رواية فجر الشاهين الفصل السادس 6 بقلم نورة عبدالرحمن
رواية فجر الشاهين الفصل السادس 6 بقلم نورة عبدالرحمن
رواية فجر الشاهين البارت السادس
رواية فجر الشاهين الجزء السادس
رواية فجر الشاهين الحلقة السادسة
خالد بصدمه انتي عندك كم سنه..
زينه ….
خالد رفع ذقنها بهدوء ونظر الى عينيها ليجدها طفلة بريئه..بملامح جميله وتبهر العقول
خالد زينه انتي اسمك.زينه مش كده..
هزت رأسها بهدوء..
خالد شعر بانجذاب قوي نحوها قوي .. طب عندك كم سنه..
زينه ااارربع طعشر سنه
خالد حرك يده على وجنتها بهدوء انت عارفه النهارده فرحنا وانتي بقيتي مراتي..
هزت رأسها بتوتر وارتباك ..
خالد انحنى وقبل جبينها لتبتعد الاخرى بحرج..
لكنه امسك ذراعها هو انتي مش عارفه الجواز يعني ايه..
هزت رأسها..
خالد لا لا لا ماينفعش كده انا عاوز اسمع صوتك…
زينه عععارفه ..
خالد طب كويس وامك قالتلك هتعملي ايه.
زينه بخجل قالتلي..
خالد طب كويس احاط خصرها باحدى يديه بابتسامه ليحط وجنتها بكفه انحنى واراد تقبيلها..
اغمضت عينها بقوه وقالت بصوت مهزوز اني اني خايفه..
نظر اليها طويلا طفلة صغيره كيف لشاهين ووالدتها تزويجها بهذا العمر قبل جانب شفتيها ومسح شعرها محاولا احتوائها.
فتحت عينيها بتوجس.لتراى ابتسامته..
خالد طب ينفع تخافي مني وانا جوزك..
ابعدت نظرها عنه
خالد رفع ذقنها لتنظر اليه هنغير وننام مش جايلك نوم.
زينه بتسرعه ايوه جايلي نوم .
ابتسم طب يلااا غيري عشان ننام تحبي اساعدك.
زينه لا لا هعرف لوحدي اني مش عيله..
خالد بضحك اه صح مش عيله..
زينه بحرج ولاحظت سخريته منها اخذت ثيابها واتجهت الى الحمام..
**********
فجر هملني ياشاهين ..
شاهين احاط خصرها بتملك واهملك ليه..
فجر عاوز ايه دلوك..
شاهبن راجل وجاي لمراته هيكون عاوز ايه..
فجر بس اني لسه مش جاهزه.
شاهبن بس اني جاهز وعاوزك دلوك..
فجر بدموع ششاهينن اننت بتقول اي ..مش قولت مش هاخدك بالغصب..
شاهين نظر اليها بتفحص. اه قولت وغيرت كلامي..
فجر بخوف من نظراته شاهين انت شارب حاجه مش كده.
شاهين تؤ بس عاوزك شعرت بالخوف من نظراته ودموعها تجمعت لينفجر ضاحكا ..
وقفت مصدومه. وهي تراه يضحك.
شاهين هتفضلي تبصيلي كده كتيرر..خشي البسيلك هدمه وتعالي عاوزك..
فجر ككننت بتهزر.
شاهين اممممم ايوووا. الا لو حابه يكون حقيقه مش هزار..
فجر بتهرب وبسرعه اني هرجع كمان شويه..
ابتسم شاهين وهو يتنهد بتعب استلقى على السرير يفكر بشيء مااا..
لتخرج عليه فجر بعد لحظات وجدته مغمضا عينيه ضنته نائما اقتربت منه لتهمس بهدوء شششاهيين …..ششاهينن وبلحظه جذبها لتسقط بين احضانه..
فجر بارتباك انت بتعمل ايه..
ضمها شاهين اقوى الى صدره عندي ليكي خبر بمليون جنيه..
رفعت نظرها اليه..تنتظره يتحدث..وهي تشعر بالحرج بقربه منها هكذا
شاهين سليم وصل النهارده..
نهضت بسعاده سليم اخويا رجع بتتكلم بجد..
شاهين استند على ذراعه وهو ينظر الى سعادتها ابعد خصلات شعرها المبلول عن وجهها ايووه رجع الصبح بدري..
فجر ياحبيبي ياخويا ..اني عايزه اكلمه ياشاهين والنبي.
شاهين امممم جذبها الى احضانه مرة اخرى وتكلميه ليه مش حابه تشوفيه..هنروح نزور اهلك بكرى..
فجر بجد ياشاهين بتتكلم بجد..
شاهين ايووه بجد. الا لو مش عايزه..
فجر لا لا مش عايزه اي اني هكون جاهزه من النجمه بس متغييرش رايك.
شاهين ..شاهين مالوش كلمتين افهمي ده يابت الزناتي..
فجر معلش متزعلش مني من فرحتي والله..
شاهين طب ايه مش هتنامي..
فجر بتوتر وقد لاحظت انه يحاول كسر الحاجز بينهما هااا..
شاهين بابتسامه هااا ايه مش عايزه تنامي والا ايه..
فجر لا هنام طبعا..بس هسرح شعري الاول ..
اعتدل بجلسته انا هسرحهولك..
فجر مينفع..
شاهين اششش امشي عند المرايه عشان اسرحلك شعرك وبالفعل قام بتسريح شعرها وهو يداعبها باحاديثه ويضحك لاول مره تشعر بقربه منها ..حتى اخذها باحضانه ونامااا ..
*********
خالد هتفضلي واقفه عندك كتير..
زينه اني اني ..
خالد انتي انتي اي.
زين هنام فين..
ضحك خالد تنامي فين ليه ان شاء الله امك مش قالتلك هتنامي فين..
زينه….
نهض من السرير وحملها بسرعه ليقول بهمس من النهارده هتنامي بحضن جوزك .
زينه بتوتر لكن لكن اني اني..
خالد ااشششش متصدعنيش عاوز انام
ليدفن وجهه بشعرها وحاول قدر المستطاع تمالك نفسه وعدم اخافتها….
لكن الاخرى قلبها ينبض بسرعه وخوف منه حتى شعرت بالتعب لتنام والاخر يراقب ملامحها الطفوليه ويتسائل عاوز توصل لحد فين ياشاهين لما جوزتني العيله دي ..مش عارف افهمك ياود عمي..بس البت كيف القمر لكن صغيره قووي معارفش اعمل معاها اي…
***********
في الصباح الباكر..
استيقظ شاهين وبقي يراقبها طويلا وهي نائمه حتى شعر بها تتململ ليغمض عينيها بسرعه..
اما الاخرى استيقظت لتجد نفسها تنام على صدره نهضت بحرج وهي تتذكر حديثهما امس وتعامله معها ولطفه لاول مره تشعر باهتمام احد بها هكذا ..نهضت بهدوء لكي لا توقظه..
جهزت نفسها بعد ان استحمت وبدلت ثيابها تتجهز لتذهب الى منزل والدها وتلتقي باخيها لاول مره منذ خمس سنوات..
كل هذا وشاهين يراقبها وهي تختار ثيابها وابتسامتها التي ترتسم على شفتيها بين الحين والاخر ..حماسها لرؤية عاىلتها ابتسم دون ان يشعر لينهض.وجلس على السرير واخذ يراقبها ..
لم تلاحظه الاخرى حتى انتهت..
شاهين اخرج سيجارة من علبة اىسجائر واشعلها لتلاحظه
جلست بجانبه انت فوقت ميتا..
شاهين اخرج دخان سيجارته من صدره..
دلوقتي..
فجر بضيق على فكره مايصحش تدخن من غير فطار كده..
اعاد شاهين سيجارته ليسحب نفس منها وقال بسخريه والله..
فجر بغيظ وهي تراه يحاول استفزازها اخذت السيجارة من يده واطفأتها وكمان مايصحش تدخن بالاوضه كده..
وبثانيه اعتلاها وهو يتفحصاها مين قالك كده..
فجر بتوتر هو هو كده مينفعش تدخن بالاوضه ومن غير ففطار كمان كانت تشعر بالتوتر من نظراته..
دفن وجهه بعنقها واخذ نفسا طويلا…
فجر ششاهيين ..
شاهين هممممم
فجر ممممشش هنننزل ..
ابتعد شاهين عنها وهو ينظر اليها وننزل ليه..
فجر عععشششان اعملك ففطاار وا… قاطعها بق**بلة عميقه وطويله ليبتعد عنها يأخذ انفاسه بسرعه
شاهين ببتسامه وادي فطرت احلا فطار ياستي..
حاولت ابعاده عنها لم تحتمل ماحدث شعرت بنبضات قلبها تتزايد وكأن قلبها يطرق باب ضلوعها ليخرج من مكانه…لكنه كان يثبتها…انها قبلتها الاولى..
فجر ابعد ياشاهين ..
شاهين وابعد لييه..
فجر اني اني عاااو..
ابتعد شاهين عندما لاحظ ارتباكها ليستلقي على السرير انزلي هتسبح واحصلك.
لم يكمل كلماته حتى اسرعت بالمغادره ..
ليبتسم الاخر وهو يراقبها..
***********
استيقظ خالد بتعب فهو لم يستطيع النوم امس ليصدم بزينه غارقه بالنوم وتضع قدمها على وجهه..
ابعد قدمها عنه بضيق هو ايه ده ياربي ..اي الجوازه دي
نظر اليها ليجدها غارقه بالنوم ولم تشعر به راقب ملامحها البريئه شعرها المنسدل على الارض..ابتسم على نومها..
ونهض ليضعها على السرير جيدا ويحتضنها ويعود للنوم..
*********
اوصل شاهين فجر الى منزلها وقضت اليوم بسعاده فهي لم ترى والدها ابدا ..قابلت اخيها ورحب بها وتبادلا الحديث ..
اما والدتها فوبختها بسب مافعلته مع شاهين واخبرتها ان تنهي هذا الامر ويجب ان يقع بحبها لتضمن بقائه معها ووضعت لها بعض الخطط ..
عاد شاهين قبل الغروب ليصطحبها ..والتقى بوالدها عند الباب.
عبد الجليل البت عامل معاك ايه
شاهين بت مين..
عبد الجليل فجر تكونش البت مزعلاك بحاجه او متسمعش الكلام دنا اقطملك رقبتها واربيها من جديد
شاهين فجر مايلزمهاش ربايه واظن محدش يتدخل بيها مدام ببقت على اسم شاهين الجبالي..مش كده
عبد الجليل بحرج اني كنت عا..
شاهين بمقاطعه ياريت تبعت حد يندهلها..
كانت فجر تستمع لحديثهما بسعاده لاول مره احد يتجرأ ويدافع عنها امام ابيها..
وبعد لحظات صعدت بجانب زوجها بهدوء لم تتحدث ابدا والاخر صامت ولكن ملامحه الغاضبه ارعبتها..حتى وصلا منتصف الطريق اوقف السياره ليقول بحده النهارده روحتي اي حته..
فجر لا ابدا مخرجتش من بيت ابوي..
شاهين انتي متاكده انك مخرجتيش..
فجر لا ابدا ..هو انت متعصب ليه..
شاهين عشان انتي كدابه.. روحتي فين..
فجر بتوتر كدابه و روحت فيين مش فاهمه..
شاهين بحده فجررر اتكلمي قبل مااتجنن عليكي روحتي فين النهارده..
فجر كنننت عن اهلي..
شاهين بتحذيرر فجرررر
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة جميع حلقات الرواية ضغط على : (رواية فجر الشاهين)