روايات

رواية قلوب قست الفصل السادس 6 بقلم حنين ابراهيم

رواية قلوب قست الفصل السادس 6 بقلم حنين ابراهيم

رواية قلوب قست البارت السادس

رواية قلوب قست الجزء السادس

قلوب قست
قلوب قست

رواية قلوب قست الحلقة السادسة

كنت في الحمام لغاية ما سمعت زعيق وخناق برة وصليحة بتقولها: قولتلك مفيش حد دخل هنا دلوقتي و إطلعي برة بدل ما بلغ البوليس
لما لقيت الامور وصلت لكده طلعتلها و أنا بقول ببرود: نعم عايزة إيه؟
ردت ام إياد بقى إنت وش المصايب
ريحانة: ايوة عايزة تقولي حاجة.
ام إياد: انا مليش كلام معاك أنا جيت اتأكد إنك إنتي اما كلمنا مع أبوك
ريحانة: أيوة أنا هي و روحي لبابا قوليلي أخرته هيرضبني شوية وخلاص أما إنتي شوفي جوزك هيعمل معاك إيه لما يعرف إنك روحتي لبيت راجل غريب
أم إياد بدهشة: لا وكمان بجحة
ريحانة: إنتي أكثر وحدة عارفة أنا ممكن أعمل إيه ده أنا كمان ممكن أزود كلام من عندي و أوصل الكلام لبيت جوزك
فضلت مصدومة فيا وبعد ما فكرت قالت أنا نفسي أفهم سبب الي عملتيه ده وعملتيلنا مشاكل مع البنت أهلها
إبتسمت بسخرية: إبنك وحببته الي هي بنت خالتي هما الي إضطروني أعمل كده بعد ما فضل سارح بيها شهور جم و إتبلو عليا و إتهموني في شرفي و شوهو سمعتي بسببهم أنا مبقتش عايشة في بيتنا بعد ما بابا طردني أنا عايشة عند الناس
إتوجهت للباب ورجعت إلتفتت أحسن حل تعمله دلوقتي إنكم تبعدو عن سكة إبني و كل واحد يعرف مقامه أحسن والله هتندمو
وطلعت لإبنها و إحنا جرينا لشباك صغير كان قدام عربيتهم سمعناها بتقوله إنها مش هي وغلطنا في البنت
إياد فضل يزعق ويتنطط و إزاي مش هي؟. بس هي سكتته و مشيو
بعد شويا طلعت أنا وحليمة و إحنا مش مصدقين إننا نفدنا من الي ما يتسمى
أول ما دخلت بيتنا لمحت عند الباب جزمة جديدة شكلها بتاعت وحدة ياترى مين الي جالنا؟
دخلت مباشرة للمطبخ لقيت اسماء سألتها مين الي عندنا قالتي إنها خالتي
وأنا كنت هطق من الغيظ: ودي جاية تعمل إيه هنا؟
أسماء بسماجة: جاية لأختها
سبتها وروحت اوضتي عشان اطلع كتبي و أراجع لحد ما سمعت امي بتنده عليا: ريحانة! تعالي ياهبلة
ريحانة: ياربي ودي عايزة مني إيه كمان
دخلت أسماء عشان تقولي إن ماما بتناديني قولتلها إنت عايزاني أنا أروح لخالتي؟ هو إنتو بتفكرو إزاي؟
ثم اكملت بملل: بقولك إيه روحي قوليها راجعة تعبانة و مش شايفة قدامها
لسا بلتفت أغير هدومي لقيت خالتي داخلة عليا ووراها ماما
ام مي بعتاب: بقى مش عايزة تشوفي خالتك و أنا الي كنت بهتم بيكي من وإنت في اللفة و بغيرلك الحفاضات
ريحانة: يعني عايزة إيه دلوقتي أدفعلك تمن إهتمامك بيا؟ وبعدين يا ستي أنا أسفة مكنتش واعية ولا أعرف مصلحتي وقتها و إلا مكنتش سبتك تحطي إيدك عليا
ام مي طيب يا ستي تعالي نقعد ونتكلم على رواق
كنت هرفض بس أمي سبقتني لما قالتلي حصلينا عصرت على نفسي لمونة وقعدت معاهم وكأني قاعدة على شوك
نطقت خالتي وهي بتقول ريحانة يا بنتي مي دي تبقى أختك
ريحانة بسخرية: اااه دلوقتي أختي لما جت وقالتلك كدبتها عني مقولتلهاش ليه يا مي دي أختك حتى لو الي قالته حقيقي أستري على الموضوع بس إنتي لا جيتي وقولتي لأبويا و أخويا الي بسببك معاديني لحد دلوقتي
ام مي: يا بنتي إسمعيني هي كانت خايفة و أنا والله ماكنت أعرف إنها بتكدب ولما سمعت كلامها كنت خايفة عليها
ريحانة: طبعا من حقك تخافي على بنتك
قولتها و أنا ببص لماما (يارب تحس على دمها)
من الأخر يا خالتي إيه المطلوب مني دلوقتي ورايا إمتحانات بكلوريا و إنتو معطليني
ام مي: وده الي جاية أكلمك فيه إنتي عارفة بنت خالتك ناقصة من ناحية التركيز في المذاكرة ومحتاجة مساعدة وجدك مستحيل يخليها تطلع تذاكر مع صحباتها إيه رأيك تجي هنا وتذاكرو مع بعض
ضحكت بسخرية: وأذاكرلها انا ليخ ماهي شافت صحبات غيري خليهم ينفعوها
ام مي: يا ريحانة إفهميني انا مش عايزاها تقعد عند جدها و الضغط عليها يبقى مضاعف عايزاها تيجي هنا و تذاكرو مع بعض
قبل ما انطق لقيت ماما بنقولي عشان خاطري يا بنتي
قولتلهم إني موافقة بس بشرط: بنتك تعتذر مني و تحكي لبابا الحقيقة
ام مي: غالي والطلب رخيص انا قاعدة لغاية ما ييجي و احكيله كل حاجة.
وفعلا بابا دخل عديت عليه معبرنيش كاالعادة سمعت خالتي تحكيله وهو ما أبداش اي رد فعل عرفت إنه كان عارف كل الحقيقة وهو قالها معلش والموضوع ده بينك وبين أختك
إتنهدت بضيق: أستغفر الله العظيم (يارب إيه العيلة دي)
اليوم الي بعده جات مي وهي بتعيط وتقولي سامحيني و أنا من غيرك كنت ضايعة ومش عارفة اعمل إيه
في الأول مصدقتهاش وقولت إنها بتمثل عليا بس لما شوفت تعاملها معايا طول اليوم و لحقاني في البيت من مكان لمكان إتحرجت و قررت أفتح صفحة جديدة معاها خلصنا إمتحانات و جه يوم النتيجة و الحمدلله انا و ريحانة ومي عدينا البكلوريا بمجموع متوسط
ورجع تعاملنا مع بعض زي الأول نسبيا خالتي كانت بتجيلنا و انا بتكلم معاها عادي

يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية قلوب قست)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *