روايات
رواية العشق المنتقم الفصل الرابع 4 بقلم مي أحمد
رواية العشق المنتقم الفصل الرابع 4 بقلم مي أحمد
رواية العشق المنتقم البارت الرابع
رواية العشق المنتقم الجزء الرابع
رواية العشق المنتقم الحلقة الرابعة
اول ما دخلت سمعت صوت باباها بيقول لها حمد لله على السلامه يا هانم ما لسه بدري
قمر بخوف جسمها كله بيترعش/بابا والله انا هفهمك انا
قطعها صوت ابوها بحده/انت ايه في بنت محترمه تبيت بره بيتهالغايه دلوقت الظاهر اني ما عرفتش اربيكي
ورفع ايده عشان يضربها بالقلم قمر غمضت عينيها
وفجاه ليك حد مسك ايد ابوها بصت لقيتها مامتها
مامه قمر/كفايه ظلم بقى انا هاخد بنتي ونمشي بره البيت ده احنا مش هنقدر نستحمل ظلم اكتر من كده
الاب بعصبيه/انت قد الكلام اللي بتقوليه ده انت فاكره نفسك مين عشان تحرميني من بنتي عايزه تمشي امشي بس انا مش مسؤول عن اللي هيحصل لك انا مسافر مؤتمر ولو ما رجعتيش عن قرارك يبقى انت اللي اخترتي
الام بوجع وحزن/حرام عليك يا اخي انت ايه من ساعه ما اتجوزتك وانا ما شفتش يوم هنا ايوه انا هاخد بنتي ونعيش في بيت بابا من النهارده لا انت ابوها ولا انا مراتك دايما بسكت وقولي يا بنتي علشان بنتك علشان بنتك جبت لها حاله زعل وفوبيا منك وبقول هيتغير بس لحد كده وكفايه مش قادره استحمل اكثر من كده انا هاخد بنتي وامشي
سالم بحده وعصبيه/اعملي اللي يريحك انا كده كده مسافر انا رجعت عشان اجهز الشنط بس الظاهر ان لو مليش كلام في بيتي هقعد ثلاث شهور تكوني فكرت فيهم فكرتي يا تختاري انك تعيشي في بيتي وبنظامي يا تعيشي هواك انت وبنتك بس انا في اللحظه دي مش هسكت وهاخد بنت منك
خلص كلامه وصعد على الدرج وركب غرفته
قمر ومامتها كانوا قاعدين في الصالون كان جسم قمر كله بيترعش بخوف مامتهاقربت منها بحنيه أهدي خالص مش
يؤذيكي وانا موجوده في اللحظه دي الاب كان نازل على الدرج وسمع كلام مراته
اشبعي بيها خليها خلي امك تنفعك يا حبيبتي بعدين هتفهمه وانا عملت كده ليه وكنت بعاملك ليه كده قال كلام وسابهم وخرج
قمر بحزن بحزن/أن ا اسفه كتير يا ماما على اللي عملته اللي حصل بسبب
الام بحنيه خلاص اهدي يا حبيبتي اهم حاجه عندي صحتك بالدنيا يا قلبي
الام خليتها في حضنها وضبطت عليها وقالت لها كده اركبي اوضتك ارتاحي شويه
وفعلا ركبت قمر على اوضتها وخدت شاور وقعدت على السري تفكر في اللي حصل اليوم كله وقرار ابوها ان هو يسيب البيت قطع شروطها صوت تليفون كانت مي صاحبتها بترن عليها
قمر بحب/الو يا قلبي عامله ايه انا اسفه التليفون بتاعي كان مقفول ولسه مفتوح من شويه قمر فكرت تقول لها على اللي حصل بينها وبين قاسم بس قالت لا مش هتقول
مي بخث/لا ولا يهمك يا قلبي عادي بس هقول لي انت كنت فين برن عليك تليفونك مغلق
قمر بيتوتر/تعبت شويه وصاحبتني سهيله خدتني معاها على البيت ما حسيتش بحاجه غير في الصبح عشان كده لما التليفون شحن رنيت عليك
مي بعد عدم تصديق/خلاص عادي ولا يهمك فكرت في العرض بتاع قاسم
قمر/انا هقول لماما واشوفها ردها ايه
مي/خلاص تمام اقفل انا اسيبك ترتاحي شويه لما تاخدي قرارك ابقى رن عليا
قفلت القمر مع مي وقعدت تفكر في اللي حصل بينها وبين قاسم وتبتسم عشان هي طيبه وبريئه وما لهاش علاقه قدر قاسم ياثر عليها بحكم ان هو شاب وعارف ازاي ياثر البنات
في نفس الوقت في شركه قاسم الالفي بيدخل بهيبته وجاذبيه اللي بتخطف عيون البنات اول ما دخل الشركه كلها وقفت على رجلي كل واحد بيوقف له احترام
سما السكرتيره في ميتنج بعد ساعه يا فندم
قاسم بجديه/تمام جهزي كل حاجه للميتنج وجهزي لي عقد توظيف يا بنتي اسمها قمر
سما بعمليه /تمام يا فندم مطلوب مني حاجه تاني
قاسم بجديه/ ابعتي لي قهوه على المكتب
سما /تمام يا فندم
دخل قاسم مكتبه علشان يباشر عمله وبعد شويه دخل السماء عليه بالقهوه
سما وعمليه/اتفضل يا فندم الاستاذ فهد عايز يقابل حضرتك
قاسم خليه يدخل وما تدخليش حد علينا
بعد شويه بيدخل شاب طويل مفتول العضلات بشعر بني وعيون زرقاء
قاسم بغموض/جبت لي المعلومات كلها اللي قلت لك عليها
فهد /مع اني مش عارف انت بتفكر في ايه بس جبت لك كل حاجه يا صاحبي الملف ده فيه كل حاجه عن البنت اللي اسمها قمر
قاسم/خلاص روح جهز نفسك انت للميتنج وبلغ مي ان هي تحضر نفسها كمان عشان هتبدا شغل معانا
فهد/انت مش ملاحظ ان مي مهتمه بيك حبتين
ارجو انك تراعي اني هي اختي برده اتجرحهاش واعتبرها زي اختك
قاسم/انت بتقول ايه يا ابني 100 مره قلت لك مي زي اختي والموضوع ده مش هكرره تاني يلا روح شوف وراك ايه
فهد /انا اسف
قاسم/ مش عايزه اسمع اسف انت اخويا ومي اختي بعد ما اهل مات وما فضليش غيركم انتم انتم عيلتي انت وعمتي
جام فهد وراح حضن قاسم وقال له احنا نعتبرك اكثر من اخ انت كل حياتنا يا قاسم
قاسم/خلاص يا ابني انت هتقلبها دراما يلا روح
وفعلا راح فهد عشان يبلغ مي بموعد الميتنج
في نفس الوقت في بيت مي
مامت مي اسمها اسمها تغريد مره متعجرفه بتمثل ان هي بتحب قاسم وبتزرع الكره في قلب قاسم اتجاه كل الناس وعامله نفسها البريئه قدامه عشان تاخد ثروته
مي /يا ماما قاسم هيجي النهارده يتعشى معانا وانا عايزه البس الفستان عشان ابين له ان انا حلوه انت ايه رايك
تغريد بخبث/انت حلوه ومش محتاجه اي حاجه يا حبيبتي
وبعدين قاسم هيلاقي مين او فين بنت في جمالك ولطافتك يسلم لي القمر
مي/بس يا ماما كسفتيني مش انا احلى من قمر
تغريد ليه بس السيره دي مش كفايه اللي عملته امها زمان فيا اخذت مني حبيبي سالم ودلوقتي بنتها بتلف على ابن اخويا قال ايه بنتي بتساعدها كمان والنبي بو وكسه عليك وعلي
مي/انا اعمل ايه يا ماما قاسم هو اللي قال لي لازم تيجي هو كان يعرفها من قبل ما اعرفه عليها وبعدين هي ممكن ما تشتغلش علشان اهلها مش هيرضوا وهم اصلا مش محتاجين يا ماما
الام/خليني ورا الكداب لحد الباب لما نشوف اخرتها معاك انت واخوك لحد دلوقتي الواد فهد ما قدرش يخليه يكتب له اي حاجه من املاكه لك مصيبه انت اخوك انا عارفه ولاد ايه دي تجيب الهم
هم بيتكلموا رن تليفون مي
مي ده فهد الو يا فهد ايوه عارفه ان في ميتنج خلاص ان شاء الله هبقى موجوده تمام نص ساعه وابقى عندكم في الشركه
انا هروح اغير هدومي يا ماما عايزه حاجه عشان عندنا ميتنج بعد نص ساعه اهو احاول ان اوري جمال قاسم
وصعدت على غرفتها علشان تغير هدومها وتلبس حاجه حلوه للميتنج
الام يا رب يحقق اللي في بالي وتبقى مي مرات قاسم
في بيت قمر بعد ما صحيت نزلت تحت تشوف مامتها فين لقيتها تطبخ
قمر/ماما بتعملي ايه
الام بحنيه/احنا لسه ما تكلمناش في موضوع تبيتي عند صاحبتك انت ما قلتليش المفروض برده كنت ترن عليا
قمر متوتر/يا ماما ما يبقاش قلبك اسود والله ما هتتكرر ثاني
الام خلاص/خلاص يا حبيبتي انا بقول لك كده عشان كنت خايفه عليك يلا روحي على ما احضر العشا
قمر حضنت مامتها ربنا يخليك ليا يا ست الكل وما يحرمنيش منك ابدا ومن طيبه قلبك دي
الام يا ريت ما تبقيش قلبك زي قلبي وتحبي الشخص الغلط
قمر بتوتر/ماما هو انت بتحبي بابا
ايوه يا حبيبتي كلمه بحبه دي قليله انا عارفه ان هو قاسي بس القلب ما بيعرفش كده القلب ليه قواعداحنا ما نفهمهاش
قمر/ربنا يخليكم لبعض وما يحرمكمش من بعض ابدا يا ماما
الام/ولا يحرمنا منك يا حبيبتي يلا روحي على ما اجيب الاكل واجي وراكي
الام جهزت السفره هي وقمر وقعدوا ياكلوا
قمر بتوتر ماما انا كنت عايزه اطلب طلب
الام مدام متوتره كده يبقى انت عارفه ان انا ممكن ما وافقش اخلصي قولي عايزه ايه
قمر وهي تستجمع قوتها/ماما انا كنت عايزه اشتغل مع واحده صاحبتي في شركتها
الام وانا ما عنديش مانع
قمر الاستغراب/ازاي ما عندكيش مانع وانت وبابا دايما كنت بترفضوا ان اخرج بره البيت
الام بحنان/علشان عايزه اشوفك قويه وليكي شخصيتك ومكانك ومركزك مش عايزه اشوفك تابعه لاي حد عايزاه قمر السيوفي ما حدش يقدر عليها
قمر قامت حضنت مامتها شكرا كثير يا ماما عشان دايما واقفه جنبي احنا بجد بحبك قوي
الام/يلا روحي بلغي صاحبتك انك موافقه
قمر حاضر يا ماما
قامت قمر وراحت تكلم صاحبتها مي
قمر/عامله ايه يا مي انا خلاص موافقه متى نروح الشركه عشان نعمل الانترفيو
مي انا عندي اجتماع ميتنج مع الوفد الاجنبي كمان نص ساعه هعدي عليك ونروح مع بعض الشركه
قمر خلاص ماشي يا مي
وفعلا قامت قمر لبست بنطلون فريند وجاكيت ابيض كت وفقيه جاكيت اسود بكم وحطت روج احمر ناري مع بشرتها البيضاء وعيونها الخضراء تسحر اي حد بصت على نفسها في المرايه وقالت كده كله تمام
مي وصلت بالعربيه لقيت قمر جاي عليها بهيئتها اللي بتسحر اي حد
مي بغيره اتفضلي يا هانم
قمر يلا بينا عشان ما نتاخرش انا متحمسه قوي يا مي اخيرا هعمل حاجه في حياتي صح
وفعلا ركبو العربيه ا واتجهوا للشركه في العربيه كانت قمر بتفكر ان هي هتشوف قاسم يا ترى قاسم هيكون مبسوط ان هي هتشتغل معاه فقت من شرودها على مي اللي بتقول يلا يا قمر انت رحت فين يلا يا بنتي هنتاخر وفعلا دخلوا الشركه اللي عجبت قمر بشكل غير طبيعي الشركه منظمه وشكلها يا اهبل كل شيء بنظام وصلوا عندها باب غرفه قاسم كانت سما بتجهز الاوراق
مي/قولي قاسم ان احنا جينا وعايزين ندخل له
س سما بعمليه /تمام هدخل ابلغه يا فندم
دخلت سما عند قاسم وكان هو بيجهز الاوراق للميتنج باهتمام شديد
سما بعمليه/مي هانم بتقول عايزه تقابل حضرتك يا فندم
قاسم في حد جاء معاها
سماء/ ايوه يا فندم في واحده صاحبتها اسمها قمر
قاسم تمام خليهم يدخلوا
خرجت سما تبلغهم ان قاسم وافق ان هم يدخلوا له
عند مي وقمر
مي /مش عارفه اتاخرت ليه الزفته دي
قمر /نفسي اعرف ليه بتحب تعاملي الناس بتعجرف كده كلنا ولاد تسعه كلنا زي بعض قال رسول الله صلى الله عليه وسلم (لا فرق بين عربيا او اعجمي الا بالتقوى) ما حدش احسن من حد
لسه مي هتتكلم كانت سما جت الاستاذ قاسم قال لكم اتفضلوا
مي/يلا بينا وبعد كده اسمك انت ما تتاخريش
قمر/شكرا يا حبيبتي تعبناك معانا
مي انت لسه هتشكريها يلا بينا
وفعلا دخلوا قاسم
مي /قاسم قمر جت معايا عشان توقع على عقد الشغل صح هي هتشتغل ايه
قاسم/هتشتغل المساعده الخاصه بتاعتي
مي بغيره/ليه ما في اقسام كثير وبعد كده ما سامعه مريحاك ليه عايز تغيرها
قمر بحب/انا ما يرضينيش اخد مكان حد انا اي شغل ممكن اشتغله عادي
قاسم/لا ما تخافيش مي هتشتغل معانا من هنا ورايحه واكيد عايزه مساعده فهتروح سما وانت عشان جديده هتشتغلي معايا انا دلوقتي فاضل نص ساعه على ميتنج سما هتقول لك
على شغل المساعده
قمر/خلاص ماشي انا هروح عند الاستاذ سما عشان تعلمني على اللي انت قلت عليه وشكرا كتير يا استاذ قاسم
خرجت قمر عند سما عشان تعلمها
مي بدلع قربت من قاسم/اي خدمه اديني جبتها لك تشتغل بالشركه بتاعتك لما نشوف اخرتها معاك يا عم قاسم
قاسم/اه شكرا يا مي روحي جهزي الميتنج
مي بحزن/خلاص انا ماشيه
وجه وقت الميتنج وكلهم اتجمعوا بقاعه الاجتماعات
في الاجتماع
العميل الاجنبي مارك/يسرني العمل معك يا سيد قاسم شركتك من اكبر الشركات العالميه وانا اود كثيرا ان اعقد عقد الصفقه معك انت وشركتك
قاسم بعمليه/وانا ما عنديش مشكله وسوف اكون مسرورا كثيرا اذا تمت هذه الصفقه
فهد/هذه هي شروط العقود تبع الشركه بتاعتنا تفضل واقراها جيدا
العميل مارك كان ينظر نظرات كثير وقح القمر كان بيبص لها بشهوه وبرغبه كبيره قمر خافت من نظراته جدا
قاسم لاحظ نظرته
قاسم وهو بس عامل مارك ايه رايك في العقود موافق ولا لا
العميل مارك/شروطك كتير عالي بس انا راح اوافق عليها لانكم بتستحقوا
وفعلا تمت العقود ومضوا مع شركه قاسم
العميل مارك/نحن سوف نعمل حفله بمناسبه هذا العقد في الليل في قاعه انوستيزيا للحفلات اود ان تشرفني انت وطاقم العمل تبعك
اقاسم بعمليه/وانا ما عنديش مشكله ان شاء الله هنبقى في الحفله
وخلص الاجتماع وكل واحد راح على مكتبه
قمر وهي وسما كانوا قاعدين بيوريها سما كل حاجه بتخص الشغل لحد ما جيت تليفون لسما من الاستاذ قاسم بيقول لها خلي قمر تدخل له
سما/ادخلي شوفي الاستاذ قاسم عايز ايه يا قمر
قمر بتوتر/يعني هو ما قالكيش هو عايزني في ايه
سما/ لا هو قال لي ان هو عايزك
قمر/خلاص انا هدخل اشوف يا رب استر
خبطت قمر على الباب ومستنيه قاسم يسمح لها بالدخول قاسم/اتفضلي يا قمر طبعا انت عارفه ان في حفله النهارده وانت لازم تكوني موجوده معايا
قمر/تمام يا فندم بالليل هكون مستعده
قاسم يلا روحي عشان تجهزي عشان الحفله بعد شويه
قمر تمام انا هروح دلوقتي
قاسم انا هعدي عليك اخدك بالليل انت ومي
قمر خلاص تمام
طلعت قمر من عندها وراحت قالت لمي ان هي خلاص لازم تروح دلوقتي عشان تجهز للحفله وكمان مي روحت معاها
في بيت مي
تغريد/ متشياكه ورايحه فين يا ست مي
مي راح حفله تبع الشغل يا ماما انا وا قاسم ازم البس فستان سهره حلوه
تغريد/طيب يلا اجهزي والبسي حاجه حلوه يا رب بقى حققي اللي في بالي
في نفس الوقت في بدء قمر كانت بتجهز في اوضتها
الام بحنان ما تتاخريش يا حبيبتي حصل اي حاجه تكلميني ما تعمليش زي المره اللي فاتت انا هخليك تروحي عشان انا عايزاك تبقى قويه ما انا خايفه عليك بس برده لازم احطك على اول الطريق
قمر تسلمي لي يا ست الكل انا هجهز دلوقتي وبتلبس قمر فستان احمر ناري مفتوح من الجنب وتسيب شعرها الاحمر يتطاير مع بشرتها البيضاء وعيون الخضراء كانت ايه من الجمال مع قلم روج احمر ناري كانت تفاحه وعايزه تتاكل تنزل قمر من على الدرج وتروح تودع موتها
الام اول ما شافت قمر يا رب يحميك من الحسد يا حبيبتي ما شاء الله عليك
قمر بخجل/شكرا كتير يا ماما انت على طول رافعه معنوياتي يا ست الكل
الام /يلا عشان ما تتاخريش
وفعلا القمر بتنزل وبتروح بتلاقي عربيه قاسم مستنيه تحت البيت وكانت فيها مي وفهد فهد اللي اول ما شافه عينيك كانت هتطلع عليها قد ايه هي جميله ورقيقه
قاسم اتفضلي يا قمر في الكرسي الخلفي مع مي
على ركبه قمر مع مي ورا مي اللي كانت هتاكلها بعينيها تغييره وحقد منها ومن جمالها فكرت مع نفسها ان هي لازم تعمل حاجه والا قاسم هيروح منها
وصلوا لقاعه الحفله اللي كانت كبيره قوي
اول ما دخلوا الحفله قمر لحظه ان الناس اللي في الحفله بيشربوا وبيرقصوا مع بعض بطريقه وحشه كثير قمر اتذكرت الحفله اللي هي راحتها قمر توترت جدا لحد ما جي حد من وراها وبيتكلم ما تخافيش انا موجود بتبص بتبص لقيت قاسم اتنهدت بارتياح اول ما شفته
قاسم يلا بينا يا سكرتيرتي
قمر وشها احمر بقى عامل زي الطماطمايه خجل
ودخلوا الحفله وابتدوا يتكلموا في الصفقه اما نظرات مارك ما كانتش مريحه ابدا القمر كان بيلتهمها بعينيه
مي لحظت كده فقامت دلقت كوبايه العصير على قمر
مي بخبث/انا اسفه يا قمر يا حبيبتي ادخلي الحمام غيري
قمر بطيبه/ولا يهمك يا قلبي انا هدخل اغسل هدومي في الحمام وفعلا دخلت قمر عشان تغسل العصير
لكن اتفاجئت حد بيحضنها من ورا بتبص لقت مارك
قمر انت بتعمل ايه هنا ارجوك اخرج
مارك بنظره شهوانيه/اخرج ايه لحد بقى عيبه في حقي يا قطه ولسه هيقرب منها لقى اللي ماسك ايده وضربه بالبوكس وقع على الارض
قمر/قاسم
يتبع..
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية العشق المنتقم)