرجوع مراد . وعيطت لما عرفت بجرحه . وصممت انها تزوره . وفهد قالها انتى تعبانه . ويومين وهنروحله انا وانتى . وبعد يومين . فهد جاب ميرو وآدم . واخدهم مع رينو وآركان وارين وراحو لمراد وفريحه . وقضو وقت حلو مع بعض ..
مراد بدء يتحسن ورجع ع البيت . لمريوم الل وحشاه . وآدم الل استقبله بحب كبير . وآدم ومريم وزين وريتال شافو ضحكة فريحه من جديد ..
فريحه اتصدمت بزهول لما شافت عوض . وهو جاي ل زينب . وعرفت انه خطيبها وفرحهم بعد شهر . ومراد قالها أن يوم المشكله كان رايح يقولها ع عوض . لكن حصل العكس .
وبعدها : فهد عمل العقيقه ف فيلا السيوفى . وعزم كل العيله . واكرم صاحبه . وكانت ليله جميله ومميزه . ورينو كانت مبسوطه جدا وروحها متعلقه بولادها . وتيم الل واقف جنبها ديما .
وبعدها بكام يوم مراد اتحسن تماما . واخد فريحه ع شقتهم لوحدهم . وكان عاملها مفاجأه مميزه وعشا مميز ف البيت . وفريحه فرحت جدا . ولبست فستان سهره مراد جابو ليها هديه . ورقصو سلو مع بعض . واشتياقهم لبعض نساهم العالم وقربو من بعض بكل شوق وحب كبير .
وبعدها باسبوع تقريبا . تم كتب كتاب عوض وزينب . وآدم عملهم فرح ف جنينة الفيلا وحفله كبيره . وعزم فيها كل العيله . وزينب عيطت كتير من الفرحه . وشكرت آدم ومريم . ودعتلهم بطول العمر . ودعت كتير جدا بدموع فرحه . وعوض كان مبسوط وفرحان أنه اخيرا هيتجوز بنت الجيران الل اتعذب بسبب رفض والدته . ع ما اتجوزها . وتم الحمدلله الفرح ع خير . وزينب أصبحت مرات عوض قولا وفعلا . وهدية فهد ورينو . ل زينب .كانت اسبوع عسل ف اسكندريه . وزينب كانت هتموت من الفرحه وزغرطت كتير والكل ضحك ع رد فعلها . والكل كان مبسوط لما شافو فرحة جبر الخاطر ع زينب وعوض ..
———————-بقلمى مريم نصار
عوده للوقت الحالي .
الساعه ٨ مساءا عند فهد .
رينو : قاعده جمب فهد ف الليفنج . وشايله آرين .ونايمه . ورينو بتنام على نفسها .
فهد : شايل آركان . وبيلاعبه . وبص ع رينو . وشافها بتغمض عينيها . وابتسم . رينو !!
رينو : فتحت عينيها . ها . احم ايوه يا فهد كنت بتقول حاجه؟
فهد : لا ياقلب فهد مقولتش حاجه .
رينو : بتعب . فهد انا نفسي انام جدا . وحطت راسها ع كتفه ..
فهد : ابتسم . ونده ع بنت شغاله عند رنا واسمها . دعاء . وجت . نعم ياسي فهد
فهد : تعالى امسكى آركان وخلى بالك مش عايزو يعيط.
دعاء : حاضر واخدت آركان ودخلت جوه.
فهد : شال آرين من رينو . ونيمها ف سريرها
رينو : قامت وراحت بسرعه ع السرير . تنام شويه .
فهد : دخل وقعد جنبها ع السرير . نمتى؟
رينو : لسه . ف حاجه ياحبيبى ؟
فهد : ايوه عايز اتكلم معاكى بخصوص التقديم ف جامعة بريطانيا !
رينو : اووه دا انا نسيت خالص . واتعدلت وحطت راسها ع صدره .
فهد : بيلاعب خصلات شعرها . انا فاكر ياحبيبتي . فاضل شهر والدراسه تبدء . بس عايزين نتفق .هقدملك و هنسافر امتى؟ وآركان وارين هتعملى ايه معاهم . وضعك هيبقى ازاى ؟
رينو : اتنهدت بحيره . مش عارفه يا فهد!
فهد : ايه رايك . نشوف بيبى سيتر . مع انى مش حابب إن ولادي يتربو بالطريقه دي لكن علشان انا وعدتك بالسفر .
رينو : بيبى سيتر !؟ لأ يافهد لأ . انا بسمع حجات كتير وحشه عن الناس دي . لأ. وكمان انا مش ها آمن ع ولادي مع حد غريب . ولادي يتربو ف حضنى وع ايدى وايد مامي وماما رنا . زي ما اتربينا .
فهد : طيب عندك حل تانى !! فاضل شهر ع دراستك . وهتبقى ف بلد تانيه انا وانتى وآركان وارين وعايزين رعايه .
رينو : بتفكير . امم وكمان أنت قريب جدا هترجع شغلك هنا في الجهاز .
فهد : اتنهد بحيره . ومش عايز يقولها مش هينفع نسافر . لأنه وعدها . ومش عايز يعمل مشكله كبيره بينهم .. وسرح كتير .هو ورينو بيفكرو ف حل . وفاق ع صوت رينو ..
رينو : مش هينفع نسافر يافهد !!
فهد : من جواه مبسوط ان ده قرارها هي !! لكن زعل علشانها . حبيبتي انتى متاكده من قرارك ده ؟
رينو : اتعدلت وباسته من خدو . ايوه متأكده . انا هكمل تعليمى هنا . وهنجح هنا . هنجح ف بيتى أولا . وهنجح ف تعليمى هنا ف بلدى . وبما انى متفوقه . اقدر اتفوق ع نفسي هنا واحقق حلمى هنا وانت جمبى . وولادي جمبى مش علشان شهاده اعلقها ع الحيط . اجازف بحياة ولادى . وكمان شغلك . انا قررت منسافرش . لكن بشرط !!!
فهد : بيسمعها . وقلبه مبسوط من معشوقته . وقال شرط ايه ؟
رينو : إنك توعدي . ف الاجازه الكبيره . تاخدى ع المالديف . وع نفس الجزيره . واجري المرادي برحتى ع الشط وننزل الميا . وتأكلنى نفس أكلة السمك . وترسملى نفس القلب . وتسمعنى نفس الشعر . ونشوف الشروق والغروب مع بعض . موافق!؟
فهد : قلبه دق وابتسم . وقرب منها وهمس . وعد من فهد السيوفى . ل لارين العدوي . انه هينفذ ويحقق كل امنيه ليها تتمناها .وقرب منها وباسها البوسه المعهوده . بكل عشق ورينو تاهت ف عشق الفهد …
———————-بقلمى مريم نصار
بعد شهر
رعد : قاعد ف المكتب . والباب خبط .
رعد : ادخل .
الباب : خبط تانى ..
رعد : بديق . اتفضل ادخل ..
الباب خبط تانى .
رعد : قام بنرفزه يفتح .اظاهر الل بيخبط اطرش . وفتح الباب . وشاف واحده واقفه. لابسه بنطلون واسع وعليه بلوزه طويله وحجاب ولبسها محتشم . وبصه ف الارض .. وقال ايوه . اي خدمه ..
البنت : قلبها بيدق . ومردتش .ورفعت عينيها
رعد : رفع عينيه ودقق النظر .. وقلبه بيدق بسرعه كبيره جدا ومزهول . معقول !!!؟
هيلينا : ال سلام عليكم يارعد .
رعد : فتح عينيه وغمضها بتوهان . ومردش.
هيلينا : ابتسمت . وكانت ف قمة الجمال .
وحشتنى اوى يارعد …
رعد : شاف قدامه ملاك . وقال هي…هيلينا ..؟
هيلينا : ايوه هيلينا رعد . أنا رجعت . رجعت ليك زي ما انت عايز . ياترى انت لسه عند وعدك ؟
رعد : هز راسه . ومش عارف يعمل اى رد فعل . وعينيه مفتوحه ع الاخر ..
هيلينا : ابتسمت . ممكن ادخل رعد .
رعد : بلع ريقه بتوتر . واتحرك وشاور ليها تدخل . ومش قادر يتكلم من جمال المفاجآه.
هيلينا : دخلت وقعدت ع كرسي المكتب .وشاورت ل رعد يقعد .
رعد : اتفاجئ بحركتها انها قعدت على كرسي المكتب . لكن معلقش وقعد قدامها على الكرسي . وحاول يتكلم . احم هي..هيلينا انتى اتحجبتى ؟
هيلينا : بتفكير . بفضل الله ثم انت ثم لارين.
رعد : بعدم فهم . لارين؟ تقصدى الدكتوره لارين العدوي؟
هيلينا : هزت راسها بابتسامه . ايوه لارين العدوى . زوجة سفيان .يا .. رعد ..
رعد : انتبه . رعد !!!؟ انتى بتقولى اسمي صح . طيب ازاى .والدكتوره لارين ازاى انا عايز افهم ..؟ ممكن ؟
هيلينا : انا احكيلك كول خاجه . اسمع رعد . انا و لارين دلوقتى صحاب كيتير .ونتواصل على الانترنت يوميا . لارين علمت هيلينا الاسلام علمت هيلينا ازاى تصلى . وضحكت رعد انا حافظ الفاتحه . وسور قصيره . لارين
تعبت مع هيلينا كيتير .انا كنت ارفض لبس اسمو … اسمو اه فوستان ايوه . لكن لارين قالت أنه صعب دلوقتى وممكن ابدء بالليبس ده .يعنى بنطلون واسع بلوز طويل .وقالت فكرى هيلينا ف الأمر . انا بيصراحه فكرت وقولت هيلينا جرب موش تخصر خاجه . وجبت لبس ده وجربته وشوفت أنه كويس موش وحش موش قلل من قيمة هيلينا . ولارين كلمتنى بعدها عن الحجاب . وقالت اجرب . وجربت . وداد لما شاف هيلينا بالحجاب فرح كيتير كيتير اوى . لكن مُام ادايق كيتير وغضبان ع هيلينا . تعرف رعد إن داد كان مدايق من طريقة لبس هيلينا قبل كيدا. وكان ساكت كول ده بضغط من مُام لانها تمتلك نصف ثروة داد .
وضحكت . انا اول مره اشوف داد كان عايز يضرب مُام . ههههه ومُام خاف كيتير ووافق ع حجاب هيلينا . وداد عزمنى ع العشا ف ايطالى وكان مبسوط كيتير . وسأل هيلينا ايه سبب انى اتغيرت قولت ل داد سبب رعد . وقولت ل داد كول خاجه حصلت مخبتش عليه اى حاجه . وداد حبك رعد كيتير . وقال رعد انا نفسي اقابل رعد اشكرو لانه عمل الل انا مقدرتش اعمله ههههه وداد جاب عربيه اخر موديل هديه ل هيلينا ع الحجاب . انا قولت ل لارين كول ده . قالت الهديه الحقيقيه انك تروح الحج والعمره علشان زنوب تختفي . وكونت اتكلم كيتير عليك رعد . ولارين علمت هيلينا ازاى اتكلم واقول رعد . ههههههه كونت اقول رأد لكن هي كانت تضحك كيتير وعلمت انا اقول رعد .ولارين وعدنى انى اتعلم كول خاجه لكن واحده واحده . ولكن انا كنت بفكر فيك كيتير رعد . وكونت خايف انك تيتجوز بنت تاني انا كونت اموت رعد . وجيت انا اليوم إلى مصر وقلب هيلينا كان بيدق كيتير .وبصت بقلق ودموع ف عيون رعد . انا خايف انك ترفض هيلينا رعد …
رعد : قلبه بيدق بسعاده وبص ف عينيها . تتجوزيني هيلينا …
———————-بقلمى مريم نصار
ونقول بعد مرور سنتين ————
يتبع..
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية جريمة عشق 3)