روايات

رواية عاصم والقدر الفصل الثامن عشر 18 بقلم شهد أحمد

رواية عاصم والقدر الفصل الثامن عشر 18 بقلم شهد أحمد

رواية عاصم والقدر البارت الثامن عشر

رواية عاصم والقدر الجزء الثامن عشر

رواية عاصم والقدر الحلقة الثامنة عشر

فريده شافتني وانا قاعد مع مليكه وسمعت وانا بقولها هتتجوزيني بس ومسمعتش باقي الكلام وجيت افهمها مرضيتش تسمعني ي خاله
عايشه. اهدا ي ابني وسبها تهدأ وقول ليها علي كل حاجه
سليم. اهدا ي عاصم لو عايز اني اكلمها انا وبابلي هنكلمها ونروح ليها
عاصم. لا ي سليم انا هحاول اكلمها وسابهم ومشي راح ل فريده وهو طالع وكان متعصب قابل ريان
ريان. رايح فين كده ي عاصم وانت متعصب
عاصم. رايح ل فريده وسابه ومشي ريان. نادي عليه بس عاصم مشي ومرضيش يقف فدخل جوه واول ما دخل لقي بابلي قال ازيك ي بابلي عامله ايه
بابلي. الحمد لله ي ريان انت عامل اي
ريان. انا كويس انتي عملتي ايه في الامتحان اللي كنتي طالعه تعيطي منه
بابلي. بإبتسامه الحمد لله نجحت فيه
ريان. يعني كنتي خايفه وبتعيطي علي الفاضي
بابلي. اهو اللي حصل بقا ي ريان ممكن علشان كنت متوتره بس وكمان كنت متاخره علي الامتحان
ريان. ااه ممكن برضوا بس مهما حصل معاكي خليكي واثقه في ربنا أنه اكيد هيقف معاكي ويساعدك وربنا بيدي كل واحد علي قد تعبه وزياده كمان لو عمل اللي عليه
بابلي. معاك حق ي ريان هروح اشوف اريان وغيث انت هتسننا عاصم ولا هتمشي
ريان. انا مستني اتصال مهم وهستنا عاصم
بابلي. تمام وسابته وطلعت
عايشه. اهلا ي ريان ي ابني. ريان. اهلا ي خاله
عايشه. تحب اعملك حاجه. ريان. ي ريت لو كبايه قهوه لاني فاصل وعايز طاقه. عايشه. حاضر وراحت تعمل .
عند عاصم راح ل فريده البيت وطلع من شباك الاوضه ولما طلع لقيها قاعده وعماله تعيط دخل وقال بطلي عياط بتعيطي علي اي هو في حاجه تستاهل العياط
فريده. بصت وراها وقالت عاصم ،،،، انت اي اللي جابك روح للي هتجوزها ي عاصم
عاصم. اقعدي واسمعيني ي بنت الحلال وبعدين قرري انا مش غلطان في حاجه انتي اللي غلطتي لما مش سمعتيني وكمان غلطي لما قولتيلي انك سبتي خطيبك علشاني وكانك مفضله عليا ولا بتشفقي عليا لو مع كل مشكله تحصل ما بينا وتقوليلي انا سبت خطيبي علشانك يبقا بلاها خالص اننا نكون مع بعض وترجعي ل خطيبك احسن
فريده. عايزني اعملك أي وانت قاعد مع وحده غيري وبتقولها هتجوزك هااا انت سيبني قاعده في بيتك وتروح تقعد مع غيري وتقولها هتجوزك !🙄
عاصم. اسكوتي واسمعي بدون كلام كتير لاني مش ناقص فاكره اليوم اللي كنت معاكي فيه وبعدها وصلتك لانه كان عندي اجتماع في الشركه
فريده. ايوه ماله. عاصم. كان اجتماع زف،،ت علي دماغي جاء واحد وقالي أنه عامل اتفاق بينه وبين ابوي علشان اتجوز بنته وجاء وطلب مني اني اتجوز بنته ولو مش اتجوزتها هياخد الأسهم والشركه هتخسر ومش كده وبس لا وكمان هيخليني ادفع الثمن علي اي علي حاجه انا مليش دخل فيها انا لا اتفقت مع حد ولا اعرفه اصلا ومن وقتها وانا بحاول الاقي حل ومرضتش اقولك علشان متزعليش ولا تدايقي وأنه هلاقي حل واخلص من المشكله بدون ما تعرفي و البنت اللي شوفتيها دي بتكون بنته قابلتها علشان تساعدني وكمان ريان كان معايا بس جاله اتصال ولما جيتي كده كنت بقولها أنه مفيش حل غير أنها تساعدني اخلص من المشكله دي والا هتجوزها ولو اتجوزتها مستحيل تعيش مبسوطه لانه زي ما دمرت حياتي وحطتني قدام الأمر الواقع هيا وأبوها يبقا هدمر ليها حياتها وكنت بهددها ب كده علشان مش توافق أنه تتجوزني بفضل يقولها علي كل اللي حصل معاه بالتفصيل وبعد ما خلص قال هاا ي ست فريده مين اللي غلطان
فريده. انت ي عاصم علشان لو جيت وقولتلي من الاول مكنش كل ده حصل
عاصم. يعني انا غلطان أنه عامل عليكي واني مش عايز ادايقك وبعدين أنا قولتلك اقفي واسمعيني وانك فاهمه غلط ليه مش وافقتي انك تسمعيني وقتها ومش شرط كل اللي بنشوفه قدامنا بيكون حقيقة
فريده. عاصم انا اسفه
عاصم. خلي اسفك لنفسك ي فريده واعرفي انتي قولتي اي والافضل انك ترجعي ل خطيبك انا جيت بس علشان اعرفك الحقيقة واظن انك عرفتي يلا سلام وسابها ومشي
فريده. عاصم عاصم استني عاااصم اووف كان لازم اقف واسمعه ومكنش لازم اقوله كده ولا اجيب سيره الشخص اللي كان هيبقا خطيبي انا قولت كلام قاسي وانقلب عليا اعمل اي علشان أراضيه بكره هروح عنده البيت واتكلم معاه واعتذر منه ايوه هو ده الصح …
اريان وغيث. بابلي هو فين عاصم
بابلي. زمانه جاي ليه في اي
اريان. انا وغيث قفلنا في الامتحانات والمدرسه هتكرمنا
بابلي. بفرحه بجد الف مبروك ي حبايب قلبي وحضنتهم
غيث. اكيد هتروحي معانا انتي وسليم وكمان عاصم
بابلي. اكيد اخواتي الشطورين انا فخوره بيكم وكمان عاصم لما يعرف هيكون فخور بيكم
اريان وغيث. ايوووه هههييي.
عند ريان.
عايشه. اتفضل ي ابني القهوه
ريان. شكرا ي خاله
وفي الوقت ده ريان اتصل علي ركان علشان لو لقي حد يشتري الشركه ريان. الو ركان
ركان. اهلا ي ريان. ريان. لقيت حد يشتري الشركه
ركان. لا ي ريان لسه بدور. ريان. تمام لو في جديد بلغني انا أو عاصم فوورا. ركان. تمام وقفل.
عند عاصم بعد شويه كان وصل البيت
عاصم. انت لسه هنا ي ريان
ريان. اه ي عاصم مش هسيبك انا في الوقت الصعب ده وان شاء الله هنلاقي حل
عاصم. راح عنده وحضنه وقال تسلم ي ريان علي وقفتك معايا. ريان. انت اخويا ي عاصم قولي عملت اي مع فريده
عاصم. قولتلها الحقيقة وسبتها ومشيت حاولت تعتذر وتوقفني بس سبتها وقولتلها تروح ترجع ل خطيبها
ريان. انت بتقول اي ي عاصم انت اتجننت
عاصم. لا انا مش اتجننت ي ريان هو ده الصح هيا مفكره لما سابت خطيبها ورجعتلي كده يبقا فضلت عليا انت متخيل ي ريان انا مش قادر انسي اللي قالته قالت
فلاش باك . فريده.
.انا الغبيه اللي رجعت ليك واتخليت عن الشخص اللي شاريني يوم خطوبتنا علشانك انت وعلشان بحبك انت رجعت تاني لي ي عاصم انا عملت ليك اي علشان في كل مره تتخلا عني ودمرني
ريان. فريده قالت كده عاصم. اه ي ريان ف الاحسن تروح لل الشخص اللي شاريها انا وفريده مننفعش ل بعض. ريان. اهدا ي عاصم هيا اكيد متقصدش
عاصم. ولا تقصد بقا مش فارق مكنتش متوقع منها كده ي ريان حتي ولو كان حصل اي بينا مجاش في دماغي أنه ممكن تقولي كده في يوم من الأيام.
اريان. اول ما سمع صوت عاصم اخد غيث ونزلوا وهما نازلين وبصوت عالي عاصم عاصم
بابلي. براحه ي ولاد
عاصم. في اي ي ولاد ولي بتجروا كده حصل حاجه انتوا كويسين قولولي
ريان. ما تهدأ خلينا نفهم حصل اي
عاصم. يلا في اي ي اريان
اريان. انا وغيث قفلنا في الامتحانات والمدرسه هتكرمنا وانت هتاجي معانا انت وسليم وبابلي
عاصم . بفرحه بجد ي ولاد المدرسه هتكرمكم
غيث. بفرحه ايوه ي عاصم قفلنا في الامتحانات ههه
عاصم. بفرحه واخدهم في حضنه الف مبروك ي حبايب قلبي انا مبسوط ليكم اووي هما دول اخواتي الشطورين انا فخور بيكم اووي وهجيب ليكم هدايا حلوه التكريم امته ي غيث.
غيث. بكره ي عاصم عاصم. تمام كلنا هنروح معاكم بكره اريان. وانت ي ريان هتاجي معانا
ريان. اكيد ي ولاد غيث. هههييي يلا نحتفل بقا
عاصم. اكيد هنحتفل بس اي رئيك بكره لانه انا وريان مستنيين اتصال مهم تبع الشغل
غيث. بسس. بابلي. غيث عاصم قالك هنحتفل بكره يبقا بكره تعالوا معايا علشان نجهز اللبس اللي هتروحوا فيه اريان. يلا وبابلي اخدت اريان وغيث وراحت تطلع ليهم لبس علشان حفله التكريم
عاصم. انا مبسوط اوي ي ريان ب نجاح اريان وغيث حاسس انه تعبي عليهم مش بيروح هدر وأنه ربنا كارمني بيهم بالرغم من اللي بيحصل معايا بس هما مهونين عليا اللي بيحصل.
ريان. ربنا يخليهم ليك ي صحبي اومال فين سليم هو كمان
عاصم. امتحانات الثانويه العامه قريت ي ريان وتلاقيه بيذاكر أو بيريح شويه
ريان. ربنا معاه الثانويه العامه دي الامتحانات بتبقا صعبه
عاصم. عارف ي ريان وانا واثق أن سليم هيخليني فخور بيه .
وفجاه وهما بيتكلموا رقم غريب رن علي ريان
عاصم. رد ممكن تكون مليكه
ريان. فتح وقال الو
مليكه. الو انا مليكه ي ريان وقررت أنه ،،،،،،،،

يتبع..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية عاصم والقدر)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *