رواية انت لي فقط الفصل الأول 1 بقلم سولييه نصار
رواية انت لي فقط الفصل الأول 1 بقلم سولييه نصار
رواية انت لي فقط البارت الأول
رواية انت لي فقط الجزء الأول
رواية انت لي فقط الحلقة الأولى
-طليقتك متقدملها عريس يا أحمد !
قالها بابا بخبـ ث …وشي اتغير وقومت من علي السرير وانا بزعق :
-نعم عريس …ليه هو أنا رجل كرسي في حياة الهانم عشان يتقدملها عريس ..ماشي يا هاجر والله ل…..
-ما هي حرة يا بني مش طلقتها !!
-بابا لو سمحت خلاص مش كل شوية تقطم فيا المهم هنعمل ايه في المصـ يبة دي …
بصلي بابا وقال:
-مصـ يبة ايه يا بني بالعكس دي حاجة كويسة البنت اخيرا هتعيش حياتها وتتجوز…عقبالك يا ابو حميد …
-نعم!!!تعيش ايه؟!ايه يا حاج اللي بتقوله ده !!!انت عارف اني بحبها وعايز ارجعلها …
-ولما انت بتحبها طلقتها ليه ؟!
نفخت بضيق وقولت بعصبية ؛
-عشان حما ر …متخـ لف مبفهمش …مخـ تل عقليا وعندي جينات عـ بط…
ضحك بابا وقال :
-انت فعلا عبيـ ط مكدبتش يا بني..المهم دلوقتي هتعمل ايه هتسيب هاجر تضيع من بين ايديك ..
هزيت راسي وعينيا لمعت بتصميم وقولت :
-مستحيل يا بابا ..هاجر من هتضيع مني ابدا …مستحيل حد ياخدها مني …أنا هعمل المستحيل عشان الجوازة دي متمش..
(بقلم سولييه نصار )
……….
كنت واقف في الشارع ببص علي بيت هاجر مراتي …صحيح هي طليقتي بس انا مش متقبل الواقع رغم أن أنا اللي طلقتها ..فعلا الإنسان عبيط …كنت مستني عريس الغفلة عشان اند مه علي اليوم اللي فكر يبص علي هاجر فيه …
فجأة اتحفزت وانا شايف عربية بتقف جمبنا وواحد لابس بدلة خارج منها هو وأمه …
شاورت لأصحابي وقربوا مني عشان يتكلموا ..
قال عمر :
-الله مش ده اللي اتقدم لهاجر …مسـ كين والله صغير …
كمل صاحبي توفيق:
– صعبان عليا امه المسـ كينة هتخسر ابنها للأبد …
وقفت ام الولد وبصت لتوفيق بخوف وقالت وهي بتتلجلج:
-قصدك ايه هخـ سر ابني …قصدك ايه أنطق….
قربت وقولت :
-لا يا طنط مش قصدهم حاجة …..بس يا جماعة محدش يقول حاجة عايزين نفرح ببنت حارتنا …
-ماما هو فيه ايه؟! …
قالها الشاب وكان باين عليه الخوف …ننوس عين أمه كان نفسه اخـ بطه بضهر ايدي وأوقع صف أسنانه كلها….الولد ده بيحاول يسر ق البنت اللي بحبها !!!أنا هوريه !!
-ما تنطقوا فيه ايه …انتي مخو فيني ليه..
بلع عمر ريقه بتمثيل وقال:
-بصراحة يا طنط يعني هاجر بنت مفيش منها. ..بس حظها قليل في الحياة ..
-عشان اتطلقت يعني …ما ابني برضه مطلق مرتين رغم انه مكملش.لسه تلاتين سنة عادي يعني…..
هز عمر راسه وقال :
-لا يا طنط أنا أقصد ان اللي هيحاول يتجوز هاجر ممكن يمو ت …
لطمت الست وقالت:
-يا ساتر يا رب ليه كده…هي منحوسة ولا حاجة …
مسكت ضحكتي بالعافية فتوفيق اتدخل وقال:
-لا يا حاجة مش منحوسة بالعكس بنت كويسة والف مين يتمناها بس محدش يقدر يهوب ناحيتها …
-يبقى ملبوسة …عليها جـ ن عاشق …
قالتها الست وبعدين ضر بت ابنها على كتفه وقالت؛
-أنت متعرفش ابدا تحط عينيك على حد عدل…منك لله…
هز عمر راسه وقال:
-يا حاجة اسمعي بس …مش منحو سة ولا ملبو.سة …بس طليقها واحد بلطـ جي وشما م واي حد بيقرب منها بيأ ذيه ومحدش قادر عليه حتى الحكومة …
وأخيرا اتدخلت أنا وقولت بتحدي:
-فاحسنلك يا حاجة خدي ابنك بدل ما طليقها يقــ.طعه يحطه في شوايل ويرميه لكلا ب السكك…
-لا لا …ابني لا …تعالى يا موكوس …مالها بنت عمتك زي العسل …أنا رايحة ابوس ايدين عمتك عشان ترضى تجوزك بنتها…
-بالسلامة يا حاجة ..
قولتها وأنا بضحك لما شوفتهم بيبعدوا بالعربية بتاعتهم ….
……
-هو العريس اتأخر كده ليه ؟؟
قالتها أم هاجر لأبو هاجر ..فهز ابوها راسه وهو مش فاهم برضه ..فجأة رن جرس البيت فقال بإبتسامة :
-أهو جه !
راح وفتح الباب لقيني في وشه…
-حمايا حبيب قلبي …
-احمد
قالها بحيرة فدخلت وقولت :
-ازيك يا حماتي ..
-حماتي في عينيك يا قليل الأ دب …أنا مبقتش حماتك واتفضل أمشي من هنا..بنتي جايلها عريس مش عايزة اشوف وشك …
رفعت عيني ولقيت هاجر واقفة ورا أمها بتبصلي بغضب …ابتسمت ليها وقولت لحماتي وانا ببص على هاجر:
-هو أنتوا متعرفوش انا طفشتلكم العريس!!
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية انت لي فقط)