روايات

رواية تزوجت حبيبة اخي 2 الفصل الخامس 5 بقلم إسراء هاني

رواية تزوجت حبيبة اخي 2 الفصل الخامس 5 بقلم إسراء هاني

رواية تزوجت حبيبة اخي 2 البارت الخامس

رواية تزوجت حبيبة اخي 2 الجزء الخامس

تزوجت حبيبة اخي

رواية تزوجت حبيبة اخي 2 الحلقة الخامسة

الدكتور الألماني اللي قولتلك عليه وصل يا سامر ” قالتها مريم بلهفة شديدة وهي تنهج بشدة لانها كانت تركض على السلالم
سامر بابتسامه : اهدي اهدي مالك مش فاهم حاجة
مريم و هي تنهج لانها كانت تركض : دكتور كبير اوي يعمل عمليات عمرهاش فشلت زي حالتك و أسوأ و الحمد لله بيتحسنوا أكثر من ٩٠ في المية .
سامر بحزن : مریم مش عايز احط امل … بلاش .
مریم : عشان خاطري بلاش عشان خاطر ابنك لازم تحاول انت مش قولت حتموت وترجع ليهم اذا لازم نحاول مرة و اتنين و عشرة وأهم حاجة النفسية انت مش بتحبهم و مشتقالهم ارجع ليهم يا سامر هما عايزينك بقالك اكثر من سنة بعيد عنهم
سامر بحب اخوي و استغراب : انتي عايزاني اخف عشان
ترجعيني ليهم
سكنت و لم تجب أجابت عينيها انها تتمنى لو يبقى العمر كله لكنها تريد سعادته أمسك يدها و قبلها و همس : انتي جميلة اوي يا مريم يمكن لو الدنيا غير الدنيا ما كنتش حلاقي احسن منك
مريم و هي تطبطب على يده : سيبك من كل ده احنا لازم دلوقتي تبدأ علاج انا حكلمه احجز موعد … و صدقني سعادتك هيا سعادتي انا نفس اشوفك مرتاح
سامر: مريم

 

ادرات ظهرها ليهمس لها : متشكر جدا
ابتسمت و خرجت و هي سعيدة انها ستسعده و في قلبه اي مشاعر لها حتى لو اخويا
&&&
ام عمر : هبة انتي اللي بتقولي ايه ..
هبة بوجع : يتجوزها
نظرت له لم يجب لكن عيناه فضحت سعادته … لكن داخله الف شعور متناقض كيف فهي زوجة اخيه حبيبته
هل سيحل مكانه ؟؟؟
هل ستوافق ؟؟؟
هل يجرح هبة ؟؟ كيف سيكون مكانه ؟
لكنه يتمناها يعشقها ؟
أم عمر بدموع : وانتي يا هبة
هبة بدموع : انا اتمنى ان ابقى على ذمته لكن لو كان حيخلي اسراء ترفض ممكن يطل ……
أمسك يدها و هز رأسه بالنفي
عمر : والله العظيم بحبك اوي
رمت نفسها في حض.نه اما هو فيتمنى و يتمنى أن يتزوجها
حلمه منذ سنوات
محمد : الو يا عمر
عمر : انا عايز اتجوز اختك
تهللت اساریر محمد و همس بترحاب : ده يشرفنا جدا
عمر ” بس اسراء مش حتوافق
محمد : هددها بابنها انك حتاخدو

 

عمر بصدمة : لا طبعا مستحيل ايه اللي انت بتقولوا ده مش حاعمل كدة حتى لو تهديد
محمد : خلاص سيب الموضوع ده عليا
عمر : من غير ما تزعلها انا عايز اتجوزها عشان ما تاخدهاش هيا و ابنها من وسطينا يا محمد ….
محمد : ان شاء الله خير
صعدت ام عمر الاسراء و هي متوترة و قلبها ينز.ف
اسراء : اهلا يا عمتو تفضلي .
ام عمر : ازيك يا بنتي و ازاي ابنك
اسراء : الحمد الله كويسين
ام عمر : هو انتي ممكن تسيبي بيتك يا بنتي
اسراء بدموع : انا نفسي أفضل في بيت سامر الآخر يوم في عمري بس اذا ضغطوا عليا حوافق امشي معهم و ابنكوا وقت ما تحبوا تشوفوا حجيبه ليكو
ام عمر : في حل تاني يا ام عمر.
اسراء : ايه يا خالتي
ام عمر بتردد : تتجوزي
حدقت اسراء بعينيها و قالت بصدمة : انتي اللي بتقولي كدة يا عمتي … حرام عليكي
ام عمر بدموع : غصب عني والله

 

اسراء : عايزين تجوزنوني عشان تطلبوا بني لحضانتكم صح
ام عمر ” لا طبعا ابننا تحرم من ابوه مش حنحرمه من امه اللي حيتجوزك . حيخليكي انتي و عمر الصغير وسطينا . نظرت لها اسراء بعدم فهم .
ام عمر بوجع : انا عايزاكي تتجوزي عمر ….
نظرت اسراء بصدمة لهبة الجالسة صامتة …. ثم قالت بقهر : هبة انتي سامعة
ام عمر بدموع : هيا صاحبة الفكرة هيا عايزة سعادة الكل
اسراء : هبة ردي انتي موافقة اتجوز حبيبك
هبة : ايوة موافقة عشان راحة الكل ..
اسراء : يعني انتو اتفقتوا . ا … و جايين تبلغوني يبقى اسمعوا انا بالنسبة ليا مش حاتجوز بعد سامر حد …. لأنه عايش جوايا و مستحيل انيم على سريره جمبي حد … حتى لو حسيب البيت ابنكوا مش ححرمكوا منه تقدروا تشوفوا في اي وقت
ام عمر : يعني حتفضلي طول عمرك بدون زواج
اسراء بوجع : حاعيش على ال ٣ شهور االي عشتهم مع حب عمري كفاية عليا….. أنا مش شايفة حد غير سامر
ام عمر “يا بنتی
اسراء بقهر : ابو.س ايدكوا حرام عليكوا مش حاقدر مستحيل سامر ده ……….. كل حياتي عايزين تدفنوا الحاجة الحلوة اللي جوايا
نزلوا وتركوها تبكي بحرقة و قهر ….

 

عمر بلهفة فشل في اخفاءها جعلت قلب هبة يعتـصر : ايه الاخبار
هزت ام عمر رأسها بالنفي و دموعها تهبط على وجهها سمعت هبة حطام قلبه و قهرته …. خيبة امل حطمته
محمد : انا اسف ….. مضطر اروح اخد اختي و ابنكوا موجود …. كلام الناس ما حدش يقدر يوقفوا …
ام عمر : ابوس ايدك لا يا ابني ده اللي باقي من ريحة ابني حرام عليك
مشى أمامها لتسقط فاقدة وعيها وضعها عمر على السرير و جلب الطبيب و الأجواء متوترة والخوف في قلوب الكل
الطبيب : ربنا ستر كان ممكن تروح فيها … أنا حاكتب ادوية و بكرة تجبوها نعملها صورة
ايه مالك دخلت اسراء بلهفة : عمتي في ايه مالك
مدت يدها ام عمر الاسراء و همست بضعف : تجوزي عمر يا بنتي . … تخلينيش اموت بحسرتي ..
نظرت لعمر الذي عينيه تتوسل لها أن توافق هبطت دموعها كشلال … لا تعرف ماذا تفعل .
اتخو.ن حبيب عمرها …. اه و اه و اه يا نور عیني
&&&
دخل العمليات تحت أعين تلك العاشقة و هي ترجف
بشدة
مريم : اهم حاجة نفسيتك فكر فيهم يا سامر
بعد مدة طويلة خرج الطبيب مبتسم
مريم : طمني يا دكتور …

 

الدكتور : الحمد الله نجحت علاج طبيعي و استمرار ادوية حيمشي ان شاء الله
بكت مريم بسعادة كبيرة.
…. و حمدت ربها بشدة
و بقيت بجانبه ممسكة بيده تنتظر منه ان يستقيظ و تطمئن على حبيب عمرها الذي ما ان استطاع المشي سيذهب إلى حبيبة عمره …..
بعد ٦ ساعات بدأ يفتح عينيه ….
مريم بسعادة و دموع : حمد الله عالسلامة
سامر بضعف : الله يسلمك
مريم ” العملية نجحت يا سامر حتمشي علاج طبيعي فترة و بعدين حترجع زي الاول
سامر بلهفة وتسرع ندم عليه : يعني حشوف اسراء تاني
ترکت یده و همست بألم : حمد الله عالسلامة
جذب يدها مرة أخرى : انا اسف مش قصدي انا انا .
مریم مش محتاج تبرر يا سامر حبها واضح بعينيك ربنا
يسعد قلبك
سامر : انتي جميلة اوي يا مريم لو كنت قابلتك بوقت تاني اکید حیحصل حاجات تانية ان شاء الله ربنا حيبعتلك اللي يسعدك ويحبك و تحبي
. مريم بابتسامه خلفها قهر : ان شاء الله لسة في عملية تانية بس بسيطة الخوف راح
أمسك سامر يدها و قبلها : طول ما انتي معايا انا مش
خايف

 

كاد قلبها يخرج من مكانها … لكنه يخبرها انه سيذهب لغيرها
سامر : ان شاء الله لما ارجع الفلوس اللي …
. مريم بضيق : كدة برضو یا سامر متشکرین
سامر : انا اسف بس ده حقكوا و المبلغ مش بسيط
مریم و احنا مسامحین یا اخي ابقى اتبرع فيه
سامر بابتسامه : ماشي كلامك
&&&&
ندى : دادة خلي بالك منها … حاروح اعمل مفاجأة لاسر نتغدى سوا … وحشني اوي …..
الدادة : ما تخافيش يا هانم
ارتدت أجمل فستان و حجابها … وطارت إليه برفقة احد الحرس
في المكتب يعمل بجد حتى لا يذهب لها و يجدها مشغولة بابنتها او اهلها كالعادة
اسر و ده العقد و في كل المطلوب
آسيا بدلع: مش حراجع وراك يا أسر انت مكان ثقة
اسر دون النظر لها : ده حقكوا يا استاذة
اسيا : مالك كدا حد مضايقك ولا ايه

 

أسر بخنقة : خلينا في الشغل افضل .. كانت ترتدي فستان قصير بفتحة على يسار فخذ.ها …. و فتحة في مقدمة ص ” رها . جميلة جدا … لكنها لم تحرك فيه شعرة …. قامت من مكانها و ذهبت بجواره ركزت في ايديها نظر لها من أسفل ليرى قدميها العر..يانة البيضاء وفستانها الملتصق بحس.دها …. اقتربت منه و اخفضت رأسها و همست : ما تيجي نسهر برا
آسر ببرود : ممكن تقعدي مكانك
اسيا : عفكرة حبسطك
آسر : عندي اللي مكفياني و مش شايف غيرها
وضعت يدها على خده و اخفت وجهه بشعرها و قبل أن يبعدها دخلت ندى بابتسامه على وجهها .. اختفت سريعا
انتفض أسر و شعر ان روحه ستخرج
اسر : ندى انتي فاهمة غلط
اسيا : هيا دي بقى ندى مش بطالة
اخذت حقيبتها و همست بدلع: اشوفك تاني يا اسورة اقترب من ندى بقدمين ترتعشان من الخوف و وقف ناحيتها ليرى دموعها المحبوسة لكنها لم تهبط
. اسر : وحياة ربنا و حياة بنتي فاهمة غلط
ندى …
&&&&
بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما على خير ”
كانت هذه الجملة التي نطقها المؤذون بعد عقد قرانهما خرج من المكان. …. و كان قلب عمر يرقص فرحا . بل كاد يطير ويصل السماء …. الليلة ستكون حبيبة قلبه في حضنه … او هكذا كان يظن ….
عمر : انا

 

اسراء بص.راخ: عملته اللي انتو عايزينه صح …. يكون بعلمكوا الجواز ده على ورق
– محمد : يعني ايه
اسراء بصراخ: يعني أنا ريحتكوا من كلام الناس لكن عمر
حيفضل في بيت مراته و انا في بيتي و مش عايزاه يدخله نهائي … اللي بيني و بينه ابن اخوه
يكفي طعنا بقلبي يا حبيبتي . يكفي
اسراء بدموع : عمر انا اسفة بس ما حدش حينام جمبي ولا حنام في حض.ن حد بعد سامر و أن ضغطوا عليا أكثر من كده ….. حاخد ابني و ما حدش حيعرفلي طريق فاهمين ….
تركتهم وركضت إلى شقتها تحتضن صور حبيب عمرها
و دموعها تغرق وجهها
ام عمر : معلش يا ابني
عمر بقهر اخفاه عن الجميع الا هبة : المهم ابننا وسطينا ….
مرت ايام تحسن بها سامر و بدأ العلاج الطبيعي
مريم ” اخر الشهر حتكون احسن بس مش حنستغنى عن
العكاز
سامر يامتنان : عمري ما حانسى وقفتك جمبي
يعد الايام والساعات حتى يعود لحضنها .

اما اسراء فاي مكان يكون به عمر تبتعد عنه
يحاول ان يلمحها لا تعطيه فرصة
اشتاقها. …. جس.ده يشتعل نارا يريدها ….

 

اتت الساعة الحادية عشر سمع صوت طفلها يبكي استغل
الموقف وصعد لها
فتحت الباب وعمر في حض.نها
عمر : ماله سامع صوت ص.راخ
اسراء : مش عارفة مش عايز يسكت
عمر : طيب اعطيني اياه انا حسكته ….
لم تنتبه لنفسها بقميصها الملتصق الذي جعل عمر يكاد يص.رخ بعشقها
انتبهت لنفسها و ركضت ارتدت روب و وضعت طقيته على راسها بعد وقت نام عمر في حض.ن عمه مشى به في هدوء و وضعه في سريره
اسراء بابتسامه : الحمد الله متشكرة اوي يا عمر
این عمر ؟؟؟
ای عمر ؟؟؟
فقد سلبتي عقله
و روحه ؟؟
اسراء بخوف و ابتسامه مصطتنعة : بتبصلي كدة ليه
مشى ناحيتها بخطوات بطيئة … و هي ترجع للخلف تغطي نفسها و تهمس بخوف : عمر مالك فى ايه … فوق يا عمر
التصقت بالحائط و هي ترتعش خوفا .
اسراء بدموع: ابو.س ايدك يا عمر امشي امشي
ليجذ.بها من خصر.ها ويضمها بقوة .. ويده الأخرى ثبتت يداها
و همس أمام شف.تيها : بعشقك يا اسراء و حموت عليكي
أنا جوزك و ده حقي
اسراء: ….

يتبع..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية تزوجت حبيبة اخي 2)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *