Uncategorized
رواية قطرة ندى الفصل العاشر 10 بقلم أسماء رمضان
رواية قطرة ندى الفصل العاشر 10 بقلم أسماء رمضان
![]() |
رواية قطرة ندى الفصل العاشر 10 بقلم أسماء رمضان |
رواية قطرة ندى الفصل العاشر 10 بقلم أسماء رمضان
في المخيم تاني يوم …
احمد: صباح الخير ..
نور و ندي : صباح النور ..
احمد: تسمحولي اقعد معاكو
نور: اه طبعا اتفضل
احمد : عامله اي يانور في الجامعة
نور:الحمد لله تمام ماشية كويس فيها …
احمد: وانتي ياندي
ندي: الحمد لله تمام
احمد: ط لو احتجتي حاجة انا ممكن اساعدك
نور:اسامة هيوصل كمان نص ساعة ..
ندي: اسامة !؟
نور: اه قال انه خلص شغل وجاي..
ندي: نور انتي كلمتيه عشاني؟
نور: لي ياختي انتي زي القرد اهو هكلمو ليه ..
ندي: تمم بس اعرفي انك مش هتعرفي تكذبي عليا …
احمد كان متابع حورنا وبيبص عليا وخلاص ….
ندي: في اي انت كمان؟
احمد: مفيش ‘ انا اسف …
ندي: انا اللي اسفه انفعت عليكو انتو الاتنين ..
وفضلو قاعدين فترة لحد ما اسامة جه …
ندي زي ميكون لقيت المنقذ اللي جه عشان ينقذها من الغرق في وقت امواج ….
اسامة: مساء الخير
ندي ( في عيونها دموع) و نور و احمد: مساء النور ‘اسامة
اسامة: نعم
احمد: كنت عاوز اكلمك في حاجة ضروري
اسامة: بس عاوز اقعد مع ندي شوية
احمد:خلاص نتكلم بليل
اسامة: تمام
طيب هستأذن انا بقا من بكرا هنبدأ نتسلق الجبل دا جهزو نفسكو…
اسامة:تمام
احمد:عن اذنكو ومشي ..
اسامة: ها بقا يابنات عاملين اي
ندي و نور: الحمد لله وانت
اسامة: امنيح الحمد لله ‘ بس ندي حبيبتي زعلانه لي كدا ‘والله ارجع في كلامي واجبلك المحاضرات تبيضيها …
ندي: لا ياخويا انا كويسه
نور: بقولكو اي متتمشو انتو الاتنين في الغابة دي شويه وتتكلمو هناك احسن من هنا
اسامة: فكرة بردو يلا ياندي
ندي:انت عارف اني بخاف من الظلمة
اسامة: متقلقيش ياختي هنرجع قبلها ويلا …
ندي: حاضر ‘ هييح اعملي انتي الغدا بقا يانور ع اما نيجي
نور :عونيا دانا هتطبخ لبعلي المستقبلي بس انتبهو لنفسكو
اسامة: احمممم انا لسه هنا ع فكرة
نور:وشها احمر وقالت يلا امشو بقا عبوشكلكو
اسامة: نعم ياختي سمعيني تاني
نور: باقول عبو شكلك يانداااا صح
ندي: بضحك اه اه ‘ بطل تخوف البنت يابني
اسامة : اممم هنتفاهم بعدين
ومشيت انا واسامة للغابة واتفقنا اننا مش هنبعد عشان منتهوش وكنا بنعلم الاشجار واحنا ماشين…
اسامة: ها بقا
ندي: نعم
اسامة: هنقفل صفحة مصطفي امتا اظن انتي واعيه عن الاول
ندي: عاوزني اعمل اي انا مش قادرة اطلعو من دماغي حتا بحلم بيه كل يوم
اسامة: حتي لو عرفتي انه خلاص نساكي ..
ندي: انت كلمتو !؟
اسامة: اه اول يوم ليكي في الجامعة لما اغمي عليكي اول مشفتيه …
ندي: (بتردد) هو عامل اي …
اسامة: امممم كويس خالص و عايش مع مراتو ومرتاح معاه كمان و بيحبها و هي بتحبو ..
ندي (بحزن) : وانا؟
اسامة: كان جاي يقولك انسيني وعيشي حياتك
بصي ياحبيبتي الحياة مش حب واحد ومصطفى دا ربنا مكنش كتبو من نصيبك وانتي مؤمنة وواثقه في قضائو صح
ندي: بس قلبي بيوجعني اووي لما بفتكرو..
اسامة: الحياة مش هتقف ع مصطفى ولا غيرو انتي لازم تبقي اقوي من كدا ولازم توجهي الحياة بطريقه اقوي وانا معاكي ومش هسيبك طول حياتي وانتي عارفه
طمني قلبك و توكلي علي ربك في اي قضاء واي خطوة متندميش علي حاجة لان اي حاجة بتحصل بتكون بتتدبير منه وهو عارف الصح من الغلط وعارف دا هيأثر و دا لاء
ندي: عندك حق انا هبقا اقوي من كدا
انا مش انسانه ضعيفه ولا هكون ضعيفه ابدا
اسامة: ثقي في قضاء ربنا لانه شيلك الاحسن دايما
ندي: مسحت دموعي واتكلم بثقه
هبدأ بداية جديدة لحياة احلا انا اللي هعملها بنفسي
اسامة: ايوا بقاا دي اختي اللي اعرفها
ندي : قمت حضنه اسامة وقلت ربنا يخليك ليا وميحرمنش منك ابدااا ياحلا اخ في الدنيا
اسامة: ويخليكي ليا يا ازوعتي
ندي: بس يالا متقولش اوزعه وبعدين انا طولي حلو انت اللي طويل اهو
اسامة: بقيت ولا و طويل تعالي بقا هوريكي هعمل فيكي ايه
ندي :طلعت اجري منو لحد موصلت لنور واستخبيت فيها
الحقيني يانورر والنبي عاوز يضربني
نور: اخوكي و بيربيكي هنعترض
اسامة: شطورة ياقطتي انتي
نور: انا مش قطة حد
اسامة: الا انا
ندي: شوفتي بيقولي يا اوزعة وانتي ياقطة الواد دا عاوز يتربي
اسامة: لسانك طول ياندي وعاوز يتقص
قمت مطلعه لساني وطلعت اجري منه بس خبطت في واحد ووقعنا ع الارض فبقول اسفه مش قصدي و مخدتش بالي منه الا اما سمعت صوته
احمد: ولا يهمك المهم انتي كويسه …
اسامة جري عليا لما لاقي ع الارض’ ندي انتي كويسه
ندي : اه ياحبيبي متقلقش
اسامة: اسف يبشمهندس اختي هبله شويتين
ندي: اسامة
احمد: ولا يهمك يا اسامة
نور: يلا قبل مالاكل يبرد
اسامة: تعال اتغدا معانا ياحمد
احمد: لا هروح استنا ابراهيم صاحبي اما يجي
اسامة: لا يلا تعال معانا وبالمرة تقولي كنت عاوز اي مني بعد الغدا
احمد ; اممم ماشي يلا
يتبع..
لقراءة الفصل الحادي عشر : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية عروسة ديسمبر للكاتبة هند حمدي