روايات

رواية انتقام القدر الفصل السادس 6 بقلم مجهول

رواية انتقام القدر الفصل السادس 6 بقلم مجهول

رواية انتقام القدر البارت السادس

رواية انتقام القدر الجزء السادس

انتقام القدر
انتقام القدر

رواية انتقام القدر الحلقة السادسة

انصاف بعصبيه / ادفع كام الف وبعديها ألاقيها اتهببت ظهرت انا عاوزه ادفع الكام ألف للي يجيبلي خبرها يا ماجد مش لشهادة مضروبه.
ماجد / اهدي انتي بس وانا مش هسيب مكان غير لما ادور فيه لحد ما أوصلها.
……………………………
اسمعي يا غادة انا كلامك دا مينفعنيش انتي اللي ادتيني امل ان كل شيء هيكون معايا وف جيبي .
غاده / وانا مكذبتش يا هيثم وبقولك من دلوقتي جهز اوراق السفر لأني خلاص مضيتها علي شيكات كتييييييير اوي تسحب كل اللي لهفته من جميلة ومالها طول السنين دي وبدأت اصرف شيك ورا التاني من غير ما هيا تحس الحبوب اللي بديهالها بتخليها متحسش بأي حاجه واوعدك كلها كام يوم ونتجوز ونسافر ونتمتع بالفلوس كلها يا حبيبي.
هيثم / ايواه كدا يا روحي فرحيني.
………………………………
ذهبت نسمه وجميلة لشراء بعض الملابس لجميلة وظلت نسمه تختار لها ما تراه يبرز جمالها ويليق بها إلي ان انتهوا من شراء كل شيء وعادوا إلي المنزل والسعادة تغمر قلب جميلة التي ولأول مرة سترتدي ثياب جديده ملكها وليست فضلة من احد.
عاد الفتاتان إلي المنزل وهم يبتسمون في سعادة ويتبادلون الحديث إلي ان قابلهم احد الجيران علي السلم.
حسام / ازييك يا آنسه نسمه.
نسمه/ اهلا بيك استاذ حسام.
حسام / وهو ينظر لجميلة بإعجاب شديد امال مين دي صاحبتك.
نسمه / دي جميلة قريبتي وصديقتي المقربه.
حسام بإبتسامة واسعه وهو يمد يده ليسلم علي جميلة / أهلا يا جميلة اسم علي مسمي.
كان هناك من يتابع ما يحدث من خلفهم دون ان يروه وما ان مد حسام يده للسلام علي جميلة حتي اقترب هو وسلم بدلا منها وامسك بيدها.
فهد / معلش انت عارف ان بناتنا مبيسلموش علي رجاله وسحبها من يدها هيا ونسمه وصعد الشقة ونيران الغضب تشتعل بداخله.
ادخلهم واغلق الباب ثم تركهم ودخل غرفته دون ان يتفوه بكلمة واحده .
مرت ايام كثيرة بل اسابيع وهو يتعامل مع جميلة برسمية غير معتادة منه مما جعلها تتألم من طريقته وتحزن كثيرا فقد كان لا يحادثها إلا عند تعليمه لها اللغه وفي حدود الشرح فقط واذا حاولت التحدث معه كان يتجاهلها وذات يوم كان موعدها الاسبوعي لشرحه لها فقد تقدمت تقدم ملحوظ جدا اصبحت تقرأ وتكتب وتتحدث الانجليزيه .
انتظرها فهد لأن تذهب إليه ولكنها لم تفعل ذلك ظل بإنتظارها كثيرا ولكن بدون فائدة فقرر الذهاب إليها.
…………………………
وبعدين يا جميلة متعانديش مع فهد. قالتها نسمة وهي تجلس بجانبها فقد اصبحت توأم روحها وصديقتها المقربه.
جميلة / انا مبعادش يا نسمه فهد هو اللي اتغيير اوييييييييي معايا عارفه اني فكرت كتير اسيب البيت هنا وامشي علشان اريحه من وجودي تماما بس مقدرتش غصب عني روحي اتعلقت بيكم وبماما و. ثم صمتت.
نسمه / و. ايه يا جميلة كملي .
جميلة ببكاء / وبيه بس انا عارفه ان مليش الحق ف دا هو دكتور وشاب ناجح جدا اما انا هه وابتسمت بسخريه حتة بنت عطف عليها لحد ما صدقت ان ليها لازمه ف الدنيا .
نسمه / وهي تحتضنها متقوليش كدا فهد بيحبك ولو مش بيحبك مكانش زعل من مجرد سلام حسام عليكي هو غار عليكي منه يلا ربنا يهديكي قومي اغسلي وشك وروحيله
جميلة / بلاش نضحك علي نفسنا ونوهمها بكدبه بنتمناها فهد عمره ما هيحبني فهد بيشفق عليا . مش هروح لأن مقدرش اتحمل معاملته دي عذاب عمتي كله ليا كوم ان فهد يعاملني كدا عذاب تاني لوحده.
……………………………
كان يقف بالخارج ويستمع لكل ما قالته أتت إليه ياسمين تربط علي كتفه قائله / متعذبهاش وتعذب نفسك يا فهد جميلة بتحبك وانت حبيتها.
تركها واتجه نحو البلكونه فلحقت به فتنهد قائلا / مش قبل ما اجيب ليها حقها يا ياسمين وقتها هتبقي اقوي واقدر علي التمييز بين حبها ليا وحبي ليها وبين الشفقه .
ياسمين / ولحد امتا ؟؟؟؟؟؟؟؟؟
رن جرس الباب وقامت فريدة بفتحه فوجدت ابنتها الكبيره سالي وزوجها سامح.
ما ان رأتها فريدة حتي احتضنتها بشدة واشتياق واضح.
سالي / امال فين جميلة بقي علشان نفسي اشوفها.
طب اسألي عن اخوكي الأول قالها فهد وهو يتجه نحوها ونحو سامح.
سالي / حبيب أخته يا ناس واحتضنته ف سعادة لرؤيته ثم تركتهم واتجهت برفقة ياسمين وفريدة إلي غرفة جميلة ونسمه.
سامح / تعالي يا فهد عاوزك.
فهد/ فيه اي اخبار.
سامح / جميلة تبقي بنت ناصف العمري اخو انصاف والتحريات اثبتت ان كل المال اللي انصاف بتديره وعايشه بخيره دا مال جميلة كوريثه وحيده لأبوها وامها وان ناصف كاتب كل شيء بإسم البنت قبل ما يموت وانصاف ما هي إلا وصيه علي البنت وبموت جميلة انصاف تكون هيا الوريثة لكل شيء.
فهد بصدمة / يعني جميلة كل السنين دي بتخدم في مالها ؟
سامح / المشكلة دلوقتي ان الوصية باقي عليها اربع شهور وتنتهي وطبعا انصاف لازم هتدور علي حل يخلصها من جميلة للأبد.
فهد / طب وايه العمل.
سامح / هقولك بس لازم تلتزم بكلامي دا كويس وتنفذوه بالحرف الواحد…

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية انتقام القدر)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *