روايات

رواية نجمتي الفصل الخامس 5 بقلم شروق خالد

رواية نجمتي الفصل الخامس 5 بقلم شروق خالد

رواية نجمتي البارت الخامس

رواية نجمتي الجزء الخامس

نجمتي

رواية نجمتي الحلقة الخامسة

عز.. وهو يبعد عنه… بس يبينوا لي بعد ايه بعد ما وراتوني في مصيبه مش عارفه اخرج منها وهنصيبه دي زي ما انت بتقول ده هو اتدبس فيها اخويا اعمل ايه انا دلوقتي انا مش عارفه وجه اخويا ولا وجه الدنيا دي ولا اعمل ايه ويجلس على الكرسي وهو يبكي
قاسم.. اهدى وكل حاجه وليها حال واذا كان على اصحابك فا انا و اخوك عمره ما هيسيبك ولا هيعدلهم اللي حصل لك بالساهل بس انت ارجع لاخوك ما تسيبهوش في الموقف اللي هو فيه
عز وهو يصرخ.. انت مجنون يا قاسم ارجع لحمزه دلوقتي ده حمزه ممكن يموتني فيها ده هو دلوقتي عامل زي الاسد الجريح مش ممكن مستحيل ارجع ليه غير لما اثبت براءتي
…….عند حمزه ……
حمزه وهو يضحك على نجمه وهي تستخبى تحت الغطاء ويدخل الحمام نجمه وهي تكشف الغطاء بالراحه وتنظر اليه وتقوم وتتسحب تفتح الشنطه وتخرج فستان ابيض وفي ورود صغيره سوداء وفي حزام اسود وترتديه بسرعه وتذهب الى التسريحه وتمشط شعرها وتعمله كيتين على شكل ارنوب
حمزه….يخرج من الحمام وينظر اليها ويضحك على منظرها الطفولي الجميل
حمزه.. ايه اللي انت عاملاها في نفسك ده هتنزلي كده معايا تحت

 

نجمه ..وهي تلف في الغرفه اه مالك ما انا جميل اهو وانا وحشه
حمزه.. لا مش وحشه وانا قلت عليك وحشه يا بنتي بس المنظر دي ما تنزليش بيه تحت تقعدي بيه بس هنا في الاوضه انت فاهمه روحي شوفي لك حاجه طويله البسيها وحطي لك حاجه على شعرك ده
نجمه.. وهي تضرب في الارض ليه شايفني ست كبيره عشان البس حاجه طويله واحط حاجه على شعري لا انا هنزل كده يعني هنزل كده وانت سامع ولا لا وانا عايز ارجع ثاني عند ماما انا مش هلعب معاك تاني
حمزه..يمسكها من يدها بغضب الكلام اللي اقولها تتسمع فاهمه ولا لا
ويرميها علي السرير ويفتح الشنطه ويرمي جميع الملابس علي الأرض بغضب ويختار ليها بنطلون جنز وتشرت ويرميها عليها يلا دقيقه وتكوني جاهزه
نجمه. بخو .بعند وتقف علي السرير لا يعني لا
حمزه..تمام ويشدها من يدها ويمسك الفستان ويفتح السوسته ويحاول
نجمه ..ببكاء خلاص خلاص انا هغير وحدي وتمسك البنطلون وانتشرت وتجري علي الحمام
حمزه..اووووف
تخرج..نجمه من الحمام
حمزه ..ينظراليهم بتمعن امممم تعالي هنا
ويفك شعرها ويعمله كعكه واحده

 

نجمه…ليه كده
حمزه …كده حلو مش شغل الأطفال اللي انتي بتعمليه ده يلا بينا
نجمه بفرحه هنروح لماما صح
حمزه ..لا ويلا مش عايز اسمع صوتك وبعد الفطار تطلعي تاني هنا فاهمه
نجمه…ببكاء..تهز راسها قفط
حمزه…يمسك يدها وينزل بيها
الام نهي.. وهي تصرخ بعلو صوتها بص يا سويلم بقول لك ايه مستحيل اقعد انا والبنت دي في بيت واحد يا هي يا انا في البيت ده انا مش هستحمل اشوف وشها هي دي السبب في فراق ابني عني هي سبب في كل مشكله احنا فيها دلوقتي يا انا يا هي انا قلت لك وانت اللي تختار
سويلم..اهدي واطي صوتك لا ابنك بسمعك هو مش ناقص
الام…يسمع اللي يسمعه هو ما يعرفش ان اخو هرب بسببها
نجمه..تنزل علي السلم وتسمع صراخ ام نجمة تستخبي منها فيه حمزه
حمزه…صباح الخير
الام..بصوت عالي وهاجي من فيت الخير ودي موجودة وتمسك من يدها وتشدها غور من هنا غوري
حمزه ماما

 

نجمه .تبكي وتجري من البيت
حمزه ..ليه كده هي عملت ايه ليك
ويخرج بسرعه خلفها نجمه نجمه
تجمه.. تجري وتبكي ماما انتي فين اهي اهي
حمزه يركب السياره وينطق بسرعة ويقف في وشها وينزل بغضب انتي مجنونه اذاي تطلعي من البيت
نجمه..تمسح عنيها بطفوله بكف يدها الست الشرير اللي في البيت هي اللي قالت نجمه تمشي
حمزه..يضحك عليها يلا اركبي
نجمه..لا نجمه هتروح عند ماما وملك
حمزه..مين ملك
نجمه..اختي انا عايزه اروح عندها
حمزه. بفضول تعالي نروح نجمة بفرحه بجد يا عمو
حمزه…يلا ولا اغير رأيي
نجمه..تركب بسرعه السياره لا يلا يلا ملك اكيد بتدور عليا علي شان نكمل العبه يلا
حمزه…ايه الحكايه
ويتصل علي ابوه

 

سويلم…يرد بسرعه
حمزه..بابا انا عايز نمره ابو نجمه
سويلم..يعطي ليه النمرة ويجلس بخوف استر يارب
حمزه…بتصلي علي محمد ويعرف انه في المشفي ويذهب اليه
نجمه…نحنا رحين فين
حمزه…المشتشفي
نجمه…بخوف ليه
حمزه…يسكت
ينزل حمزه من السياره ويفتح الباب لي نجمه
نجمه..تنظر اليه بخوف
حمزه يمسكها من يدها وينزلها ويغلق بابا السياره ويدخل بيها
نجمه..تمسك في يده بخوف وتستخي فيه
حمزه وهو يمسك يد نجمه ويدخل بها المستشفى اهدي ما تتسرعيش وما تعمليش اي حركه عشان ما ازعلش منك ماشي

 

نجمه ..وهي تنظر اليه وهي متعصبه منه من طريقه كلامه والصوت العالي بتاعه اللي بيتكلم بيه وترى امها من بعيد تشد ايدها منه وتجري على امها تترمي في حضنها وتبكي ماما انا مش عايزه العب مع عمو ده عمو ده شرير ومامته اللي في

يتبع..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية نجمتي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *