رواية الهدف الفصل الثالث 3 بقلم سلسبيل أحمد
رواية الهدف الفصل الثالث 3 بقلم سلسبيل أحمد
رواية الهدف الجزء الثالث
رواية الهدف البارت الثالث
رواية الهدف الحلقة الثالثة
” فتحت عيني على صوته و هو بيزعق! عشان افوق”
– اية الي حصل ؟
= ءءء اسفة يا سيادة المقدم هحاول استعد بعد كدا
– انا بسأل ده حصل ليه ؟
= مبعرفش اعوم فا غرقت
– اها ، هتتمرني اضافي معايا و بليل لحد ما تتعلمي و ده هيكون قبل معاد نومك بساعه يعني في ساعه هتنقص من عدد ساعات نومك
= ازاي! كده مش هصحي فايقه و
– دي مشكلتك ياريت تبقي بتتعلمي بسرعه بقي عشان متفضليش شهر تنامي وقت قصير
= ايوه بس
– مفيش بس انا معرفش ازاي عديتي من غير ما تكوني بتعرفي تعومي اصلا
” خرج من الاوضة و سابني بصيت جمبي لقيت جميلة ”
– انا هاروح اكمل التمرين ارتاحي انتي
” انا واجهت حاجات كتير اوي بس ده اعوذ بالله مش بكره قده يارب خلصني منه ”
***********************************
صلي على محمد.
” نمت اليوم ده من التعب لكنه مش جديد عليا فا صحيت فايقه تاني يوم و كالعادة التمرينات لكن عرفت من جميلة ان كل يوم بيكون في تمرينات جديده بيجروا فالنا*ر و يزحفو فالرملة كأننا فالصاعقه او فالجيش و بناكل اكل!!!! حقيقي اكل ميتاكلش! وانهارده بقي كان معاد الزحف فالطين على حظي ”
“لكن قبل ما نبدء اتفاجئت ب مريم الى كنت منتحلة شخصيتها و هي بتنضم لينا”
– لِين !؟ انتي هنا؟ ازاي اتقبلتي بعد الى عمليته
= مريم انا بعتلك رسايل بعتذر فيها الموضوع مكنش شخصي معاكي انا لقيت الورق قدامي و مكنش عندي اختيار كان لازم ادخل هنا
– وانا بس اتنازلت لأن الموضوع جه من ناحيه العقيد لكن انا مش هنسهالك يا لِين انتي كنتي عاوزة تخدي مكاني
= قولتلك الموضوع مكنش شخصي معاكي! و بعدين منتي هنا خت مكانك ازاي
اتكلمت بغرور: انا هنا لأني شاطرة و لأنك اتكشفتي
” مردتش عليها المقدم ياسين وصل و بدأنا التمرينات فالطين و بعد انتهاء العبث ده كنت فاكره اني هرتاح ”
ياسين: الملازم ليان
لفيت لي بعد ما نده الاسم ده و تمالكت اعصابي: تمام يا فندم ، اسمي لِين لو سمحت
ياسين: و الي فالورق ليان
– اي اوامر؟
= قدامك 20 دقيقة تاكلي و تجهزي عشان ادربك سباحه و فات منهم دقيقة اتفضلي
” مشيت وانا بجز على سناني اتجمعنا فالمطعم كلنا حرفيا احنا اكتر من 200 واحد و واحده ”
*********************************
الحمد لله.
” اتفاجئنا بتلت ولاد بيقعدوا على ترابيزتنا انا و مريم و جميلة و بنت مش مهتمه اعرفها بتاكل جمبنا ”
– انا احمد
– و انا عمر
– و انا خالد
“كملت اكلي بعدم اهتمام”
جميلة: و هي لين و انا جميلة و مريم و دي فاطمه
احمد: احنا معانا زين كمان بس مرضيش يجي عشان شد هو و لين اول يوم ليها
عمر: الا صحيح عجنتيه كدا ازاي؟
لِين: هو قوي اوي كدا وصعب يتضرب؟
عمر: مش حكاية قوي بس كلنا لينا نقط اخر الاسبوع و هو كان من اعلي الناس الى جمعت نقط يعني
لين: نقط اي؟
احمد: انتي تبع مجموعة المقدم ياسين هو بيركز معانا و بيدينا نقط يعني زمانك ختي نقط الملاكمه كاملة لأنك كسبتي هما 6 نقط
جميلة: و نقط الضغط و الجري كمان يعني كمان 12 نقطة و باقي التمارين بقي
مريم بصتلها بغل: و ياتري عملتي اي في نقط السباحه
جميلة ردت بسرعه: المقدم ياسين هيمرنها مبتعرفش تعوم لسه
مريم بغيره: هيمرنها؟؟ بنفسه؟
خالد: عبال ما اللقي حد اعجنه فالملاكمه غير لين. ، هو صح انتي بقي الى خلتينا ناخد جزا تسع دقايق؟
عمر ضحك: خالد مش قادر ينسي التسع دقايق دول
لين بأحراج: مكنتش اعرف موضوع ان السيئة بتعم ده
خالد: يلا المهم احنا اتعرفنا اهو عشان موضوع السيئة تعم ده عاوزين نساعد بعض و كدا و علفكره زين غلبان هو عصبي حبتين بس طيب
جميلة: بس كدا انتو تلاتة و زين يبقي اربعه فاضل تلاته
احمد: لاء ملناش دعوه بيهم هما واخدين جمب
جميلة: برضو في بنتين معانا واخدين جمب بس انا و مريم و لين وفاطمه بنتكلم وصحاب
مريم: انا مش صاحبه حد
“وسابتهم ومشيت”
عمر: متكبره اوي يلا يا رجالة هنقوم احنا نكمل اكل مع زين لحسن يقفش
احمد بص لجميلة: فرصة سعيده يلا بينا يا رجالة
فاطمه: دمهم سم
جميلة: ليه دول لطاف! كويس اننا اتعرفنا دول زمايلنا
– اها مجرد زمايل.
” خلصت اكلي و قومت و جهزت روحت بدري دقيقة لاقيته بيعوم فالبسين ركزت معاه شوية ده سريع اوي هوا اي سمكه! سمكة مين اقصد حوت واضح انه متعود يعوم فالوقت ده ”
– جاهزة؟
فوقت وبصتله: جاهزة
نزلت المياة وكانت متلجة وهو لاحظ اني بترعش
– ارخي اعصابك بروده المياه مش هتعملك حاجه
= مش قادرة! دي ساقعه جدا
– يبقي الاحسن نخلص بسرعه
فضل يوريني اعمل اي لكني كل شوية اغرق و يجبني من قفايا يلحقني
= انتي مبتفهميش؟
– نعم!
= بقولك تعملي اي و برضو خايفه وبتغرقي
– انا مش بخاف
= لا خايفه ومش هتتعلمي طول مانتي خايفه!
” عيوني كانت بتدمع فا ضربت المياه بأيدي عشان تيجي على وشي وميخدش باله ”
– حاولي تاني همسكك و بعدين هسيبك
” فضلنا نحاول مفيش فايده فا طلعت و انا متجمده و عماله اعطس جامد ده دور برد وش ”
– هنحاول بكره تاني لحد ما اشوف اخرتها واحسلك تتعلمي بسرعه
” ياشيخ حسبي الله فيك بقي ”
= تمام
******************************
استغفر الله العظيم.
” مشيت وانا فعلا مش قادرة غيرت هدومي و فضلت اعطس عالسرير”
جميلة صحيت: بقولك اي اجبلك علاج
– هو في هنا ؟
جميلة بصوت عالي: فاطمة انتي على انهي سرير
فاطمة: هنا في اية!
جميلة: لين واخده دور برد جامد معاكي حاجه؟
فاطمة: اها خدي
“و خدت فعلا البرشام و لقيت جميلة بكل حنيه بتغطيني كويس و بتقولي انام و هصحي كويسة ”
– شكرا يا جميله
عليت صوتي: فاطمه معرفش انتي علي انهي سرير بس ششك.. اتشييييييييييي الحمد لله شكرا
سمعت صوت ضحك بنتين بعد ما عطست فا ضحكت انا كمان جامد و جميلة ضحكت كان في صريخ ضحك عالي بجد بسبب عطستي
مريم بعصبية: عندنا صحيان بدري ! بس بطلوا ازعاج
“بطلنا ضحك عشان امنا الغولة تسكت ونمنا”
_____________
– بابا ؟؟ بابا !!!!!!!
= ليان اوعي تخافي من اي حاجه مينفعش!
– بابا انت هناا انا مش عاوزاك تسبني لاء ارجوك
= انت قوية يا لياااان
بااااااابااااااااااا !!!!
جميلة صحيت مفزوعة و كام بنت من الاوضة صحيوا: في اية ؟؟
جميلة قربت بسرعه من لين: انتي كويسة اهدي ده مجرد حلم
” استوعبت الى حصل و اعتذرت لهم و حاولت اهدي مقدرتش انام طول الليل من خوفي ان كوابيسي ترجع تاني مينفعش! وبالذات هنا وسطهم! ”
**********************************
سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
” الساعه 6:00 الصبح ”
كنا واقفين طابور منظم و لكن بنبص بفضول على القطط و الكلاب الى موجود مع ناس؟
– طبعا انتوا شايفين الحيوانات الى معانا دي تجربة جديدة كل واحد منكم هيبقي مسؤل عن حيوان معين و يدربة و لما يدربة صح هياخد نقط عالية.
” بدء يدي كل واحد مننا قط و كلب معين! ”
– جه عندي و داني قطة عبيطة عماله تنونو!
“بعد ما كل واحد مننا خد الحيوان الخاص بيه وقف قدامنا ياسين”
– اي اسئلة ؟؟
جميلة: لو سمحت ينفع اخد قطة ؟ الكلب ده مرعب وانا بخاف
ياسين قرب منها: ايه؟ بت اي؟ بتخافي؟
فاطمة: وانا كمان بخاف من القطط ممكن نبدل
اتكلم بصرامه و زعيق: انتوا فاكرين نفسكم ف حفلة و كل واحد بيختار على مزاجه دي تعليمات؟؟
” بص للرجالة لقي خالد واقف بعيد عن القطة فا استنتج انوه كمان خايف من القطة مسح على وشة بعصبية لقي آسر جه عليه ”
خده على جمب و اتكلم بهدوء: صوتك عالي ليه ياسيادة المقدم؟
= انا حاسس اني بدرب عيال مش ناس كبار!
شاور على خالد: ده ملازم ازاي و هو خايف من قطة
– براحه بس القرار ده جديد و محدش فاهمه برضو من امتة و احنا بنخلي الظباط تدرب قطط وكلاب ؟
= مش عارف بس مش حوار يا آسر!
– انت مشوفتش الى عندي بقي واحد من الرجالة بيقولي بحب الاحصنة عايز امرن حصان
ياسين بغيظ: نجبلة و مالو
آسر بص لمجموعة ياسين بحده: ننشف كدا يا رجالة عشان الاختبار ده الى هيفشل فيه احتمال يتم استبعاده فاهمين ؟؟ هنا مفيش مجال للفشل و الخوف
” الكل اتخض من الكلمه استبعاده يعني يسقط من الإختبارات و يمشي ”
آسر بص ل ياسين و غمزلة: اي خدمه
” ياسين رجع معاهم و بدء التمرينات و كالعادة خلصوا و استني لِين ”
– اتاخرتي ليه!
لين بتلقائية: كنت بنيم القطة!
ياسين كتم ضحكتة و بدؤا لما نزلت المياة لاحظت انها دافيه فا بصتله بسرعه: المياة دافيه؟
ياسين بخبث: اها ده حظك حلو يلا ابدأي
= انت هتفضل فوق ؟
“ياسين كان بره البسين”
– مش بنزل في مياه دافيه هعلمك وانا هنا عادي ابدأي
” كنا ماشين كويس وحاسه اني هنجح ”
– لازم تبقي عارفه انك مينفعش تخافي من اي حاجه
” كلمتة رنت ف ودني و سرحت مختش بالي من توازني فالمياه فا بدأت اغرق ”
– ليين!! لييين عومي لياااااان !!!!
“ملقاش رد منهاا فا نط فالمياه و طلعها ”
– انتي كويسة؟؟ فايقة؟؟
“خبط على ضهرها فا بدأت تتكلم”
= انا كويسة معرفش اي الى حصل
ياسين نفخ بضيق: بما اني كدا كدا اتبلت هنزل معاكي
“بدأت اهدي شوية اها مبقتش جامده يعني ولكن بعرف اعوم سيكا عشان هو معايا خلصنا و طلعت عشان انام ”
************************************
صلي على محمد.
” كدا فات تلت ايام و انا لسه مش بعرف اعوم ولكن بعد كمان تلت ايام مستوايا اتحسن وكدا بقي فاضل يوم واحد والاسبوع يخلص واعرف هاخد نقط قد اي! و كمان كنا مهتمين بالحيوانات بتاعتنا و المقدم ياسين بقي يعوم في مياه دافيه عشان يدربي! و حاسه اني بقرب من هدفي! اتمني يكون احساسي صح.!”
” دلوقتي نهايه اليوم و بجهز عشان اروح اعوم. ”
” تن تن تن ”
– الو
= الو مين؟؟
– انا علي
= علي!
– انا عند البوابة بتاعت المبني اخرجي
“خرجت بسرعه و اتخضيت لما شوفته قدامي بجد”
– انت ازاي وصلت لهنا ! وعرفت منين اني هنا!
مسك ايدها: انتي لازم تيجي معايا حالا يا لين !!
ظهر صوت من ورايا: انت مين ؟
بصيت لاقيته ياسين: ينهار ابيض كملت!
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة جميع حلقات الرواية اضغط على : (رواية الهدف)