رواية حياتي في رواية الفصل الثالث 3 بقلم نور محمد
رواية حياتي في رواية الفصل الثالث 3 بقلم نور محمد
رواية حياتي في رواية البارت الثالث
رواية حياتي في رواية الجزء الثالث
رواية حياتي في رواية الحلقة الثالثة
فارس:ماشي براحتك ياله بينا بقى علشان انا ليسا جاي من الشغل وتعبان وحضرتك عطلتيني
ابتسمت وقولتله..معليش تعبناك معانا ياسطا بقى ياله بينا
فارس بزهول:ياسطا هو في الصعيد عندكم كمان الكلام ده
..لا بس انا كونت مصاحبه بنات من بحري كده بس مش من القاهره واتعديت منهم بس 😂
فارس:طيب ياله قدامي على العربيه
طلعنا في العربيته الكبيره بصراحه مركبتش زيها قبل كده وانطلق بينا لقصره وصلنا عند قصر ياجماعه لو قولتلكم جنه على الارض مش حتصدقو
دخلنا من بوابه القصر الكبيره اكبر من بيتنا نفسه
والا الجنينه كده نص بلدنا بحالها وفيها ورد وشجر كتير اوي وجميل اوي بصراحه انا مكنتش عاوزه انزل من العربيه من الجمال امال لو دخلت جوه القصر ده حيحصلى ايه بقى..وقفت العربيه ونزل هو وقال
فارس:ياله ياانسه نور والا حتبيتي في العربيه والا ايه 😂
فقت من شرودي وطلعت علطول
..لا انا اهو طلعت بس بصراحه مش مصدقه عيني بقى الى كان في الرويات صحيح بقى ياجدعان
فارس بضحك:يخرب بيت الرويات الى لحست دماغك ياشيخه ياله بينا ندخل بقى
ودخلنا القصر وكان في مكان كبير اوي كده في الاول زي القصر الى في المسلسلات الهندي كده
وقفت اتأمله وقت كبير لحد ماجه فارس ونادى عليا روحت عنده ودخلنا اوضه كده فيها مكتب كبير وواسعه اوي كده بيتنا كده تقريبا
فارس بصوت عالى:ياداده امنيه ياداده امنيه
جت جري الداده امنيه دي وهي بتقول:نعم يافارس بيه
فارس:اجمعيلى الخدم الى في القصر كلهم هنا دلوقتي
جرت الداده امنيه وندهت على كل الى في القصر وجم كلهم كانوا كده اكتر من ناس بلدنا وتملت الاوضه الكبيره دي خدم بتوع القصر
فارس بصوت عالى علشان الكل الى في الاوضه يسمعه:بقى انا جمعتكم دلوقتي علشان اعرفكم بنور دي بقى حتشتغل هنا معاكم بس هي حتشتغل خدامه عندي انا يعني محدش هنا يقولها تعمل حاجه غيري وتعمل الى تعمله محدش ليه دعوه بيها غيري مفهوم
رد طبعا كل الى موجود في الاوضه بصوت عالى مفهوم يابيه
واكمل فارس:طيب ياله كله على شغله دلوقتي وبعد كده نادى على الداده وقالها:ياداده ممكن تاخد نور على اوضتها جنب اوض الخدم الى هناك
داده امنيه:حاضر يابيه تعالى يانور يابتي اوديكي اوضتك
انا روحت وراها علطول علشان كونت هلكانه من التعب كان يوم متعب اوي
وصلت لاوضه كده بابها كبيره وقالتلى الداده انو ده اوضتي دخلت الاوضه لقيت فيها سرير كبير اكبر من سريري الى في بيتنا بكتير وكمان كان في حمام ملحق بالاوضه وانتريه حلو اوي كمان ودلاب وتسريحه قولت في نفسي..ايه ده يابت يانور مدام كده واوضه الخدم امال اوضه صاحب القصر ايه
..استغفر الله العظيم اللهم لا حسد انا حروح اتوضى واصلى الغشاء احسن وبعدها دخلت الحمام اتوضيت وطلعت لبست سدال من انا جايباهم وصليت العشاء وقرأت ورد وروحت علشان انام قعدت كتير على السرير وانا بحاول انام بس كونت جعانه اوي وانا مبقدرش انام وانا جعانه قومت واتعدلت على السرير
..انا بقى ممكن اجنن لو مااكلتش دلوقتي بس حعمل ايه انا في القصر ده انا ممكن اتوه هنا لا مانا مش حقعد كده انا حدور يمكن الاقي المطبخ
وطلعت ادور ومشيت لقيت ممر تاني دخلت فيه لقيت اوض كتير قولت اكيد مش هنا طلعت من الممر ده ومشيت ومشيت
.. ايه ده ياربي دنا لو مشيت من اول بلدي لحد اخرها مش حتوه كده
لقيت سلم كده نزلت عليه لحد مالقيت مكان واسع اوي تحت فيه تلاجات كتير اوي اكتر من الى في السوبر ماركت فرحت اوي قولت اكيد فيها اكل كتير روحت جري عليها خلاص وصلت وايدي على باب التلاجه لقيت حد مسكني من قفايا اتخضيت وخوفت وبدئت ابكي من الخوف
فارس بغضب :مين انتى ياحراميه وجايه تسرقي اكل ليه
انا ببكاء..ووالله انا ماحراميه نننا مأخدتش حاجه والله
سمع فارس صوتي عرفني سابني ولفني ليه وقال
فارس بقلق:نور مالك بتعيطي ليه كده متخفيش انا مش حعملك حاجه والله
انا ليسا بعيط..انت حرام عليك ياخي خضيتني بقى وحرامي مين ده الاهبل الى حياجي هنا وانت عندك الجيش ده كله
فارس بهزار:الله اكبر عليكي ياشيخه حتحسديني بعنيكي الكبار دول
انا بزعل وعياط..الله اكبر بس علفكره انا عنيا مليانه ومش بحسد
فارس بزعل على زعلى:انت بتزعلى كده علطول ليه انا كونت بهزر بس..طيب انتي ايه جابك هنا في الوقت ده
بعدها مسحت دموعي زي الاطفال..بصراحه انا كونت جعانه ومقدرتش انام فخرجت اشوف اي حاجه اكولها بس لقيت نفسي تهت الاول لحد ماوصلت لهنا
فارس:طيب ماقولتيش لداده ليه تجيبلك اكل مدام كده
..مانا معرفش حاجه في القصر ده لحد دلوقتي
فارس:خلاص اهو التلاجه قدامك خدي الى انتى عاوزاه وكلى
انا فرحت اوي بعد كده..شكرا ليك اوي
فتحت التلاجه لقيت اكل يكفي بلد بحالها كل انواع الاكل الى تخطر على بالكم بس بقى انا بحب الشوكلاته فلقيت نوتيلا اخذتها وقعدت على الارض هناك بفرحه وباكل
وهو مكانش ليسا مشي كان قاعد بعيد بيبص عليا وانا باكل وانا شكلى وانا باكل بيبقى مضحك اوي بقى وشى عباره عن نوتيلا من الى كونت باكل منها هو فضل يبص عليا ويضحك
خلصت اكل وطبعا وشى اكل معايا قومت وانا بلف حوليا وبقول..انا جيت من هنا ياترى والا من هناك قعدت فتره الف كده لحد مادوخت ووقعت على الارض..اه يانى انا كده حتعب اوي دي البلد الى عايشه فيها دي مش قصر لقيت حد واقف فوقي وبيضحك عليا اوي قومت لقيته فارس
فارس بضحك: انتى يابت والله مصيبه مالك قاعده كده حتنامي هنا والا ايه
انا بزعل ..اضحك اضحك مانا هنا زي البت الى تايهه من امها والله حتي انا جيت منين مش فاكره
فارس:طب ياله تعالى اما اوريكي الطريق الوقت اتأخر وامتنسيش تصحي بدري كله الى هنا بيصحو بدري ده قانون القصر هنا
..ماشي ياعم حاضر بس على الساعه كام كده علشان اظبط المنبه يصحيني
فارس:الساعه سبعه باظبط
..سبعه سبعه ونص كده
فارس:سبعه بالدقيقه تكوني صاحيه مفهوم
..علم وينفز وبصوت واطى كده امتى بقى يخلص الشهر ده واجع انام للعصر تاني
فارس بستفهام:انتى بتقولى حاجه
..انا ابدا واخدني وداني لحد اوضتي الجديده طبعا وقال بكره الصبح حخلى الداده توريكي باقي القصر علشان متهيش تاني
انا هزيت رأسي بمعني ماشي ودخلت غطيت في نوم عميق من التعب وطبعا منستش اظبط المنبه علشان اصحي بدري
كده خلص اليوم عليا وانا في قصر فارس الهواري
بقى نشوف اهلى حصلهم ايه كمان بايقه اليوم ده
رجع محمود هو ورجالته وطبعا مالقينيش
دخل محمود لعمه الى هو ابويا طبعا وقال
محمود:ياعمي انا لفيت الصعيد حته حته ملقتش اثر ليها والله لفيت في كل مكان
محمد ابويا بقلق:يعني حتروح وين بتي دلوقتي ياولد اخوي انا خايف يكون جرالها حاجه لا سمح الله
محمود:ياعمي متخافش انا رجالتي ليسا بيدورو عليها حقلب الجمهوريه كلها وحلاقيها ان شاء الله خير
محمد بخوف:ان شاء الله يابني وسابه وراح على اوضته دخل لقى امي طبعا بتعيط عليا
حميده بدموع:ها عملت ايه ياخويا لقتوها
محمد بحزن:لا ليسا محمود بيدور عليها متخافيش ان شاء الله حنلاقيها
حميده بدموع اكتر:يامحمد انا عاوزه بنتي دي الى طلعت بيها من الدنيا وانت فضلت حابسها هنا علشان خايف عليها وانا قلبي واجعني ليكون جرالها حاجه
محمد:متقولتش كده ياحميده ربنا حيرجعهالنا متخفيش خلى امانك في الله كبير
حميده:وانعم بالله ياخويا
وبعدها حاولو الاتنين ينامو بس كان عقلهم مشغول ببنتهم وايه جرالها
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
شرقت شمس يوم جديد لتعلن قدوم يوم جديد في قصر الهواري
رن الجرس وانا ليسا نايمه ورن تاني وانا ليسا نايمه لحد ماسمعت صوت حد بيخبط على الباب وبيقول
الداده امنيه:نور يابنتي اصحي الباشا صحي من بدري اصحي احسن يطردك
صحيت مفزوعه من النوم بعد ماسمعتها بتنادي عليا بصيت جنبي لقيت الساعه 7وربع قولت
..ياخبر دنا حتنفخ من اول يوم كده جريت على الحمام اخدت شور سريع ولبست سدال من بتوعي وطلعت لقيت كل الى في القصر بيجري قولت في نفسي مالهم كده رايحين على حرب دول والا ايه..لقيت وحده بتجري لحقتها وبسئلها في ايه هنا حصل ايه لقيتها بتقولى البيه صحي بدري النهاردا ولقى كل الى في القصر نايمين وعمال يهزء فينا كلنا من الصبح
بلعت ريقى بصعوبه وقولت.. هو الى بشوفه في الرويات حيحصل فيا النهاردا والا ايه
لقيتها اندهشه منى وقالت..انتى بتقولى ايه
رديت عليها..
يتبع..
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية حياتي في رواية)