رواية حبيبتي ولاكن الفصل الخامس 5 بقلم مريم رمضان
رواية حبيبتي ولاكن الفصل الخامس 5 بقلم مريم رمضان
رواية حبيبتي ولاكن البارت الخامس
رواية حبيبتي ولاكن الجزء الخامس
رواية حبيبتي ولاكن الحلقة الخامسة
تحدثت شهد ببرود :لا وانت الصادق كنت عنده في البيت
نظر لها بغضب فأقسم لو كانت النظرات تق.تل لكانت شهد مع الاموات الان اقترب منها علي الفور ليمسك يديها بغضب: انا لو كنت متاكد ولو واحد في المئه انك من البنات دي كنت دفنتك جمب ابوكي هناك ولا كان حد عرف عنك حاجه ،بهدوء كدا احكيلي كنتي فين
تحدثت مع عمها كأنه غير موجود: معرفش انت ازي جوزتني ليه يا عمي بقي دي بالله حد اهال أنه يتجوز اصلا الهم انا عايزه أطلق
تحدث مازن بسخرية: قال أطلقك قال ،ورحمة ابوكي الي لسه جايبه من عنده ما انا مطلقك وشوفي هتعمل اي بقي
لم تنظر له بل نظرت مره اخر الي عمها:انا ممكن ارفع قضيه خلع علي فكره يا عمه ،وكدا انت هتتمرمت ورايه في المحاكم
نظر هو الآخر الي ابيه :وانا ممكن اطلبها في بيت الطاعه عادي جدا ،وسعتها هتعيش معايا بالعافيه يا بابا
نظرت شهد إليه بغضب :انتي عايزه اي دلوقتي
أشار مازن الي يديها والي هذه الكدمات التي ظاهره عليها بوضوح: عايز اعرف مين عمل كدا ورحتي لي في الوقت دي مخصوص ،وكنتي فين كل دي
أمسكت شهد دراعها بتالم ثم تحدثت بتعب :كنت في المطعم والله
تحدث مازن بهدوء :مطعم اي ،وبعدين انتي من امته وانتي بتروح متأخر يا شهد
تجمعت الدموع في عينها تأب السقوط:وحده صحبتي شافتلي شفت متأخر في مطعم قريب من المطعم الي انا شغال فيه ،قررت اروح
مازن :وقررتي تروحي لي
حرك كفها بلامبالا:كنت محتاج فلوس علشان العلاج خلص وبس كدا
كان لأسرع في الرد عمها:علاج اي يا بنتي
لان قد اوقعت نفسها في مشكله حاولت شهد تغير الموضوع: كان في حد بيحط في قبر بابا حشيش بيسلموا البضاعه هناك ،لا وكانوا هيفتحو قبر بابا كمان ويخبوها فيه
تحدث العم بغضب :انتي متاكد يا بنتي من الكلام دي ا
حركت رأسها بهدوء:اه والله يا عمي صحبتي ساكنه في العماير الي في وش المقابر علي طول ،المهم انها كلمتني وقالتي أن في ناس كتير اووو في المقابر وأنها شيفاهم بوضوح هي كلمتني علشان كانت خايفه بس انا كنت خايف اكتر علي اهلي خفت حد يفتح قبرهم وقلت اروح اتاكد بنفسي وانا في الطريق بلغت الشرطه وعطيت العنوان بظبط ،لما وصلت كان المكان هادي خالص ومكنتش سامعه اي صوت استغربت أن الشرطه اتاخرت فا قلت ادخل اتاكد ،دخلت من باب المقابر لأن كان مفتوح اصلا ودي خلاني استغرب لأن لو كانوا حرميه أو مجرمين مكنوش فتحوا الباب وكانوا كسروا القفل أو طلعوا من علي السور المهم نورت الكشاف و فضلت ماشيه لحد ما سمعت صوت بعيد شوي فضلت اتسحب براحه لحد ما لقيت حد مسكني وهو بيعلي صوته حاجات بصيته علشان يلفت انتباه الموجودين
في وحده مستخبيه هنا يا ريس
واخدني مكان الرجاله ما وقفين والي اتصدمت أنهم وقفين قدام مقبرت بابا بظبط ،زعقت اول ما حد جه يفتح باب قبر بابا
فضلت اصرخ فيهم لحد ما خرج من وسطهم واحد ولسه هزعقك فيه اتكلم وقال :اممم انتي بقي بنته ،ما تعلوم عليها يا رجاله ولا اقولك الرجال برضوا كان معلمنا احنا بس هنوريها معزت ابوها عندنا
كنت بسمع الكلام وانا مصدومه لحد ما فقت هو بيمسك قالب طوب كبير وبيفش القفل علشان الباب يتفتح وشوف كميه الحشيش الي ماليه المقبره
كنت لسه هتكلم راح واحد منهم رفع أيده في وشي وقال :ابوكي كان أكبر مستورد حشيش في مصر كلها وبعدين اتكلم بسخرية:هو الي معلمنا الحركه دي وكان هو أول حد نجرب نخبي في مقبر.ته بعد ما مات ،كان ونعم الزعيم والله يا مزه
كان قريب من وشي اووو رفعت ايدي وانا بنزلها علي خده بغضب :ابويا اشرف واحسن منكم الف مره يا شويت اوسا .خ
مخلصتش الكلمه ولقيت الشخص دي رد ليا القلم بس أضعاف مضعفه من قوته وقعت علي الارض ودماغي اتخبطت حاولت اقوم بس معرفتش ولا حتي عرفت افتح عيني كنت سامعه بس اصوات
معلم نزل المسد س ،دي راجل من رجلتنا ،وسمعت صوت تاني وهو بيقول ،خلاص يا معلم البت نرفزته برضوا مش ذنبه حاجه
حاولت افتح عيني لحد ما فتحه بالعافيه ،اول حاجه وقعت عيني عليها كان علي الي ماسك مسد.س بص ليا نظر مش فهمتها وبعدين ضرب رصا.صه في الشخص الي ضربني و …..
يتبع..
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية حبيبتي ولاكن)