رواية بنت الريف 2 الفصل السادس والعشرون 26 بقلم شمس العمراوي
رواية بنت الريف 2 الفصل السادس والعشرون 26 بقلم شمس العمراوي
رواية بنت الريف 2 البارت السادس والعشرون
رواية بنت الريف 2 الجزء السادس والعشرون
رواية بنت الريف 2 الحلقة السادسة والعشرون
كانت كل من ليلي و اسوا و روجيندا يجلسون في غرفة روجيندا
التي كانت تجهز حقيبتها لي اجل اسافر
قالت ليلي: بغض انظر قد ايه اخوتك حلوين بس برضه مش بلعه اخوكي ليام دا
قالت اسوا التي تذكر جلوسها في حضن سليم
فبدات شارده ف نظرات اليها روجيندا ثم رفعت حاجبها ف هزت ليلي و نظر ُ الي بعض بخبث
خرجت روجيندا ثم ذهبت الي غرفة اخيها سليم
كان سليم يخرج من المرحاض فوجد روجيندا تأخذ احد جاكيت الخاصه به و كانت تحمل زجاجة العطر
ف قال بهدوء: و خدهم علي فين
روجيندا وهي تخرج بسرعه قالت: ما تقلق هارجعهم
هز سليم علي رأسه علي افعالهم المجنونه ف لم يمر وقت طويل حتي وجد بسام يدخل وهوا يلبس ملابس تدل علي انه خارج ثم ذهب و اخذ زجاجة العطر
سليم و غرق نفسه بها ثم جاء الي الخروج ف امسكه سليم من ملابسه من الخلف و قال بضيق : هوا مافيش استأذن خالص
بسام بابتسامه هبله قال: ولا تزعل ياكبير هـ ابقا اقول لي البت روجي تستأذن ولا تزعل
نظر سليم اليه ثم قال
وهوا لا يزال يمسك ملابسه من الخلف: انت لبس كدا و ريح فين
قال بسام ببساطه: ريح اقابل الكس اقصد العيال صحابي
رفع سليم حاجبه ثم قال: طيب مافيش خروج
بسام بضيق قال: ليه بس كدا البت مستنياني
قرب سليم وجهه من
اخيه و قال: بت مين
بسام وهوا يبعد يد سليم ثم قال وهوا يتنهد بعشق مزيف: قلبوظتي
امسكه سليم بغضب عندما علم عن من يتحدث و قال: انت عارف يا بسام لو متعدلتش هعدلك
بسام بضيق قال:
ليه يعم انا عملت ايه
نظر اليه سليم وهوا يضغط علي اسنانه ثم خرج من الغرفه و قرار ان يذهب الي شركة العمري
نظر بسام الي اخيه الذي خرج و قال بخبث : انا شامم ريحه حريق ، و انا بعشق ان اولعها
بعد ان انتهت بدر من عد الطعام وجدت ليام يدخل عليها المطبخ ثم قال: عامله ايه يا ماما
بدر وهي تمسح يدها ثم ضمت ليام و قبلت خده بسعاده
: بافضل حال يا حبيب ماما
قالت بدر بابتسامه: اي ريك في العيشه مع العيله
قال ليام بهدوء: حلو الجو بس عيبه انه مش هادي
بدر وهي تضع قطعه من الكيك في طبق ثم اعطاتها له و قالت: خفيفه سكر زي ما بتحبها
اخذ منها ليام الطبق ثم بداء في الاكل ف قالت بدر: هادي مع روجيندا و بسام و تولين دا يبقا عيبه في حقهم
دخلت تولين و قالت: بدور
بدر وهي تكمل ما تفعل قالت: لا
تولين وهي تقلب شفتها قالت: هوا اي دا الي لا هوا انا لسه قولت حاجه
بدر وهي تنظر اليها قالت: برضو لا
تولين وهي تقلب شفتها قالت: كدا ماشي
مرت من امام ليام ف وقع نظرها علي قميص اسود ف وقفت امامه و قالت: ليام هي كل هدومك سوده
ليام وهوا ينظر اليها قال: اه ليه
صقفت تولين بيدها ثم قالت: مافيش ثم رقدت الي غرفت ليام لي اخذ احد قمصان ُ
لبست روجيندا جاكت سليم ثم وضعت عليها رائحته
و سارت ببطء ثم فجاء ضمت اسوا من الخلف ف انفذعت اسوا ثم نظرت الي تلك اليد و الرائحه ف حاولت ان تبعد تلك اليد بفزع
ف ضحكت روجيندا و ليلي كثيرا عليها ف نظرت اسوا بضيق
ثم ابتسمت بخبث
شعرت روجيندا بجوز من الايدي تلتف علي خصره ف قال: متحوليش يا ليلي المقلب مش بيتعاد مرتين
ليلي التي كانت تقف بجوارها قالت: انتي عبيطه يابت
نظرت روجيندا الي ليلي ثم احمرت خجلا عندما علمت من ضمها
قال فهد الحديدي الي اسوا و ليلي التان ينظران اليهم: ياله هش من هنا
ابتسمت اسوا و قالت بسماجه: لا انا عوزه اتفرج
امسك فهد الحديدي الوساده ثم القاها علي اسوا و قال: اخرجي يابت من هنا
خرجت ليلي ثم قالت: عن نفسي انا جعانه ف هروح المطبخ و اشوف بدوره علمت ايه اكل
قالت اسوا وهي تنظر اليه: المفجوعه الي شبه اخويا
قالت ليلي وهي تغني ترقص: متغاظ عرفك ياله منانا متغاظ
اسوا وهي تخلع الحذاء ثم القات علي ليلي: متغاظ مين يا بيره
لكن الحذاء جاء في سليم الذي فتح عينه علي اوسعها ف نظر الي من فعلت ذالك وجدها اسوا ف احمرت عينه غضبا
كان سليم يخرج من الغرفه بعد تكلم مع بسام الذي جعله غاضب لكن فجاء شعر بشيء يرطاتم في وجهه
ف ذاد ذالك الغضب الضعف
ابتلعت اسوا ريقها ثم ابتسمت ببلاها و قالت: معلش جيت فيك
ذهب سليم اتجه اسوا ف رقدت اسوا وهي تقول بخوف منه: عااااااا والله مكنت قصدي تجي فيك
دخلت ليلي الي المطبخ الي بدر فوجدت ليام يقف وهوا يأكل ف نظرت اليه و ذهبت الي بدر و قالت: بدوره يا حبيبتي شوفلي اي اكل عندك
بدر وهي تذهب اتجه الثلاجه ثم قالت: طيب يا حبيبتي لحظه بس
كان ليام يأكل بصمت ولم ينظر الي ليلي ف قلبت ليلي عينها و قالت في نفسها: ولا كأني موجوده
ثم فتحت عينها وقالت في دخلها: عادي يعني ، اف في ايه يا بت يا ليلي ما تنظبطي كدا
نظرت الي ليام بشرود ثم تنهدت حالمه لكنها وعت الي نفسها ثم وقفت مره وحدت و قالت بصوت مرتفع: لا،لا،لا، مستحيل يحصل
نظر اليها ليام وهوا يأكل باستغراب ف نظر الي بدر بمعنا ماذا؟
بدر وهي تعطي الطعام الي ليلي قالت: ما تخدش في بالك دا العادي هتشوف مند ا كتير اليومين الجين
ليلي وهي تأكل قالت: اي يا بدرو الكل نقصه شويت شطه
امسكت بدر بي علبة الشطه ثم اعطتها اي ليلي وقالت: حطي لي نفسك
اخذت ليلي منها الشطه و وضعت البعض في طبقها
وبدأت في تناول طعامها
كان ليام ينظر اليها وهي تأكل ف رفعت ليلي عينها له وجدت عينه تنظر اليها لا تعلم لما لكنها توتر من تلك النظره كثيرا
امسك سليم أسوا ثم خرج من المنزل ف وجد ادم و فهد ينزلون من السياره ف ذهب الي ادم و قال: انا عوز اتجوز بنتك
ادم بتفاجاء قال: نعم؟
اما عن اسوا التي ابتسمت ببلاه و قالت: هوا العبيط دا بيقول ايه
انحني سليم الي مستوي اذنها ثم قال: العبيط دا ها يعلمك الادب من اول وجديد
قالت وهي تبتلع ريقها: متنهضش
قال سليم ببرود: سعتها تشوفي
كان ادم و فهد ينظرون اليها ف قال ادم الي فهد: ابنك دا مش بيضيع فرص دا انا لما حبيت اختك قعدت تلت سنين عشان اقول لها و لما اطلبتها منك قعدت سنه
ابتسم فهد ثم نظر الي مشاجرة اسوا الي سليم ثم تنهد بسعاده بالغه
بعد ثلاثة شهور في احد افخم القاعات في مصر كان كل من فهد العمري و ادم و حربي الحوت ينزل ُ من علي السليم وكل احد منهم يمسك في يد ابنته
اما فهد العمري فقد كان يمسك في يد روجيندا و هيلانه التي تتزوج يزن الذي اصر ان يتزوجها مع فهد و سليم و ليام
قال فهد وهوا يسلم روجيندا الي فهد الحديدي: في عينه و تحطها
قال فهد بحب وهوا يقبل جبهتها: د انا هحطها في قلبي
اخذ فهد هيلانه ثم ذهب الي يزن الذي اول ما راى هيلانه ابتسم بسعاده ف قال فهد العمري بهدوء: اليوم الي
هعرف فيه انك زعلتها في اي حاجه مهما كانت ابقي تقتل نفسك احسن عشان سعتها مش هرحمك
يزن وهوا ينظر الي فهد قال: اي يا خالو هوا انا اقدر علي زعلها
قال ادم الي سليم بهدوء: انا بديك جوهرة البيت بس عوزه اقولك حاجه اعانك الله عليها
ثم تركه و رحل فتحت اسوا فمها ثم قالت بصوت مرتفع الي ابيه: كدا يا ادم ماشي اخلص الفرح بس و جيلك
رفع سليم حاجبه ثم قال: تجيله فين
اسوا وهي تنظر الي سليم قالت: اروحله البيت
سليم وهوا ينظر الها قال: ليه هوا حد قالك انك هتروحي له بعد الفرح
اسوا وهي تضع يدها علي خصرها قالت: اومال اروح فين انشاء الله
مشي سليم يده علي وجهه ثم قال بتمتمه: عرفت ليه بيقولي الله يكون فعونك
قالت اسوا وهي تنظر اليه: انت بتقول حاجه يا حبيبي
نظر اليها سليم ثم قال: ولا حاجه انا اتغشيت
سلم حربي ليلي الي ليام ثم قال بهدوء: خلي بالك منها
قال ليام بهدوء: بنتك في عيوني
ليلي وهي تنظر اليه ثم قلبت شفتها: و اشمعنا مش في قلبك
قال ليام بهدوء بعد ان امسك يدها: اسكتي
قالت ليلي وهي تميل علي اذن ُ: مااااشي وحياتك يا ابن بدر لا لزم تشوف نكد الست المصريه
نظر اليها ليام ثم قال بهدوء: سعتها نشوف مين هينكد علي مين و اسكتي بقا بدل ما ارزعك بو”سه هنا
احمر خد ليلي خجلا صمتت
قال ليام وهوا يميل اليها ثم قبل خدها: طلع في حجات تني بتسكتك
لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية بنت الريف 2)