روايات

رواية فجر الشاهين الفصل السادس والعشرون 26 بقلم نورة عبدالرحمن

رواية فجر الشاهين الفصل السادس والعشرون 26 بقلم نورة عبدالرحمن

رواية فجر الشاهين البارت السادس والعشرون

رواية فجر الشاهين الجزء السادس والعشرون

رواية فجر الشاهين الحلقة السادسة والعشرون

خالد بقلق هي كويسه ياكتوره.
الدكتوره متقلقش يااستاذ شووية نزيف مش هيأثر على الجنين او عالمدام .مفيش داعي للخوف ده كله…
خالد تنهد براحه الحمدلله اعرف اشوفها .
الدكتوره ايووه ولو حابب تخرجها تخلص المحلول بس وروحها مفيش مشكله..
خالد شكرا … ليدخل ويطمئن عليها وجدها نائمه…ووالدتها بجانبها ..
خالد مسح شعرها بهدوء…ونظر الى والدتها هي اشتغلت بالبيت ياخالتي حملت حاجه تقيله او عملت حاجه تعبتها..
والدة زينه والله يابني ماعملتش اي حاجه حتى فطارها بعتته امك على اوضتها ورفضت انها تخرج من اوضتها عشان تفضل مرتاحه النهارده والدتك اهتمت بيها اووووي حتى جابتلها العصير بيدها…
خالد……
ايوواا يني مش هنظلم امك والله من ساعت مارجعت زينه وهي شيلاها من عالارض شيل..
خالد طيب ياخالتي ان هعمل مشوار وراجع مش هتاخر لحد ماتفوق..
ماشي يابني ربنا معاك..
اومأ براسه بهدوء وغادر..
************
شاهين بشك لكن ده مش المحامي بتاعي يا هاشم..
هاشم شعر بالتوتر والارتباك. ليقو بكدب.اه اه مهو ده المحامي بتاعي الشركه.
دخل سليم بقلق…عامل اي النهارده ياشاهين..
شاهين الحمد لله اتفضل يا سليم ثوانى وهكون معاك ليعيد نظره الى هاشم ويكمل .. هتصل بالمحامي بتاعي يجي عشان مش هينفع اوقع اي ورق بدون حضوره..
هاشم شعر بالارتباك هل استعاد شاهين ذاكرته…
.لكن لما هو هادء هكذا … واذا لم يستعيد ذاكرته كيف له ان يتذكر المحامي الخاص به..
شاهين في حاجه تانيه يا هاشم..
هاشم لم يصر على الامر و الخوف بدأ يتسلل إليه.
هاشم لا ابدا استأذن انا هبقى اشوفك بالبيت..
شاهين طب سيب الملف هنا عشان اوريه للمحامي بتاعي..وواوقعه
هاشم بتوتر واضح لا مهو بعدين على هنعمله مراجعه على رواق لياخذ الملف ومحاميه ويغادر بسرعه..
شاهين نظر إلى سليم نورت ياسليم..
سليم تسلم ياشاهين انا بصراحه جايلك عشان فجر ممكن افهم اي اللي بيحصل معاكم..
شاهين مفيش حاجه حصلت.
سليم بتفهم انا مقدر انك تعبان…. لكن كمان البت حامل وبتتعب قوي من معاملتك ليها …
شاهين معلش انا كنت تعبان عشان كده اتخانقت معاها.
سليم فجر متستاهلش كل اللي بتعمله فيها ده هي حساسه قويي
شاهين بصراحه انا محتاج وقت ارتاح فيه ياسليم..
سليم وهي مقدره ده ياشاهين لكن انا جاي عشان اطلب منك تفخف عليها شويه ..
شاهين بتفكير بصراحه ياسليم انا كنت بفكر اكلمك عشان الموضوع ده..وبما انك جيت هتكلم معاك دلوقتي
سليم موضوع ايه…
شاهين بصراحه لو تاخد فجر عندكم كم يوم يكون احسن ليها وانا كمان هيكون خف عليا التوتر شويه
سليم بصدمه مش فاهم ..
شاهين انا بصراحه مش عارف اي اللي بيحصلي عشان كده بعد فجر الفتره دي احسن ليها وللي في بطنها..
نهض سليم بضيق ماشي ياشاهين انا هاخد اختى عندي..
شاهين ….
غادر سليم المكان وهو يشعر بالانزعاج من تعامل شاهين معه..
اما شاهين فقد ذهب الى ……
****************
وضعها خالد على السرير هاا ياحبيبتي حاسه بايه..
زينه بابتسامه الحمدلله احسن..
جلس خالد بجانبها على السرير وخدها بحضنه الحمدلله.
نظرت ليه زينه بحب حقك عليا عطلتك عن شغلك..
خالد بحنان ينفع الكلام ده برضوا يغووور الشغل المهم حبيبتي تبقى بخير واقترب ليقبلها.
.. لتدخل والدتها ..ابتعد عنها بحرج
والدت زينه بحرج ارادت المغادره ..
لكن خالد تعالي ياخالتي انا اساسا ماشي…
والدت زينه دخلت عليهم..يابني سليم وفجر طالع صوتهم وباينهم بيتخانقو..
خالد سليم بيعمل وفجر هو في اي اي اللي بيحصل…
لينظر لزينه وقبل راسها هرجعلك.كمان شويه ..ونزل خالد بسرعه ..
سليم يافجر ياحبيبتي انتي لازم تروحي معايا لحد ماشاهين يخف..
فجر بعناد مش هسيب جوزي ياسليم متحاولش ..
سليم يافجر الراجل واضح انه مش مرتاح لوجودك جمبه..
فجر بدموع شاهين في حد بيلعب بدماغه هو عمره مااتعامل معايا كده..
دخل علهم خالد في اي ياسليم ..صوتكم طالع كده ليه
فجر سليم جي ياخدني ياخالد.قوله ان شاهين هيبقى كويس..ويرجع زي الاول ..
سليم ياحبيبتي هو طلب اني اخدك لحد مايبقى كويس.
خالد انت عارف ان شاهين تعبان ومش عارف بيقول ايه ..
سليم هو اللي طلب مني اعمل كده ياخالد افهم موقفي..
خالد وانت هتاخد على كلامه ..
سليم انا مش همنعها عن جوزها لكن فجر لازم تبعد عن كل التوتر والقلق ده متنساش انها حامل.
فجر انا لو بعدت.عن جوزي هتعب اكتر ..قلتلك ياسليم مش هسيب جوزي..
وشاهين هيخف وهيبقى كويس..
وان كان على شاهبن انا هكلمه…
هو فين ياخالد شاهبن فين..
خالد بقلق تصدقي اني نستي شاهين خالص سبته بالمكتب..
سليم انا جيت من هناك ..
اخرج خالد هاتفه واتصل بشاهين لكنه لا يجيبه ..
ليشعر بالقلق واتصل بالمكتب واجابه احد العاملين واخبروه بان شاهين خرج منذ وقت ولم يعد…
بدأ القلق يتسلل لداخلهم بشأن غياب شاهين وبحث عنه خالد وسليم ولم يجدوه اتصلوو به كثيرا لكنه لم يجيبهم..
حل المساء وكان الجميع ينتظره بقلق وفجر ببكاء يارب هيكون راح فين بس ..
دخل سليم لتسرع اليه شاهين فين ياسليم..
سليم بتعب مالوش اثر دورت بكل حته..
فجر..ببكاء يارب احفظه يارب…
لياتي خالد ايضا ويخبرهم بانه لم يعثر عليه ببكاء يارب هو مش فاكر حاجه انا خايفه عليه ياخوي يكون جراله حاجه..
نيره بعد الشر عليه ان شاء الله مكونش حصله حاجه..
فجر بشك هاشم فين ياخالد
خالد دخل الشك.بداخله مش عارف..
سليم هو كان عند شاهين االنهارده وكان معاه محامي..
خالد محامي اي ده…واخذ موبايله واتصل بهاشم..لكن فصله..
فجر ببكاء هو هاشم اكيد يعرف هو فين يارب ميكونش عمل فيه حاجه يارب
دخل عليهم هاشم..ليقول بهدوء ليه فكراني قتال قتله يابت الزناتي..
فجر بانفعال شاهين فين ياهاشم..
هاشم وانا شعرفني..
ليأتيهم صوت…

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة جميع حلقات الرواية ضغط على : (رواية فجر الشاهين)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *