روايات

رواية قرار طلاق الفصل الأول 1 بقلم رنا سليمان

رواية قرار طلاق الفصل الأول 1 بقلم رنا سليمان

رواية قرار طلاق البارت الأول

رواية قرار طلاق الجزء الأول

قرار طلاق
قرار طلاق

رواية قرار طلاق الحلقة الأولى

_لو فاكرة ان اللي بتعمليه دا هيخليني ارجع عن قرار الطلاق تبقي غلطانة
_انا عايزة اطلق في اسرع وقت………كل الحكاية ان مينفعش ابين لاهلنا حاجة لحد ما نتطلق
_كويس اننا متفقين علي موضوع الطلاق………اعملي حسابك بكرا هنروح عند ماما وياسمين هتكون هناك
_مش قادر تستني لحد ما نتطلق وبعدين تقابلها
_معتقدش ان دي حاجة تهمك في حاجة……….انا حُر اعمل اللي انا عايزه
_قولتلك قبل كدة طول ما احنا متجوزين مينفعش تقعد معاها وتتعاملوا كأني مش موجودة
_وانا قولتلك انا اعمل اللي انا عايزه في الوقت اللي انا عايزه ………..مش انتي اللي هتقوليلي اعمل اية ومعملش اية
سابني ومشي من غير ما يستني مني رد………خرج من البيت وقفل الباب وراه بعصبيه………قعدت بتعب علي السرير وبدات اعيط
انا وياسين متجوزناش عن حُب ………بالعكس ياسين طول الوقت بيقولي انه عمره لا حبني ولا هيحبني في يوم …….. بس انا من اول يوم شوفته في وانا بحبه ……….لما جاه يتقدملي مكنتش مصدقة نفسي من الفرحة ………..بس اليوم دا اتحول من اسعد يوم في حياتي ل اسوء يوم في حياتي………في اليوم دا قالي انه بيحب واحدة تانية وانه مش عايز يتجوزني وجاه بس علشان يرضي مامته ساعتها طلب مني اني ارفضه علشان يبان قدام مامته اني انا اللي رفضت مش هو………بعدها مامته جاتلي وطلبت مني اني اوفق وانها عارفه انه بيحب ياسمين بس هي مش بتحبها وواثقة ان محدش هيحبه ولا هيخاف عليه قدي………قالتلي انها عارفة بحبي ليه من زمان و واثقة اني هقدر اسعده وان ياسمين بنت خالته لا حبيته ولا عمرها هتحبه في يوم ……….مكنتش عارفة اعمل اية……..كنت محتارة اوافق ولا ارفض ………..صليت استخارة ولقيتني بعدها بقول لبابا اني موافقه ………من يوم ما اتجوزنا وهو عمره ما عملني في يوم كويس وطول الوقت بيقلل مني ومن اي حاجة بعملها………تعبت وبقيت بدل ما انا بحاول اني اخليه يحبني بقيت عايزة الوقت يعدي علشان اطلق واطلع من حياته……….ندمت لاني وافقت علي الجواز منه وانا عارفة انه بيحب غيري
صحيت تاني يوم ………خرجت من الاوضة لقيته قاعد لابس هدومه ومستنيني
_صباح الخير
_لسة بدري ……….بسرعة جهزي نفسك علشان نروح لماما
مردتش عليه ودخلت الاوضة تاني ……..اتنهدت وطلعت هدومي وبدات البس………نزلنا وروحنا علي بيت مامته ………اول ما شوفتها اخدتها بالحضن
_تعالي يا حبيبتي ادخلي………اقفل الباب وراك يا ياسين
_طب حتي سلمي عليا يا امي
_مانا بشوفك كل يوم يا ياسين لكن خديجة مش بشوفها غير كل فين وفين……….خليك قاعد هنا علشان عايزة اتكلم مع مراتك شوية
دخلنا انا وهي الاوضة وقفلت الباب………قعدت جمبي علي السرير وبدات تتكلم وهي مبتسمة
_قوليلي بقي عاملة اية انتي وياسين
بدات اعيط……..اخدتني في حضنها وبدات تطبطب عليا
_في اية يا خديجة………مالك يا حبيبتي هو ياسين مزعلك في حاجة
_انا تعبت اوي يا ماما………ياسين طول الوقت بيقلل مني ومن كل حاجة بعملها ………طول الوقت بحاول اخليه يحبني وبحاول اتعامل معاه كويس بس لا………ياسين عمره ما هيحبني يا ماما ……….هو بيحب ياسمين وياسمين بتحبه………احنا الاتنين اللي عملناه دا كان اكبر غلط ……….انتي مكنش لازم تفرقي بينهم وانتي عارفة انهم بيحبوا بعض
_انا لو كنت اعرف ان ياسمين بتحب ياسين عُمري ما كنت هفرق بينهم بس أنا واثقة كويس انها عمرها ما حبته ولا هتحبه………ياسمين حُبها ل ياسين حُب تملك وبس ………من وهما صغيرين مع بعض ومفيش حاجة قدرت تفرقهم عن بعض وكان جمبها طول الوقت ومعاها لكن اللي بتحب ابني بجد هو انتي يا خديجة وانا واثقه فيكي وانك هتقدري تخليه يحبك وينسي حبه ل ياسمين
_يا ماما مينفعش ياسين مش شايفني اصلا هو عُمره ما حب ولا هيحب غيرها وجودي جمبه بيعذبني وبيعذبه وانا بجد مبقتش قادرة استحمل ……..تعبت والله
_اللي بيحب حد بيعمل كل اللي يقدر عليه علشان يسعده يا خديجة ………بلاش تيأسي وتنزلي عن حبك ليه بالسرعة دي يا حبيبتي
_لو كان في امل انه يحبني مكنتش هيأس يا ماما بس هو بيحبها هي وعمره ما هيفكر يحبني في يوم
_متقلقيش انا هتصرف
_هتعملي اية
_سيبي الموضوع دا عليا وانا هتصرف
الباب خبط………فتح الباب ودخل
_ماما ياسمين وخالتو وصلوا
_طيب يا حبيبي انا جاية اهو
ابتسمت وطبطبت علي كتفي ……….خرجنا احنا الاتنين من الاوضة ……….سلمت عليهم وكنت طول الوقت قاعدة ساكتة
_مالك يا خديجة ساكتة ليه
_ولا حاجة يا طنط ………انا بس تعبانة شوية
_اوعي تكوني زعلانة من قعدة ياسين مع ياسمين………دي ياسمين دي زي اخته بالظبط
_لا دي خديجة عاقلة يا كريمة وعارفة كويس انهم زي الاخوات بالظبط مش كدة يا ياسين يا حبيبي
_اه طبعا يا ماما……..الحمدلله انا شبعت
_انت لحقت تاكل يا ياسين دي عمرها ما كانت اكلتك
_لا هي دي اكلة ياسين من ساعة ما اتجوزنا
_انتي شكلك منكدة عليه يا خديجة
_دي خديجة دي نسمة والله تزعله ازاي بس يا ياسمين دي طول الوقت بتعمل كل اللي تقدر عليه علشان يبقي فرحان ومبسوط……..ربنا يخليهم لبعض يا رب
ابتسمت وفضلت ساكتة بعد رد ماما عليها………خلصنا اكل وقعدنا مع بعض شوية وبعدين روحنا
_ياسين
_خير
_انا كُنت عايزة اتكلم معاك في موضوع كدة
_اتفضلي قولي علشان مش فاضي
_احنا مش هينفع نتطلق
_لية ان شاء الله
_علشان انا حامل
_نعم…….حامل؟!

يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية قرار طلاق)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *