رواية مهرة فارس الصعيدي الفصل العاشر 10 بقلم رنا أحمد
رواية مهرة فارس الصعيدي الفصل العاشر 10 بقلم رنا أحمد
رواية مهرة فارس الصعيدي البارت العاشر
رواية مهرة فارس الصعيدي الجزء العاشر
رواية مهرة فارس الصعيدي الحلقة العاشرة
في فيلا القناوي …
كان الكلام قد وقع عليه كالصاعقه يشعر وكان الحياه من حوله قد توقفت هل بالفعل يعشقها بعد كل مافعله بها .
سالم بجنون وغيظ/عمي انت بتقول ايه.
اسلام بضيق /هو فيه ايه حضرتك اظن أن عمي مقالش حاجه غريبه للاندهاش ده كله .
هاشم بابتسامه /معلش ي دكتور اسلام اصلهم زي الاخوات بالظبط مش مصدق أنها هتسيب البيت وتمشي .
رحمه بابتسامه وقوه /مساء الخير ي ابوي .
هاشم بجديه /تعالي ي رحمه ي بتي طبعا سمعتي ان الدكتور اسلام جاي يطلب يدك .
رحمه بابتسامه /وانا موافقه ي ابوي ده بعد اذنك بس طبعا الجواز بعد 3 شهور لما خلص الامتحانات .
اسلام بابتسامه وسعاده/طبعا ي رحمه معنديش مانع عن اذنكم لازم امشي وهستنا تليفونك ي حاج هاشم اجيب اهلي نتفق فيه علي كل حاجه عن اذنكم .
هاشم بجديه /تعال ي والدي هوصلك في سكتي .
اسلام بابتسامه ساحره/هتعوزي اي حاجه مني ي رحمه .
رحمه بابتسامه رقيقه /سلامتك .
سالم بجنون وغضب /ايه الي انتي بتعمليه ده .
رحمه بحده وغضب /بعمل ايه بالظبط وانت مالك بالي بعمله خليك في حالك .
سالم بجنون لفقدانها /رحمه بلاش تعملي كده بلاش تستفزيني انتي عارفه اني مجنون .
رحمه بقوه واحاسيس حقيقه /أعلا ما في خيلك اركبه ي سالم انا فعلا كرهتك وحياه كل الحب الي حبتهولك كرهتك وكرهت نفسي علي كل لحظه حبيتك فيها وسلمتك فيها نفسي انا خلاص هادي قلبي فرصه يحب من بعدك ويعيش .
سالم وهو بقا حاسس ان الموت عنده اهون من أنها تبعد عنه .
/مش هتسبيني ي رحمه صح مش هنتقمي مني بالطريقه دي انا خلاص والله هسيب كل حاجه علشان خاطرك هتغير وهبقا انسان جديد بس نتجوز مش هتكوني للغيري صح .
رحمه بحده واحتقار /هو فيه ايه انت مبتفهمش قولتلك مبقتش عايزك ي سالم مبقتش عايزاك انا هتجوز اسلام ي سالم ربنا يوفقك مع واحده غيري عن اذنك ي ابن عمي .
لتتركه يعض أصابعه الما وندما فهو من فعل ذلك ..
*********************.
في شركه القناوي ..
في مكتب فارس ..
كان يحتضن مهره بسعاده لا توصف بعدما أصبح نص تركه القناوي باسمها هي وأحمد .
مهره بدموع وفرحه وهي ترا العقود التي تثبت ملكيتهم .
/بجد مش قادره اصدق ي فارس ربنا يخليك ليا يا حبيبي بردت ناري ورجعتلنا حقنا .
فارس وهو يقبلها بسعاده/روح قلب فارس من جوه الحمد لله ي غاليه ده مال ايتام بس قوليلي بقا الي عملته ده ميستهلش مكافاه.
مهره بابتسامه وسعاده /شبيك لبيك حبييتك ملك ايديك .
فارس وهو يقبلها بعشق /طب جهزي نفسك محضرلك النهارده مفاجاه حلوه اوي .
مهره بابتسامه عاشقه/مفيش حاجه تسعدني قد أن أكون معاك وفي حضنك ي سيد الرجاله كلها .
*****************.
في الحضانه التي تعمل بها ملك ..
كانت تقف وهي تمسك بيدها عده اكياس لتسرع إليها نور لتحتضنها بحب وحنان .
/روح قلبي اتوحشتك اوي .
نور بابتسامه/وانتي اكتر ي لوكا .
لتسرع الي الداخل لتقف أمام علي بابتسامه ساحره.
/ازيك ي استاذ علي اخبارك ايه.
علي بحزن وضيق بعد ماعرف أنها متجوزه /بخير ي استاذه شكرا علي معاملتك مع نور عن اذنك .
ملك باستغراب /مالك ي استاذ علي ليه طريقتك معايا اتغيرت كده ليه.
علي وهو يحدث ذاته بحزن /اعمل ايه بس ي ملكه الروح والقلب من اول مره شوفتك فيها اتمنيتك تكوني ليا بس الدنيا اسكترت عليا الفرحه زي مابتعمل معايا كده دايما احممم مفيش حاجه ي استاذه ملك حضرتك متجوزه عايزاني اتكلم معاكي ازي عن اذنك .
ليرحل علي بوجع وحزن لتتحدث ملك بجديه .
/واضح أن الفيلم الي احنا فيه انا وفارس لازم نهايته تتكتب.
********************.
في أحدا القاعات الكبيره .
كانت تسير مهره وهي ترتدي فستان احمر جميل لتنظر بانهبار لذلك المكان النصمم بحرافيه وأجواء رومانسيه .
فارس وهو يحتضنها من الخلق بعشق /ايه ي روحي ايه رايك .
مهره وهي تقبل يده بدموع الفرح /معقول ي فارس كل ده علشاني اني انا اكيد بحلم بعشقك س فارس بعشقك ي راجلي وسندي في الدنيا دي رقصني بقا .
فارس بابتسامه/يااه ي مهره نفسي في عيل كده منك يملأ عليا حياتي .
مهره بنظره خبيثه/والله ممكن انا بقالي فتره مش مظبوطه كده .
فارس وهو يكاد يطير فرحا /بجد ي مهره بجد تعالي نروح للدكتواره حالا .
مهره بضحك /ههههه لا مش دلوقتي ي مجنون لسه يومين كده مستعجل اوي كده .
فارس بابتسامه وعشق /بحبك ي مهره بعشقك ونفسي اوي اخلف منك .
مهره بدلع ودلال/عنيا ي سيد الناس بس خود بالك أن الواد ده هياخدني منك خالص.
فارس بعصبية وتملك لها /مين ده الي ياخدك مني محدش يقدر ابدا ده انتي روحي .
مهره وهي تقبله بعشق /وانت حبيبي ي فارس روح قلبي .
فارس وهو يحركها بين يديه بخفه وسعاده لتنتطلق ضحكاتهم الرومانسيه عشقهم الساحر أجواء المكان.
*******************.
من امام المدرسه الثانويه ..
كانت تسير رشا للخارج بعدما انهت الامتحان لتنصدم بذلك الواقف وهو يحمل اكياس اكل وعصير.
رشا باستغراب /انت لحقت ترجع من الشغل.
احمد بابتسامه ساحره /انا مروحتش اصلا قولت افضل موجود قدام المدرسه لتتعبي ولا حاجه وجبتلك اكل قوليلي عملتي ايه.
رشا وهي تحدث ذاتها بحزن /ايه كل الاهتمام ده ده انا محدش كان عمره بيسال فيا .
احمد باستغراب /مالك ي رشا انتي محلتيش كويس ولا ايه فداكي.
رشا بتعب وجوع/احمد انا جعانه .
احمد بابتسامه/تعالي ي يروحي نتغدا .
احمد وهو يمسك يدها بابتسامه لتشدد هي علي يده ليسيروا سويا الي أحدا المطاعم الكبري .
***********************.
في غرفه سالم …
كان يقف وهو ينهج بشده بعدما قام بتكسير كل شي ليجلس أرضا وهو يبكي كالاطفال لتسير ملك بصدمه من ذلك المنظر لتحتضنه بفزع .
/سالم ايه الي انت عملته ده مالك .
سالم بوجع ومراره/رحمه كرهتني ي ملك كرهتني شوفت الكره في عنيا وشوفت كمان بنفس درجه الكره حبها للدكتور الي جاي يخطبها خلاص ي ملك رحمه راحت مني حاسس اني قلبي هيقف من الحزن والوجع.
ملك وهي تحتضنه بشرود وهو يشهق بدموع لا تتوقف /كده جه الدور علينا احنا ي اخوي فارس لقا الي يحبها واتجوزها وادي رحمه كمان لقت الي بتحبه الدور علينا احنا ي اخوي نشوف حالنا احنا بقا ونعيش مع الي يستاهلنا ي اخوي .
********************.
ليلا …
في غرفه رحمه ..
كانت تقف وهي تنتظر ميعاد الدكتوراه لتخلص من الجنين لتسير مهره الي الداخل بحزن .
/لسه مصممه علي قرارك برضه ي رحمه مفيش فايده فيكي .
رحمه بخوف ودموع /ابوس ايدك ي مهره كفايكي يلا انا جهزت كل حاجه التحاليل اهيه اطمني انا مسحت اسمي من عليها زي ماقولتي مهره خليكي واثقه أن كده بتخدميني خدمه العمر .
مهره بخوف وقلق /طب ماتسبينا نرجع كل حاجه ي بنت الناس وتفرحوا بابنكم الي جاي.
رحمه بضيق وكره له /مفيش حاجه هترجع ي مهره الي فات انا مسحته والي جاي هو مستقبلي.
مهره بخوف وارتباك/ربنا يستر بقولك ايه حطي التحاليل في الدولاب لحد يدخل فجاه لحد ماننزل.
*******************.
في حنينه الفيلا ..
كان يجلس فارس وهو يدون بعض الملفات الهامه لتسير إليه ملك بجديه .
/فارس انا عايزه اتكلم معاك شويه .
فارس بجديه /خير ي ملك .
ملك بجديه /اظن ي فارس كفايه اوي كده كفايه الفيل الهابط الي احنا عملينه طلقني ي فارس انا وانت عمرنا محبينا بعض احنا غلطنا لما تجوزنا بس علشان نرضي اهلنا بس انت لقيت الحب الي بجد انا كمان من حقي اعيش حياتي مع واحد يحبني وأحبه .
فارس بابتسامه خبيثه /والكلام الي قولتيه الصبح لسه علاقه بالطلب ده .
ملك بارتباك شديد/قسما بالله ي فارس مشاعر برئيه شرفك علي راسي من فوق ي ابن عمي .
فارس بابتسامه/وانا مصدقاك ي ملك اتمنالك السعاده من كل قلبي واسف علي اي حاجه عملتها ضايقتك .
ملك وهي تربط علي يدها بابتسامه /ربنا يخليك ليا ي ولدي عمي انا الي اسفه ي فارس علي كل حاجه.
فارس بجديه /بكره باذن الله تعالى هكلم المحامي وهخلص كل حاجه اه صحيح انا رايح الشركه واحتمال اتاخر ابقا قولي لهم لأن مهره ورحمه راحوا يشتروا شويه حاجات من المول علشان كده تليفوناتهم مقفوله سلام ي بت عمي .
****************.
في عياده الدكتوره…
كانت تجلس رحمه علي السرير بقلق شديد وهي تمسك يد مهره .
مهره بصدمه /ي خبر انا نسيت التحاليل ي عزه .
عزه بجديه /متقلقيش ي مهره انا عملت كل الازم والحاله معندناش اي مشاكل باذن الله كل حاجه هتعدي علي خير .
مهره بقلق بالغ/عزه مش هوصيكي خالي بالك منها واول مانتطلع من هنا انتي مشوفتيناش .
عزه بجديه /انتي بتقويلي ايه ي مهره هضر نفسي ي عني يلا ربنا يسهل .
********************.
في شقه احمد …
كانت قاعده رشا بتتشاهد التلفزيون ليجلس احمد ليضع رأسه علي قدميها لتبتسم إليه بحنان .
احمد بابتسامه/مبسوطه معايا ي رشا .
رشا بابتسامه /مش عارفه ي احمد حاسه اني مرتاحه حاجات كتير كنت محرومه منها لقيتها معاك .
احمد وهو يقبل يدها بحنان /وانا هفضل معاكي لحد ما تحبيني وتموتي فيا كمان.
****/*************.
بعد مرور أربع ساعات ..
في غرفه رحمه ..
كانت تساعدها مهره علي الجلوس علي السرير .
مهره بابتسامه حزينه /عامله ايه دلوقتي ي حبيبتي.
رحمه بابتسامه متعبه /ارتاحت ي مهره خلصت من الشيطان الي كان مزروع جوايا كده اقدر اقول ان حياتي مع إسلام هتبدا علي نضافه بعد ماقوله علي غلطتي وهسيب القرار ليه .
مهره بابتسامه/ربنا يوفقك ي حبيبتي ويسعدك ويعوضك خير.
رحمه بابتسامه متعبه /حبيبتي مبروك علي الحمل ربنا يقومك بالسلامه .
مهره بابتسامه/فكرتيني صح ده اخوكي عرف وجايلي جري .
رحمه بابتسامه متعبه/ربنا يسعدكم ي حبيبتي.
مهره وهي تربت على يدها بحنان /ارتاحي انتي ي حبيبتي انتي نزفتي كتير نامي وارتاحي ي حبيبتي.
********************.
في غرفه مهره …
كانت مهره في الحمام ليسير فارس بابتسامه ولهفه وسعاده لا توصف .
/مهره اخرجي بسرعه بجد ي حبيبتي الي قولتيه ده حقيقي انتي حامل .
مهره بضحك /هههههه ايه ي مجنون هخرج اهوه باخد شور .
فارس بسعاده وغمزه /ايوه هو ده الكلام .
ليقف فارس قدام الدولاب بابتسامه /انا بقا هخترلك قميص نوم عجب في الليله دي لييسحب ذلك القميص لتسقط ورقه التحاليل أرضا ليمسكها أرضا بصدمه قاتله لتسيير مهره بابتسامه دلال .
/ها ي سيدي اخترت قميص علي زوقك .
فارس بقلبا ينزف الما وهو يضع التحاليل أمامها ليصفعها بحده وغضب ووجع لتسقط أرضا بالم ودموع ليقترب منها بغضب جحيمي/بقا حامل من شهرين وبتستغفليني ي بنت الكلب بقا انا فارس القناوي اتجوز واحده زباله زيك قسما بالله لنزلك زي مانتي كده وافضحك في البلد كلها .
مهره بدموع ووجع وهي تتوسل اليه /ارحمني ي فارس ابوس ايدك قسما بالله الي في بطني ابنك.
يتبع..
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية مهرة فارس الصعيدي)