روايات

رواية مذكرات حبيبة 2 الفصل الأول 1 بقلم عادل عبدالله

رواية مذكرات حبيبة 2 الفصل الأول 1 بقلم عادل عبدالله

رواية مذكرات حبيبة 2 البارت الأول

رواية مذكرات حبيبة 2 الجزء الأول

رواية مذكرات حبيبة 2 الحلقة الأولى

خرجت من دار حماتي وانا حاسة اني خرجت من جهنم و اول ما دخلت عند امي اترميت في حضنها وقعدت اعيط .
: فيه اي يا حبيبة ؟ مالك يا بنتي كفانا الشر .
: الحقيني يامه .
: مالك يا بت وقعتي قلبي .
: تعالي جوه علشان اعرف اتكلم .
دخلنا الاوضة وقالتلي : اتكلمي يا بنتي ، حصل اي ؟؟
: دياب اخو جوزي .
: ماله ؟
: اغتصبني يامه .
: يا مصيبتي !! يانهار اسود ومهبب !! بتتكلمي جد يا بت ؟؟
: ايوه يامه .
: يا فضحيتنا يافضيحتنا السودا !!
: اعمل اي يامه ؟؟ اروح فين واجي منين ؟؟ انا هموت نفسي احسن .
: اوعي يا بت !! قولتي لحد ؟؟
: ايوه قولت لأمه .
: وعملت اي ؟
: قالتلي انتي لسه صغيرة وفي عز شبابك ومحتاجة راجل ، وراجلك مش موجود !! اعتبري ان ده راجلك علي ما جوزك يرجع !!!
: الولية الناقصة قالتلك كده ؟!!
: ايوه يامه .
: اما وليه بنت ….. ناقصة ، اكيد هي عملت كده علشان كده عايزاكي زيها .
: اعمل اي يامه دلوقتي ؟
: انتي تسكتي خالص ومتعمليش اي حاجة ولا تتكلمي ولا تعرفي سرك لحد ، وتطلبي من جوزك يبعتلك تسافري معاه وتبقي جنبه بعيد عن القذارة دي !!
: يعني اسافر لجوزي يامه ؟
: ايوه تاخدي عيالك وتسافري لجوزك علشان طول ما انتي بعيدة عنه ومش معاكي راجل ده وغيره هيطمعوا فيكي .
: اقول لجمال ؟
: اوعي تعملي كده !! جوزك ممكن يموته وساعتها مين اللي هيربي عيالك !!
: واخد حقي ازاي ؟
: حقك ربنا هو اللي هيجبهولك .
: انتي شايفة كده يامه ؟
: ايوه يا بت ده عين العقل .
: طيب انا هقعد معاكي لحد ما اسافر لجمال .
: لا ، جوزك هيسأل عن السبب وهيستفسر وممكن تقعي بالكلام ، خليكي في دارك لحد ما تسافري بس اهم حاجة تخلي بالك من نفسك وتقفلي بابك علي نفسك كويس وخلي السكينة علطول جنبك لو حسيتي انه هيعمل اي حاجة هدديه بالسكين لكن اوعي تموتيه .
: حاضر يامه ، منه لله حسبي الله ونعم الوكيل فيه وفي امه .
رجعت قعدت لوحدي مش بتكلم مع حد لغاية لما كلمت جمال بالليل وطلبت منه انه يبعت يسفرني له هناك ، لكن المفاجأة ان جمال رفض بشكل قاطع وقالي ان الحياة هناك غالية جدا وان هو لوحده مش لاقي ياكل ، هيصرف علينا ازاي ؟!!!
حسيت ان الدنيا سودا في عينيا بعد ما كان اخر أمل. ليا اني اسافر لجوزي دلوقتي الامل ده انتهي !!
وفي اللحظة دي وانا قاعدة ببكي الموبايل رن بصيت لقيت رقم شريف !!
حسيت ساعتها ان شريف هو النجدة اللي هتنقذني من اللي انا فيه .
فتحت علي شريف وقولتله : ازيك يا استاذ شريف .
: ازيك انتي وحشتيني اوي رغم اني معرفش اسمك بس ملامحك و شكلك محفور في قلبي ومش قادر انساه .
: انا اسمي حبيبة .
: وانتي حبيبتي انا بس يا حبيبة .
: استاذ شريف انا عايزة اشوفك !!!
تعجب اوي شريف من كلمتي وقالي : وانا كمان وحشتيني اوي ونفسي اشوفك ، تحبي نتقابل امتي ؟
: في اي وقت .
: ينفع بكره .
: ماشي نتقابل بكره .
ومن اليوم ده اتغيرت حياتي واتحولت ١٨٠ درجة .
الجزء الثاني
الحلقة الاولي
تاني يوم الصبح لبست وخرجت ، حماتي سألتني : رايحة فين ؟ قولتلها : التليفون الجديد مش شغال هروح أصلحه .
: مش هتاخدي الولاد معاكي ليه ؟
: اصلهم لسه نايمين .
: استني صحيهم وخديهم معاكي .
دخلت صحيت الولاد واخدتهم وخرجت وروحت لشريف المحل !!
اول ما شافني كان واضح عليه السعادة وابتسم وقالي : وحشتيني اوي .
: وطي صوتك الولاد يسمعوا .
: لسه صغيرين مش هيفهموا حاجة .
: بيتهيألك ده عندهم ٣ سنين ، قولي بقي انت عايز اي مني ؟
: انا بحبك و عايزك .
: عايز تمشي معايا يعني ؟! لو عايز تمشي معايا انا مش بتاعت الكلام ده ، انا ست متجوزة .
: ما انا قولتلك قبل كده اتطلقي من جوزك ونتجوز .
: انت بتتكلم بجد ولا عايز تضحك عليا ؟
: وهو الجواز فيه ضحك ولا هزار !!! بتكلم جد طبعا .
: طيب عموما انا كده كده كنت هتطلق من جوزي ، بس حتي لما اتطلق انا هتجوزك ازاي وانا معرفش عنك حاجة ؟!!
: شكلي اهو قدامك وشغلي كمان قدامك ، قوليلي عايزة تعرفي اي تاني ؟
: عايزة اعرف انت متجوز ولا لأ ؟ عندك عيال ولا لأ ؟ حياتك ماشية ازاي ؟ شخصيتك اي واخلاقك اي ؟ بتحب اي ومش بتحب اي ؟ باختصار عايزة اعرف عنك كل حاجة .
: انا كنت متجوز ومطلق من سنتين وعندي بنت صغيرة اسمها سما عمرها ٤ سنين عايشة مع امها ، وانا عايش لوحدي حاليا وكنت بدور علي بنت الحلال واول ما شوفتك حبيتك وقولت هي دي اللي كنت بدور عليها من زمان .
: لكن انت متعرفنيش !! حبيتني ازاي ؟؟
: بصيت في عينيكي عرفت كل حاجة عنك .
: وده ازاي ده يعني ؟!
: انتي متعرفيش ان العين مراية الانسان اللي بتظهر وبتقول كل حاجة عنه .
: اول مرة اعرف الكلام ده !!
: علشان انتي بس متعرفيش اي حاجة في الدنيا وحياتك مقفولة علي البيت والغيط وبس .
: صح انت عندك حق انا فعلا معرفش اي حاجة في الدنيا .
: معايا هتعرفي كل حاجة في الدنيا وهتشوفي الدنيا كلها علي حقيقتها .
: بجد ؟
: ايوه طبعا .
: انت متعلم ؟
: ايوه معايا بكالوريوس سياحة وفنادق .
: كان نفسي اتعلم علشان اعرف اتكلم زيك كده لكن ابويا الله يرحمه خرجني من المدرسة بعد تالتة اعدادي علشان اتجوز .
: عموما انتي لسه صغيرة وقدامك الفرصة لسه ، هخليكي تكملي تعليمك لو انتي عايزة كده ، هخليكي يا حبيبة حد تاني خالص .
: انت عندك كام سنة ؟
: فرق السن يفرق معاكي ؟؟
: لا ابدا ما انا عارفة انك اكبر مني ، لكن عايزة اعرف انت عندك كام سنة علشان تعرف وتفهم كل حاجة وتتكلم حلو كده ؟
: عندي ٣٨ سنة ، وانتي عندك كام سنة ؟
: عندي عشرين سنة .
: مادام عايزة تعرفي الدنيا معايا هخليكي تعرفي كل حاجة .
: خايفة اكون بحلم واصحي علي كابوس !!
: معايا مفيش كوابيس ، معايا كل حاجة هتبقي جميلة حتي احلامك .
: نفسي اصدقك .
: صدقيني ومتخافيش يا حبيبة .
: خلاص انا مصدقاك ، بس اللي انا مستغرباه انتي هتعمل معايا كل ده ليه ؟
: علشان حبيتك وهتبقي مراتي وقبل كل ده انتي تستاهلي اكتر من كده .
: نفسي اعرف حبيتني امتي وليه وازاي ؟؟؟
: حبيتك اول ما شوفتك ، وليه ، علشان شوفت في عينيكي جمال وبراءة عمري ما شوفتهم قبل كده ، اما ازاي حبيتك ، اسألي قلبي وهو هيقولك .
: أسأله أزاي ده ؟
: خلي قلبك يسأله .
: كلامك حلو اوي يا استاذ شريف .
: اسمي شريف بس .
: كلامك حلو اوي يا شريف ، انا حاسة اني بحلم ومش عايزة افوق من الحلم الجميل ده .
: اتطلقي من جوزك وانتي هتشوفي بنفسك ان اللي بتقولي عليه حلم ده هيبقي حقيقة وهتعيشيها .
: انا باين عليا حبيتك ولا اي !!!
: الله ، كلمة حبيتك منك حلوة اوي ، هستناكي تتصلي بيا وتقوليلي انك اتطلقي وانا هبدأ اجهز نفسي من دلوقتي .
: ماشي ، بس عيالي !! هتوافق يكونوا معايا ؟
: العيال هيعطلوكي عن مستقبلك معايا ، خليهم مع جدتهم وابقي اطمني عليهم في اي وقت ولما توصلي للحياة اللي تستاهليها يبقوا ييجوا يعيشوا معانا .
مشيت من عند شريف وانا حاسة اني كنت بحلم حلم جميل اوي ومش قادرة استوعب ان ممكن الحلم ده ممكن يكون حقيقة !!
لكن حتي لو مش هيكون حقيقة ، حتي لو كان شريف مش هينفذ كل وعوده ليا لكن علي الاقل هبعد عن قذارة دياب اخو جوزي وامه !! علي الاقل هيتعامل معايا كأنسانة ليا مشاعر واحساس !!
رجعت الدار وبمجرد ما شوفت حماتي صحيت من الحلم الجميل اللي كنت عايشاه !!
وطول اليوم بفكر في الاحلام اللي حلمتها وشريف بيكلمني عن شكل المستقبل معاه لما نتجوز !!
الشئ الوحيد اللي كان بينغص عليا الحلم الجميل ده هو بعد ولادي عني !!
لكن قعدت افكر ، ما انا ممكن من اللي بيحصل معايا في الدار دي اموت نفسي وابعد عنهم وابقي خسرتهم وخسرت نفسي وحياتي !!
علي الاقل لو مشيت واتجوزت شريف هكسب حياتي اللي كل حاجة فيها هتتغير وفي نفس الوقت ولادي هييجي يوم ويرجعولي .
وطول النهار بفكر في شريف ومترددة بين الاحلام الجميلة اللي شريف وعدني بها وبعدي عن ولادي اللي مش عارفة هقدر اتحمله ولا لأ وخوفي من شريف لأنه رغم كلامه الجميل لكن انا فعلا معرفش عنه حاجة !!!!!
طول اليوم كنت سرحانة ومش بتكلم مع حد ولما كانت شهد او حماتي يكلموني كنت برد عليهم بأختصار وارجع اكمل تفكير في كلام شريف .
وكل ما اقرر اني خلاص همشي واروح اتجوز شريف وافتكر اني هسيب ولادي كنت باخدهم في حضني وارجع في كلامي واقول لأ مش همشي وهكمل مع ولادي مهما حصل !!
وبالليل اخدت ولادي ودخلت اوضتي علشان ننام لكن للاسف نسيت اقفل الباب بالمفتاح تاني !!!
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية مذكرات حبيبة 2)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *