Uncategorized
رواية أحببت عفيفة الفصل السادس عشر 16 والأخير بقلم آية السيد
رواية أحببت عفيفة الفصل السادس عشر 16 والأخير بقلم آية السيد
![]() |
رواية أحببت عفيفة الفصل السادس عشر 16 والأخير بقلم آية السيد |
رواية أحببت عفيفة الفصل السادس عشر 16 والأخير بقلم آية السيد
أحمد بمرح……. بس انت ممكن ترده وبص لمني اللي كانت
واقفه وبتبص في الارض ودموعها بتنزل وبتفرك في ايدها
محمد فهم احمد بيفكر في ايه لانه خلاص اتأكد من مشاعر
مني تجاه احمد وبعد اللي احمد عمله دا اتأكد أن أحمد فعلا بيحب مني
أحمد وبص علي ابوة وابتسم…..
والد احمد فهم ابنه عاوز يقول ايه
والد احمد…… بص بقا يا محمد يبني انا عارف انه مش وقته
بس بصراحه احنا كنا حابين نحدد معاك معاد انت والست
والداتك ونعملكم زياره في البيت عشان نطلب ايد الانسه مني
محمد بابتسامه وبص علي مني اللي كانت مصدومه …. طبعا
يا عمي حضرتك تشرف في اي وقت
مني اتصدمت وبصت علي أحمد اللي كان باصص عليها
ومبتسم واتكسفت اوي وخدودها احمرت وبصت في الارض
خالت مني قربت منها وحضنتها وبعدها والدته احمد حضنتها
هي كمان لأنها بتحبها اوي زي بنتها
والكل كان فرحان لان الكل كان اتأكد أن مني خلاص بتحب احمد زي ما هو كمان بيحبها
إيناس قربت من مني وحضنتها جامد وكانوا فرحانين اوي
ووالد احمد بص ليه وابتسم وقاله مبروك وافتكر كلامه هو وأحمد من يومين
_____________فلاش بااااااااك من يومين
أحمد……. حضرتك فاضي يا بابا نتكلم شويه
والد احمد….. ايوة يا احمد تعالي
أحمد بتوتر….. بابا انا كنت عاوز اقول يعني
والد احمد بطمئنه….. قول يبني انا سامعك
أحمد…… بصراحه يا بابا انا كان فيه بنت بحبها وحابب اني أتقدم ليها هي والله بنت محترمه جدا وبجد هي انسب واحده تكون ام لولادي
والد احمد ابتسم……. وياترا بقا هي السبب في التغيير دا
أحمد…… بصراحه اه
والد احمد بخبث….. ويا ترا بقا البنت دي تبقا مني اخت محمد عريس اختك
أحمد بصدمه وبص لابوة اللي كان بيبتسم…… هو….. هو حضرتك عرفت ازاي
والد احمد….. يبني الحب بيبان من نظرات العيون وأنا شوفت حبها دا في عيونها زي ما شوفت حبك في عنيك وان شاء يوم كتب كتاب إيناس هكلم محمد ونروح نطلبها رسمي
أحمد بحب وهو بيحضن ابوة…… ربنا يديمك في حياتي يا بابا ومش يحرمني منك ابدا يا رب
والد احمد بحب….. ولا يحرمني منك ابدا يا بني ويرزقك بالزوجه الصالحه و بالذريه الصالحه يا رب
أحمد….. يا رب يا بابا
____________________عوده للواقع
الكل كان مبسوط بالخبر دا وان احمد ومني هما كمان هيتجوزوا
أحمد بص لمني لقي إيناس لسه حضناها
إيناس بعدت عنها ووقفت جنب محمد
محمد بهمس لايناس…… طيب انا مليش حضن زي ده انا كمان
إيناس بخجل…… علي فكرة بقا يا محمد انت بقيت قليل الادب
محمد بهمس وخبث…… وهو انتي لسه شفتي قله ادب
إيناس بعدت عنه وهي خدودها بقت حمرا من الكسوف ومحمد بص عليها وضحك
____________بعد مرور اسبوع
أحمد خرج من المستشفي ووراح هو ووالده ووالدته عشان يتقدموا لمني رسمي واتفقوا ان الفرح بتاعهم هيبقا مع فرح إيناس ومحمد وبتمر الايام واحمد بيحب مني اكتر وهي كمان حبها له بيزيد
واحمد راح القسم عشان يقفلوا المحضر والقضيه تتقفل خالص
__________________ بعد مرور شهر
جه اخيرا يوم الفرح بتاع العشاق واتفقوا ان هيبقا فرح بسيط مش فيه غير الناس المقربين بس وبعدين كل واحد هيسافر مع مراته يعملوا عمره
أحمد ومحمد كانوا مع بعض
محمد كان لابس بدله سوده وقميص ابيض وساعه سوده وجزمه سوده
واحمد كان لابس بدله كحلي وقميص ابيض وجزمه كحلي وساعه كحلي
وإبراهيم كان معاهم
ابراهيم بمرح….. اخواتي العرسان القمامير وهتتجوزوا وتلبسوا في حيطه
أحمد بضحك علي طريقته…… والله هيجي يوم واقولك نفس الكلمتين
محمد بضحك….. معاك حق والله يا احمد بكرة يقع هو كمان وساعتها بس هيبقا فيه ضحك موت عليه
ابراهيم افتكر البنت اللي شافها من شهر وابتسم
أحمد بضحك….. ايه دا هي السنارة لحقت تغمز ولا ايه
ابراهيم….. لا يا عم سنارة ايه بس دا حتي السنجله جنتله
محمد بمرح….. والله يا اخويا شكلها غمزت
وخلصوا لبس وهما عمالين يضحكوا
________________
عند البنات
مني وايناس كانوا بيجهزوا
إيناس كانت لابسه فستان ستان بسيط لونه ابيض وعليه خمار ابيض من فوق وميكب بسيط وكانت شبه الملايكه
مني لبست فستان بيبي بلو من فوق ستان وتل من تحت وخمار ابيض وكانت جميله اوي وحطت هي كمان ميكب بسيط
والدته محمد……. ما شاء الله عليكم يا حبيبي ربنا يفرحكم يارب ويهنيكم ببعض
والدته محمد حضنت مني جامد وعيطت….. الف مبروك يا حبيبتي
مني بحب…. طيب ليه الدموع بس
والدته محمد…. دي دموع الفرح يا حبيبتي
ومني حضنت خالتها تاني
وبعدين والدته محمد حضنت إيناس هي كمان
وايناس حضنت والدتها
والد احمد اخد مني وايناس عشان يسلمهم لأحمد ومحمد
______________في الفرح
الكل كان مبسوط جدا وخصوصا العرسان
احساس حلو انك يبقا معاك الشخص اللي بتحبه وهو بيحبك ويبقا في الحلال وقدام الناس كلها
المازون جه وبدأ يكتب كتاب احمد ومني
المازون…. بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في خير
أحمد راح عند مني اللي كانت مكسوفه ووقف جنبها
أحمد بابتسامه عاشقه لمني….. مبارك عليا انتي يا اغلي ما في حياتي
مني بكسوف…… الله يبارك فيك
أحمد بخبث….. ها مفيش حاجه كده
مني بعدم فهم……. حاجه اي…
أحمد قطع كلامها دا وشالها ولف بيها وحضنها جامد وهي كانت ماسكه فيه جامد
وبعدين نزلها وفضل حاضنها وكأنه خايف انها تمشي
أحمد بهمس…… بحبك يا مني
مني بنفس الهمس….. وانا كمان
أحمد بعدها عنه بصدمه…… وانتي كمان ايه
مني اتكسفت وخدودها احمرت وبصت في الارض….. وانا كمان ب… بحبك
أحمد مكنش مصدق نفسه وشالها تاني وفضل حضنها
محمد حضن إيناس وهما كمان كانوا فرحانين اوي
الفرح خلص والكل كان فرحان
وكل واحد اخد مراته وسافروا عشان يعملوا عمره
________________في الطياره
أحمد كان قاعد جنب مني وماسك ايدها ولاحظ ان مني بترتعش فخاف جدا
أحمد بخوف…… مني حبيبتي انتي كويسه
مني بخوف…… انا عندي فوبيا من المرتفعات وبخاف جدا من الطيارات
أحمد تنهد براحه وبدون مقدمات اخدها في حضنه وبدأ يهديها….. اهدي يا قلبي انا معاكي ومش عاوزك تخافي ابدا طول ما انا معاكي
مني ابتسمت بحب وفضلت في حضنه
مني بهمس…… ربنا يخليك ليا يا حبيبي
أحمد سمعها وابتسم اوكان فرحان اوي لانها هي كمان بتحبه زي ما هو بيحبها
محمد وايناس كانوا في الكراسي اللي جنبهم ومحمد كان حاضن إيناس وباصين علي مني واحمد ومبسوطين لأنهم كانوا عارفين انهم بيحبوا بعض
______________________
في مصر
في بيت محمد
والده محمد كانت بتصلي وبتدعي لمني وايناس ومحمد واحمد
وبعدين ابراهيم دخل..
ابراهيم بمرح …… وانا ماليش نفس حد يدعيلي يعني
والدته محمد….. واحنا نقدر بردوا
ابراهيم بأس ايدها واحضنها
ابراهيم…… ربنا يخليكي لينا يا ست الكل
والدته محمد…. ويخليكوا ليا يا حبيبي
____________
في بيت والد احمد
والدته احمد بدموع…… البيت فضي علينا والعيال اهم كبروا والنهارده كان فرحهم
والد احمد بحب….. ربنا يفرح قلوبهم يا رب ويرزقهم الذرية الصالحة
والدته بحب…. يا رب يا حبيبي
والد احمد بخبث…. وبعدين احنا ممكن نجيب عيال كمان ايه رايك يا قطتي
والدته احمد بكثوف….. بس بقا يعني بعد العمر دا كله ولسه بتقولي يا قطتي
والد احمد بحب …… اه عشان انتي هتفضلي دايما قطتي وامي وحبيبتي وكل حاجه ليا في الدنيا
والدته احمد بحب…. ربنا يخليك لينا يا حبيبي ومش يحرمنا منك ابدا
والد احمد….. ولا يحرمني منكم ابدا
__________________
في السعوديه
كل واحد من العرسان اخد عروسته ودخل اوضته
عند احمد ومني
أحمد بحب…. يلا يا حبيبتي عشان نصلي
مني…. حاضر
وخلصوا صلى ومني كانت واقفه في الشباك وبتبص علي الكعبه
أحمد جه حضنها من ضهرها وقربها ليه
أحمد بحب….. انا عارف انك طول عمرك نفسك تعملي عمره وتبقي في فندق والكعبه تبقا قدامك
مني انصدمت لان هي فعلا طول عمرها بتحلم بكده
مني باستغراب ولفت وشها ليه ….. انت… انت عرفت منين
أحمد بابتسامه حب…… اللي بيحب حد بيعرف عنه كل حاجه….. وبعدين انتي ناسيه ان اختي تبقا صاحبتك
مني بضحك…… تصدق نسيت
أحمد حضنها وهمس….. انا بعشقك يا مني
مني بحب وحضنته هي كمان……. وانا بموت فيك يا احمد
ونسيبهم بقا ونروح لمحمد وايناس
__________________عند محمد وايناس
محمد بحب….. يلا يا جميل عشان نصلي
إيناس…… حاضر
وصلوا ومحمد حضنها جامد
محمد…… تعرفي يا إيناس انك احلي حاجه حصلت ليا في حياتي
إيناس….. انا بحبك اوي يا محمج
محمد بعشق….. وانا بعشقك يا قلب محمد
إيناس…..بقولك ايه ياض يا محمد
محمد وبعدها عنه وورفع حاجبه الشمال….. ياض فيه واحده تقول لجوزها ياض
محمد بضحك…. مش انا قلت
محمد…. اه
إيناس بمرح…. خلاص يبقا فيه
محمد بحب…. ماشي يا لمضه…… ها عاوزه ايه
إيناس بكثوف…… بصراحه انا جعانه اوي
محمد…… جعانه ايه اللي يخربيتك دا انتي خلصت يالاكل اللي في الطياره
إيناس بتصنع الحزن…. خلاص يا اخويا مش عاوزة منك حاجه
محمد بحب…… وانا مقدرشي علي زعل حبيبتي مني
إيناس بسعاده…… بجد يا محمد
محمد بعشق…… بجد يا قلب محمد
إيناس…. يعني هتجيبلي اكل
محمد… بس كده انا الوقتي هقوم اطلبلك احلي اكل يا قمر.
إيناس بايته في خده
إيناس….. ربنا يخليك ليا يا حبيبي
محمد…… ويخليكي ليا يا قلبي
____________________بعد خمس سنين
أحمد ومحمد قرروا انهم يبنوا بيت كبير ويبقا بيت ليهم كلهم وكلهم يعيشوا سوا
أحمد ومني بقا عندهم بنتن سجده ومكه
ومحمد وايناس بقا عندهم سجا ومالك
وإبراهيم اخيرا لقي البنت اللي كانت شاغله باله من يوم ما شافها واللي هي تبقا
ندي قابلها تاني في الجامعه وبعدين اتقدملها والنهارده كتب الكتاب والفرح
عند إبراهيم
أحمد ومحمد بصوا لبعض
أحمد بخبث…… من خمس سنين كده يا محمد فيه واحد قال اصل السنجله جنتله وانه مش عاوز يتجوز ولا يحب وان اللي بيتجوز دا بيلبس في حيطه وكده يعني
محمد بخبث….. اه معاك حق يا احمد والله يظهر ان فيه ناس وقعت ومحدش سمي عليها
ابراهيم بصلهم وضحك…… معاكوا حق اصل القلب وقع بقا هنقول ايه
وفضلوا يضحكوا
وخلصوا لبس وراحوا الفرح
وخلص الفرح عل خير
والكل كان عايش مبسوط وسعيد في حياته
الحب دايما بيقا حلو لو كان حب حلال…… لان غير كده بيبقا مضيعه للوقت وللمشاعر عشان كده لازم نحافظ علي مشاعرنا وقلوبنا للي يستحقها ومش اي حد يستاهل المشاعر دي
*وما كان القلب لسواك….وما عشقت الروح غيرك فلا تهجرني *
النهاية ..
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية من ذابت قلبي للكاتبة ساندرا باسم