رواية بجانبك دائما الفصل السابع 7 بقلم سلمى غنيم
رواية بجانبك دائما الفصل السابع 7 بقلم سلمى غنيم
رواية بجانبك دائما البارت السابع
رواية بجانبك دائما الجزء السابع
رواية بجانبك دائما الحلقة السابعة
ياسين بصدمه “جثثثثثة!
آيلا ببكاء” مين دا يا ياسين
ياسين “مش عارف
نظر جيدا ف الصندوق ليجد رساله اخذها
آيلا” اقراها بصوت عالي
اوما لها ياسين وكاد بقراتها ولكن قاطعه
سعاد “ف اي هنا واي الصندوق ده
لم تجد الرد منهم لتتجه الى الصندوق وتصعق بشد
سعاد بصدمه” ج. ثه! لمين الج. ثه دي
آيلا “لقينا ورقه معاها ياسين هيقراها ونعرف لمين
بدأ ياسين بقرأت الوقه * ياسين المحمدي اخو زوجي العزيز دا ابن اخوك اياد مازن ق. تله وهو دلوقتي ف السج. ن انا مش محتاجه حاجه منكم بعد م اخوك اتسجن الج
ثه عندكم ادفنو. ها ولا اعملو اللي تعملوه ميهمنيش وياريت توصل الرساله دي لريم” هقت. لك واخد منك الاملاك كلها ياريم ودا وعد من سيلا الدمنهوري *
آ يلا بغضب “ازاي جالها قلب تهتم بالفلوس وابنها مي. ت
ياسين بحزن” اللي زي دي ميعرفش حاجه غير الفلوس لا هيفرق ابن ما. ت ولا اب ات. سجن
سعاد “عندك حق بس هنعمل ايه ف الج. ثه
ياسين” هند. فنه
آيلا “ف السر؟!
ياسين” لا هنعلن ان ابن مازن ما. ت
آيلا “طب م هما كدا هيفكرو انه ابن ريم
ياسين” مش عارف، انا دلوقتي هكلم صهيب يجي
آيلا بتوتر وحزن “ك.. كلم بشمهندس اسر يجي هو برضو خال الطفل
ياسين” اكيد هكلمه اسر صاحبي يا آيلا
آيلا بصدمه “انتو لسه صحاب
ياسين بستغراب” ايوه
آيلا بصدمه “ازاي
ياسين بعدم فهم” هو اي اللي ازاي
آيلا “مش المفروض بعد م عرفت ان مرات مازن تبقى هي سيلا اخت أسر تقطع علاقتك بيه
ياسين” مين اللي فرض الكلام ده انا واسر وصهيب وادم صحاب من زمان مش عشان اللي عمله مازن وسيلا اق. طع علاقتي بأسر، على العموم انا هروح اكلمهم واعرفهم
ذهب ياسين ليحادث اصدقائه اما آيلا فكانت ف صدمه من امرها ايعقل انها ابتعدت عنه كل هذه السنين لاجل لاشئ رغم كل هذا شعرت بالسعاده الكبيره ف اخيرا لن تشعر بالذ. نب لاجل اخيها ولكن تذكرت ان عليها انتظاره ف حلال الله كي لا تغضب الله سبحان وتعالى، صعدت الى غرفتها وتوضت وصلت وظلت تدعو الله ان لو كان خيرا لها يجمعهم ف حلاله وان يرحم اياد الطفل الذي لا ذن. ب له ان تكون والدته ووالده بكل هذه الوحش. يه.
******************************
مازن بصراخ “لم اقتل.ه لم اقتل. ه هي من قتل. ته
ظل يصرخ ويبكي لمو.ت ابنه وغد. ر معشوقته له لم يعلم انها لم تحبه يوما بل كانت تستخدمه لاغراضها الدني. ئه وطمعها بالمال، ولكنه احبها بصدق وماذا فعلت به قت. لت طفله وكانت تريد قت. له ايضا
مازن” والله م هسيبك يا سيلا ان م ندمتك على قت. لك لابني وحبسك ليا مبقاش مازن المحمدي
ظل يفكر كيف يخرج من هذا السجن الا ان تذكر وجود كاميرات ف كل اركان المنزل كان يتركها الاطمئنان على سيلا واياد ف غيابه
مازن “لازم اكلم حد يجيبهم
وبالفعل قام مازن بالتحدث مع احد الظباط وقررو الذهاب برفقته لجلب دليل البرائه
*************************
حنين” يلا ياريم الاكل جاهز
ريم بتعب “مليش نفس ياحنين
حنين” عشان خاطري، انتي لسه تعبانه لازم تاكلي كويس
ريم بغلب “طيب هاتي وتعالي كلي معايا
حنين” اوك
ريم “آيلا متصلتش
حنين بنفي” لا لسه مش عارفه اتاخرت كده ليه قالت انها هتيجي او هتتصل وهي ولا جات ولا اتصلت
ريم “ط…..
قاطع كلامها صوت هاتف حنين
حنين” اهي بترن
ريم “افتحي الاسبيكار
اومات لها حنين وفتحت المكالمه وفتحت ايضا مكبر الصوت
حنين” مجتيش ليه يا آيلا
آيلا بحزن “حصل ظروف معرفتش اجي
ريم”حصل ايه
آيلا” اياد ابن مازن ما. ت
شهقت ريم وحنين بصدمه
ريم بحزن “لا حول ولاقوة الابالله العلي العظيم ازاى دا
آيلا” اتق. تل
صدمو بشده
حنين “مين اللي قت. له
آيلا” مازن
ريم بصدمه”قت. ل ابنه جاله قلب يقت. ل ابنه
آيلا” وياريتها جات عليه هو بس دا
ريم “مش فاهمه
حكت لهم آيلا مضمون الرساله ليزداد كره ريم لسيلا ومازن بشده وتوعدت لهم بالكثير
****************
اسر بصدمه” ايه طب احنا جايين
ادم بستغراب “ف اي
اسر بستعجال وهو يحمل مفاتيح السياره والهاتف” يلا يا ادم هفهمك ف العربيه يلا
ذهب معه ادم بستغراب، وصلو السياره
ادم “ف اي يا اسر
اسر بحزن” سيلا اختي ومازن عندهم ولد اسمه اياد للاسف ما. ت
ادم “ازاي
اسر” مش عارف ياسين قالي نيجو وهيفهمنا
ادم “تمام
********************
آيلا” ها ي ياسين هنعمل ايه
ياسين “مش عارف يا ايلا انا كلمت اسر وهو قالي انه جاي هو وادم هكلم صهيب دلوقتي يجيلي
آيلا” تمام وانا هروح اشوف ماما عشان متاثره جامد
اوما لها برأسه اما هو بعد رحيلها سارع بالاتصال بصديقه صهيب
ياسين بحزن “السلام عليكم ورحمة الله
صهيب” وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته مال صوتك
ياسين بحزن”تعالى الفيلا حالا يا صهيب ارجوك
صهيب بقلق “ف اي ي ياسين
ياسين بحزن وغضب مكتوم” مازن قت. ل اياد ابنه
صهيب بصدمه “اييي ازاي
ياسين” مش واقته ياصهيب انا معرفش حاجه دا سيلا بعتت رساله بتوضحلنا ان هو اللي قت. له لما تيجي نتكلم يلا سلام متتاخرش
صهيب “مسافة الطريق يلا سلام عليكم
ياسين” وعليكم السلام
اغلق معه الخط وجلس يفكر بماذا سيفعل وهو لا يريد ان يؤذ. ي ريم بأي شكل وايضا يريد ايجادها بأسرع وقت فقد اشتاق لها كثيرا ويريدها حلاله ف القريب العاجل ولكن اين سيجدها يالله لم يعد يحتمل، فقرر الصعود الى غرفته لمناجات ربه لعله يخفف عنه م به
*******************
حنين “متاكده من اللي هتعمليه دا
ريم” ايوا متاكده يلا
حنين “بس دا هيأذ. يكي
ريم” متقلقيش عليا يلا نمشي
حنين بياس “يلا
ريم ف نفسها” مش عارفه ليه هعمل كده بس الاكيد انه عشان خاطرك انت…
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية بجانبك دائما)