رواية كامل الأوصاف الفصل الحادي عشر 11 بقلم صفاء حسني
رواية كامل الأوصاف الفصل الحادي عشر 11 بقلم صفاء حسني
رواية كامل الأوصاف البارت الحادي عشر
رواية كامل الأوصاف الجزء الحادي عشر
رواية كامل الأوصاف الحلقة الحادية عشر
كتب كنان رساله وبعته ل شهد زى ما كان بيعمل كدة من اول ما تعبت عشق عشان محدش يشك فيه
وطلب منها
بعد اذنك يا استاذة شهد توصلي الرسالة الا ابعتها ليك مع السواق ل استاذة عشق ضروري قبل ما تخرج من المستشفى
ثم
دخل كنان وقطع حديثهم ومسك ايد عشق مع شهد :
تحبي تروحى على المقابر والا على البيت الاول
سالته عشق بحزن
هو بابا أدفن فين انا كنت هدفنه في البلد بس لو هنسافر البلد مش عاوزة عربية الشركة أو مستر كنان فلو هعطلك يبقي شهد تيجي معايا وهنركب الأتوبيس أو ميكروباص
صدمها كنان
ابوكى أدفن فى مقابر أل رفيع بيه الا فى البساتين
نظرت له عشق بصدمة
نعم ازى يعملوا كده ده هو ماشين بمثل يقتلون القتيل ويمشوا في جنازته ومين دفع مصاريف فى المستشفى هنا
تنهدت شهد وقالت
مستر كنان هو إلا اتكفل بكل حاجة حتى بعت رساله
ليكى يا عشق لم عرف انك بخير
تذمرت عشق وقالت .
مش هشوف حاجة وهسدد كل حاجه دفعها
حاول يقنعها كنان بصفته ايمن:
شوفي الرسالة يا عشق شوف قايل ايه وبعد كده والله العظيم الا انتى عايزاه هعمله ليكى
نفخت عشق وقالت
هاتى يا شهد هشوف اخريتها ايه
مد أيده ايمن بالرسالة وقالها
هو بعتها معايا
اخدت عشق الرسالة واقعدت على الكرسي وقطعت الظرف وفتحت الورقة
كان كاتب كنان
بسم الله الرحمن الرحيم السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
أنا الدكتور كنان اعلم أن دائما نتعامل مع بعض من خلال الرسائل من يوم جيت إلى الشركة اختصر الكلام الان لانى اعلم انكى مريضة لكن سوف نتقابل قريبا وواضح لكى اي سوء تفاهم لكن الان اعلم أن حدث خطاء ولكن غير مقصود
عندما علمنا بمرض والدك كان في حالته الصحية الأخيرة ودكتور المستشفى التأمين الصحي قال هذا الكلام وطلب أن يتم حجزه في مستشفى للاسترخاء ومتابعة واعطاء بعض الأدوية الذي ترفع المناعة والاهتمام بالطعام لم انكر أن ابى أخطاء واعتمدت على مدير عنده وتم نقله إلى مستشفى جديد كانت ليس مجهزة بكل التحديث أو كان يوجد فيها اشراف كامل ولكن اقسم بالله اني حققت فى هذا الموضوع وهذا رقم الطبيب المعالج والطبيب الذي يشرف على حالة ولدك كان طبيب جيد وليس يوجد عليه غبارة ،واقسم بالله على النعمة الذي كنت دائما اتناوله من يدك أنا لا أكذب بهذا الشأن اعلم أن فى أشياء كثيرة تم فعلها وسوف اخبرك بيه يوم ما توافقي نتقابل ام بخصوص جثمان ولدك ،نحن كنا لا نعلم اى شئ عن اسرتك وانتى كنت فى غيبوبة وانتى تعلمى اكرم الميت دفنه لكن إذا اردى أن نفتح القبر ونستخرج الجثمان لم اتاخر فى الإجراءات
شهقت عشق وكأنه اقدمها وقالت
لا طبعا كله الا نبش القبور
أكملت الرسالة
انتى تعلمى أن الإنسان جاء من طين ويعود إلى الطين ولكن ارواحنا هى الذي ذهبت عند الله والبقاء لله وحده
ام بخصوص مصاريف المستشفى ده حقك عندى أن أكون مسؤول عن كل شي يخصك من اليوم وحتى آخر العمر
رفعت راسها عشق بصدمة
بيقولى حقي عنده أن يصرف عليا يقصد ايه
تدخلت شهد وقالت
اعتقدت يقصد انك اعتبريهم من معاش ابوكى انتى عارفه أن اى حد بيخرج على المعاش بيكون ليه مبلغ غير المراتب
هزت راسها عشق وقالت
ممكن طيب ممكن تودين على المقابر الاول
ساله كنان
ايجار عربية والا بعربية الشركة
هزت راسها بالرفض
تاكسي احسن معلش اتعبك معايا وانت ارجع شغلك
رفض كنان
أنا رجلي على رجلك وهسيب العربية هنا المهم اكون معاكى
شعرت عشق بالحراج
يعني تسيب عربية اكل عيشيك لا أنا مش اقدر على ذنب قطع عيش حد وايه يضمنك مش هتتسرق أو يحصل ليها حاجة اسمع كلامي رجع العربية
هز رأسه كنان بالرفض وقال
ولولو اخر يوم في الشغل مش هسيبك يا عشق مش كفايه انى حاولت اكون معاكى لكن ما باليد حيله
ادخلت شهد وقالت
انت اصلا مسبتهش والا لحظة أنا مكنتش عارفه انت بتلحق امتى تكون معها وتكون في الشغل أنا كنت بحس انك مقيم جانبها
نظرت له عشق بلوم وعتاب
انت سيبت شغلك واقعدت معايا يا ايمن اخس عليك ليه يا ابن تشيلنى ذنب رفضك من الشغل أنا عارفة زمانهم جابوا حد فى الكافتيريا لكن انت مش ينفع يطردوك
حاول يبرار موقفه اقدمها كنان
مستر كنان الله يكرمه لم طلبت منه اكون معاكى عشان لم تفوقى اكون رفيق فى اي مكان وهو وافق وساب العربية تحت تصرفك في أي مشوار
استغربت عشق من اهتمام كنان ده بيها
هو ايه الحكايه ثم تراجعت عن الكلام وما بين نفسها
أنا مبقيتش فاهمة حاجه مستر كنان الا بيكره البنات ومكنش يسمح بنت تدخل عنده دلوقتي بيهتم بي اكيد في سر فى الموضوع ده
وقامت من مكانها ووضعت الرسالة فى الحقيبة وقالت
خلص وصلنى بعربية الشركة على المقابر وسبنى أنا وشهد هناك اقعد مع بابا شوية ورجع العربية وانا من هناك اخد تاكسي ومفيش اعتراض يا ايمن ابوس ايدك
ابتسم كنان ورفع أيده وقال
اتفضلي تحت امرك اهى
استغربت عشق وسألته
مش فاهمه ايه الا تحت امرى
مازال محتفظ بضحكته وقال
ايدى مش عايز تبوسيها وقرب خده وقال
كمان خدى موجود
هنا فهمت عشق وضحكت هى وشهد وكحت وهى بتضحك
بجد انت مشكلة يا ايمن يا باخد هتكون من نصيبك
ابتسم كنان
انتى من نصيبي يا عشق زمان لم قولت ليكى بحبك قولت مليش حق عشان دراستى وابوية لكن دلوقتي احنا محتاجين بعض انتى محتاج راجل يكون معاكى
نظرت له عشق بحيرة وحركت ايديها
ايمن روحت فين مش هتوصلنى
انتبه كنان أنه كان بيتخيال وفاق من شروده
يلا بينا
خرجت عشق من المستشفى وركبت هى وشهد ونزلت دموعها لم افتكرت أنها مش هتشوف ابوها عن جد غمضت عيونها وسابت الدموع تنسال على خدودها دون توقف
كان يشعر بيها كنان ويخطف نظرت وهو يتابع الطريق
كان نفسه يوقف السيارة ويمسح خدوده
بعد فترة قصيرة وصلت للمقابر
دخلت وجدت لوحة مكتوب عليها اسم عائلته رفيع
مشيت شوية انتبهت أن فى مقابر سيدات ومقابر رجال
بحثت عن اسم ابوها وشافته
وقفت أمام القبر وحطت حجاب على رأسها اسود ولمست التراب ونزلت دموعها
انت ليه نسيت وعدك لي مش وعدنى مش هتسبنى الا لم تلقي الشاب الا تكون مطمنى عليا معه ويكون شبهك ليه سبتنى لوحدى وبدأت تقراء قران
قطع حديثها مع ابوها صوت شخص مسك ورد وبيقولها نسيت تحط ورد على قبر ابوكى
التفتت فجأة وشافت
يتبع..
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية كامل الأوصاف)