رواية غرام الفصل الثالث عشر 13 بقلم زهرة الربيع
رواية غرام الفصل الثالث عشر 13 بقلم زهرة الربيع
رواية غرام البارت الثالث عشر
رواية غرام الجزء الثالث عشر
رواية غرام الحلقة الثالثة عشر
عصام كمان اتصدم وكان بيبص لبدر الي بقى عباره عن بركان مهدد بالانفجار وكان خايف عليه جدا قال بغضب…عماد ….انت ايه الي جابك هنا
عماد بصلهم باستهزاء وقال….جاي اسلم على زملاء الدراسه الاعزاء … مش مبسوطين انكم شفتوني ولا ايه
بدر اتقدم عليه بغضب اعمى وقال بهدوء مرعب….لا ازاي دانا بقالي كتير مستنيك… ووصل قدامو بالظبط وكمل…دانت حتى ليك وحشه
وفي ثانيه قبل ما عماد ينطق حرف كان بدر ضربو بالدماغ ضربه قويه جدا خلتو داخ ونز.ف من بقو وانفو ومسكو من قميصه وكمل عليه بضربات قويه عنيفه لحد ما وقع على الارض ولسه بدر مكمل عليه وهو بيقول بغضب اعمي…وجاي كمان لحد هنا وربنا ماهتمشي على رجليك يا ابن الكل.ب يا حيو.ان
عصام كان بيحاول يبعدو عنه بكل الطرق بس مش قادر عليه ونادى على الامن والسكرتاريه وبعدو بدر من عليه بصعوبه
عماد كان وشو بقى شبهه الخريطه وبي.نزف بص لبدر باستفزاز شديد وقال بتعب اشد وصوت متقطع…تؤ تؤ بتصعب… عليه والله ..شكلها…تعباك اوي..ومش..قادره تنساني
بقلمي…زهرة الربيع
بدر دفع الامن الي مسكينو وهجم عليه تاني بعن.ف اشد وهو بيقول بزعيق…والله لو جات سيرتها على لسانك لأموتك هموتك يا عماد هققتلك فاهم هقتلك
رجعو الامن بعدوه عنو تاني وعصام وقف قدام بدر بعصبيه شديده وقال بزعيق…كفايه يا بدر كفايه…اتحكم في نفسك يا جدع مش كده دا بيستفزك متدهوش الي عايزه متنساش احنا مضينا عقود
بدر قال بعصبيه مفرطه… انا مضيتش حاجه مع الحيو.ان ده ولا هيكون فيه بينا اي شغل حتى لو هخسر الشركه كلها فهمت وبص لعماد بنظره ترعب وقال…ولو ظهرت قدامي تاني يا عماد هيبقى اخر يوم في عمرك يارب تكون فهمت
عماد كان عايز يرد عليه بس تعب جدا من كتر الضرب فسكت وبدر طلع بغضب شديد وعصام جري وراه ركب معاه العربيه
بدر بغضب شديد…انزل يا عصام انا همشي لوحدي
عصام بخوف…لا مش نازل وسبني اسوق بدالك متسوقش وانت متعصب كده هنعمل حادثه
بدر بغضب وزعيق…انا كده كده هسوق لو خايف على نفسك انزل
عصام بلع ريقه بتوتر وقال…انا لله وانا اليه راجعون …اطلع
بدر اتنرفز منو جدا قال… كده طييب وساق بأقصى سرعتو
في القصر كانت غرام مع المحامي في المكتب
سميح المحامي…يا غرام يا بنتي الي بتقوليه ده غريب قوي يعني ازاي تكوني على زمة راجل وتتجوزي واحد تاني دي لوحدها قضيه
غرام بتوتر…مانا علشان كده طلبت منك تيجي عايزه اعرف مين فيهم بيكدب عليا انا محبوسه هنا ومش عارفه اخرج علشان ادور واتأكد
سميح بسرعه…مش محتاجه تخرجي ابدا انا دلوقتي هتصل على واحد اعرفو في ادارة السجل والبينات واعرفلك قسيمة جوازك المتوثقه في المحكمه باسم مين
غرام بفرحه…. بجد يا انكل سميح تقدر تعرفلي
سميح بابتسامه طبعا وكمان هعرفلك تاريخها …استني هتسمعي بنفسك واتصل بشخص وفتح لسبيكر وطلب من الشخص يقرالو قسيمة جوازها وبيناتها بالتاريخ
الشخص…ايوه تمام ظهرت عندي يا ميتر غرام القاضي متجوزه ابن عمها بدر محمود القاضي من سنه وأربع شهور بالظبط
سميح زعل عليها لما شاف ملامحها اتغيرت وبان عليها الصدمه قال…انت متاكد مش كده
الشخص …اكيد متأكد بيناتها كلها قدامي على الكمبيوتر
سميح شكرو وبص لغرام بحزن وقال…كده الظاهر ان ابن عمك ما بيكدبش البينات الي بتنزل على الكمبيوتر مستحيل تكون مزوره وانا كمان ممكن استخرجلك القسيمه لو تحبي
غرام مكانتش قادره تتكلم مش عارفه حتى تحس بايه قالت بصوت مكتوم …ش..شكرا يا انكل تعبت حضرتك…وطلعت معاه وهو خرج وغرام طلعت على اوضتها وقفلت الباب وقعدت وراه ونزلت دموعها بحسره وهيه بتفتكر كل كلمه ضحك بيها عليها ازاي عمل كده كانت منهاره ازاي كل الي بنهم طلع كدب
عند بدر نزل في بار كده وقعد وعصام دخل وراه
بدر كان بيشرب كتير وهو بيفتكر عماد وكل حب غرام ليه حاسس بنار جواه
عصام بصلو بحزن وقال…كفايه شرب يا بدر خلينا نتكلم بالعقل شويه الي عملتو انهارده غلط في غلط و
بس قطع كلامو لما بصلو بدر بحده بصه مرعبه جدا وقال بغضب….هو ايه الي غلط… غلط اني ضربتو انا كان المفروض اققتلو
عصام بصلو باستفهام وقال…ايوه مقتلتهوش ليه بقى انا مش فاهم يوم ماشفتو مع غرام كمان ضربت عليه ووديتو المستشفى ومهديتش الا لما عرفت انو عايش ليه دي الحاجه الوحيده الي مش فاهمها يا بدر
بدر بصلو بضيق وقال…انا مكنتش عايزو يموت كده بالساهل كنت عايز اخد حقي منو في الاول ..انت سيبك من الهري ده شوف انت هتكلم صاحب الشركه الفرنسيه وتلغي معاه العقود وتقلو اننا هندفع الشرط الجزائي وتخلصلي الموضوع ده
عصام بصلو بزهول وقال بدهشه…انت بتهزر مش كده …اكيد مش هتعمل كده دانت تبقى بتدفن تعب كل السنين الي فاتت انت عارف المبلغ كام دا غير انك هتلغي الصفقه من غير اسباب لمجرد ان عندهم شريك مش عاجبك دا سمعت الشركه تبقى في الارض دي صفقة العمر انت مجنون
بدر نفخ بضيق وقال….اوووف بقولك ايه انا الي قولتو يتنفذ انا والحيو.ان ده مستحيل نشتغل مع بعض نقطه انتهى… وسابو وقام مشي وعصام جري وراه يلحقو بس كان طلع بالعربيه
عند عماد طلع من الشركه وهو متبهدل جدا واتصل على شخص وقال بعصبيه ..ايوه يازفت تعلالي على المكان الي بنتقابل فيه بسرعه
الشخص……………….
عماد بغضب ونرفزه…..يوووووه مترغيش كتير قولت دلوقتي يعني دلوقتي وقفل الخط
عماد وقف عربيتو عند بيت صغيرفي مكان مقطوع شويه ونزل فضل قاعد مستني الشخص الي كلمو
بعد شويه وصل واول مادخل عماد اتوجه ناحيتو بغضب وقال…ما بدري يا هشام باشا …ايه الي اخرك كده يا بيه
بقلمي…زهرة الربيع
هشام ماشي على العكاز بالعافيه وقال بضيق منو ..والله كلك نظر ايه الي اخرني مش شايف بالعافيه بتحرك
عماد بعصبيه…مهو من طمعك يا استاذ تستاهل كل الي عملو فيك انا مش قولتلك متقربلهاش
هشام بتوتر…وانا اعمل ايه يعني هيه الي قالتلي انا هربانه ساعدني اسيبها في الشارع يعني
عماد بتريقه …لا واتسيبها ليه تخدها معاك واتخبيها في شقتك فاكر ان بدر علشان ميعرفش ان عندك شقه يبقى مش هيعرف يوصلك دا ايه الغباء ده
هشام بضيق….طب انا غبائي عمل فيا كده انت بقى مين الي خرشمك بالشكل ده
عماد بص بعيد بحرج وقال بعصبيه…. وانت مالك دي حادثه
هشام من نظراتو فهم انو اكيد بدر كمان الي عمل فيه كده قال بسخريه…حادثه…امممم بس واضح انها حادثه جامده اوي تريله بقى ولا اتوبيس الي دشملك كده
عماد اتنرفز من تلميحاتو وبصلو بحده وغضب وقال…انا صحيح انضربت خسرتو صفقه بمليارات دا غير الشرط الجزائي الي هيدفعو مش زيك خسرت رجلك بلوشي
هشام بملل…. ليه هو انت عملت ايه
عماد بفخر شديد…عملت ايه…انامن ساعت ما مشيت وانا بجمع كل الي معايا علشان ادمرو عرفت انو هيمضي مع الشركه الفرنسيه اشتريت اسهم واحد من الشركا الي فيها بضعف تمنها صحيح خسرت بس ايه الي حصل جيت اتمم معاه الصفقه …كان المفروض تكون هناك وتشوف وشو لما لقاني قدامو…. وانا متأكد انو دلوقتي هيخاف على غرام ومش هيكمل الصفقه وهيدفع الشرط الجزائي ولسه هفضل وراه لحد ما يشحت في الشوارع ها ايه رأيك
هشام قال بابتسامة مكر … با ابن العيبه بجد لعبه تستاهل بس صحيح انت رجعت امتى وجايبني هنا ليه
عماد بمكر…. بص يا زفت وركذ كويس في الي هقوله انا بكره هسافر سفرية شغل لشرم الشيخ علشان هنشوف شركه تانيه نمضي معاها انت باي طريقه تروح قصر القاضي وتراقب الجو كويس وتشفلي محمود بيه عمل ايه لما عرف ان ابنو خسرو الصفقه الي كان هيموت عليها وتقولي كل التطورات وبحذرك ملكش دعوه بغرام فاهم
هشام بضيق .. يا عم فاهم وبعدين انت هتستفيد ايه لما تعرف اصلا هروح هناك ازاي مش شايف بعينك هو بيحبني قد ايه
عماد بعصبيه..مش شغلي اتصرف قول انك هتزور خالتك او اي حاجه هو وانا هقولك تعمل ايه كمان.. بس المرادي من غير غلط لان لو حصل غلطه زي المره الي فاتت فيها عمرك
هشام بتوتر ….وانا عملت ايه المره الي فاتت قولتلي هربني من المستشفى وهربتك اعمل ايه تاني
عماد قال بعصبيه…بس انا قولتلك ان بدر لازم يعرف اني ميت ومع ذالك منفذتش وهو عرف اني هربت وطبعا ده بسبب غبائك المهم دلوقتي زي ما قولتلك بكره تروح وتكلمني تبشرني تمام… سلام يا اتش
عماد مشي وسابو بيكلم نفسو وبيقول…..انا ايه الي ورطني الورطه السوده دي ربنا يستر
في القصر بدر رجع وفتح باب الاوضه بعصبيه وشاف غرام نايمه على السرير قرب منها لقاها نايمه وباين من الدموع الي على خدها انها بكت كتير وكانت محضرا شنط سفرهم جمب السرير اتنهد بحزن وخد هدوم ودخل الحمام
غرام لان نومها خفيف صحيت ولما سمعت صوت الميه عرفت انو في الحمام اتنهدت بحزن واستنتو يخرج
بدر خرج وقعد على الكنبه من غير حتي ما يبصلها وقال بضيق وجمود…مفيش داعي للشنط دي احنا مش مسافريين
غرام باستغراب…اققدر اعرف ليه مش الصبح كنت عايزنا نسافر ايه الي حصل دلوقتي
بدر قعد وبصلها بغضب بيحاول يداريه وقال بضيق….عايزه تعرفي حاضر هقولك احنا مش هنسافر علشان لغيت الصفقه ومش اي صفقه دي صفقه بتمنى تكون من نصيبنا من خمس سنين وكمان هندفع الشرط الجزائي مبلغ بسيط قد اربحنا تلت اربع سنين كده دا غير سمعة الشركه الي هيتمسح بيها البلاط
وقرب عليها بغضب شديد وقال وعارفه دا كلو ليه علشان حبيب القلب دخل شريك علشان يخسرني عايز يدمر كل الي بنيتو وبكل بجاحه جيه لحد عندي في شركتي … البيه بيتحداني لاكن اقسم بالله مايبقى اسمي بدر القاضي لو ماطلعت عليه القديم والجديد
غرام اتصدمت من كلامو وقالت بتوتر من غضبو…قصدك عماد..عماد جالك الشركه وووووووو
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية غرام)