روايات

رواية الهدف الفصل الثامن 8 بقلم سلسبيل أحمد

رواية الهدف الفصل الثامن 8 بقلم سلسبيل أحمد

رواية الهدف الجزء الثامن

رواية الهدف البارت الثامن

رواية الهدف الحلقة الثامنة

– ده د**م ! انت متعور!!!؟؟!!!
ياسين خبط على مكان الد*م: اهدي مش وجعاني اكيد جرح سطحي انا محستش بيه حتي
= طيب انا همشي عشان حضرتك تروح تلفها بقا دلوقتي أو لاء انا عايزة اتأكد الصراحة انها كويسة!
ضحك لأول مره على طريقة لين: مفيش حاجه! هي لو وجعاني هقف عليها عادي كدا؟
بصت لضحكته وهي متفاجئه وقلبها بيدق: أ.. ءء اصل كل ده بسببي و لو طلعت متعورة جامد هب..
ياسين قاطعها: لا صدقيني هي زي الفل ولا اي حاجة فاكرة لما ضربتيني بالرُوسيه و بصتيلي بستغراب اني متوجعتش حتي؟!
لين: ايوه صح! ازاي
– جسمي متعود غير أن عضمي اقوي منك بمرات فا بالنسبالي كأن كيس مخده خبطني
رفعت حوااجبها بأندهاش: انا كيس مخده؟!!!
– مثلا يعني..
= مثلا أيوه
– و كمان قولتلك دي مش غلطتك فا خلاص ، المهم مريم دي الى انتي كنتي منتحلة شخصيتها صح
= ايوه
– عشان كدا مش طيقاكي؟
= بالظبط ، بس عادي انا مش بدخل معاها في جدال عمتاً
– طيب روحي نامي
= تمام يافندم.
“رجعت الاوضة انام و جوايا احساس كدا ان قلبي بيتنطط بلاا سبب.”
*******************************
( صلي على محمد )
– خير يا سيادة الملازم؟
= لو سمحت يا سيادة العقيد انا عاوزة اقدم شكوي ف الملازم لين عدلي بسببها خسرنا المهمة دي عشان لو هنتعرض لأي نوع من العواقب يبقي السبب واضح هي السبب.
– هي السبب إزاي؟ وضحي كلامك
= ضربت نا*ر على الهدف من دماغها من ان المقدم ياسين نبه علينا محدش يتحرك او يعمل اي حاجه لكن هي فجأة اشتبكت معاهم كأنها القائد و بتدي إشارة
العقيد بغضب: تمام اتفضلي يا سيادة الملازم
” مشيت و العقيد فضل يفكر فحاجات و ليه عملت كد.. ”
********************************
( سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم )
” الساعه 7 الصبح ”
ياسين: ثابت احنا هنسخن انهارده و نلعب ماتش ملاكمه عشان في ماتش كبير بليل
عمر: بليل؟ اومال هنام امتي!
ياسين بصله و مردش: ابدأو جري
لف لقي العقيد قدامه: ياسين عاوزك ف مكتبي
” قال جملتة و مشي و ياسين شاور للمجموعة تكمل جري و راح وراه العقيد ”
– تمام سيادتك
= طبعا انت عارف موضوع لين و مريم
– عن اية بالظبط؟
= الورق بتاع مريم الى لين خدته واعتقد انهم كانو سوا فالتقديم
– ايوا
= الامور بينهم مش احسن حاجه مريم جاتلي المكتب وقالت ان لين سبب فشل المهمه و انها اتعاملت معاهم فالأول من غير إشارة منك
– ده حقيقي
= و الكلام ده متذكرش ليه اول لما جيت؟
ياسين بذكاء: ماهو قولت لحضرتك هما كشفونا من الجبل انا بس محكتش تفاصيل لين ضربت عليهم الأول لما شافت واحد منهم موجه سلا**ح ناحيه عمر و فاطمه و مريم لكن هما ميعرفوش ده هما فاكرينها غلطت
= برضو كل دا مشرحتهوش ليه
– سيادتك انا مكنتش لسه عرفت هي عملت كدا ليه
لأننا كنا بنشتبك معاهم اول ما ضربت واحد وفيهم
و يادوبك وصلت هنا حضرتك واللواء طلبتوني وانا اكيد مش هحمل ملازمه جديدة مشكلة دي مش طريقتي ابدا و سيادتك عارف
= اها كمل وبعدين ؟
– بعدين سألتها عملت كدا ليه وقالتلي وقبلها
اتكلمت قدام الملازمين كلهم و تقبلوا الموضوع و رفضوا انها تتعاقب لوحدها مع ان هي مفروض متتعاقبش يعني لكن انا مش هاخد و ادي معاهم واقعد اشرحلهم ومع ذالك محدش عندة مشكلة غير مريم
= تمام دلوقتي الأمر وضح ، و كدا علاقة مريم و لين دي مرفوضة و لازم تتحل
– يبقي واحده فيهم تتنقل حضرتك ده اسلم حل
= و ليه ميتفقوش ؟ لازم يكونوا فريق اتمني تعمل ده و ان مقدرتش نلجأ لقرار تحويل حد فيهم
– تمام سيادتك
= ياسين مهمة بليل دي تبان بسيطه لكن اقل غلطه فيها هتعمل مشكلة
– ان شاء الله مفيش اي غلطات
” خرج يبص عليهم و بدء يركز مع نظرات مريم ل لين و بيفكر هيعملها ازاي و يقربهم؟! ”
– ثابت احنا كنا مفروض هنكمل ملاكمة لكن عاوزكم
ورايا على مكتب الاجتماعات
“اتحركوا وراه و مكنوش فاهمين في اية قعدوا في الغرفة المخصصه للاجتماعات وياسين بدء يتكلم”
” اسمعوني كويس بقي احنا بعد يومين او اقل هنبقي في تل أبيب في فلسطين ”
“الكل اندهشوا من كلام ياسين ليه هيوديهم عند مقلب الز*با**لة دول؟!”
” و لين اول ما بدء يتكلم سرحت و مكنتش معاهم خالص و بتفكر فحاجات تانيه.. ”
عمر: ايه! هو مسموح لينا ندخل اصلا!
ياسين: اكيد مسموح لينا و احنا مش هندخل بشخصيتنا المعروفة طبعا
فاطمة: ازاي؟
ياسين: الدخول للبلد هناك للمصرين من غير تأشيرة بس ما علينا احنا كدا كدا هندخل زي الأشباح دخولنا مش هيتسجل عندهم لأننا هندخل بطريقة خاصة
عمر: شامم ريحة مسلسل فرقة ناجي عطاالله
احمد: قصدك فرقة المقدم ياسين!
ياسين: مش عايز تهريج! احنا هنقعد هناك اسبوع و الأسبوع ده اي غلطة فيه قد كدا مش اوبشن اصلا
“ياسين لاحظ سكوت لين و انها مش مركزة”
– لين؟؟؟؟؟؟
” لين فعلا كانت فاصلة عنهم فعلياً و فعالم تاني مسمعتوش ”
خبط على المكتب: لين!
فاقت بسرعه وبصتله بأنتباه: ايوه يافندم
– احنا بنتكلم فحاجات مهمه و حضرتك سرحانه؟
= اسفة
” بدء يمكل و هي حاولت تركز معاه لكن تفكيرها شغال برضو فحاجات تانية ”
زين: يعني سيادتك احنا مفروض نقعد هناك اسبوع و مش هيتعرف ازاي وجودنا؟!
– لأننا هنبقي بعيد عن الكاميرات و الأنظار عمتاً انا عارف كل شبر هناك و معانا معلومات الكاميرات فين و كذا حاجه تانيه و هيفضل في تواصل بينا مع القيادة
مريم: و طبعا هنستخدم طريقتنا الخاصة فا اننا منتكشفش هناك؟ و نتحرك بشكل معين
– بالظبط اعتقد كل ده معروف و تم تدريبكم عليه؟
الكل رد: اكيد يافندم
“جميلة بعد صمت قررت تتكلم”
– في مشكلة
ياسين بصلها بأستخفاف: مشكلة اية ؟
= جهاز المخابرات عندهم هل عندنا علم بيه؟ يعني اي يضمنا اننا مناقبلش حد منهم و يتعرف علينا
و هيتسجل عندهم وقتها وجودنا و هيخدوا حذرهم
ياسين ضحك: جهاز المخابرات بتاعهم ده ميسواش حاجه بالنسبالنا والكلام ده من وقت ما علمنا عليهم ف 73 و قالوا بلسانهم ان ضربتنا ليهم المفاجأة عبارة عن زلزال حصل عندهم و اتفاجئو كمان بالأسحلة و الضرب الى نزل عليهم من كل حتة
احمد بفخر: حتي الجيش بتاعهم مجرد لا شيء لأنهم اصلا لاشيء و احنا فقوة الجيش متصنفين أعلى منهم ده لو كان ليهم وجود من الأساس
“لين بتسمعهم و مبسوطه بشعورهم تجاه كوم الز*باله”
عمر: تمام يعني كدا مفيش مشاكل اتمني حضرتك بقي تشرح لنا طبيعية المهمه الصعبة دي.
ياسين: الي وصلنا ان للأسف في معلومات هتتسرب لهم و ده من خلال حد اتزرع عندنا نتمني ميبقاش خاين لكن احنا متأكدين انوه لسه موصلهمش اي حاجه المعلومات دي موجوده على فلاشة و في معاها ورق مهم برضو
لين: هنجبهم ازاي و احنا منعرفش هويه الشخص ده
ياسين: عارفينه معانا صورتة و عارفين هيبقي فين الفكره ف اننا نوصلة قبلهم و من غير ما يعرفوا كمان و نرجعه معانا هنا لو قدرنا
لين: طب ازاي هو عندهم و مقدروش يوصلوا ليه اصلا؟؟
ياسين: لا الموضوع مش كدا هما بيتمسكنوا لحد ما يتمكنوا و مش هيستخدموا العنف معاه غير لما يخدوا المعلومات دي ، منعرفش اي سبب انوه مسلمهاش ليهم لكن سواء طلع خاين او جاسوس من عندهم احنا مش هنرجع من غيره يا اما هنخلص عليه هناك
احمد: طب معلش حضرتك ف حال اتكشفنا
عمر: هي دي فيها سؤال؟! رقبتنا هطير يا احمد!
ياسين: مفهاش نتكشف قولت مفيش اوبشن نفشل
مريم: هنطلع أمتي بالظبط سيادتك ؟!
ياسين: بعد يوم ونص يعني 36 ساعة هنكون فالبحر رايحن ليهم دولقتي هتعتبروا انكم ف اجازة تقدروا تتحركوا بره المبني واكيد تزوروا اهلكم و يعرفوا اننا هنغيب أسبوع و باقي المعلومات هنتكلم فيها بعدين
= تمام يافندم
” لين كانت مستنيا السفر ده بفارغ الصبر و بدأت تخطط لكل الى هي عاوزاه بعد ما خرجوا من الاجتماع و الكل مشي من المبني إلا هي فضلت فيه ”
” و فات من الوقت 10 ساعات ”
**********************************
( استغر الله العظيم واتوب اليه )
” تاني يوم الساعه 7 الصبح في الحلبة ”
– يعني مروحتيش البيت زي باقي الملازمين؟
“لين بصت وراها لياسين و كملت تمرين”
= مانا روحت قبل كدا و بعدين مش عاوزة اقلقهم عليا
– و صاحية تتمرني لوحدك؟!
= اتمني اللقي منافس بس محدش هنا غيري!
– طب تعالي ورايا
= على فين؟
– علي البسين
******************************
( الحمدلله علي كل شيء. )
*ادينا نزلنا البسين و بعدين بقي انا كنت عايزة اللعب ملاكمه احسن عشان لو اتخانقنا هناك *
ياسين بصلها بتركيز: لين
– نعم؟
= اتمني تخلي بالك من نفسك هناك لأني بحس انك متهو**رة حبتين
– حبتين تلاتة
= بتكلم جد حطي في بالك اننا بعيد اوي عن ارضنا خلي ده في حساباتك فاهمه؟!
– فاهمه سيادتك ، مش كفاية سباحه و نكمل ملاكمه؟
= لين احنا لما نوصل عند حتة معينه فالبحر بكره هننزل نكمل عوم اعتقد تتمرني فالبسين احسن
بصدمه: ايه! حضرتك مقلتش كدا فوق هنعوم فالبحر؟
= ده الطبيعي و محدش هيبقي عنده مشكلة غيرك لأن كل زمايلك بيعرفوا يعوموا كويس جدا
بخفوت: اها
= متقلقيش همرنك تعملي اية بالظبط
” و فعلا كنت طول اليوم الى فاضل بنزل البسين و المقدم ياسين بيعرفني اعمل اي بالظبط و ازاي اتصرف فالمياه و كل التفاصيل لحد ما بدأنا نطلع اليخت و اتحرك بينا ”
*******************************
( اللهم صلي وسلم وبارك على سيدنا محمد )
المقدم ياسين: عاوزكم تسمعوني بتركيز يا رجالة
” الكل انتبه وبصله ”
– عارف انكم مشدودين شوية ده طبيعي احنا هنخرج بره ارضنا ، لكن ده اختبار حقيقي لازم يتعمل و محتاج اوضح حاجه كمان العقيد لما طلبني مكتبة قال على المهمه دي بسيطه
“بصوا لبعض بستغراب”
عمر: حضرتك بتقول مفيش مجال للغلط و احتمال رقبتنا تطير هناك و هنروح عند اليهو**د و نجيب واحد قبلهم و كل ده و بسيطه؟!
ياسين: ايوا بسيطه و دي حقيقة ، احنا عدينا بمهمات تعتبر انتحارية احنا جه وقت كنا محتاجين ندخل جوه الموساد عند جهاز المخابرات بتاعهم يعني نعدي وسط الظباط و منتكشفش
زين بذهول: و عملتوا كده؟
ياسين: عملنا
لين ركزت جدا: ازاي ؟
ياسين: لا بعدين لسه شوية عالحاجات دي ، المهم انا بقول كلامي ده عشان بس تخدوا بالكم و تعرفوا ان الموضوع مفهوش اي هزار انتوا قدها
خالد: كان عندي سؤال
– اتفضل
= افرض حصل و اتكشفنا حتي القيادة مش هتعرف ترجعنا ؟
– لاء احنا لو اتكشفنا مش هنقول احنا تبع اي اصلا يا خالد!
مريم: اها مش مسموح لينا نقول اي معلومات عشان سمعه البلد طبعاً
– بالظبط
فاطمة: طيب الاجهزة بتاعتنا هننزل بيها المياة ازاي
– مش هناخدها معانا هتوصل بطريقة تانيه و سط حاجات رايحه فلسطين و هنخدها من هناك
لين: في اي حاجه سرية تانية فالمهمه دي
ياسين: هي كلها سرية ، في حاجه بسيطه احنا طبعا كلنا معانا لغة عبري و انجلش
الكل: تمام
ياسين: حد يعرف لغات تانيه؟! او ممكن يقول كام جملة بلغة تانيه ؟
زين: اعرف شوية فرنسي
لين: روسي و حاجات بسيطه ألماني
جميلة: ألماني برضو
احمد و خالد: إيطالي
عمر بصلهم: انا ساده معيش غير عبري و انجلش
ضحكوا و ياسين اتكلم: كويس جدا عمتاً في حتت هنروحها مش هنتكلم فيها عربي خالص ده لو مكنش طول الأسبوع يعني
= تمام يافندم.
*******************************
” بعد ساعات وصلنا للمكان الى هننزل فيه جهزنا نفسنا و كان النهار بيروح و محتاجين نلحق الوقت.. نزلنا و اليخت اتحرك بعيد عننا و بدأنا نعوم و كان معانا أكسجين عشان في وقت معين هننزل فيه تحت المياة ”
” و فعلا وصلنا بعد الغطس و طلعنا على مكان غريب جدا و انا كان نفسي بيروح و معرفش مالي! ”
زين: لين انتي كويسة؟
ياسين قرب: في اية؟
زين: هي تقريبا مش عارفه تاخد نفسها
ياسين: لين ركزي معايا احنا خرجنا خلاص! و لازم نتحرك حالاً
“كلهم بقوا قلقانين و لسوء الحظ فاطمة وقعت منهم خالص و مبقوش عارفين يلحقوا مين”
ياسين: فوقوها بسرعه مريم اعملي لها تنفس صناعي !!
رجع بص ل لين و زعق: ليااااان فوقي !!
“و في وسط كل ده جه صوت تخين من وراهم اتكلم باللغة العبرية”
– מי אתה ומה אתה עושה כאן
ترجمه: انتوا مين و بتعملوا اية هنا ؟؟؟!

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة جميع حلقات الرواية اضغط على : (رواية الهدف)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *