Uncategorized
رواية أحببت طبيب نفسي الفصل السادس 6 بقلم أماني محمد
رواية أحببت طبيب نفسي الفصل السادس 6 بقلم أماني محمد
رواية أحببت طبيب نفسي الفصل السادس 6 بقلم أماني محمد |
رواية أحببت طبيب نفسي الفصل السادس 6 بقلم أماني محمد
جه يوم السفر…
فرح =يلااااا يماما بقا يماما مش هحتاج الحاجات الل بتحطيها دي يماما، هو انا مسافرة عند خالتي، دا انا مسافرة بريطانيا..
وفاء =بس يبت أسكتي ملكيش دعوة ده حاجات ممكن تحتاجيها..
فرح =طيب يلا بقا اخرنا…
حضنتها وفاء اوي وقعدت تعيط..
فرح =يييييي دي هتعيط، يماما يا حببتي والله دا هو شهر وشغل.. لو مش شغل وهيفدني مكنتش سافرت…
مسحت وفاء دموعها وودعت فرح ومشيت فرح مع باباها للمطار…
وصلت المطار عشان تلتحق بالدكاترة الل طالعين معاها… هم عشرة… ست شباب واربع بنات…
ودعت باباها وكملت لوحدها داخل المطار…
الصوت بيردد، الطائرة رقم كذا المتجه للبريطانيا…
اتجهت فرح للطيار… المفروض انها لما تنزل من الطيارة تلاقي الل يستقبلها بالأسم…. كان العشرة الكراسي بتاعتهم ورا بعض…
راحت تقعد فالطيارة….
فرح بفرحه =الله الكرسي ال جمب الشباك، لسه هتقعد لقت الل جه وقعد…
فرح بزعل =لو سمحت دا مكاني.. بيلف وشه لقته مالك..
فرح =أي ده هو انت!!
مالك بصدمه =أنتي!!.. وفنفسه بيقول اي ده مش كفاية طلعالي فاحلامي، هو انا بحلم طيب ولا اي، وراح قرص نفسه، أيييي، دا واقع فعلا انل مش بحلم..
فرح بضحك =دكتور مالك انا هنا انت بتعمل اي…
مالك رجع من شروده ورد بتوتر =هاا، لا مفيش انتي رايحه فين..؟!
فرح =أنا رايحه منحه لبريطانيا..
مالك بأستعاب!=أي ده هو انتي دكتورة فرح منير الل طالعة معانا المنحه..
فرح بصدمة =هو انت طالعها..
مالك بفخر =ااااه..
فرح بصتله وقالت، طيب ممكن اقعد جمب الشباب، احيات عيالك يشيخ قعدني..
مالك ضحك =احيات عيالي! هو انا خلفت لسه عشان تحلفيني بيهم..
فرح بضحك =على اعتبار ما سيكون إن شاء الله… ضحك مالك وقام من مكانه وقعدها جمب الشباك الل هتموت عليه “ايوه يجماعه انا لما اجي أسافر باذن الله هخانق مع اي حد قاعد جمب الشباك، وهقعد بلطجه اصلا” ????
الطيارة خلاص هتقلع…
فرح بخوف، نفس أتيتيود محمد هنيدي ففول الصين العظيم…
فرح =يااااخوانا والنبي، يانااااااااااس، احييييييييه، جلبي هيجف، جلبي هيجف، ياااعم يال سايق الطيارة، هدي شوية والنبي بالله عليك، يجماعه هصوووت…
كل ده ومالك هيفطس من الضحك… بصت عليه لقته بيضحك..
فرح =أنت بتضحكككك على أي..
يصغيرة على الموت فالطيارة يشابه…
مالك بضحك =اهدي طيب متخافيش انا جمبك ومعاكي…
فرح =يخرررررراباااي، يختاااااااي… مالك مستمر فالضحك…
مضيفة الطيران=يأنسه صوتك عامل ازعاج لباقي الركاب….
فرح = ما يستحملوني عادي هو انا مولوده فطيارة، انا اول مرة أسافر اصلا…
مالك للمضيفه =خلاص معلش احنا أسفين، انا هسكتها…
فرح بأستغراب =هتسكتني اي، حد قالك اني طفله!!
مالك =لا بلوة..
فرح =نعمممممممممم
مالك =بلوة حلوة والله ????
فرح =نعمممممممم
مالك =انتي لسه هتتصدمي، خلاص اسكوتي فضحتينا اسكوتااااااي….
ضحكت فرح وبصت قدامها، خوفها كان خف شوية مع استقرار الطياة بالجو….
فرح بتلقائية =بيتنا هناك اهو انا حاسة انه هو.
مالك بضحك =يبنتي ارحمي امي العيانه، بيتكم اي انتي شايفه حاجه من السحاب!!
فرح =هو بيتنا انت اش عرفك انت…
مالك =طيب يستي انتي أدرى…
بعدها بساعة فرح كانت قاعدة ماله أوي… فقعدت تدندن مع نفسها كده..
مالك بفضول انتي بتغني!! مش انتي بتقولي مش بتسمعي اغاني…
فرح =مش بسمع أغاني، بس في أغنيتين كده حفظاهم لأن جدتي كانت بتحبهم اوي، وكانت بتحب تغنيهم، وانا عشان بحب جدتي اوي، حفظتهم وبحب اغنيهم..
مالك كان سامع صوت فرح قبل كده لما قرت قران… مالك بفضول =ممكن تغنيها طيب، حابب اسمع صوتك
فرح بخجل =بس احنا فالطيارة مش هينفع…
مالك =انا متاكدة انهم هيعجبهم صوتك، بدل الملل ده…
ابتسمت فرح وبدات تغني مقطع لأم كلثوم….
“قابلني والأشواق فعنيه، سلم، ااه سلم وخد ايدي فأيديه، خد أيدي فأديه، وهمسلي قالي قالي الحق علييييه، نسيت ساعتها بعدنا لييييه، فين دموع عيني الل ما نامت ليالي، بأبتسامة من عيونه نسهالي، أمر عذذذاب وأحلى عذاب، عذاب الحب، عذاب الحب للأحباب، مقدرتش أصبر يوم على بعده، دا الصبر عايز عايز صبر لوحدو….”
بصت فرح لمالك الل كان قرب يطلع قلوب من عنيه فاتكسفت وبطلت غناء، وفجأة لقت تسقيف جامد من الركاب الل معاها…
فرح بكسوف =شكراً يجماعه شكراً..
مالك لسه مبلم وباصص لفرح..
فرح =يمالك؟! يدكتور؟! انت يااابني..
مالك بوعي =هاااا هااا…
فرح بضحك=انت روحت فين..
مالك =انا هنا أهو… قصدي اي العظمة دي، الصوت عظمة والمقطع عظمة، قلبي الصغير لا يتحمل، حرام عليكي..
فرح =ووووه وأنا مالي يالمبي مش انت الل قولتلي غني… بصلها مالك وضحك على ردها… الطيارة كانت خلاص على وصول…
الطيارة هتهبط…
فرح =استر يارب، يارب منفعش فبحر او نتصدم فالأرض..
مالك بضحك =فراااح فررررااااح، والله ما قادرلك، اسكوتي احسن..
فرح =ماشي… “تمب سعد الصغير”
الطيارة هبطت ونزلو عشان يعرفو هيروحو علي فين، ولقو ناس مستنينهم فعلاً… نزلو فندق شيك كده جمب المستشفى، وكل اتنين فاوضه، فرح جه معاها واحدة من البنات…. وكل واحد دخل أوضته… عشان يرتاحو ويبدأو تاني يوم شغل، وقبل الشغل عندهم مؤتمر مهم جدا…
يتبع……
لقراءة الفصل السابع : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية عريس من ديزني للكاتبة ندى حمدي