رواية عشق الفهد الفصل التاسع 9 بقلم خديجة محمود
رواية عشق الفهد الفصل التاسع 9 بقلم خديجة محمود
رواية عشق الفهد البارت التاسع
رواية عشق الفهد الجزء التاسع
رواية عشق الفهد الحلقة التاسعة
وتطلع شمس يوم جديده عند عشق يوم الجمعه
عشق بتصحى بدري
عشق كانت بتفكر طول الليل في فهد واللي حصل بدل اليوم
عشقي في سرها بتقول ايه عشق شكلك وقعتي في حب ولا ايه ما ينفعش هو فين وانت فين احسن حاجه ما تفكريش فيها وقومي شوفي هتعملي ايه دلوقتي
وعند مريم كانت طول الليل بتكلم سليم بس في حدود الدراسه
مريم في نفسها قالت بحبك من زمان وانت مش حاسس بيا يا شيخ انت بقى تحس بيا
بتقوم مريم من على السرير تخرج تقعد على الكنبه وفي نفس الوقت عشق كانت خرجت من اوضتها
عشق: مالك قاعده كده ليه
مريم: اهو عمال اقول لك في التلفزيون مش لاقيه حاجه جديده
عشق: مال اليوم ممل كده ليه
مريم: مش عارفه بس امبارح كان حلو
عشق: طبعا ما هو استاذ سليم كان موجود معانا
مريم: يعني انت عايزه تقولي لي ان انت ما كنتش مبسوطه عشان مستر فهد كان موجود
عشق: لمي نفسك يا مريم قصدك ايه بكلامك ده
مريم: ما اقصدش حاجه يا عشقه بس انا ملاحظه ان في حاجه كده
عشق: لا يا اختي ما فيش حاجه ولو في مش هينفع
مريم: ليه ما ينفعش قولي لي
عشق: المستوى مختلف والتفكير مختلف كمان ويا ستي ولو هو بيحبك وانت بتحبي اهله مش هيوافقوا هيبقى عايزين واحده من نفس مستواهم المادي
مريم: مش كل حاجه الفلوس
عشق: عندك حق بس بالنسبه لهم مستوى المادي يبقى زي بعض كلهم اسم في البلد مش واحده محدش يعرف عن وجودها
مريم: تصدقي يا بنت انت واحده محبطه
عشق: انا عارفه وعلى طول بفكر في كده
مريم: خلاص روحي حضري لنا الفطار دخلتيني في اكتئاب يا شيخه
عشق: اللي انا عارفاه ان المكتئب ده ما بياكلش انت بتاكلي ليه
مريم: يعني عايزين ابقى مكتئبه وكمان ما اكلش ده ليه ده ان شاء الله
عشق: مين اللي انت عايزاه انا هما حضروا الكل وانت ساكته
مريم: صحيح هتقولي لمرات المعلم حسونه اللي عمله امبارح
عشق: هي زمانها عرفت اصلا
مريم: وهي ايش عرفها
عشق: ستات الحاره كده قالوا لها اللي هو عمله امبارح
مريم: الصراحه انا سمعت صوت زهق امبارح بس طنشت
عشق: ايوه كانت بتتخانق معاه
مريم: ملناش دعوه هم حلوين
وعشق: بتضحك عندك حق تعالى نحضر الفطار سوا
ونسيب الاثنين بيضحكوا مع بعض عند قصر الفهد
♕♡
وتحديدا في غرفه فهد كان سليم وفهد نايمين جنب بعض عشان ليله امبارح ما قدرش اروح على اوضته وفضل نايم جنبي فهد
فهد وهو نايم يحس في الم نزل على وشه وئام مفزوع من النوم
فهد: انت غبي يا حمار
سليم: وهو بيتقلب بيقول له عايز ايه
فهد لما عمل كده راح زقه برجليه وقعه من على السرير
فهد: عشان تعرفوا بس تحط ايدك على وشي تاني
سليم وجنبه وجعه قال: في حد بيعمل في اخوه كده
فهد! اه انا اذا عاجبك ما حدش قال لك تنام جنبي
سليم: انا السبب ان انا نمت جنبك عشان خفت عليك تتعب بالليل
فهد: يا عيني طلعت اخ حنون يا سليم
سليم: وهو بيمثل ان هو بيعيط عشان تصدق بس ان انا بحبك
فهد: بطل تمثيل يلا وقوم شوف كنت هتعمل ايه
سليم: هقوم انام طبعا وقام قاعد على السرير
فهد: لو هتنام على الله تضرب تاني
وهم الاتنين وهم بيتكلموا يخش عليهم اكرم
اكرم: خيانه انتوا الاتنين نايمين جنب بعض وسايبيني انا مع نرمين
فهد: بيقول ان احنا اخوات
اكرم: خلاص كنت خدوني انام معاكوا السرير يستحمل كللتنا
فهد: هو ميكروباص عشان تناموا عليه ده سريري
سليم: يا عم ما تكبرهاش قوي احنا بس نمت معاه النهارده عشان هو تخبط امبارح على دماغه
اكرم: ايه ده اتخبط ازاي
وسليم: وفهد يفتكروا اللي حصل ليله امبارح
فهد: ولا حاجه يعني كنا سايقين العربيه قمت اتخبطت في دماغي
سليم: اه ما هو اللي كان سايق راح واحد متخلف خبطنا من ورا
اكرم وهو حاسس ان هم بيكدبوا
اكرم: متاكدين
وسليم بان على التوتر وفهد كان هادي وبارد
فهد: احنا مش مضطرين نكذب عليك على فكره
سليم: يكذب عليك ليه ده احنا اصحاب منذ الطفوله
اكرم: اصل انتم الاتنين لما بتبقوا عاملين حاجه بتطبلوا لبعض
سليم: وهو بيهزر يا اخويا نطبل عايزين نرقصه بالمره
اكرم: لم نفسك يلا
وراح اقرب مره واحده ترم على السرير جنبيهم
فهد: هو ايه ده هو السرير بقى ميكروباص ولا ايه
سليم واكرم في نفس واحد قالوا ايوه
فهد خلاص اتخمدوا وضربهم بالمخده
وفعلا الثلاثه ناموا على طول بعدي ضحك وهزار مع بعض
♕♡
ونرجع تاني عندي عشق الباب الشقه كان بيخبط
عشق وهي في المطبخ تقول افتحي الباب يا مريم
مريم كانت في الاوضه وسمعت صوت الباب وقامت فتحت
ولقيتها مرات معلم حسونه نعمات
مريم : ازيك يا ست نعمات
نعمات: قالت الحمد لله كويسه يا ست مريم استاذه عشق موجوده
مريم: اه عايز اختي موجوده جوه اتفضلي
نعمات: يزيد فضلك
ونعمات فعلا دخلت ومريم دخلت على طول على عشق
مريم: الحقي معلمه نعمات بره
عشق: ودي ايه اللي جابها دلوقتي
مريم: وانا ايش عرفني
عشق: طب اقف قدام الحاجه عقبال ما اشوفها عايزه ايه
مريم: حاضر شوفي عايزه ايدي كمان
♕♡
وفعلا عشق تخرج بره المطبخ وتلاقي المعلمه نعمات قاعده على الكنبه
عشق: ازيك يا معلمه نعمات
نعمات: الحمد لله كويسه كنت جايه لك في موضوع
عشق: اتفضلي
نعمات بصي يا ستي انت بنت جميله وحلوه وانت عارفه ان المعلم حسونه عينه منك
وعشقه قالت لا قبل ما تكمل كلامها
عشق: الموضوع ايه يا معلمه نعمات على طول
نعمات: احب الناس اللي تخش على طول في الموضوع بصي يا بنت الناس انا تعبت وشقيت عقبال ما خليته المعلم حسونه وهو كان حته صبي عند ابويا مش على اخر الزمن يتجوز عليا انا
عشق: ما انت عارفه ان هو بيلحقني من زمان وانا اللي رافضه والحته تشهد اللي مش مديه له ريق حلو عايزاه يبعد عني
نعمات: ما انا عشان عارفه كده جاي اقول لك كلمتين وهمشي
عشق: اتفضلي كملي
نعمه: ما فيش غير حلين ما لهمش ثالث
عشق: ايه هم
نعمات يا تتجوزي حد يبقى سند ليكي انت واختك ثاني حاجه يا تسيب المنطقه وتمشي تروحي تقعدي في حته تانيه وانا كان عماد برشح لك ان انت تتجوزي حد
عشق: ما ما انت عارفه يا معلمه نعمات ان انا لسه شغاله جديد يعني مش هلحق انقل مكان تاني وثاني حاجه انا ازاي اتجوز وانا مش مجهزه نفسي ولا مجهزه اختي حتى اجوزها وارتاح
نعمات: يعني انت عايزه ايه دلوقتي
عشق ب: صي يا معلمه نامت عايزانا نلقي شوفي لنا حته نظيفه بسعر كويس شوفي لي مكان هنعرف نمشي مش هتعرفي استحملي بقى لحد ما امشي كده كده عين معلم حسونه زايغه
نعمات: وهي بتفكر قالت المكان موجود
عشق: طب هو فين
نعمات: في بيت كان مكتوب باسمي ابويا الله يرحمه كتبه لي ومعلم حسونه ما يعرفش حاجه عنه ومن فتره السكان مشوا تعالي انت اسكني ويا ستي مش عايزه فلوس
عشق: طب هو فين المكان ده
نعمات: قالت لها على المكان طلع قريب من الشركه بتاعه فهد
عشق: خلاص انا موافقه باذن الله على اخر الاسبوع نروح ننقل
نغمات: الشقه مفروشه من كل حاجه يعني مش هتقدري تاخدي العفش ده ولا تجيبي عفش جديد انت بس هتاخدي الحاجات المهمه وهتسيبي المكان ده
عشق: خلاص يا معلمه نامت يومين كده وهرد عليك
نعمات: قالت لها خلاص يا ست البنات ومستنيه موافقتك واوعدك اول ثلاث شهور من غير فلوس لكن بعد كده ادفع الايجار زي السكان
عشق: ان شاء الله يا معلمه
نغمات طب انا اقوم امشي بقى
عشق ازاي تمشي كده لازم نضيفك
نعمات لا يا ست البنات مش دلوقتي في الشقه الجديده
عشق ان شاء الله
نعمات عن اذنك بقى يا ست عشق
عشق اذنك معاك يا حبيبتي اتفضلي
♕♡
وفعلا نعمه تمشي بتقفل الباب وراها وقتها خرجت مريم من المطبخ
مريم كانت عايزه المعلمه نعمات
عشق حكيت لها على الموضوع كله
مريم فكره حلوه نطلع بره الحاره دي وكمان المكان قريب من الشغل
عشق مش عارفه انا هفكر في الموضوع وهرد عليها
مريم احسن حاجه ان انت توافقي
عشق يعني انت شايفه كده يا مريم
مريم طبعا شايفه كده انا حاسه ان خلاص الدنيا بتضحك لنا
عشق خلاص يا مريم هرد عليها يومين كده
مريم بخبز ومنها كمان نبقى قريبين منهم
عشق نبقى قريبين من مين لا مؤاخذه
مريم بهيام جنب سليم وفهد
وعشق قامت قلعت الشبشب ورميته على مريم
عشق لمي نفسك يا مريم بدل ما اقوم المك
مريم وهي بتتوجع من الشبشب في ايه يا عاشق انا كنت بهزر معاكي ما حدش يهزر معاكي يا ستي
عشق هو ده برده هزار يا مريم
مريم طبعا انت هزار
عشق خلاص قومي كملي مذاكرتك عشان الامتحانات بتاعتك
مريم حاضر يا عشق
وعشق راحت تكمل اللي كانت بتعمله ومريم راح يتذاكر
نروح في القصر عند الثلاثي المجانين فهد وسليم واكرم كانوا واقفين في المطبخ
سليم انا عايز اكل مكرونه بشاميل
اكرم اه وانا نفسي في بيتزا
فهد وانا نفسي في جمبري النهارده
والكلام ده كان متوجه للدادا فوزيه
الداده فوزيه هي اللي مربيه سليم وفهد واكرم من هم لسه في اللفه وتعتبر امهم الثانيه
فوزيه طب ما تطلبي الاكل ده كله من بره انا اعمله ازاي ده
سليم ما انت عارفه يا دادا ان احنا ما بنحبش اكل من بره وبنحب ناكل من ايديكي
اكرم موافقوا في الراي ايوه هداده اعملي لنا النهارده الاكل ده واحنا هنساعدك
فهد ما عاد انا طبعا انا ما ليش خلق في الموضوع
فوزيه يبقى خلاص انا هعمل تسليم واكرم انت مش هتساعدني يبقى انا مش هعمل لك جمبري
سليم ايوه يا دادا
وقتها اكرم كان بيضحك عليه
فهد اشمعنا يعني تعملي لهم وانا لا
فوزيه هم هيساعدوني انت مش هتساعدني ليه هتساعدني هتاكل
فهد بقله صبر حاضر يا دانا هساعدك
وفعلا الثلاثه بداوا يساعدوا ابتدا فوزيه عشان تخلص الاكل
سليم خد شويه دقيق وراح رماهم في وش فهد
فهد وهو متعصب اللي انت عملته ده يلا
وسليم وهو بيضحك ده لا تعالى وشك دقيق يا عم
وقتها اكرم كان بيضحك وراح فهد دلق على وشه دقيق
فهد عشان تعرف تضحك كويس يا اكرم
اكرم طب انا مالي يا لمبي
وقتها اكرم دلق عليهم دقيق وفضل طول اليوم في المطبخ كده لحد ما خلصوا الا ويروحوا ياكلوا وبعد ما بيخلصوا يطلعوا يناموا
يتبع..
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية عشق الفهد)
جميلة جدا