روايات

رواية كامل الأوصاف الفصل الخامس والعشرون 25 بقلم صفاء حسني

رواية كامل الأوصاف الفصل الخامس والعشرون 25 بقلم صفاء حسني

رواية كامل الأوصاف البارت الخامس والعشرون

رواية كامل الأوصاف الجزء الخامس والعشرون

رواية كامل الأوصاف الحلقة الخامسة والعشرون

سمعت عشق حديث السيدة ولكن وقفت مكانها لكى لا تقطع حديثه

كانت السيدة تقول ل كنان:

أنا امك انت ليه مش مصدقنى

نظر لها ب استعجاب وضحك بسخرية :

هو انتى شايفانى طفل صغير أقدمك حضرتك وجاى تضحك عليه فاكرنى مش هعرف مين امى واي واحدة تيجى تقولى أنا امك اقولها اهلا وسهلا لا يا هانم أنا كنت كبير لم امى سابتنى كنت عندى ١٢ سنه وانا الا طردها بيدى لم تخليت عنى وعن ابوى فاهمة والا تكنيش انتى سلوى هانم وغيرت ملامح وشك .

بلعت ريقها السيدة وطلبت ماء

ممكن اشرب ماي أنا جاى من المطار على هنا وعطشانة وبعد اذنك ادخل واحكي ليك كل حاجه

ضحك بسخرية كنان

معنديش ماء ومفيش دخول

وضرب كف على كف

والله عجايب هو اي حد يدق الباب يكون معدى ويطلب ماء ويالف قصة أصدقه

جيه سلطان من خلف السيدة وقال:

مش معقول سلوى هانم حضرتك جيت امتى وليه مبلغتنيش

انصدم كنان من حديث سلطان وبغضب:

عمى سلطان مين ده و ازاى تسمحوا ل اي حد يدخل من البوابة

اعتذر سلطان من كنان:

اسف يا بيه بس بعد اذنك دخل سلوى هانم مش عايزين حد يسمعكم وبعد كده حسابنى براحتك بالله عليك.

أنصدم كنان وخرج عن شعوره:

ادخل مين يا رجل هو انت فرح بنتك طير عقلك

ادخل مين واحدة مجنونه جاي تقولى انا جاي احضر فرح ابنى وانا امك وبعد كده تقولى عطشان هاتيلي اشرب ادينى عقلك وانبى

تنهد سلطان وقال

أنا بشتغل عندكم هنا من امتى يا ابنى

ضرب كف على كف كنان :

اللهم طولك ياروح ايه لازمت السؤال ده دلوقتي

وضح ليه سلطان

من وانت صغير صح يعنى بالي ٣٠ سنه يعني لو قلت ليك أن سلوى هانم ولدتك إلا ولدتك وهنا فى المزرعة ده وعلى ايد مراتى وستات المزرعه يبقى تصدقنى

ضحك كنان بسخرية وقال

طيب اصدق ده اللى ولدتنى زى ما بتقولى التانى تبقي مين

صدمت الكل سلوى وقالت:

اختى سعاد الصغيرة كنت مربيها على أيدى دخلتها بيتى وهى عندها ١٦ سنة بعد موت اهلي وصرفت عليها ودخلتها الجامعة وانا مطمنى اختى فى بيتى حتى وصيتك رفيع ياخدها يشغلها في الشركة وبقيت سكرتيرة بتاعته وانا حملت فيك كان حملى صعب جدا ف اقترح رفيع اجى هنا اقعد ولا هنا يخدموني لانه طول اليوم فى الشغل ولسه سياسي شغله وكاينه روحت وفقتى وجيت واقعد هنا ٧ شهور كانوا كفيل أن اختى تزغلل جوزى وتغيره بنت صغيره وحلوة قدرت تزغلل وتخلي يحبها ومكنش في عقابة في حياتهم الا انا اختها عشان حرام يجمع ما بين الأختين إلا ما قد سلف يعني اموت

كان مصدوم كنان من الكلام ودخل وقعد على اول كرسي وهو مش مستوعب اى حاجه

كانت موافقة صريحة أنه يسمع بقي الحكاية

دخلت سلوى البيت ولمحت عشق افتكرتها خادمة فقالت

لو سمحتى يا بنتى كوباية ماء

هزت راسها عشق وراحت جابت الماية واقتربت وقالت

اتفضلي يا هانم تومرى بحاجة تانى

اخذت سلوى الماء وشربت ثم أعطته ليها وقالت

شكرا ممكن تسيبنى لوحدنى روحى مع سلطان أنا موجودة مع ابنى ومش محتاج خادمة

شعرت عشق بحرج وجى تخرج

نظر لها كنان ومسك ايديها واقعده جانبه

انتى رايحة فين انتى ست البيت مش خادمة مفهوم متقوليش هانم ل حد يعشق انتى الا يتقالك يا هانم مفهوم

ونظر ل سلوى وقال

واضح أن بداية القصيدة كفر كمل القصة الحامضة ده وبعد كده ارجع مكانك اتفضلي

بدت تحكي سلوى

بعتذر مكنتش اعرف انها العروسة المهم مش وقت التعارف اكملك

نفخ كنان بضيق

ولو دلوقتي والا بعدين اخلص احكى أو مع الف سلامه

نزلت دموعها سلوى

نفس طبع ابوك ونفس الكلمة قالي مع السلامه

أنا بحب سعاد ولازم نطلق عشان اتجوزها أنا انصدمت

فلاش باك

رفيع حبيبي انت بتقول ايه انت اكيد بتهزر صح بتعمل فى مقلب بلاش كده أنا عارفة انى كنت بعيد عنك عشان حملي لكن مش معنى كدة انك تكرهنى

تحدث رفيع بكل جبروت وكانت السكينة سرقها وصرخ فيها

هو انتى عندك استعداد تعيشي معايا بالعافية حبي ليكى خالص وان كان عن ابنك وانتى تعايشوا احسن عيشة فى المزرعة وانا اتجوز حبيبتي

وقفت سلوى بعند

حبك برص انتي وهو مش هطلق فاهم حتى لو طلقتني أبلغ المحكمة وارفع قضية عدم الموافقة على الطلاق انسي الموضوع يا رفيع والبت المسهوك ده الا لفت زى الحياة عشان تسرق جوزى منى وتدمر حياتى هدفعها التمن يا وطى يا ازبل خلق الله فى اخت تعمل كدة فى اختها

ضحكت سعاد بسخرية وقالت

طيب بعينك بقي هتجوز منه واخد ابنك وارميك رميت الكلاب مش انا وطى هوريك الوطينا على أصولها وعملت اتصال وبعد شوية جيه بعد الرجال واخدو سلوى

وهى بتصرخ

انتى بتعملى ايه وطردنى من بيتى انتى متخلفة

ضحكت سعاد وقالت:

أنا هسافرك على مصحة في امريكا عشان متفكريش تسوى سمعت جوزى وهاخد اسمك وجوزك وكل حاجه خدويه من هنا

باك

نزلت دموعها وهى بتحكى وفعلا اخدوني على مصحة في أمريكا يبعدونى عنك فضلت سنين مسجونة هناك لحد ما جيه دكتور مصري وسمع حكايتى انصدم واتفق معايا أنه يرفع قضية ب أسمى تشويه سمعة ويسجل فيديو وبعد ما يعرف بالموضوع ده يعمل معانا ديل ويخرجك من هنا

وفعلا عملت كدة وخافوا ووافق انى يخرجنى بمقابل انى أطلق وافقت بشرط اخدك لكن بعد ما وفقت على الطلاق وخرجت من المستشفى لكن كل العهود تبخرت مليش هوائيه والا اسم

ابتسم كنان بسخرية وهسترية وقال:

حلو القصة المؤثر ده فعلا لدرجة

اصفق ليك تصفيق حار

ووجه حديثه لـ عشق

انتى شفوت بابا تعاملت معه بذمتك يا عشق ابوى يعمل كدة يسجن ام ابنه فى مصحة ويعيش حب محارم سنتين لحد ما يطلق انطقي يا عشق انتى دائما كنت بتقولي ياريت مستر كنان يكون بنفس أخلاق مستر رفيع

الراجل ده الا بيهتم بكل كبير وصغير يعمل كدة

مسكت أيده عشق وكانت حاسه بيه ووجهت حديثها

ل سلوى وقالت

حضرتك معلش مع احترامي لشخصك الكريم وشاهدة عمى سلطان لكن حضرتك جاية تحكي قصة عن شخص يعرف ربنا كل سنه بيعمل عمرة شخص مبيسبش حد عنده مشكلة ألا يقف معه فصعب جدا كنان يصدق الكلام ده او انا أو اى حد ومعلش كنت فين كل السنين

ابتسم كنان بسخرية

والله مش بعيد راحت اتجوزت وسابتنى حتة حمر وجاي تحكي قصة الظلم والظالمين وعايزين أصدقها

هزت راسها سلوى

عندك حق فى كل ظن تظنه اكيد اتجوزت وعشت حياتى انا اتعذبت سنين بسبب جوزى واختى الا ضحكوا عليا واخدوا كل حاجه لكن ربنا كبير فوق كل ظلم ربنا جبالي حقي بعدها من ١٢ سنة

انصدم كنان وصرخ :

انتى شمتانة انى ابوى عمل حادثة وبقي عاجز طيب يا مظلومة كنت فين من وانا عندى ١٢ سنه لحد النهارده

كنت فين ١٧ سنه وجاى تقولى امى

وضحت سلوى وقالت:

انت مخلتنيش أكمل كلامي لم وعدنى رفيع أن يرجعنى مصر ويخلينى اخدك فجأة انقطعت اخبارهم واختى كانت مرحلنى على البلد بدون اى بيانات لي أو أوراق أو أي حاجة

غيرت كل حاجه تخصنا واخدت أسمى وجوزى وطلعت شهادته موت ب اسمها على حسب انى انا الا موت

بقيت اشتغل ليل نهار عشان اجمع فلوس اخلي حد يعملى مستخرج أو أى أوراق عارف احساس فجأة انك ملكش بطاقة شخصية أو باسبور وفى بلد غريبة والدكتور كمان اخد قرشين منهم وخلع بقيت تايه اشتغلت في مطعم جارسون وكنت بنام فى مطبخ المطعم عشت ايام ذل وعذاب

عشان اعرف بس اعمل اى ورق ب اي اسم وأخرج من البلد ده وارجع مصر مكنتش اعرف حاجه عشان اشمت فى ابوك

صاحب المطعم كان رجل كبير وعنده أولاد ولم يعرف حكايتى طلب منى يتجوزنى انا انصدمت فهمته انى مسلمة مصرية وعندنا لا يجوز المسلم تتجوز مسيحي أو من غير دينها حاول يقنعنى أن انا معنديش هوائية اصلا عشان تثبت الكلام ده رفض وقولت ليه لكن ده يقين ودين ماشي عليه ومينفعش اخلاف تعليمات دينى وبقي يسالنى عن دينى وبقيت احكى ليه واجيب كتب وحاجات يقرأها ووقتها جه فى يوم قال أنا أغير ديني دين الإسلام واتجوزك واعملك مستخرج ب اسم واحدة هندي أو أي بلد عشان تقدرى تعيش

رفض وطلبت منه انت ساعدني اتكلم مع السفارة المصرية واحكيلهم الا حصل معايا حتى لو يرحلون أنا عاوزة ارجع بلدى وأشوف ابنى أنا كل ده بشتغل عشان اليوم ده

وفعلا عمل المستحيل عشان يخلينى يكون لي اسم وباسبور واقترح واحد من السفارة أن يستحسن الاول اعملى لنفسك هوائية هنا وبسبور عشان تعرفي تخرج من البلد وبعد كده هناك اثبت اسمك وكل حاجه ليكى

وفعلا وفقتهم اتجوزت منه وعمل كل حاجه عشان اعرف ارجع مصر ورجعت لكن فص ملح ودب مفيش اى حاجه عنك أو عن ابوك انتقلوا من المكان حد الشرك باعها

ملقيتش اي أثر في افتكرت المزرعة واتمنيت يكون سابها وجيت وعرفت بعد كدة كل الا حصل وقتها انت كنت كبرت وسافرت تتعلم ووجهة رفيع اعتذر منى وقال أنا مستعد اعترف بكل حاجة عملتها اقدم المحكمة وهرجع حقك لكن لم ابنى يتجوز وحكى لي ازى رميتك ورميت رفيع واخدت كل حاجه وهى السبب في حادثة ابوك لكن انت قدرت تساعد ابوك واشتغلت وقدرت ترجع الشركة تقف على حيلها كنت فخورة بيك كنت نفسي اعمل الخطوة ده من زمان لكن رفيع رفض وحكى قد ايه انك بتكره البنات بسبب الإنسانة الا باعت كل حاجه ووقتها فضل ابوك وراك يزن عليك عشان تتجوز وقالي اليوم الا ابنى يحب بنت ويلقي البنت اللي يتجوزها وقتها انتى روحى واحكى كل حاجه عشان وقتها الحب يخلي يتقبل يسمع منك

يتبع..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية كامل الأوصاف)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *