روايات

رواية فجر الشاهين الفصل الأول 1 بقلم نورة عبدالرحمن

رواية فجر الشاهين الفصل الأول 1 بقلم نورة عبدالرحمن

رواية فجر الشاهين البارت الأول

رواية فجر الشاهين الجزء الأول

رواية فجر الشاهين الحلقة الأولى

شاهين كنت فين ياحيلتها قالها شاهين وهو يضع قدميه على الطاوله امامه واضع قدم على الاخرى..
خالد وقد كان في حالة سكر شاهههيين ود عمي..وحبيب ابوياا عامل ايه..
نهض شاهين وامسكه من ذراعه انت رجعت للعك بتاعك تاني..
خالد بوهن هو في اجمل مالعك ياود عمي جرب مره ومش هتهمله واصل..
امسكه من ثيابه بعنف ابن سليم الجبالي بقي مخمور طول الوقت عايز الناس تقول علينا ايه..
خالد افلت نفسه كفايه انت العاقل بالعيله دي .. عادي العيله فيها الصالح والطالح اني بقى الطالح شيلني من نفوخك ياود عمي..
صفعه ليسقط ارضا سمع صرخات والدة زوجه عم شاهين اللهي تتقطع يدك اللي مديتها عليه..
ابتسم شاهين خدي ولدك من وشي بدل ماادفنه مطرحه واما يفوق ابقى عقليه يا مرات عمي عقليه بدل منتي تعبي نفوخه بالغل والكره ناحيتي..
ليغادر تاركا اياها تدعي عليه..ربنا ياخدك ياشاهين عاوز تقتل ولدي وتخلص منه مش كفايه ضحكت على ابوه وخدت كل حاجه منه قبل مايموت ربنا ياخدك قادر ياكريم..
تجاهلها واكمل طريقه الى غرفته..
ليجد زوجته وطفله النائم..
ليجدها تبكي..
شاهين نفخ بضيق بتبكي ليه دلوك..
عبلة عاوز تتجوز ياشاهين عاوز تكسرني وتجبلي ضره…تهون عليك مراتك وام ابنك..هانت عليك العشره
شاهين الجوازه دي لازم تتم وانتي عارفه ليه عشان كده متصدعيش دماغي عاد..
عبله و اني مش موفقه ولا رضيه عالجوازه دي..
شاهين عنك ماوفقتي لو معجبكيش الحال ابقى روحي بيت ابوكي.واه مش هنام هنيه عشان ترتاحي بقى..
امسكت يده هتهملني ياشاهين واني مكسورة الخاطر اني بحبك ومش هاين عليا وحده تشاركني بيك..
اني مش حاجه تملكيها عشان وحده تشاركك بيا اني شاهين الجبالي كبير عيلة الجبالي والجوازه دي عشان العيله كلها مش عشان كيفي ولا مزاجي..اني اخر حاجه بفكر فيها هي الستات..
عبله بس اني مش..
شاهين انتي تقفل خشمك واصل واه سايبهالك مخضره..
***********◇◇◇◇◇◇***********
فجر مش هتجوز يمه مش هرمي روحي الرميه دي..عشان جوزك يرضى
والدة فجر اشششش اسكتي اسكتي هيسمعك…
فجر بانفعال مايسمع يمه مايسمع اني مش هتجوز عشان هو عايز يخلص مني..هو اني مش بته والا ايه..
لياتيها صوته الخشن ومين اللي خد مشورتك بالجوازه.
انتفضت برعب وهي تنظر اليه برعب..
عبد الجليل هااا بقى عايزه تقولي ايه..سامعك
والدة فجر برعب استهدى بالله يابوي سليم البت لسه صغيره وهتوافق مش كده يافجر مش كده يابتي ..
فجر بخوف وهي ترتجف قالت بتلعثم لللاااا ييمه مش موافقه..صفعها لتسقط ارضا..
والدة فجر استهدى بالله يابو سليم…هي موافقه موافقه ..دفع زوجته لتسقط ارضا متتدخليش مابينا واحد وهيربي بته عشان لسانها متبري منها..
لينهال عليها بالضرب حتى تعب وتركها مرمية تملأ جسدها الكدمات والدماء..
نظر لزوجته ليقول بتحذير اسبوع وهتكون ببيت جوزها عقليها وبلاش عند..وفهميها هتعمل ايه مع جوزها لا يمين بالله لادفنها حيه…
والدة فجر حاضر ياخويا حاضر اللي انت رايده هيكون …
*******◇◇◇◇◇◇********
بعد مرور اسبوع…
في حجرتها في منزل شاهين
كانت تجلس وهي ترتدي فستان زفافها دموعها تملأ وجنتيها في منزل غريب عنها وقد اصبحت زوجه لشخص الجميع يتحدث عن جبروته وقسوته..
انتفضت عندما سمعت صوت باب الغرفة يفتح..
عبله كيفك ياضرتي..
خوله زوجه عم شاهين منورانا يابت عبد الجليل الزناتي..
لا تعلم مالذي يحدث ولما هؤلأء النساء هناا.
عبله مش هتوريني جمالك طلتك يا بت الزناتي ..
ابتعدت فجر عنهم بخوف لتلتصق بالنافذه…
والاخريات يقتربن منها..
صعقن فور سماعهن صوته الخشن بتعملووا ايهه هنيه..
خوله زوجة عمه عاويدنا يا شاهين..هتمنعنا عن عوايدنا
شاهين عويدكم اللي هي ايه بقى..
عبلة الدخله البلدي ياابوي سيف..
ابتسم بجانب شفتيه بسخريه واني لما اتجوزتك عملنا الدخله البلدي دي..
تلعثمت الاخرى..
ليهدر بهن دقايق لو لمحت وحده فيكم هنيه هطين عشتها ليهدر بهن يلاااا…
لتنتفض فجر خوفا منه ويسرعن الاخريات بالمغادره اوقف زوجه عمه..
استني يامرات عمي اقترب منها وهمس لها الحق انك تهتمي بولدك الصايع وتعقليه بدل ماتنشغلي باللي مالكيش فيه..
لتغادر الاخرى بغيظ.
نظر الى فجر ليجدها تلتصق بالنافذه بخوف وجسدها يرتجف..
جلس ببرود دون التحدث اليها ..
نظر اليها مطولنا . والاخرى تجمدت مكانها..
شاهين هتفضلي كده كتييرر ..
فجر …..
شاهين تعالي هنيه قربي..
فجر لم تتحرك من مكانها..
نهض شاهين واقترب منها ليقول بتحذير لما شاهين الجبالي يقول حاجه تتنفذ طوالي فهماني يابت الزناتي..
هزت رأسها بخوف
شاهين عظمك.طري للدرجادي .. خوفوكي حرمني..مش طالعه لابوكي قلبه قوي ومايهابش حد
فجر…
شاهين انتي لازمن ولابد تجمدي كده عشان هتشوفي كتيير قوي دي اقل حاجه..عندهم عشان تعمري هنيه
فجر …
شاهين نزع طرحتها ليجد وجهه بريء ملائكي ..فتح فاهه بصدمهومن جمالها والاخرى لم ترفع نظرها اليه
شاهين بسخريه كنت فاكرك كيف وجه ابوكي.. بس بسم الله ماشاء الله كيف القمر دنى ليطبع قبلة على جبينها لكنه صدم عندما سمع صوتها المرتجف …..

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة جميع حلقات الرواية ضغط على : (رواية فجر الشاهين)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *