روايات

رواية قصة حياة الفصل الخامس 5 بقلم ملاك

رواية قصة حياة الفصل الخامس 5 بقلم ملاك

رواية قصة حياة البارت الخامس

رواية قصة حياة الجزء الخامس

قصة حياة ملاك

رواية قصة حياة الحلقة الخامسة

حياة : أنا مانقذتوش ده قدره ونصيبه أنه ميحصلوش حاجة
ممكن كفاية بقا وتسمعوا كلامي كفاية تعبي وانا هكلم حبيبته وهخليها تيجي عشان تكون جمبه اول مايفوق
حمزة : انتي مجنونة رسمي بقا
انتي ليه بتعملي كدا ها ..؟؟؟؟؟
ليه بتفرطي فيه بمنتهي السهولة كدا
ليه بتسلميه ليها على الجاهز
ردي ليه
من اول ماكلمتيني وانتي منهارة لحد دلوقتي وانا مش شايف غير انك عمالة تيجي ع نفسك
اي فين كرامتك ولا فين نفسك ي شيخة
ده ملعون الحب اللي يعمل ف الواحد كدا وعلفكرا لازم أسر يعرف وهيعرف كل حاجه غصب عنك
كوثر: اهدي ي حمزة مش كدا
خرج حمزة بزهق من الاوضة وسكتت حياة وكذالك كوثر اللي مكنش عندها اي رد فعل ….
مسكت حياة موبايلها وفتحته وكلمت مامتها
ف بيت حياة اول ماتليفون ام حياة رن جرت اختها ترد
الو الو ايوا ي حياة حياة انتي فين طمنينا علينا
حياة بدموع : أنا كويسة اطمنوا عليا فين ماما ي شذا
مامتها: حياة يبنتي طمنيني عليكي انتي فين ي حياة اتكلمي
حياة : أنا كويسة ي ماما والله متقلقيش
مامتها: هترجعي امتا ي حياة
ي حتة مني
حياة بوجع : هرجع يماما تكون كويسة وهرجع
لكن أنا مجبرة اقفل دلوقتي
معلش ي ماما هكلمك متقلقيش ومش هقفل موبايلي ……….
اسر بدأ يفوق وكوثر جمبه: ااااه أنا فين ي أمي
كوثر وهي بتبوس أيده:يقلب امك يحبيبي انت كويس عملت حادثة وانت دلوقتي ف المستشفي
اسر بتعب شديد: حياة …!
كوثر فكرت كتير واخيرا ردت باستغراب : مين حياة دي ي اسر
أسر بارهاق : حياة ي أمي حياة أنا شوفتها
حياة فين ..
سكتت كوثر وحمزة اللي قرب من اخوه ومش عارف يعمل اي مشاعره متلغبطة ناحية اخوه اللي ظالم البنت اللي ملهاش اي ذنب دي
أسر بعد ماستوعب وفاق: شهد فين ي أمي ..!
شهد مسالتش عليا
كوثر : لا طبعا سالت يحبيبي
حمزة ساكت مش عارف يقول اي بعد كدب أمه ده
وخرج بهدوء ونادي للدكتور ..
الدكتور: كويس الحالة كويسة اطمنوا
حمدالله ع سلامتك يبطل
أسر بتعب: أنا عاوزه افهم ي دكتور اي اللي حصلي وجمبي وجعني بالشكل ده ليه
الدكتور بهدوء: انت جيت هنا وانت عامل حادثة وانت كان عندك مشكلة ف الكلي
ولما عملت الحادثة حصل تلف
واجبرنا اننا نعمل كدا
اسر ب استغراب: تعمل اي .؟
الدكتور عملنا ليك عملية للكلي
اسر: حد اتبرع ليا يعني
الدكتور: بالظبط
اسر: طب وليه يعمل كدا ومين اللي عمل كدا اصلا
الدكتور: هي مش هو
اسر باستغراب: هي …..!هي مين
الدكتور: بعتذر بس دي أمور شخصية بينكم ومش هدخل
خرج الدكتور واستغرب أسر
وسأل والدته اكتر من مرة
لحد ماردت بتعب وقالت: واحدة كانت محتاجة فلوس واتبرعت ليك وخدت فلوس
ولتاني مرة حمزة يستغرب أمه ازاي جالها قلب تعمل كدا
اسر: طب هي كويسة .؟
كوثر بتردد: اه كويسة كويسة متقلقش
أسر: حمزة مالك ساكت ليه حتي مطمنتش عليا .
حمزة بأشمئزاز: مفيش حاجة حمدالله ع سلامتك
أنا هخرج اشوف الدكتور عن اذنكم..
خرج حمزة وسط استغراب أسر اللي أتأكد من شكوكه وأنهم مخبين حاجة عليه …
ف اوضة حياة
كانت قاعدة حزينة غصب عنها دموعها بتنزل
خبط عليها ودخل حمزة .
مسحت حياة دموعها وابتسمت ابتسامة مليانة دموع .
حمزة : فاق
حياة بلهفه : بجد طب هو عامل اي كويس ..!!!
طمني عليه بالله
ارجوك
حمزة بهدوء: كويس متقلقيش
حياة بدموع: الحمدلله يارب الف حمد والف شكر ليك يارب
حمزة: مش عاوزه تشوفيه
حياة بتوتر: لا مش عاوزه .
عدي اليوم بهدوء وبليل
ف اوضة حياة نادت ل الممرضة
حياة: ممكن توديني اشوفه
ارجوكي.!
ابتسمت الممرضة وصعبت عليها وساعدتها تقوم وسندتها ل حد الاوضة
حياة: سبيني خمس دقايق بس دخلت حياة بهدوء وقربت منه
قعدت ع الكرسي
قربت ايديها منه وبدأت تحركها علي ملامحه بهدوء ودموعها غصب عنها بتنزل
لمست شفايفه ب ايديها
مكنتش متخيلة أن هيجي يوم وتشتاق أنها تلمس شفايف حد كدا
افتكرت لما كانت بتكلمه فيد وبيفضل يتغزل في شفايفها …..
فلاش باك”
عاوز أكلك 😂
* والله.؟😂
شفايفك جميلة ب شكل..!
نفسي اكلها حرفيا
رسمتها وصُغيرة ولطيفه عاوزه تتباس
رجعت للواقع وابتسمت بوجع
وقربت منه نَفسها كان قريب منه غمضت عينها وقربت شفايفها من شفايفه واخيرا لمست شفايفه اتمنت كتير اللحظة دي معاه هو وبس .!
كانت دائما بتشوفها ف أحلامها واخيرا عملت كدة
بعدت بعد مدة قصيرة وكانت تتمني لو تفضل اكتر من كدا
وقامت وحمدت ربنا أن محدش شافها ولا هو صحا
ولكن كان فيه شخص شايفها من بعيد وبيتألم……….
وبعد مرور أيام
في المستشفي******

 

يتبع..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية قصة حياة)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *