روايات
رواية غموض عائلة الفصل الأول 1 بقلم منة سامح
رواية غموض عائلة الفصل الأول 1 بقلم منة سامح
رواية غموض عائلة البارت الأول
رواية غموض عائلة الجزء الأول
رواية غموض عائلة الحلقة الأولى
هننزل مصر
جميلة بفرحة:بجد
هزت الام راسها ليها بابتسامة
كرم بص لكاميليا ورجع بص لامه تاني:بس ياامي م هينفع احنا حياتنا هنا لي هننزل
ريهام بجمود:ده الاحسن ليكو ياولاد صدقوني وبعدين انتو هتروحو بيت جدكو
كرم :ازاي هو م هيتقبلنا اصلا ولا هيرضي بيكي م هو طردك زمان هو وابنه فيه اي بقي
ريهام قعدت وحطت ايديها علي وشها وبتحاول تمنع دموعها:هيرضي وهيحبكو كمان وبالنسبة ليا فاانا هوديكو وهرجع تاني
جميلة بصدمة:نعم ولي كل ده
ريهام :من غير اسالة كتير حضرو نفسكو وده الاحسن ليكو وانا بعمل كدة علشان خايفة عليكو والله
كاميليا كانت بتابع بصمت وبعدين ضحكت بسخرية وطلعت اوضتها
وجميلة حضنت ريهام بدموع :ماما انا م مطمنة ارجوكي قوليلي اي الي حصل واحنا هنساعدك فهمينا بس
ريهام بدلتها الحضن ودموعها نزلت بسكات ومتكلمتش وكرم بص لاثر كاميليا بحزن وبص لامه وطلع
________________________
في مكان تاني في مصر
يوسف بهدوء:بابا ريهام كلمتني
حسين بصله بااهتمام
ويوسف كمل :اخواتها بيدورو عليها وعرفو مكانها وبسبب موضوع الورث م سيبنها وبيهددوها …فعلشان كدة هتنزل ولادي مصر وطالبت يعني انهم يعيشو هنا
حسين بصله بسخرية:ولادك؟!!…م انت برضو الي اتبريت منهم ومعترفتش بيهم زمان وطردنا الغلبانة دي بولادها التلاتة الي كانت ماسكاهم وانت واقف تهزقها وللاسف علشان انا مغفل وبثق فيك كنت مصدقك للاسف مكنتش اعرف انه ابني وس**لدرجاتي ….واكمل بجمود:يشرفو وييجو ده اقل اعتذار ممكن نقدمهلها علي الي احنا عملناه فيها وهي برضو تيجي
يوسف بصله بندم وحزن :للاسف م راضية قالت انها هتجبهم وترجع تاني
حسين ربط علي وشه بحزن:ليها حق ليها حق…واكمل بهدوء:هييجو امتي
يوسف:بكرة
حسين هز راسه بهدوء وسكت
_________________________________________________
بعد يوم
جميلة باانبهار:واو ده قصر جميل اوي بجد
كاميليا بصت ببرود وكرم بص لامه وقال :امي يلا نرجع ومهما كانت المشكلة هنحلها مع بعض لكن ده م الحل احنا م عايزين نعيش هنا وبذات في المكان ده ولا مع الناس دي
ريهام بصتله وابتسمت بهدوء وشدت الشنط وودخلو وكرم بص لامه بحزن وسكت
كان حسين ويوسف مستنيين وواقفين هو وباقي العيلة
ريهام وقفت قدامهم بجمود وبصت لاولادها الي الحزن ظاهر عليهم وحضنتهم بحب واشتياق هتوحشوني اوي وصدقوني انا عملت كدة علشانكم ولمصلحتكم
جميلة بدموع:متمشيش ارجوكي
ريهام باست ايديها وحضنتها بحب :خلو بالكم من نفسكم
كاميليا بصتلها بدموع محبوسة ووجع وسكتت
حسين بندم :ريهام تقدري تعيشي مع ولادك هنحطك فوق رااسنا
ريهام بصتله بجمود:م محتاجة غير انكم تشيلو عيالي فوق رااسكم خلو بالكم منهم لو سمحتو
يوسف بصلها بندم وحزن كبير
وريهام بصت عليه بكرهه وبصت لعيالها بحب وحزن ومشيت
_____
حسين بحب وحنية قرب منهم:مشاء الله كبرتو انتي جميلة م كدة
جميلة ابتسمت بهدوء وهزت راسها
وبص لكاميليا وكرم :وانتو التوأم كاميليا وكرم
كاميليا بسخرية:مشاء الله ذاكرتك قوية
كرم مسك ايديها وبصلها برجاء انها تسكت
كاميليا بصتله وسكتت يوسف قرب عليهم بندم ودموع حزن وحب وحضن جميلة الي دموعها نزلت وبدلته الحضن بسكات وجاي يحضن كاميليا كاميليا رجعت لورا بجمود وبصتله بغضب:انت بتعمل اي انت مين انت علشان تلمسني
يوسف بندم:عارف اني مهما اقول م هعرف اكفر عن غلطي بس انا ندمان بجد انا دورت عليكو تاني صدقوني منستكوش
كاميليا بضيق :م عايزة اسمع حاجة لو سمحت لانه م فارق اصلا …ويلا اخلصو ورونا اوضتنا لو يعني م ناويين تطردونا تاني
يوسف بصلها بحزن وبص لكرم وكان هيقرب منه بس كرم بصله وقال بجمود:متقربش لو سمحت وابعد عننا ..ومسك ايد اخواته هنقعد فين
حسين بص ليوسف وشاور ليه انه يبعد وبصلهم بابتسامة هدوء:اتفضلو اطلعو هيوروكو اوضكم واي حاجى تعوزوها تيجو تقولولي علطول تمام
كاميليا :م هنعوز حاجة متقلقش وخدت الشنط وطلعت وكرم طلع وراها جميلة بصت لاثرهم بحزن وقالت بهدوء:هما طبعهم كدة متزعلش
حسين ابتسم بحب ليها وهز رااسه وهي طلعت وراهم
_____________________________
بعد وقت
حسين بجمود:روح نادي عليهم علشان ميعاد الغدا
*تمام يافندم …ومشي
حسين بص للي قاعدين وقالب بجمود:م عايز حد يحتك معاهم تمام ده بيتهم زي ماهو بيتكم فاهمين ومهما يقولو متردوش
احمد:هو اي الي مهما يقولو منردش نسكتلهم يعني ولا اي لما يهزقونا
عماد بصله بغضب:احمد اسكت واتكلم عدل مع جدك
احمد مشح علي وشه بغضب وسكت
نورين اتكلمت بهدوء:انا م فاهمة ياجدو يعني اي الي رجعهم ولي مامتهم سبتهم ومشيو
سماح بحقد:مااكيد علشان الورث والفلوس هيكون لي يعني
حسين بصلها بغضب:اخرصي هي م زيك تروح وترجع علشان الفلوس ….وبص لنورين وقال بهدوء:شوية مشاكل يابنتي
سماح بصتله بغضب مكتوم وضيق وسكتت
________
كاميليا :م نازلة ياكرم روح انت وجميلة وسببوني في حالي
كرم قعد جنبها:م هنزل من غيرك وانا بصراحة جعان فلو انتي منزلتيش انتي وجميلة هيبقي ذنبي قي رقبتكو وانتو حرين بقي
كاميليا ضحكت غصبا عنها
كرم بضحك:عاشر ضحكة من اول ماتولدتي
كاميليا بصتله وقالت :اصل زي ماانت شايف حياتنا سعادة اوي …يلا يلا ننزل اخلص بس متخدش علي كدة
كرم بص لجميلة وغمزلها باانتصار وجميلة ضحكت ونزلو
جميلة بابتسامة:مساء الخير
حسين بحب :تعالو ياحبايبي اقعدو
كاميليا ببرطمة :يخربيت نفاق امك
كرم قرصها بخفة
كاميليا بوجع :ياكرمم
كرم ضحك وقعد وهي قعدت جمبو وهي ماسكة ايديها وجميلة جمبهم تحت عيون متشالتش من عليها
حسين :اعرفكو ياحبايبي عماد عمكو وولاده احمد ونورين ومراته سماح ..وده طه عمكو التاني ابنو شريف بس هو مسافر
جميلة وكرم :تشرفنا
وكاميليا بصت ببرود ومقالتش حاجة وبدأت تاكل
سماح بضيق:اي قلة الزوق دي
كاميليا ببرود وابتسامة استفزاز:ميرسي
سماح بصتلها بغضب وكانت لسة هتكلم بس حسين برقلها تسكت
كرم خبطها وبرقلها
كاميليا ردتلو الضربة:ايدك تقيلة اتلم
نورين بهمس : مالك متنح كدة لي
احمد بتوهان :البت قمر يخربيتها كلهم قمر اي ده
نورين ضحكت : طب اهدي علشان انت مكشوف اوي
*هلاااا ماي فامليي