روايات

رواية الصقر الجريح الفصل الحادي والعشرون 21 بقلم نورة عبدالرحمن

رواية الصقر الجريح الفصل الحادي والعشرون 21 بقلم نورة عبدالرحمن

رواية الصقر الجريح البارت الحادي والعشرون

رواية الصقر الجريح الجزء الحادي والعشرون

رواية الصقر الجريح الحلقة الحادية والعشرون

صقر بقلق تكون راحت فين ..انا هتجنن ..
بهاء اهدى ياصقر مش كده اكيد هترجع لوحدها..
صقر بضيق مش هترجع يابهاء مش هترجع..
بهاء ليه انتوا تخانقتواا..
صقر اخبره بما حدث..
بهاء والله ليها حق تسيبك .
صقر بهاء اتلم..يابهاء مش ناقصك ..كفايه اني هموت مالقلق عليها ده بدل متفكر معايا تكون راحت فين…
بهاء تلاقيها عند حد من قريبها..
صقر مالهاش حد هنا ..
بهاء ليه هوانت مش قولت البنت دي كان اسمها ايه..مش فاكر ..دي بنت خالتها..عايشه هنا..
صقر قصدك فرح لينهض من مكانه انا دي نسيتها ازاي.
______________

 

 

فرح قلقتيني عليكي جدا يافتون من ساعت ..اما تصلتي بيا من تلفون صاحب االتكس.. حصل ايه عشان تسيبي بيتك و جوزك كده..
فتون اخبرتها بما حدث..
فرح انتي غلطتي يافتون..
فتون انا غلطت عشان كنت خايفه عليه..
فرح .ليه ما قلتيش لجوزك قبل ما تمشيهم..
فتون معرفش مكنتش عارفه انه هيتعصب كده…
فرح فتون صقر بيه طول عمره محدش يفرض رايه عليه ودايما هو اللي بياخد القرار لوحده ..تقومي انتي تتصرفي من كيفك كده .بدون حتى مايعرف.
فتون بدموع ما قولتلك كنت خايفه عليه..انت مكنتيش معايا لما وحده من الشغالات حطتله السم بالقهوة على تكه كنت هخسره يافرح وانا مش عايزه اخسره..
فرح حتى ولو مينفعش تعملي كده..كان المفروض تكلميه وتاخدي رايه.
فتون بزعل هو انا جيالك عشان تهزقيني انتي كمان..
فرح ياحبيبتي انا بتكلم عشانك ..انتي لازم تعرفي طباع جوزك كويس مينفعش تتصرفي من دماغك.كده
فتون بضيق انتي من صفه يافرح..
فرح ياحبيبتي انا من صف الحق.. انتي لسه صغيره ومتعرفيش حاجه..
فتون خلاص يافرح فهمت ومش هكررها تاني ..
فرح ماشي ياحبيبتي ..لتردف هو عمك مجاش ليكم يافتون .
فتون لا ليه..
فرح عشان اتصل بماما وقالها انه هينزل عشان يشوفك .
فتون لا محدش جالنا ابدا..
فرح انا عايزه اقولك حاجه..
لكن قاطعهم طرقات على الباب..فرح هشوف مين ورجعالك يمكن ماما نسيت المفاتيح.
فرح استاذ صقر.
صقر بضيق فتون عندك..
فرح ايوا اتفضل

 

 

صقر معلش مستعجل ممكن تندهيلها.
فرح حاضر ثواني وهندهلها..
فرح جوزك هنا يافتون و.عايزك براا
فتون بخوف سي صقر …
فرح اطلعيله دلوقتي باينه على اخره..
فتون بقلق حاضر خرجت لتجده امام الباب ..
صقر ببرود هاتي حاجتك وحصليني..عالعربيه
فتون بارتباك بس م..
صقر قاطعها بحده وبخفوت مخيف وهو يجز على اسنانه مبحبش اعيد كلامي يلاا ..
فتون اسرعت واحضرت حقيبتها وهيا خائفه منه لتتبعه..بصمت وينطلقا بالسياره..
فتون بخفوت ممكن تقف هنا..
صقر نظر اليها لترتبك الاخرى هاتفة بتوتر عايزه اشوف النيل ينفع….
تنهد صقر واوقف السيارة لينزل منها وتتبعه هيا وتشرد بجمال النيل.وهما صامتان
جلست فتون امام النيل وتنهدت لتقول زمان وانا صغيره كان نفسي ازور النيل قوي..ابويا قبل لا يموت الله يرحمه كان وعدني يجيبني هنا…كنت بسمع ان النيل يسمع اللي يشتكيله وانا قولتلك اقف عشان اشتكليه.
صقر تشتكيله…
فتون اه اشتكيله …اشتكليه منك.
صقر بابتسامه ليه عملتلك ايه..
فتون نظرت اليه بضيق عشان بتزعلني ياسي صقر..لتتجمع الدموع في عينيها .وانت ببتتعصب عليا و بتزعقلي جامد عشان بقيت تقيله عليك لتردف بين شهقاتها عشان انت قهرتني وجرحتني..لتهتف بين شهقاتها وعشان انا ماليش حد فلازم اسكت واتحمل.. .عشان.…
صقر وضع يده على شفتيها هادرا بابتسامه كل ده ..
فتون بطفولة ايوه واكتر..
صقر جلس بجانبها وضع يده على كتفيها..

 

 

فتون ابعدته عنها لتهتف اوعى كده ..متقربش مني..
صقر أعاد يده ليجذبها اليه بابتسامه معلش حقك عليا..وبعدين ياستي كنتي اشتكيلي انا ..وانا هعرف اتصرف معايا..
فتون ياسلام بتتريق حضرتك..
صقر بضحك لا انا اقدر بس المره الجايه لما نتخانق ابقي اشتكيلي مني.ليردف بحنان.انتي متعرفيش قلقت عليكي قد ايه كنت هتجنن ..من خوفي عليكي….عملتي كده ليه يافتون قلقتيني عليك..ليه…ينفع تعملي كده..
فتون بدموع انت زعقتلي وكنت حاسه انك مبقتش عايزني جمبك
صقر انا مش عايزك جمبي انا بكون اسعد حد بالدنيا دي لما بشوفك يافتون والمح ضحكتك..بس انتي مينفعش تتصرفي كده من دماغك..
فتون بدموع انا مشيت الشغالين عشان كنت خايفه عليك..مكنتش اعرف انك هتزعل كده..
صقر خايفه عليا من ايه..
فتون عشان عشان المره اللي فاتت كنت هتروح فيها ..انا مش عايزه اخسرك ياخويا والله مكنش قصدي ازعلك..
صقر ماشي يافتون ويلاا قومي خليني نرجع بيتنا..ونتفاهم هناك مينفعش الناس تتفرج علينا ..وانا ماسك نفسي بالعافيه..
فتون ماسك نفسك …
صقر ابتسم وهمس بجانب اذنيها عشان هموت وابوسك دلوقتي بس مينفعش بوسط الخلق..
اسرعت فتون بحرج الى السياره هامسة مش هتبطل سفاله ليبتسم صقر ويتبعها هو انا عملت حاجه….
في المنزل
..دخلت الحمام لتغتسل وتغير ملابسها..وعندما خرجت ولم تجد صقر ذهبت الى غرفة المكتب..
فتون اقدر ادخل..
صقر تعالي يافتون..اقتربت فتون منه بارتباك لتقول بخفوت سي صقر..
رفع صقر نظره من الاب توب ليجدها متوتره تفرك يديها..جذبها ليجلسها بحجرها ..هااا مالك..
فتون بارتباك وضيق وحاولت النهوض لتهتف انا مش عيله عشان تقعدني كده.
صقر بسخريه انتي متأكده..انك مش عيله..
فتون بضيق قصدك ايه..
صقر ابعد خصلات شعرها عن وجهها هو فيه ست فاهمه وكبيره تسيب بيت جوزها بدون علمه وتقلقه عليها..الا اذا كانت عيله….
فتون بحرج انا اسفه..
صقر وهو يمرر اصابعه على وجنتيها اسفه على ايه..
فتون بضيق انت عارف يعني بتسأل ليه..

 

 

صقر لا مش عارف قوليلي انتي..
فتون بضيق عشان مشيت الشغالين وانت متعرفش..
صقر وايه كمان..
فتون نزلت نظرها وعشان خرجت من البيت وانت متعرفش..
صقر ايوا وايه كمان..
فتون بطفولة مفيش والله العظيم هما دول بس..
صقر بابتسامه تؤ مش بس كده
فتون معملتش حاجه غير كده صدقني ..
صقر طب انا اقولك عملتي ايه وهو يتحسس وجنتيها برقه ويداعب انفها لتتوتر الاخرى ليهدر عشان مينفعش تطلعي بتكسي وانت بنت لوحدك والسيارات والحرس عندك ياخدوكي اي مكان انت عايزاه.. ..مينفعش تعيطي قدام حد..مينفعش..تقلقيني عليكي..مينفعش …
فتون وضعت يدها على فمه خلاص خلاص ياسي صقر كفايه كده..عرفت غلطي ومش هكرره تاني بس انت سامحني..
صقر بخبث ماشي هفكر بس انتي ممكن ترشيني ببوسه صغيره كده .
فتون بحرج انت مش هتبطل ..
صقر تؤ مش هبطل ويلا عشان تصالحيني..
اقتربت منه وقبلت وجنته..لتهدر وهي تحاول النهوض خلاص كده سامحتني..لكنه ثبتها بحجره ليهدر تؤ مش كده ليهدر بابتسامه تصدقي انا لازم اعلمك ازي تبوسيني عشان تصالحيني..عشان شكلك هتزعليني كتير..الايام اللي جايه
فتون.بس..لم تكمل كلامها لينقض على شفتيها بقبلة عميقة وطويله حتى سمع صوت هاتفه ..ليلعن المتصل بداخله اما الاخرى حاولت النهوض لكنه متمسكا بها ليهتف مكانك متتحركيش..
صقر اجاب على هاتفه ايوا يااحمد…
احمد سالم بيه وولاده جايين يشوفوا حظرتك ياباشا..
صقر ايوا نستهم دول ماشي يااحمد ثواني وهنزل ..واغلق الهاتف قبل فتون قبلة سريعه ليهتف بابتسامه روحي شوفي عليا عشان جايلنا ضيوف..

 

 

فتون ضيوف مين ياسي صقر..
صقر بابتسامه عمي وعمر..جايين عشان نحدد ميعاد فرح عليا وعمر..
فتون بسعاده بجد ياسي صقر ربنا يسعدها ..لتنهض بسرعه .انا هروح اشوفها..وافرحها
اوقفها صقر ليهدر بتحذير متنزليش تحت يافتون
فتون بضيق ليه ياسي صقر..
صقر عشان انا عايز كده ماشي..
فتون ماشي..ياخويا اللي تشوفه
اتفق الجميع على موعد الزفاف وقرروا ان تقام حفلة صغيرة تقتصر على الأقارب والاصدقاء المقربين فقط
________________
_______________
في منزل سالم
سعيد ياباشا باذن الله الخطه الجايه مش هيفلت منها .
سالم انت متاكد
سعيد صدقني دي مضمونه مليون بالميه..
سالم اما نشوف..
سعيد تحب انفذها ايمتا..
سالم لا استنى كمان شويه …
عامر ليه يابابا متخليه ينفذها ويخلصنا.
سالم لا مش دلوقتي سيبنا نكمل جوازت اخوك ونسفرهم الاول عشان عمر انا مش مرتاحله ..
عامر والله معاك حق يابابا ..
سعيد يعني تحب ننفذ ايمتا…
سالم كمان شويه

 

 

سعيد حاضر ياباشا.
______________
منال بضيق انت قولتيلي استناكي وباقالك ساعه مجيتيش يافرح وانا بصراحه زهقت وهمشي .
فرح يابنتي ازهقتي ايه كل اللي اتأخرتهم ربع ساعه انا فالطريق كمان شويه وهوصلك..لتسمعها تنطق بتفاجأ كريم ..
كريم..
_______________
فتون بتوتر سي صقر ..
صقر وهو يراجع بعض الملفات هممممممم..
فتون هما ضيوفك النهارده هما اهل مراتك..فريده.
صقر ايواا..
فتون بارتباك طب ممكن اسألك سؤال.
صقر تنهد لينظر اليها بعد ان وضع الملفات جانبا ..اسألي يافتون عايزه ايه.
فتون بتوتر هو انت يعني ..انت ياسي صقر يعني كنت بتحب مراتك..
صقر ببرود اكيد طبعا بحبها..اي السؤال ده.
فتون…….

يتبع……

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الواية اضغط على : (رواية الصقر الجريح)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *