رواية الوعد الفصل الخامس 5 بقلم سلمى ابراهيم
رواية الوعد الفصل الخامس 5 بقلم سلمى ابراهيم
رواية الوعد البارت الخامس
رواية الوعد الجزء الخامس
رواية الوعد الحلقة الخامسة
مليكا..جاي لي يا عمي عاوز اي…….
رامي..هتكلم انا يا بابا…..مليكا انا عاوز اتجوزك وارحمك من كل اللي انتي فيه دا……
مليكا بصدمه..انت بتقول لي…انا اتجوزك انت……سيبك من انك جاهل واكبر مني ب 15 سنه…..انت حرا”مي انت وابوك وواكلين ورثنا.
امها نورا..بنت…اهدي دا عمك بردو….
مليكا بزعيق..عمي حرا”مي..وذاللنا كلنا …عمي حرا”مي…..قام عمها خالد فقد اعصابو وضر”بها علي وشها بالقلم……
خالد..لا انتي زودتيها اوي…….
مليكا حطت ايديها علي خدها..انت كمان بتضربني…..فاضلك اي من صفات الرجاله…ها…..محدش فيكم راجل ..الله يرحمك يا بابا
مسكها خالد وفضل يضر”ب فيها جامد جات اختها شروق ضر”بتو علي دماغه بخشبه عشان يبعد عنها داخ شويه لكن لسه في وعيه..
خالد بدوخه..نهارك اسود….انتي بتضر”بيني….
قامت جريت مليكا جابت سكي.نه..ابعد عننا يا عمي واطلع برا بدل ما اقسم بالله هفقد اعصابي واقت”لك……
نورا بخضه..مليكا بتعملي اي…….
رامي..خلاص يا بابا…خلاص…..نسيبهم دلوقتي…..
خالد..ماشي..هنمشي دلوقتي…بس هنرجع تاني خليكي فاكره…..
مليكا بصراخ انهيار..ابعدو عننا بقا….برااا…….خرجو برا البيت ومليكا قفلت وراهم وقعدت ورا الباب بتعب وعياط شديد من اللي شافوه كلو…
نورا.قومي يحبيبتي..وسيبي السكي”نه دي يحبيبتي…….
شروق اخدت منها السكي”نه..قومي يحبيبتي..انتي تعبانه من الصبح….
قامت معاهم ودخلت اخدت دش عشان تقدر تفوق شويه………
وصلت شغف البيت واول ما فتحت الباب لقت اخوها قاعد مستنيها وماسك في ايده الحزام..بصتلو شغف برعب
شغف..السلام عليكم……..في حاجه ولا اي…..
مروه امها..كنتي فين يا شغف……..
شغف بلعت ريقها بتوتر شديد..هكون فين يعني اكيد كنت في الدرس…….
مروه..ايوه بس اخوكي راح الدرس وسأل عليكي ملقاكيش……..
وقعت الكتب من ايد شغف برعب وحطت ايديها علي رجليها بتوتر شديد …..
احمد بزعيق..انتي هتطبطبي عليها يا امي…..وقام شد شغف من دراعها وماسك في ايدو الحزام…..
احمد ..كنتي فين يبت وسيبتي درسك…روحتي فين وسيبتي الدرس يبت انتي…….
شغف بتوتر شديد وعياط..انا…….والله كنت…….
ضر”بها احمد علي وشها..انطقي يبت انتي…..كنتي فين……مصاحبه ولاد يبت ولا اي…….
شغف بعياط اكتر..والله ابدا يا احمد …انا…روحت انا وشروق بنت خالتي…..نلف شويه يعني نفك من ضغط الثانويه وكدا
مروه..تقومي تزوغي من الدرس…مقولتيش لي كانت مليكا هي اللي خرجتكم…..
احمد بزعيق اكتر..انتي هتبطبي عليها تاني..البت دي كدابه……انتي يبت كنتي فين
مروه..طب اهدي يا احمد..ممكن تتصل علي شروق تسألها….وسيب دراع اختك بقا…….
احمد..هاتي التليفون يا أمي…….جابت مروه التليفون ورنت علي شروق….
كانو قاعدين ياكلو مع بعض….
شروق..اي دا …احمد بيرن عليا….
مليكا..اه..تلاقيه راحلها الدرس ملقاهاش..بصي هتردي عليه وتقوليلو انكو كنتو بتلفو سوا ومروحتوش الدرس…..
شروق..ماشي….الو
احمد..ازيك يا شروق عامله اي
شروق..تمام يا احمد…خير يعني….
احمد..عملتو اي انتي وشغف في الدرس انهارده…….
شروق..بصراحه انا وهي مروحناش الدرس انهارده…كنا بنلف شويه……
احمد..اممم.ماشي يا شروق..مع السلامه……
قفل احمد وساب شغف….
احمد..حفظتيها صح…….
شغف..يوووه….انا معملتش حاجه…….
احمد..ماشي يا شغف..اكيد هعرف كنتي فين…….غوري من وشي….دخلت بسرعه شغف وحطت ايديها علي قلبها برعب..
شغف لنفسها..الحمدلله…عدت علي خير……
شروق..وهي كانت فين ست شغف………
مليكا..كانت معايا …المهم انا قبلت في الشركه…..
شروق..بجد…بس ازاي مش كنتي اترفضتي امبارح…….
مليكا..لا مهو صاحب الشركة يعني شافني في وظيفه احسن وكدا..وبكرا انشاءالله هروح اشوف اي الموضوع وكدا
شروق..ايوه يا عم….هو حلو صاحب الشركة دا…..
مليكا..بت…اتخمدي يلا …اتخمدي………
شروق بضحكه..حاضر…يلا هنام بقا عشان لما اصحى اذاكر….ونامو ومليكا كانت بتفكر في بكرا وهتعمل اي في الشركه……
دخلت شغف الاوضه وقفلت الباب عليها من جوه واتصلت علي زياد…
زياد..عامله اي
شغف..اسكت دنا كنت هروح فيها……..
زياد..ازاي يعني..اي حصل
شغف..احمد راح سأل عليا في الدرس وكدا….وعرف اني مكنتش في الدرس
زياد بخوف شديد عليها..ايي..طب اوعي يكون عملك حاجه……
شغف بابتسامه بسبب خوفه عليها..لا متقلقش..اتفقت مع بنات خالتي وكدا….
زياد..طب الحمدلله……بس بصراحه انا مش عارف لو انتي مكنتيش جيتي انا كنت هعمل اي
شغف..كنت هتزعل يا زياد؟
زياد..طبعا….انا متعود من زمان اي ماتش ليا لازم ابص جنبي كدا الاقي شغف ….مينفعش اكون بجري في الملعب وطاقتي تخلص كدا..كل ما ابص لشغف اتشحن طاقه تانيه …..
كانت سامعه شغف الكلام دا ومبسوطه اوي بالكلام وسرحت شويه كدا وهو سكت بردو وهو عارف الرياكشن بتاعها اي دلوقتي لانو عارف انها بتحبو…..افتكرو مع بعض زمان……
شغف..اوعدني لما نكبر هنتجوز……
زياد بابتسامه..اوعد لما نكبر لازم اتجوزك……..
فاقت شغف..سوري لو سرحت منك شويه….
زياد..لا منا كمان سرحت…..ضحكو كدا مع بعض…….واتكلمو شويه وقفلو ……عدي اليوم وصحيت مليكا الصبح عشان تروح الشركه وتستعد…لبست اجمد حاجه عندها وبقت قمر بجد اكتر ما هي بحاجابها الجميل……اخدت شنطتها وخارجه…
نورا..راحه الشركه دلوقتي يحبيبتي……
مليكا..اه يماما..ادعيلي ونبي…..
نورا..ربنا يباركلك يحبيبتي………
مليكا..البت دي تقعد تذاكر وتبطل لف….هاا
نورا بضحكه..حاضر يحبيبتي….وباست راس امها ومشيت…..وصلت الشركه……
مليكا..لو سمحتي ليا معاد مع مستر عمر…..
هيام..اي دا هو مش حضرتك اترفضتي امبارح…..
مليكا بابتسامه..لا انا ليا معاد معاه قوليلو مليكا……..
هيام بتبصلها من فوق لتحت..تمام….بس هو لسه موصلش استني هنا……
مليكا باستغراب من طريقتها.. تمام…….وراحت قعدت تستناه…….
صحيت شغف الصبح من النوم وكانت اخوها نايم وامها قاعده برا في الصاله
شغف..صباح الخير يا ماما
مروه..صباح الخير…ينفع اللي عملتيه امبارح دا…..
شغف..يا ماما منا بحبو…ومش بقدر مروحش ليه اي ماتش
مروه اتنهدت..يبنتي انتي لسه صغيره….ركزي في مستقبلك
شغف..حاضر يماما..ممكن بقا اروح اصبح عليه قبل ما ينزل الجيم
مروه..انا عارفه جيم اي دا اللي الساعه 8 الصبح…..
شغف بضحكه..مش بيلعب كوره لازم يحافظ علي جسمه…انا راحه قبل ما احمد يصحى
مروه بتنهيده..طيب روحي…….
خرجت شغف نزلت مدخل السلم وهو كان مستنيها
زياد..اي اتاخرت لي….
شغف..يبني في صباح الخير كدا بتتقال في الاول
زياد..صباح العسل….اتاخرت لي بقا
شغف..مش علي ما عرفت ابلف ماما بكلمتين
زياد..يواد يجامد انت
شغف بضحكه..اه……
زياد..الماتش الاساسي بتاعي بكرا…..هتكوني موجوده هاا
شغف..انشاءالله…سيبها لله
زياد..ماشي يقمر…يلا عاوزه حاجه
شغف..خد بالك علي نفسك
زياد..ونتي ذاكري …عشان لما ارجع هسالك في اللي ذاكرتيه
شغف بضحكه..حاضر يا بابا………
زياد بضحكه..سلام….
شغف..سلام………ومشي….يخربيت قمرك يا زياد…وطلعت.
وصل عمر الشركه ولقا مليكا قاعده وكانت قمر اوي..فضل متنح شويه في جمالها…
هيام..مستر عمر..المدام مستنيه حضرتك
مليكا..مدام اي..انا انسه
هيام ..بجد..مش باين
عمر.. احم..طب خلاص انتي يا هيام…تعالي يا مليكا……ودخلت معاه
عمر..سوري عالتاخير
مليكا..ولا يهمك…..كنت قولتلي امبارح ان في وظايف وكدا
عمر..اه انتي هتشتغلي معانا هنا في الاداريات تمام
مليكا..تمام اوي
عمر..المرتب 6 آلاف جنيه في الشهر..دي البدايه
مليكا بفرحه شديده..شكرا جدا يمستر عمر
قعدو شويه وبدأو الشغل وفي آخر اليوم
عمر..هتروحي ازاي
مليكا..هركب تاكسي
عمر..لا خليني اوصلك انهارده لو سمحتي
مليكا..لا متتعبش نفسك بيتك اصلا بعيد عن بيتي
عمر..لا ولا يهمك..لو سمحتي.. دانتي قريبة شغف…وبردو اعتذرلك عن طريقتي معاكي امبارح
مليكا بابتسامه..تمام….وركبت معاه……..وصلت لحد بيتهم لقت اختها شروق عمها بيضر”بها في الشارع ومش عامل اي حساب لاي حد
عمر..مين دول……….
يتبع..
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية الوعد)