رواية انا والعملاق الفصل الحادي عشر 11 بقلم فيروزة
رواية انا والعملاق الفصل الحادي عشر 11 بقلم فيروزة
رواية انا والعملاق البارت الحادي عشر
رواية انا والعملاق الجزء الحادي عشر
رواية انا والعملاق الحلقة الحادية عشر
شمس بابتسامه….اسمع حكايه بوابه راحه بال..
سند بضحك….حاضر كان يا مكان في يوم من الايام …
هنبدا حكايه النهارده ….
بحبك ….
بجد …
اكيد انا عايش علشانك ….وانتي عارفه اني بحبك من زمان ..
عارفه بس انت ….
انا ايه …
يا يعقوب انت ظروفك يعني …وانا عايزه واحد يعيشني حياتي….عايزه احس اني عايشه سعيده …عايزه يبقي معايا
فلوس كتير اجيب كل اللي عيني تجي عليه ….اجيب ده واجيب ده ….
يعقوب قام …واتكلم وفي عينه نظره حزن ….اللي يريحك يا ريم ….خلاص انا هبعد وهدوس علي قلبي علشانك …سلام ..
ريم بهدوء ….برحتك ….
انا يعقوب …اللي كنت بتكلم معها دلوقتي دي حب عمري …بحبها بقالي سنين وياااه علي اول مره شوفتها فيها …كنت حاسس اني طاير وقتها كانت حبني بظروفي
كنت وقتها في اخر سنه في الكليه وهي كانت في سنه أوله ..
عارفتها علي ظروفي واني علي قدي ….واني عايش في بيت في الأرياف ….وعندي أختين وامي وابويه متوفين ……وانا المسؤول عن اخواتي ….واني مش هقدر اتجوز غير لما اطمن علي اخواتي واني شغال نجار لحد الظروف ماتحسن واقدار اخلص كليتي واجهز اخواتي …كانت بتشجعني وفرحنه بيه
لكن فجاه اتغيرت …والتغير الأكبر كان من شهر حاسيته بتكلمني كاتأديه واجب مش حبيتي اللي كنت بحس أن كلامها بيرد روحي وقت تعبي ….هعمل ايه ربنا يعين قلبي ..
اللي اتكسر….
روحت البيت وقررت اعملها بلوك من كل حاجه انا خلاص مش عايزها في حياتي من تاني …..
علي بليل حسيت اني مخنوق قولت اطلع اتمشي شويه في الأرض ….صحيح عندي ارض ملكي وعندي بيت كبير في الأرياف بس حاجه كويسه ….
وانا ماشي سمعت صوت عيط طالع من قلب الظلمه ….فضلت ماشي لحد ما وصلت لمصدر الصوت …..كنت بنت مسكه مقص وبتقص شعرها وبتعيط كأنها بتقطع اغلي ما تملك …
كان شعرها كأنه سلسل من دهب ….
يعقوب قاعد جنبها ….مالك يا انسه …
البنت بصيت عليه بخضه واتكلمت بخوف ….انت مين …وايه اللي مقعدك جنبي …قوم ….يلا قوم ….
يعقوب بابتسامه هاديه ….اهدي انا يعقوب انا كنت ماشي ولما سمعت صوتك قولت اكيد صاحبت الصوت محتاجه مساعده علشان كده جيت …..
البنت بحزن ….طيب قوم انا كويسه …..
يعقوب ….طيب مالك وبتعملي في نفسك كده ليه ….احكيلي ..
البنت بحزن شديد… هتقوم ولا اقوم أنا …..
يعقوب…..هقوم برحتك بس روحي لأن الليل غضار ….
البنت بحزن شديد…..معدش حاجه اخصرها ….قوم ….
يعقوب قام وروح البيت وفضل طول الليل يفكر في البنت ….لحد ما عينه راحت في النوم …..
تاني يوم يعقوب صاحي من النوم وقرار يفكر في مستقبله …
اخت يعقوب الصغيره …..يعقوب مالك بتفكر في ايه ….
يعقوب بابتسامه هاديه…..والله يا نسمه بفكر هشتغل ايه بعد ما تخرجت ….وهعمل ايه في حياتي ….
نسمه بابتسامه…..مهندس زيك بيفكر هيشتغل ايه امال باقي الناس تعمل اي يا هندسه….
يعقوب بابتسامه….مقدم علي كز وظيفه ومستني ….ادعيلي ..
نسمه بحب ….بدعيلك يا قلب اختك ….قلبي اللي بيدعيلك يا حبيبي….
يعقوب حضنها …..يخليكي لقلبي يا نسمه الروح …
.
.
.
بالليل يعقوب قرار ….يمشي في نفس الطريق ….ويشوف هيلاقي البنت ولا لا ……
قرب من المكان لاقه البنت قاعده ومسكه صوره ودموعها نزاله ….قاعد جنبها …
يعقوب بابتسامه….ممكن اعرف مالك ….
البنت بخوف ….انت مين وعايز مني ايه ….
يعقوب بابتسامه…..متخافيش انا يعقوب وبيتي اللي هناك ده … انتي مين وايه اللي بيجيبك بالليل هنا …..
البنت بحزن عميق…..انا خديجه ….ومن نفس البلد ….ومشكلتي مقدرش اقولها ….
يعقوب بابتسامه…..ماشي يا خديجه..اللي يريحك ….امسحي دموعك …..
خديجه …..حاضر …. سلام انا ماشيه ….
يعقوب بابتسامه….اوصلك ….
خديجه بخوف ….لا …لا …
وطلعت تجري …..
يعقوب روح البيت وهو مستغرب البنت دي اوي وكأنها لغز …
.
.
.
تاني يوم شركه من اللي كان مقدم فيهم يعقوب رنت عليه وخلاص يعقوب هيشتغل ….ولازم يسافر الموقع في القاهره …
.
.
.
بعد ما ودع اخواته …..قرار يروح بالليل يودع خديجه …
راح في نفس المعاد لاقها قاعده …. ودموعها نزاله …
يعقوب بهدوء….مالك يا خديجه…
خديجه بحزن ….مقدرش اقولك ….بس ادعيلي براحه البال..
يعقوب بابتسامه….بدعيلك …امسحي دموعك …انا جاي اودعك….
خديجه باستغراب ….رايح فين …..
يعقوب بابتسامه….. مسافر القاهره شغل ….
خديجه ….هتسافر أمته ….
يعقوب بابتسامه…..بكره الصبح ….
خديجه …تروح وترجع بالسلامه…..
يعقوب بابتسامه…..الله يسلم قلبك …انا هقوم علشان هصحي بكره بدري …..
خديجه ….طيب …..
.
.
.
.روح يعقوب ونام وتاني يوم الصبح ….ركب العربيه اللي هتوديه القاهره …..ووصل علي بالليل …..وطلع الشقه اللي هيقعد فيها …..
وبعد دقيقه سمع صوت الباب بيخبط ….استغراب جدا ….لأن محديش يعرفه وهو لسه واصل ….ولما فتح الباب لاقه …خديجه …..
يعقوب باستغراب ….خديجه …..
خديجه بابتسامه……ايوه خديجه ….شوفت المفاجأة….
يعقوب ….مفاجاه ايه انتي جيتي ازاي وعرفتي انا فين …
خديجه بحزن ….ركبت في العربيه اللي كنت جيبها من وراء
ووصلت معاك لحد هنا ممكن ادخل …
يعقوب بابتسامه….اتفضلي ….
خديجه دخلت وقعت علي اقرب كنبه ….طول الوقت بتسالني مالك انا دلوقتي اقدار اقولك مالي ….
يعقوب بابتسامه…اتفضلي اتكلمي يا خديجه …..
خديجه بحزن ….انا خديجه عندي عشرين سنه امي ميته وابويه ….اتجوز بعد موت امي اتجوز خالتي علي اساس هتكون احن حد عليه بس للاسف الغريب كان هيحن عليه
مش زي خالتي ….كنت بنام علي الارض في عز البرد ولما كبرت بقيت خدامه هانم في قصر أبويه …..وابويه مكنش فيه في حنيته ….وحبه….وبقت هي وعياله كل حياته وانا اتنسيت …..
لحد ما كملت 14سنه وجالي اول عريس كان هو جوزي …..اتجوزت وروحت من بيت أبويه خدامه لبيت جوزي خدامه ليه ولامه واخته ….لحد ما مات وانا عندي 16
وقتها أمه طردتني من البيت …ورجعت تاني لخالتي لكن الفرق أن أبويه كان مات ….
واللي كنت بشوف قبل كده كان عز بنسبه للي عيشته بعد كده …..
وبعدها بسنه جالي عريس كبير في السن عنده 60سنه عايز بت صغيره تدلعه الباقي من سنينه ….وكنت أنا سيءه الحظ وروحت من بيت أبويه لمقابره حياتي ….بقيت جاريه في سوق الحريم بتعت الحاج ….وعيشت اسوء سنه في حياتي …..حصلي كل حاجه ينفع تقال …وينفع تتعمل ….جسمي بقي معلم من أسر الزمان
عليه ودموعي كانت راحه بال نفسي فيها وقلبي بقي مداس
في راجل الحاج ….بقيت كل ليله اتهن وأشوف العذاب الوان
لحد ما يزهق من الجاريه ويقرر يرميه بره اوضته ….علشان ينام في ريش النعام والجاريه تنام في الأرض البرده …. بتحاول تلم الباقي من جسمها ….والباقي من روحه اللي الزمان قطعه الف قطعه وقطعه …..لحد ماجه يوم الإفراج
واطلقت من الحاج علشان يشوف روح جديده يبهدل فيها ……رجعت بيت أبويه لتاني مره بس اللي حصل كان اسوء مرات أبويه اتجوزت شب صغير …..كان حابب ينهش في لحمي…..أو ياخد اللي فضل في روحي ولما قولت لخالتي طردتني ….عيشت في بيت مهجور في أول البلد الاسوء من ايامي ….بقيت البس خيش واتغطه بترب الايام ….
لحد ما في يوم قررت اروح لخالتي واخد ورثي واعيش الباقي من حياتي في راحه بال وقتها سجنتني في بدروم القصر سنتين ….وانا عايشه في ضلمه وظالم لحد ما هربت بمساعده الخدامه ……ويومها انت شوفتني وانا بقص شعري ..
عرفت حكايتي ….انا انا عايزه منك الامان وراحه البال ….
يعقوب بدموع ….تعالي معايا …
خديجه باستغراب….علي فين ….
يعقوب سحب أيدها وطلع بيها من الشقه علي اقرب مأذون ….وهنا المأذون قال اشهر جمله في التاريخ …..
بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في خير……
وروحوا علي الشقه …..
خديجه بابتسامه…..شكرا ….
يعقوب بابتسامه….علي ايه انتي زي اختي ….وبكده محدش هيقدر يقول مين اللي قاعده معاك ولا حد هيقدار ياخدك مني وبكده اقدار احمكي واحافظ عليكي ……ادخلي نامي وانا هنام هنا ….
خديجه بابتسامه…..انت لو طلبت عمري شويه علي اللي عملته معايا …..
.
.
.
مع مرور الأيام خديجه حبت يعقوب …..
.
.
بعد مرور سنه ….يعقوب تعب جامد وطلع عندو فشل كالاوي.
….
خديجه كانت بتموت من حزنها عليه …..
يعقوب بابتسامه….مالك يا خديجه ….
خديجه جريت عليه وحضنته …..انت اللي مالك ….طمني عليك ….
يعقوب طبطب عليها ……بخير ….انا بكره هعمل العمليه
المتبرع موجود والحمد لله…..
خديجه بابتسامه حزينه ….. أن شاء الله هتكون بخير ….
.
.
.
بعد العمليه يعقوب بقي يسأل علي خديجه ….
نسمه اخت يعقوب…..اهي يا حبيبي…..نايمه علي السرير اللي جنبك ….
يعقوب بحزن ….قصدك ايه …..
نسمه ….هي المتبرعه …..
يعقوب حاول يقوم بس مش قادر …..انتي بتقولي ايه يا نسمه انتي اكيد بتهزري…..
نسمه بحب…..بتكلم جد يا حبيبي هي اول ما تفوق من البنج
هتحكيلك ….
.
.
.
يعقوب بدموع ….ليه كده يا خديجه ….
خديجه بابتسامه……انت فداك قلبي يا يعقوب …..انا حبيتك
اكتر من نفسي واتمني اديك الباقي من عمري تعيش بيه…
يعقوب حضنها جامد …..بحبك ….
.
.
.
.
عملوا فرح بعد ما خفوا …….
والكل كان مبسوط ….بيهم…..
يعقوب شالها لحد الشقه …..ودخلوا شقتهم ….(وبعدها تسكت فيروزه عن الكلام الغير مباح….)….
.
.
.
بعد مرور سنه كان يعقوب شايل ابنه ….وخديجه شايله توأمه….
وعاشوا في سعاده ……
وتوته توته خلصت الحدوته…..في هنا وسعاده وراحه بال…
.
.
.
شمس بسعاده ….الله دي حكايه جميله اوي ….
سند بضحك…..عجبتك ….. وغمز …طيب بقي يلا نروح ….
عايزين فيروزه. …..تسكت عن الكلام بقي …
شمس حطت أيدها علي بق سند …..هوش عيب ….
.
.
.
.
وبعد شهر …
كانت شمس حبت سند …..واعترفتله بحبه ….
وسند وقلبه كان طاير من الفرحه …..
سند بابتسامه….انا مستني اليوم ده من سنين …..انتي روح سند شمس العملاق …..
شمس حضنته …. بحبك
….
(وهنا تسكت فيروزه عن الكلام الغير مباح 🤐😂..عيب…)
.
.
وعاشوا في سعاده للأبد ….
وانتهت قصه الحب من حرف واحد علي خير …..
شمس حبت سند وسند عشق شمس …..
نهايه شمس والعملاق بدايه جديده بسعاده لا تنتهي …..
الحب صبر …الحب انا وانت وبس ….الحب انتظار …
الحب شوق ولهفه ……الحب جنون لا يعرف لون ولا دين ولا وطن …..
(دق قلب عاشق فلا مفر. من الحب إلا إليه …)…
.
.
هستنه رايكم في النهايه …..
لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية انا والعملاق)