رواية احببت عمياء الفصل السادس عشر 16 بقلم نورهان العطار
رواية احببت عمياء الفصل السادس عشر 16 بقلم نورهان العطار
رواية احببت عمياء البارت السادس عشر
رواية احببت عمياء الجزء السادس عشر
رواية احببت عمياء الحلقة السادسة عشر
حمدان بفرحة وطمع: بكرة يا باشا لو تحب
حسام: تمام بكرة كتب كتابي علي حياة
حمدان بجشع: والفلوس يا حسام بية
حسام ببرود: بعد كتب الكتاب هديك الفلوس
ذهب حمدان وهو يكاد يموت من الفرح وجلس حسام وهو شارد ليقطع شرودة صوت محمد
محمد: لي وافقت يابني علي المبلغ دا كبير اووي
حسام: ولو كان طلب اكتر كنت هدفع دي حياة يا عمي وانا عاوزها حتي لو كان التمن عمري مش فلوس بس
محمد: خلاص جهز نفسك علشان نكتب الكتاب
حسام وهو ينهض: انا هروح بقا ومتقلقش جاهز دايما
ذهب حسام وصعد محمد الي غرفتة وجد جهاد تجلس تقرا بعض المجالات
محمد: هو انتي مش هتبطلي العادة دي
جهاد: اوووف انا كلمتك دلوقتي بتجر شكلي لي بقا
محمد بضحك: انا هجر شكلك انتي دا انتي تجري شكل مصر كلها انا مش عارف حبستك ازاي
جهاد: انا جهاد يعني الكل كان بيجري ورايا علشان ابصلهم بصة كدة بس انا حبيتك انت
محمد: طيب نامي يالا علشان بكرة هنروح بيت حمدان حسام هيكتب كتابة علي حياة بنتة
جهاد بسخرية: عامية برضو
محمد: لا بنت زي القمر وعسل كمان
جهاد بغيظ: طيب نام يالا نام
نام محمد وهو يعلم طيبة قلب مراتة ولاكن المناصب والصحاب والتفكير هيكون سبب دمار حياتها تركت هي المجلة ونامت حتي تذهب الي اجتماع حقوق المرا في الغد
……………
في بيت نفين تدخل نفين البيت وهي تنادي علي امها
نفين: ماما الدواء اهو انا جبتة
لا يوجد رد
نفين باستغراب: ماما ماااما انتي فين
كانت تنادي وهي تدخل كل غرفة تبحث عنها حتي وجدتها في غرفتها واقعة ارضا
نفين بخوف: ماما يا ماما ردي عليا والنبي
اتصلت نفين بالاسعاف وبعد وقت جاءت الاسعاف واخذت ام نفين الي المستشفى ومعاها نفين الذي تبكي فهي ليس لديها احد يساعدها وصلو المستشفى ودخلت امها اوضة الكشف وجلست هي في الخارج تدعو ربها ان تبقي امها بخير
خرج الطبيب لتهرول الية وهي تهتف بخوف وقلق
نفين: مالها ماما يا دكتور هي كويسه صح
الطبيب: للاسف محتاجة عملية في القلب ضروري
نفين بخوف: اعمل اي حاجه بس ماما تعيش
الطبيب: ياريت العملية بس نسبة نجاحها مش كبير بس هنحاول علي قد منقدر
نفين: المبلغ كام
الطبيب: 150 الف جنيه
نفبن بصدمة: كام بس دا كبير اوووي مينفعش تدخلها العمليات لحد متصرف في الباقي
الطبيب: للاسف لا دي سياسة مستشفى ومش هينفع تدخل العمليات غير لما تدفعي المبلغ كامل بعد اذنك
ذهب الطبيب وجلست نفين بصدمة علي الكرسي امها سوف تموت وهي لم تقدر علي تجميع هذا المبلغ
نفين بقوة: انا لازم اتصرف مش هسيب ماما تموت
ذهبت نفين بعد ان نظرت الي امها في غرفة العناية المركزة من الزجاج
…………….
كان يمشي في طرقة المستشفى للوصول الي غرفتها وقف امام غرفة ما وفتح الباب وجدها تجلس مثل كل مرة تنظر امامها فقظ لا ترمش ولا تتحدث
اذيك يا ريم عاملة اي
ولاكن لا رد
برضو مش هتردي عليا دا انا اخوكي ردي عليا كفاية كل الي حصل كفاية عذاب
ولاكن ايضا لا رد
نظر لها بياس ليدخل الطبيب في هذة اللحظة
الطبيب: علي باشا منور المستشفى مصدقتش لما قلولي حضرتك هنا
علي بابتسامة حزينه: اذيك يا مدحت عامل اي
مدحت: الحمدلله يا صاحبي
علي وهو ينظر الي ريم: مفيش امل يا مدحت
مدحت باسف: للاسف زي ما انت شايف نفس حالها دا من ٧سنين ومفيش امل
علي بحزن: انا همشي وخلي بالك منها
مدحت: حاضر يا علي مش تقلق
علي بابتسامة حزينه: انا همشي يا ريم مع السلامة
قال جملتة وذهب سريعا من الغرفة والمستشفي باكملها حتي لا يبكي امام احد فهو علي السيوفي الذي يهابة الجميع يبكي لا هو سوف ياخذ بالتار حتي لو التمن عمرة
……………….
في جناح سيف تجلس ملاك علي السرير لياتي لها سيف وهو يضع لها ملابس علي السرير
سيف: ملاك يالا غيري هدومك علشان ننام ورانا طيارة بعد بكرة
ملاك: انا خايفة اوووي يا سيف
سيف: خايفة لي
ملاك: مسمعتش الدكتور قال اي انا ممكن مفتحش تاني علي فكرة
سيف: سيبك منة الدكاترة برة طمنوني متقلقيش وبعدين اهو نسافر نغير جو منها نعمل العملية وكمان شهر عسل
ملاك بضحك: انت فايق ورايق يا سيف اوع علشان اغير واطلع اطمن علي صافي هي ملهاش ذنب
سيف ببرود: حاضر ادخلي وانا هطلع
ذهبت ملاك الي المرحاض وغير سيف ملابسة وص الي غرفة صافي وجدها تجلس علي السرير تنظر للسقف بملل ما ان وجدتة نهضت بسرعة فكانت ترتدي قميص نوم اسود وروب فوقة فهي جميلة جداً ولاكن ليست بجمال ملاك فملاك جمال من نوع اخر
صافي بابتسامة فرح: سيف انت جيت تعال اقعد معايا شوية انا زهقت من القاعدة لوحدي
سيف بتوتر: حاضر وجلس
اقتربت منة صافي وهي توضع يديها علي صدرة ابعد سيف يديها
سيف: صافي ابعدي ايدك هي مش ناقصة
صافي بدلع وهو تقترب اكثر: انا بحبك يا سيف حرام عليك الي بتعملوا فيا دا
سيف وهو ينظر الي الناحية الاخري: انا غلطان اني جيت هنا اصلا وياريت متلبسيش كدة تاني سامعة
ذهب سيف وهو يحمد ربنا ان لم يفعل شئ يندم علية
صعد الي الجناح وجد ملاك قد نامت علي السرير من التعب ذهب اليها وهو يقترب منها ويقبل راسها وينظر لها من قرب كانت تشبة الملاك ينظر الي كل وجهها وهو يلتلع ريقة بتوتر ليوضع صوابعة في شعرها بخفة ويميل علي شفتيها يقبلهم بخفة وحب لتتحرك بسبب احتياجها للهواء ليبتعد فورا لياخذها بين احضانة وينام بعد تفكير كبير في ماضية وحاضرة وهل سوف تتقبلة ملاك ولا سوف تتركة
سيف بغضب: تسبني اي هي مستحيل تسبني ولو فكرت تسبني هقتلها ايوة هقتلها ملاك ليا انا وبس
……………….
في فيلا السيوفي
نفين بغضب: بثولك دخلني انا عارفة انة جوة
الحارس: يا استاذة نفين علي باشا مش موجود
نفين بصوت عالي: علي يا علي انا عارفة انك جوة اطلع انا عاوزاك
علي من داخل السيارة: في اي يا نفين اي الدوشة دي
الحارس: والله قلتلها حضرتك مش جوة بس مش مصدقة
نفين: ممكن نتكلم شويه
علي: تعالي ورايا
ليدخل الفيلا ويجلس في المكتب وعو يوضع رجل علي رجل
علي: هااا اتكلمي يالا
نفين ببكاء: ماما هتموت يا علي ومحتاجة عملية ضروري ومش معايا المبلغ كامل
علي بيرود: وانا اعملك اي
نفين بحزن: سلفني المبلغ وهعملك الي انت عاوزة بس ماما بلاش تموت
علي بخبث: اي حاجه هتعملي اي حاجه
نفين بحزن: اي حاجه صدقني بس ماما تخف
علي بخبث: طيب هقولك اسمعي هتروحي ********
******************* وما ان انتهي من الكلام
علي: هاا هتنفذي ولا ارجع في كلامي
نفين بحزن: حاضر والله هات الفلوس بقا
كتب لها شيك ١٥٠ الف جنية واعطي لها ولاكن سحبة منها قبل ان تمسكة
علي: بس صدقيني لو منفذتيش الكلام دا هتترحمي علي امك فاهمة
اخذت نفين الشيك: حاضر فاهمة والله
ذهبت بسرعة حتي تلحق امها من الموت وتنفذ خطتها التي امرها بها علي
……………
في شقة حمدان
سمية بغضب: جواز اي الي هو بكرة ازاي يعني
حمدان بغضب: يعني زي مسمعتي يا ولية بكرة كتب كتاب حياة علي حسام بية اي مش فاهمة
سمية: لا كلو الا بنتي انا مش هجوزها لاي حد وخلاص
حمدان: وانا بقا هجوزها وبلاش بنتي كدة كتير علشان اقسم بالله اطلع اقولها واطربق الدنيا علي دماغك وشوفي بقا لما تعرف انك السبب في موت امها هتعمل فيكي اي
سمية بحزن: حسبي الله ونعم الوكيل حسبي الله ونعم الوكيل
ذهبت سمية وجدت حياة تدخل من الباب فهي تاتي بالطلبات لان رات امها مريضة شوية
حياة بابتسامة: الخضار يا ست الحبايب هاا هتعمليلي اكل اي يا ست الكل
سمية بحزن: تعالي عاوزة اقولك علي حاجه
حياة باستغراب: مالك يا ماما
سمية بحزن: كتب كتابك بكرة
حياة بغضب: هو اي الهزار دا بجد مفيش كدة ابدا هو اي انتوا بعتوا ملاك وانا كمان انا مش هتجوز حد
سمية: اقعدي بس وافهمي انا هجوزك لي علشان مش هينفع تعيشي هنا اكتر من كدة وبعدين هو كويس وابن حلال وبيحبك وانا متاكدة من كدة
حياة: وهو انتي تعرفية يا امي عشان تقولي بيحبك
سمية: اة العريس هو حسام
حياة بصدمة: اييي حسام ازاي وازاي حسام يعني ازاي
سمية: اتجوزي يا بنتي واهربي من الذل دا اتجوزي واهربي من الراجل دا هو قبض التمن وخلاص
حياة بدموع: انا موافقه بس مش علشان حسام حسام لو بيحبني زي مبتقولي مكنش اشتراني انا موافقه علشانك
ثم دخلت غرفتها لتبكي لوحدعا فهي تكرة ان احد يري دموعها
سمية بحزن: انا متاكده ان حسام بيحبك وهيصونك ربنا يهديكي يا بنتي ويصلح حالك
…………….
في المستشفى
نفين وهي تركض الي غرفة امها بفرحة ولهفة لتري الطبيب خارج من الغرفة
نفين بفرحة: الفلوس اهي جاهزة تقدر تدخل امي العمليات دلوقتي
الدكتور باسف: البقاء لله
يتبع..
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية احببت عمياء)