رواية مختمرة بين يدي شيطان الفصل السادس والعشرون 26 بقلم إيمان عكاشة
رواية مختمرة بين يدي شيطان الفصل السادس والعشرون 26 بقلم إيمان عكاشة
رواية مختمرة بين يدي شيطان البارت السادس والعشرون
رواية مختمرة بين يدي شيطان الجزء السادس والعشرون
رواية مختمرة بين يدي شيطان الحلقة السادسة والعشرون
احداث سابقة
حصلت مشكلة كبيرة بين رعد وريحان بسبب رفض ريحان لرعد بعد ما عرفت انه زعيم مافيا وطلبت الطلاق لكن رعد رفض
محمد قال لكريمة امر غريب جدا قال ان واحدة من بناتها مش بنتها وده امر صدمها اكيد
نورهان اتقدملها عريس وكان الدكتور نبيل حاولت ترفضة بس هو اصر علي الجواز منها وهي دلواقتي في فترة انها تاخد القرار في الموافقة والرافض
ياسين وبسنت رجعوا من السفر
علياء مرجعتش مع بلال ومالك حاسس انه في مشكلة وكمان مامت بلال
البوص ولوسي عرفوا ان الكبير وصل وكمان ان جثت رعد في المستشفى
في المستشفى
البوص وصل ومعاه لوسي راحوا هناك لقوا الكبير موجود وفي رجاله كتير
الكبير :افتح
الباب اتفتح بتاع المشرحة والكل دخل
البوص :الكبير هو الكلام ده صح رعد مات
لوسي :والكبير بنفسه جاي يشوف الجثة
الكبير :شيل الملاية
قام احد من الاشخاص بسحب الغطاء من علي وجه الجثة
البوص :ايه ده الخثة مشوهة
لوسي :طب هنعرف منين ان كان رعد ولا لاء
الكبير :اتأكد ان كان رعد ولا لاء
مساعده :امرك
البوص :اتمنى يكون هو ده
لوسي :وانا كمان
الكبير معاه له نظرة باردة وتركه وذهب وخلفه رجاله
وخلفهم لوسي والبوص وهم في قمة السعادة لأن عدوهم اللدود قد قتل
عند ريحان
ريحان :رد يا رعد ارجوك انا قلبي بيوجعني حاسه ان في حاجة
كانت جالسة تحاول الاتصال علي رعد ولكن بلا فائدة مغلق
وفي هذة اللحظة سمعت صوت الباب
ريحان :رعد
ووقفت سريعا وذهبت لتفتح الباب ولكن خاب آمالها لانه لم يكن رعد
ريحان :مين
سيف :انا صاحب رعد لازم تمشي معايا دلواقتي
ريحان :نعم هو رعد فين
سيف :مفيش وقت يلا بسرعة
ريحان :انا مش همشي من هنا غير لما اشوف رعد
سيف :رعد اللي باعتني ممكن يلا
ريحان : طب هو في ايه
سيف : هقولك في الطريق يلا
ريحان :حاضر ثواني
هي حقا تعرف سيف لانها رأته مع رعد كثيرا لذلك قررت الذهاب معه ومن هنا علمت ان هناك شئ يحدث مع رعد ولقد ارسل سيف اليها لانه خائف عليها
ودخلت وغيرت اسدالها بملابس مناسبة للخروج واخذت هاتفها واشياءها وخرجت مع سيف
عند علياء
بسنت :علياء مالك
علياء :مفيش
بسملة :مفيش ايه انتِ مش معانا خالص
علياء :لاء معاكم
بسنت : علياء علي فكرة انتِ اتغيرتِ
بسملة :فعلا
علياء :ازاي يعني
بسنت :بقيتِ احسن من الاول يعني مثلا الاول مكنتيش بتقعدي معانا دلواقتي اه الاول كنتِ بتلبسِ لبس ديق دلواقتي بقى لبسك واسع وجميل
بسملة :اه بس دلواقتي اكيد احسن بكتييىر
علياء :بجد طب يلا كل واحدة فيكم توريني عرض كتافها
بسنت وبسملة :نعم
علياء :زي ما سمعتم يلا
بسنت :ماشي بس علي فكرة السبت ليك الحد عليك
بسملة :واللي تعمله في اخوك بكره يتردلك
علياء :يلا يا ماما منك ليها انتوا هتشحتوا
وبالفعل ذهب كل من بسنت وبسملة وتركوا علياء بمفردها مع ذكرياتها المؤلمة هي اكتفت بالتمثيل انها قوية وانها بخير هي حقا تعبة متألمة لانها بكل بساطة احبتتته
وقاطعها وهي غارقة في افكارها صوت الباب
علياء :مين
…
عند نورهان
منال :نورهان تعالي يا بنتي انا وابوكي عايزين نكلمك في موضوع
نورهان :حاضر
علي :بصي يا حبيبتي من غير لف ودوران ايه رأيك في نبيل
نورهان :هو شاب محترم واخلاق وكل حاجة بس اما مش عايزة اتخطب او اتجوز دلواقتي انا عايزة اخلص دراستي الاول وبعدين اهتم بالكلام ده
منال :يا بنتي طب وفيها ايه تتخطبِ دلواقتي وبعد الكلية تتجوزي
نورهان :ماما انا عايزة اشتغل بعد الدراسة
منال :نعم
نورهان :ايوه يا ماما انا عايزة اطلع معيدة والحمد لله في كل السنوات اللب فاتت بجيب امتياز فامش هضيت حلمي علي آخر سنة
علي :وانا معاكِ يا بنتي لحد لما تكونِ اللي انتِ عايزاه
منال :وانا معاكِ انك تكونِ معيدة زي مانتِ عايزة بس تتخطبي من دلواقتي وتعرفيه ظروفك
نورهان :يعني ايه
منال :يعني من كلام انتِ شايفة ان نبيل شاب كويس وابن ناس ومحترم بس انتِ مش حابة تشغلي نفسك بالخطوبة وكمان علشان تشتغلي معيدة صح
نورهان :صح
منال :يبقى تقعدي مع نبيل وتعرفيه كل حاجة وانك عايزة تطلعِ ايه ولو وافق يبقى علي بكرة الله ولو حسيتي انك مش عارفة توازنِ بين الدراسة وامور الخطوبة يبقى بلاها خطوبة ماشي
نورهان :حاضر يا ماما
علي :يعني اكلم نبيل واتفق معاه علي معاد
نورهان :ماشي يا بابا عن اذنكم
ونستأذن احنا برضو
عند الكبير
الكبير :رعد لازم يموت
المساعد :احنا بنعمل تحليل للجثة علشان نتأكد ان كان هو ولا لاء
الكبير :لو مش هو تجبهولي من تحت الارض عايز اموته بإيدي
وهنا تذكر الكبير
الكبير :الشيطان هنا بيعمل ايه
الشيطان :انا مش هكمل
الكبير :انت عارف التمن
الشيطان : انا موافق
الكبير :مش حرام برضو تخلي مراتك ارملة ولا عايزها تحصلك
الشيطان :لو حد لمس شعره منها هقتله
الكبير : انت بتهددني
الشيطان :انا خلص شغلي معاكم
الكبير :اللي بيخلص شغل بتخلص حياته معاه
المساعد :بس القانون لازم يمشي عليه الكل
الكبير :عارف
عند ريحان
ريحان :لو سمحت قولي احنا رايحين فين
سيف :رعد قالي اخدك من المزرعة دي واوديكي مكان تاني
ريحان :ليه هو في ايه ورعد فين
سيف :معرفش هو قالي اخدك لهنا وبعد كده اختفى…احنا وصلنا
نزلت ريحان من العربية وسارت خلف سيف الي فيلا صغيرة ولكن في مكان معزول لا احد موجود حولهم
سيف :يلا ادخلي
ريحان نظرت له بخوف :رعد قالك تجبني هنا
سيف :ايوه يلا متخفيش
ريحان :انا عايزة اكلم رعد
سيف :رعد محدش هيعرف يكلمه ممكن تدخلي
ريحان :حاضر
ودخلت الي داخل الفيلا وهنا كانت الصدمة
ريحان بصدمة :
….يتبع
ماهو اللذي صدم ريحان
نورهان هل ستوافق علي نبيل
السؤال الاهم رعد هل مات ام مازال حيا
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية مختمرة بين يدي شيطان)