Uncategorized

رواية حكاية قمر الفصل السابع 7 بقلم ياسمين علي

 رواية حكاية قمر الفصل السابع 7 بقلم ياسمين علي

رواية حكاية قمر الفصل السابع 7 بقلم ياسمين علي

رواية حكاية قمر الفصل السابع 7 بقلم ياسمين علي

سهر راحت ع أوضتها وهي بتفتكر اللي حصلها من سنين ..
فلاش باك □
فاروق : اظن اللي كنتي موجودة علشانه راح خلاص .. يعني وجودك مالهوش لازمة دلوقتي
نورة : اطلعي فوق ياسهر
*سهر طلعت وقفت ع السلم واستخبت *
نورة : انت عاوز ايه يافاروق
فاروق : عاوزك تغوري من حياتي .. اللي كنتي بتتحمي في راح
نورة : انت عاوز تطردني من بيتي ..
فاروق يضحك بتريقة : بيتك ؟؟؟ بيت ايه انتي نسيتي انتي كنتي ايه .. لولا ابويا اقول ايه بقا الله يرحمه هو اللي خلاكي من ممرضة لصاحبة بيت .. بعد ماضحكتي عليه
نورة : انا مضحكتش ع حد .. ابوك كان بيحبني
فاروق : اخررسي ابويا محبش غير امي وبس .. انتي واحدة رخيصة استغليتي مرضها ورقدتها ف السرير .. استغليتي هو شخصيا .. وامي ماتت بحسرتها بسببك ..
نورة : نصيبها كدا
فاروق : صح عندك حق نصيبها .. وانتي كمان هتاخدي نصيبك
نورة : تقصد ايه
فاروق نادي ع الأمن بتوع الفيلا
نورة : انت هتعمل ايه
فاروق : خدوها برا ومتدخلش الفيلا دي تاني
نورة : انت اتجننت .. انت مالكش حق .. انا ليا ف البيت دا انا وبنتي
فاروق : حقك ؟ صح انا نسيت اقولك مش انا خليت ابويا يكتب كل حاجة باسمي قبل مايموت
نورة : انت كددااب .. استحالة يعمل كدا
فاروق مبتسم : لا عمل .. كتب كل حاجة مقابل ان اربي بنته المدللة .. يعني باعك .. زي ماباع امي زمان
نورة بصدمة : انت بتقول ايه استحالة !!!
فاروق بعصبية : خدوهاااا ع برا .. وزي ماقولت مش عاوز اشوف وشها هنا تاني .. واحمدي ربنا انك طالعة من هنا عايشة
نورة : انا مش هسيب بنتي .. انا عاوزها
فاروق : اخررسي.. واخررجي برا
سهر نازلة تجري : ماما .. ماما انتي راحة فين
فاروق مسك ايدها: اطلعي ع فوق
سهر : انا عاوزة اروح مع ماما .. اوعا ايدي انا مش بحبك انت وحش اوعا
نورة : ارجوك متحرمنيش منها يافاروق
فاروق : انتي فاكرة اني قبلت اربيها حب فيها ؟ انا وافقت بس علشان تتحرمي منها زي ماحرمتيني من امي
نورة بعياط : ارجوك سهر مالهاش ذنب ف حاجة .. ارجوك سبني حتي اسلم عليها
فاروق ساب سهر طلعت تجري حضنت نورة
سهر : ماما انتي راحة فين .. انا عاوزة اجي معاكي متسبنيش
نورة بتعيط : غصب عني ياحبيبتي .. خليبالك من نفسك ياسهر .. اسمعي كلام اخوكي
سهر : لا ياماما دا وحش انا مش عاوزة اعيش معاه خديني معاكي .. بابا سابني وانتي هتسبيني .. خديني معاكي
نورة حضنتها جامد وهي بتعيط : غصب عني ياسهر ..
فاروق شد سهر من حضن نورة : كفاية كدا .. يلا خدوها ع برا
سهر : اوعا سبني .. ماااما .. متسبنيشش
نورة : خليبالك من نفسك ياسهرر .. هتوحشينيي ياحبيبتي
سهر بعياط وبتشد نفسها من فاروق : لااا متسبنيش ياماما … ماااامااااا
___________
سهر بتعيط : هتدوق اللي دوقته يا فاروق .. هتدوقوا
__________________________________
نعمة : سائر وصل يابيه
صافي بفرحة : سائر رجع .. انا مش مصدقة .. يلا يابابا ننزله بسرعة يلا
هدي بفرحة : حمدالله ع سلامتك ياحبيبي .. اخيرا افتكرتنا
سائر : الله يسلمك
صافي نازلة تجري حضنته : وحشتني اوووي .. كل دي غيبة ياسائر
سائر : وحشتيني يامجنونة انتي .. عاملة ايه
صافي : بقيت كويسة لما شوفتك طبعا
فاروق : حمدالله ع السلامة .. اخيرا افتكرت ان ليك اهل
سائر : انت عارف اني مكنتش راجع
فاروق : وايه رجعك
هدي : ايه اللي بتقولو دا يا فاروق.. سائر ينور ف اي وقت .. دا بيته
سائر : عارف ان دا بيتي والله من غير ماتقولي ..
فاروق : يظهر ان السفر والغربة منستكش
سائر : ولا عمري هنسا .. عن اذنكم انا راجع تعبان
صافي : رايح فين كدا .. انت فاكرني هسيبك فين الهدايا بتاعتي
سائر : طب سبيني ارتاح الأول
صافي : ابدا رجلي ع رجلك .. يلا بينا ع فوق نفتح الشنط .. طلعوا
هدي واقفة مضايقة وفاروق راحلها : متضايقيش نفسك من كلامه .. هو يومين ويرجع مكان ماجه
هدي : ومين قالك اني هبقا مبسوطة لما يمشي .. انا عاوزة يفضل عايش معانا دايما .. بس مش عارفة اعمل ايه علشان ارضيه
فاروق : متتعبيش نفسك معاه .. دا دماغه ناشفة .. المهم انتي متزعليش
هدي : ماشي يافاروق
___________________________
تونة قعدة حاطة رجل ع رجل وبتتفرج ع التلفزيون وماسكة طبق لب بتقزقز وترمي ف الأرض وليل واقفة تلم ومتغاظة منها
تونة : نضفي بضمير .. في قشرة هناك اهي
ليل : فين دي
تونة حدفت قشرة : اهي
ليل بعصبية : لا بقا كفاية كدا كتير .. انا اروح اقول لقمر بنفسي بقا اكرملي
تونة : يلا ياحبيبتي انتي تقولي اللي حصل وانا احط بهاراتي
ليل : ااه منك ياسوسة انتي ..
تونة : والله لما تيجي قمر لاقولها ع عملتك السودة
ليل : طب ابقي افتحي بقك علشان اكسر دماغك دي
تونة : طب وريني كدا علشان اطلع عينك ف ايدي
قمر دخلت : في ايه الصوت دا بتزعقوا ليه .. انتو مبتعرفوش تقعدوا كويسين مع بعض .. ايه حصل
تونة : انا اقولك اييه اللي حصل
ليل طلعت تجري حطت ايدها ع بق تونة : محصلش حاجة ياقمر . . عادي احنا توم وجيري كدا دايما نتخانق.. انتي عارفنا
قمر رفعت حاجبها : شيلي ايدك من ع بقها ياليل
ليل : مابلاش
قمر : شيلي يابت
ليل شالت ايدها وهي خايفة
تونة : اصل ليل مش عاوزني اقولك اني شوفتها وهي ….
ليل قفلت عينها وبتدعي ف سرها
قمر : انطقي مالها
تونة : شوفتها وهي كانت طالعة تتسحب برا
ليل بصوت واطي : يلاهوي هتقول
قمر : ها وبعدين
تونة : روحت اتسحبت وراها وقفشتها وهي راحة تنط بالبسين ..
ليل فتحت عينها واتنهدت : الحمدالله
قمر : بسين ايه انتي اتهبلتي ياليل
تونة : ما انا قولتلها كدا ياقمر والله … وزعقتلها .. *بتبص ل ليل * اقولها عيب ميصحش كدا ياليل … مستنية قمر تمشي وتلعبي بديلك من وراها .. تقولي ابدااا حرانة وعاوزة انزل
ليل : يابنت ال
تونة : بتقولي حاجة ياحبيبتشي .. مش سامعة .. مش دا اللي حصل ولا بكدب انا
ليل : انتي تكدبي ياخبر .. دا العالم كله يكدب الا انتي ياطاهرة
قمر : وانتي اتجنيتي عاوزة تنزلي فين
ليل : دانا كنت بهزار مع تونة .. انتي عارفة انا مبعرفش اعوم ..
قمر : اه بحسب
ليل : مقولتلناش بقا جبتي هدية ايه لنور
قمر : تعالوا .. تعالوا افرجكم
_____________________________
#حكاية_قمر ????????
#بقلم_ياسمين_علي ••
كنزي : صباح الخير ياماما
نجلاء : صباح النور ياحبيبتي ايه مصحيكي بدري كدا
كنزي : قلقت قولت اصحا اساعدكم …
عايدة : اه دا انهاردة هيبقا يوم صعب اوي اوي
نجلاء : كله يهون علشان عيون نور ..
كنزي : ماما انا كنت عاوزة اشتري فستان
عايدة : انتي عاوزة تساعدينا ولا تشتري فستان
كنزي بغيظ : الله بقا وانتي مالك
نجلاء : بنت عييب كدا .. تعالي معايا برا
كنزي : ياماما بقا سيبي ايدي في ايه انا مقولتش حاجة غلط
نجلاء : عيب تكلميها كدا أكبر منك
كنزي : ماهي كل حاجة تتدخل فيها ليه .. دي غلبت البقدونس
نجلاء : خلاص اسكتي .. خدي الفلوس اهي روحي هاتي الفستان .. وهاتي هدية لنور هاتي حاجة حلوة كدا ع ذوقك ..
كنزي : من عنيا يانوجة .. حاجة تانية
نجلاء : اه خدي حد معاكي متروحيش لوحدك لتتوههي
كنزي : هو فين بابا يوصلني ..
نجلاء : ابوكي مش هنا
كنزي : ليه راح فين دا عمو احمد مرحش الشغل
نجلاء : ابوكي راح يطمن ع عمتك .. ما هو مش علشان انتي جيتي هنا هينسا اخته
كنزي : طيب انا دلوقتي اروح مع مين
نجلاء : مش عارفة يابت ياكنزي .. اقولك متاخدي ليل معاكي ..
كنزي : اه صح اخد ليل معايا .. يلا انا هروح اللبس بقا
نجلاء: ماشي وخلي موبايلك مفتوح متقلقنيش عليكي
كنزي : حااضر
______________________________
في أوضة نور نايمة .. وزين وكريم وأسر داخلين بهدوء ورا بعض ومعاهم بلالين كتير وتورتة فيها شمع عليه رقم 25 .. اسر ولع النور .. ونور فتحت عينها
اسر وزين : هابي بيرث داي تو يوو .. هابي بيرث داي تو يو .. هابي بيرث داي تو نور .. هابي بيرث داي تو يو
*نور قامت وقفت ع السرير وهي مبسوطة *
: سنة حلوة ياجميل .. سنة حلوة يا نور سنة حلوة يااجميل
يلا حالا بالا بالا حيو ابو الفصاد .. هيكون عيد ميلاد الليلة اسعد الأعياد.. حيو ابو الفصاد
نور جاية تنفخ ف الشمع
اسر : استتني اتمني أمنية الأول
نور : تفتكر هتتحق
زين : ان شاءالله ياحبيبتي تتحقق
“نور ابتسمت وغمضت عينها واتمنت أمنية وطفيت الشمع “
اسر : ها اتمنيتي ايه بقا
زين : مالكش دعوة يارخم سبها .. حضن نور.. : كل سنة وانتي طيبة ياحبيبتي .. عقبال سنين كتير اوي وانتي منورة حياتنا
اسر : كل سنة وانتي طيبة يانوني
نور : ربنا يخليكوا ليا .. ومتحرمش منكم ابدا
كريم حضن نور وطلع علبة فيها سلسلة رقيقة جدا عطاها ل نور
نور : الله جميلة اوي ياكريم .. انا هلبسها انهاردة ياحبيبي
زين : والله عيب علينا الصغير يجيب هدية واحنا لا
اسر : اتكلم عن نفسك ياحبيبي .. انا هديتي موجودة وهي عارفها
نور ابتسمت : فستان عيد ميلادي .. كل سنة لازم يكون ع ذوقك انت .. ربنا ما يحرمني منك ابدا
زين : انا شكلي بقا وحش اوي
اسر : اوي اوي بصراحة
نور : هو بابا لسه نايم .. ولا يكون راح الشغل
زين : لا بابا قاعد تحت مستنينا ع الفطار
نور : طيب يلا ننزل
اسر : يلا
_____________________________
كنزي : انا تعبت من كتر اللف .. ومافيش حاجة عجباني
ليل : ومين سمعك بصراحة انتي مش بيعجبك حاجة خالص
كنزي : بزمتك في حاجة حلوة اصلا
ليل : بزمتي فيه كتير حلوين
كنزي : فين دول
ليل : اهو بصي طب الفستان دا حلو ازاي
كنزي : لا مش عاجبني دا
ليل : ياستي ادخلي شوفي عليكي بس ..
كنزي : ماشي هشوفوا بس لو معجبنيش هتلفي معايا
ليل : امري لله هعمل ايه .. يلا الله يهديكي ادخلي
كنزي : حاضر
______________________________
قمر : بت ياتونة .. خدي اقولك
تونة : يانعم
قمر : انتي مخبية عليا ايه
تونة : تعرفي عن تونة انها بتخبي حاجة
قمر : لا طبعا عمرك .. علطول فاضحة الناس
تونة : اومال بتسألي ليه
قمر : علشان مش مرتحالك انتي واختك . .
تونة : وانا مالي انا عملت ايه .. مترتحلهاش هي بس ..
قمر : مرتحلهاش ليه بقا.. قوليلي عملت ايه
تونة : عملها اسود ومنيل .. دي طلعت ماية من تحت تبن
قمر : في ايه ياتونة قلقتيني
تونة : ناوليني واحدة بيبسي من التلاجة
قمر : يوة ماتحكي الأول دا وقته
تونة : خلاص انا هروح اجيبها لنفسي وشوفي مين يحكيلك بقا
قمر : خلاص خلاص هجبلك
تونة : هاتيها ساقعة اوي اوي
قمر : خدي ياختي.. قولي بقا
تونة : مجبتيش فستق ليه
قمر : وبعدين بقا معاكي
تونة : خلاص تعالي هحكيلك
قمر : ها قولي
_____________________________
كنزي خرجت
ليل : طب والله حلو دا متفصل عليكي ..
كنزي : بجد .. يعني حلو عليا
ليل : اوي اوي
كنزي : انا كمان عجبني اووي ..
ليل : لولولولوولي اخيرا
كنزي ضحكت : للدرجادي زهقتي مني ..
ليل : انا .. ابد .. محصلش .. مين قال كدا بس
كنزي : لا واضح واضح .. تعالي نحاسب ..
______________________________
قمر : يعني انتي متأكدة ياتونة
تونة : اه وغلاوتك شوفتهم بعيني دول
قمر :مايمكن يكونوا أصحاب ف الكلية بس
تونة : لا ياقمر مش صحاب بس .. دا قالها بحبك
قمر : بتتكلمي جد يابت.. اوعا يكون بهاراتك دي
تونة : ابدا تعرفي عني كدا
قمر : اعرف عنك ابو كدا
تونة : خلاص مش مصدقاني براحتك ..
قمر : طيب متقوليلهاش انك عرفتيني حاجة
تونة بصوت واطي : كويس بردك علشان استغلها
قمر :بتقولي حاجة
تونة : بقولك انا هقوم اجهز نفسي للعيد ميلاد .. عاوزة حاجة مني
قمر : لا روحي
_________________________________
نجلاء : كل دا ياكنزي .. مش قولتلك متتأخريش
كنزي : معلش ياماما الدنيا زحمة اوي .. احنا رايحين نركب اهو متقلقيش
نجلاء : ماشي لما تجيلي
كنزي : ماشي ياماما سلام
ليل : الدنيا زحمة ولا انتي اللي مش عاجبك حاجة
كنزي : انتي عاوزني اقولها كدا علشان تهزقني اكتر يرضيكي
ليل : لا ياختي ميرضنيش
كنزي : احنا هنركب منين
ليل : من قدام اهو الموقف قرب
كنزي : الحمدالله احسن تعبت من الماشي
موتوسيكل معدي من جنبها .. شد الشنطة والكيسة اللي ف ايد كنزي
كنزي وليل صوتوا وطلعوا يجروا ورا الموتوسيكل
كنزي : الفستاااان
ليل : استني استني … انا صورت الأرقام
كنزي بعياط : خد الفستااان والشنطة .. ماما هتزعقلي
ليل : اهدي هو انا ماشية مع عيلة صغيرة ..
كنزي : هنعمل ايه دلوقتي
ليل : هنروح القسم نعمل محضر
كنزي : بس كدا هنتأخر
ليل : لا ان شاءالله منتأخرش . . يلا
______________________________
تونة لبست وطالعة كالعادة طايرة بالفستان وبتلف بيه .. لمحت كريم طلعت تجري عليه
تونة بتلف قدام كريم : بص ياكريم ايه رايك ف الفستان بتاعي .. حلو صح
كريم بصلها ودير وشه
تونة : هو انت علطول ساكت .. ايه دا انت بتعمل ايه
كريم : …..
تونة : دا اسمه رسم صح .. طيب ماترسمني ..
كريم : …..
تونة : اوف بقا ماترد عليا .. طيب رد عليا ومش هقول لحد انك اتكلمت اوعدك ..
كريم : ….
تونة : يووة بقا انا همشي احسن
كريم مسك ايدها وقعدها
تونة : هترسمني .. هييييه ..
كريم شاورلها تثبت
تونة : حاضر مش هتحرك .. يلا يلا
_______________________________
#حكاية_قمر ????????
#بقلم_ياسمين_علي ••
في القسم
كنزي بتعيط : زمان ماما قلقانة عليا … اعمل ايه يارب .. ياريتني مانزلت
ليل : لا اله الا الله .. اهدي ياكنزي ابوس ايدك انا مش ناقصة توتر
كنزي بتعيط اكتر : انا عاوزة الفستااان ياليل
ليل : انا مش عارفة حاجة هنا اول مرة ادخل قسم ..
كنزي : كمان هنتوه ف القسم .. يلاهووي
ليل : اسكتتيي … هنسأل مش هنتووه
ليل : لو سمحت انا كنت عاوزة اعمل محضر
حازم خارج من مكتبه ..كنزي بترفع عينها شافته طلعت تجري عليه وهي بتعيط …حازم اتخض : يلااهوي ايه جابها دي
كنزي بعياط : حازم الحقني .. انا اتسرقت … انت فاكرني انا اللي قلبت عليك العصير ..
حازم : ولو مش فاكرك بالعياط دا لازم افتكرك .. ادخلي
حازم : قوليلي اتسرقتي ازاي
كنزي بتعيط : كنت راحة اجيب فستان انا وليل .. وفضلنا نلف نلف نلف علشان يعجبني حاجة ولما…
حازم : انتي هتحكي قصة حياتك .. انجزي عاوز امشي
كنزي عيطت : انت بتزعقلي ليه انت قولت احكي اللي حصل وانا بسمع الكلام
حازم : ياستي ابوس ايدك ماتعيطي .. انا عاوز اعرف بس اتسرقتي ازاي
كنزي : واحد راكب موتوسيكل شد مني الشنطة و خد الفستان كمان
حازم : مخدتوش ارقام الموتوسيكل طيب
ليل : انا خدتها اهو اتفضل
حازم : تمام كدا .. دقيقة وراجعلكم
حازم : اهدي خلاص.. الحرامي وحاجاتك هيجوا دلوقتي ..
كنزي : متشكرة اوي
حازم : دا واجبي .. متقلقيش انتي بس
كنزي : حاضر
______________________________
نجلاء : يلااااهوي .. البت لسه مجتش لحد دلوقتي . . ما كانت قايلالي راحة تركب
عايدة : طب كلميها
نجلاء : بكلمها موبايلها مقفول .. انا قلقانة اوي
عايدة : مانتي غلطانة.. بتنزليها لوحدها ليه
نجلاء : مش لوحدها معاه ليل
عايدة : ماهي بنت هي كمان ياختي .. لازم كان يبقا معاهم راجل ولا حد كبير
نجلاء : انتي هتقلقيني اكتر ليه ياعايدة ..
عايدة : انا بفهمك بس .. اصل الخطف دلوقتي بقا ف كل حتة
نجلاء : بدل ماتهديني بتولعيني اكتر . . انا طالعة استناه برا بدل ماتجلط وانا واقفة منك
عايدة : يوة هو انا قولت حاجة
_______________________
حازم : شنطتك وحاجاتك اهي .. شوفي لو حاجة ناقصة
كنزي بفرحة خدتهم : لالا مافيش حاجة ناقصة .. انا متشكرة اوي اوي
حازم : العفو ياستي .. تعالوا هوصلكم ع سكتي
ليل : دا يبقا كتر خيرك والله ..
كنزي : لا مش هينفع علشان ماما متزعقليش .. لما تشوفني راكبة مع واحد غريب
ليل : امك هتزعقلك لو اتأخرنا اكتر من كدا ..
كنزي : اه صح .. خلاص هنركب معاه بس لو ماما اتكلمت
ليل : انا هفهمها ياستي يلا
كنزي : ماشي
______________________________
تونة : اوف بقا انا زهقت .. العيد ميلاد هيبدأ ويخلص وانت لسه مخلصتش
كريم : ….
تونة : طب وريني وصلت لفين .. انت مخبي الورق ليه هو احنا ف امتحان
كريم خلص رسم و لف الورقة
تونة بفرحة: الله دي حلوة اوي .. شبهي بالظبط .. زي عيني وزي مناخيري وزي شعري .. كلي كلي بالظبط .. متشكرة اوي ياكريم .. انا هروح اوريهالهم … جت تمشي رجعت خطوتين باسته من خده وطلعت تجري بالرسمة … وكريم واقف فرحان لفرحتها
_______________________________
نجلاء بعصبية : كل دا تأخير .. عجبك القلق اللي انا فيه .. والزفت اللي ف ايدك دا بيعمل اييه .. وهو مقفول .. انا غلطانة اني نزلتك ..
كنزي : استني ياماما هفهمك
نجلاء : قدامي ع جوا مسمعش صوتك . .
ليل : يادادة نجلاء .. انا وكنزي طلع علينا حرامي .. ولولا الظابط اللي كنزي تعرفه دا مكناش رجعنا الحاجة
نجلاء ضربت بايدها ع صدرها : يلاااهوي ظابط مين يابت اللي تعرفي دانتي مبقالكيش اسبوع هناا .. لحقتي تتعرفي ع حد ..
كنزي : والله مااعرف حد ياماما .. استني هفهمك بس
ليل : انا خربت الدنيا ولا ايه
نجلاء : تفهميني ايه انطقي
كنزي : دا الظابط صاحب زين اللي اسمو حازم ياماما .. روحنا نعمل محضر لقيته وهو ساعدني
نجلاء : مانتي ماشية زي الهبلة لازم تتسرقي
ليل : يعني الناس اللي بتتسرق كلهم هبل
نجلاء : لا بنتي لوحدها اللي هبلة
كنزي : بصي بتقول عليا ايه بصي
ليل : خلاص قلبك ابيض .. روحي اللبسي يلا وانا هروح اللبس .. احنا متأخرين اويي
كنزي : زعلانة مني ياماما
نجلاء : روحي اللبسي يلا قبل الناس ماتيجي
كنزي : يعني مش زعلانة مني
نجلاء : لا بس تاني مرة متتأخرش
كنزي باستها من خدها : من عنيا يانوجة قلبي .. اسيبك انا بقا واروح اللبس
_______________________________
#حكاية_قمر ????????
#بقلم_ياسمين_علي ••
ليل : مساء الخير … وحشتكم صح
قمر : اتأخرتي اوي كدا ليه
ليل : ماهو لو تعرفي الي حصلنا مش هتقولي كدا
قمر : ايه حصل ؟
ليل : مش طلع علينا حرامية وروحنا القسم .. بصي انا هدخل اخد دش و اللبس كدا واطلع احكيلك
قمر : ماشي ياليل .. بقولك مافيش حاجة عاوزة تقوليلي عليها
ليل بتوتر : ها .. حاجة زي ايه
قمر : أي حاجة عاوزة تقوليلي عليها.. انا هسمعك
ليل : لما يبقا في حاجة هقولك اكيد
قمر : ماشي ياليل
______________________________
احمد : ممكن ادخل
نور : اتفضل طبعا
احمد : الجميل خلص ولا لسه
نور : خلاص فاضلي الفستان
احمد : كل سنة وانتي طيبة ياحبيبتي ..
نور : وانت طيب يابابي .. ودايما معانا وميحرمنيش منك ابدا
احمد : يارب ياحبيبتي .. انا اسيبك تلبسي بقا علشان متتاخريش ..
نور : ماشي
_______________________________
صافي : ايه دا ياماما انتي لسه ملبستيش
هدي : لا ياحبيبتي .. روحوا انتو وانبسطوا .. انا خليني هنا
صافي : ليه كدا بس يا دودو .. تعالي غيري جو انتي مبتخرجيش خالص
هدي : المرة الجاية هاجي معاكم ان شاءالله
صافي : ماشي ع راحتك .. يلا ياسهر علشان منتاخرش ..
سهر : انا خلصت اهو .. مستعجلة ع ايه
صافي : اسر وحشني اوي عاوزة اشوفوا .. ومتشوقة اوي للحفلة اللي اتفقنا عليها
هدي : حفلة ايه
سهر : حفلة العيد ميلاد طبعا .. يلا ياصافي ياحبيبتي قبل ماتودينا ف داهية
صافي : يلا
سائر نازل ببدلة شيك جدا : استنوا انا جاي معاكم
الكل بصله باستغراب
سائر : بتبصوا كدا ليه .. بلاش اجي
سهر : لا طبعا ياحبيبي تعالي
سائر : ماشي يلا بينا
صافي : يلا
_________________________________
وليد : أيوة يا ست سارة .. كل دا بتلبسي ..
سارة : لا انا اهو داخلة ع العربية والله
وليد : فين دا ..
سارة ركبت : اهو جيت
وليد : سااعة ملطوع لحضرتك .. ماكنتي طلبتي اوبر ولا أي حاجة
سارة : كنت عاوزة اروح معاك ياوليد .. مش عاوزة امشي لوحدي
وليد : ماشي ياستي
سارة : مقولتليش ايه رايك ف الفستان
وليد مبصلهاش : اه حلو ممكن نطلع بقا
سارة اتضايقت : ماشي يلا
______________________________
” الناس جت والاغاني شغالة وكل حاجة جاهزة “
ليل واقفة هي وتونة .. اسر راحلهم
تونة : احم احم
اسر : عاملة ايه ياتونة .. وحشتيني والله
تونة : وانت كمان موحشتنيش
اسر : الله يكرم اصلك .. بقولك ايه انتي بتحبي غزل البنات
تونة : أيوة طبعا
اسر : بصي الراجل دا بيعملوا حلو اوي .. روحي خدي منه
تونة بترفع حاجبها : ماتقول انك عاوز تكلم ليل علطول .. بتلف وتدور ليه
اسر : الله ينور عليكي نبييها
تونة : مش ماشية
اسر : براحتك انا قولت اقولك قبل ما غزل البنات يخلص
تونة بصيت ع بتاع غزل البنات ضعفت : طيب انا هروح اجيب بسرعة واجي عيني عليكم
اسر : مستنيكي ياغالية
ليل جاية تمشي
اسر : استني هو انا بوزعها علشان سيادتك تمشي
ليل : عاوز ايه مني
اسر : عاوز اتفق معاكي اتفاق
ليل : اتفاق ايه
اسر : نفتح صفحة جديدة وننسا اللي فات ..
ليل : انت مجنون صح .. يعني امبارح تغلط فيا .. وأنهاردة تقولي صفحة جديدة
اسر : اه اعتبريني مجنون.. قولتي ايه
ليل : قولت بص وراك كدا
اسر بيبص لقي صافي بصاله
ليل : روح شوفها قبل ماتولع فيك .. ومشيت وسابته
صافي : الزفتة دي واقفة معاك بتعمل ايه
اسر : وانتي مالك .. انا مش قولت لما تعقلي تكلميني
صافي : انا عاقلة .. بس اعمل ايه بغير عليك
اسر : متغيريش عليا ياستي
وليد : بتزعقوا ليه كدا
اسر : الحمدالله انك جيت تعالي عاوزك .. خد وليد ومشوا
صافي بعصبية : بصي بيهرب مني ازاي
سارة : انتو متخانقين ولا ايه
صافي : تعالي معايا
سارة : ع فين
صافي : تعالي بس
_______________________________
نور بتسلم ع الناس
سائر : كل سنة وانتي طيبة يانور
نور لفت اتصدمت وعينها لمعت وساكتة .. زين شافها راحلها بسرعة
زين : اهلا وسهلا يااسائر ازيك انت رجعت امتا
سائر : لسه راجع امبارح .. انت عامل ايه يازين
زين : انا كويس ياحبيبي .. اتفضل .. اتفضل
سائر : دي حاجة بسيطة ليكي يانور يارب تعجبك
نور سرحانة
زين : نور خدي الهدية من سائر
نور : متشكرة ياسائر .. عن اذنكم
———-
زين : حازم .. ايه يابني كل دا تأخير
حازم : معلش والله السكة زحمة
سهر : ازيك ياحازم اخبار شغلك ايه
حازم : كويس الحمدالله *شاف كنزي واقفة لوحدها *
طب اسيبكم انا بقا وانطلق شوية
سهر : اتفضل
_________________
حازم : ياتري خلصتي عياط ولا لسه
كنزي اتخضت : حازم
حازم : ايه اتفجعتي
كنزي : لا عادي
حازم : واقفة لوحدك ليه
كنزي : بدور ع ليل .. مش عارفة فينها
حازم : طيب تعالي ندور عليها سوا
كنزي بكسوف : ماشي
حازم سكت دقيقة
حازم : مقولتليش بقا هو دا الفستان اللي الحرامي سرقه
كنزي : اه هو
حازم : مالهوش حق ياخده بصراحة
كنزي : ليه وحش
حازم : لا طبعا جميل اوي ولايق عليكي كمان
كنزي وشها احمر : شكرا
نجلاء : ازيك ياحازم ياحبيبي .. عن ازنك هاخد كنزي وشدتها جامد من ايدها .. قداميي ياختي
كنزي : براحة ياماما ايدي
نجلاء : تعالي هنا .. ايه موقفك مع واحد غريب
كنزي : والله ياماما هو اللي جه وقف معايا
نجلاء : وانتي ياختي متعرفيش تمشي لما يقف معاكي
كنزي : الله ياماما .. دا لسه مساعدني امشي واسيبوا عيب
نجلاء : العيب وقفتك معاه لوحدكم .. عاوزة الناس تشوفك تقول معرفتش اربي بنتي
كنزي : ياماما والله ابدا
نجلاء : تاني مرة متتكررش فاهمة
كنزي : حاضر ياماما
_______________________________
ليل واقفة وصافي وسارة جايين عليها
سارة : عاملة ايه ياليل
ليل : الحمدالله ياسارة كويسة
صافي : يارب دايما ياحبيبتي
ليل : يارب .. عن اذنكم
صافي : راحة فين .. دا احنا جايين نقف معاكي تسبينا وتمشي
ليل : معلش اصل راحة اشوف اختي فين
صافي : تصدقي ياسارة انا نفسي اكل كبدة .. متعرفيش ياليل حد بيبع كبدة حلو
ليل حسيت ان في تلقيح ف كلامها : المطاعم كتير هتلقي فيها
سارة : اكيد دا مش وقته كبدة يعني .. ع فكرة ياليل فستانك حلو اوي .. ممكن تعرفيني جايبة منين
ليل لسه هتتكلم صافي قطعتها : من الوكالة طبعا . . مش كدا ياليل
سارة : في ايه ياصافي !
ليل بتحاول تتمالك أعصابها :
انا هحترم المكان اللي انا فيه و مش هرد عليكي ..
صافي : ليكي حق تحترمي المكان دا وتقدسي كمان .. انتي كنتي تحلمي تعيشي هنا …
ليل بعصبية : اخررسيي
صافي بعصبية : مش هسكت .. لازم اعرفك حجمك كويس اووي .. علشان متفكريش بعد كدا تبصي لحاجة مش بتاعتك ..
ليل دمعت : ومين قالك اني عاوزة الحاجة دي .. اشبعي بيها
*كريم واقف بعيد وشايفهم وتونة جت تقف جنبه *
سهر : في ايه يابنات صوتكم عالي ليه .. وبصيت لليل من فوق لتحت .. ومين دي
صافي : متشغليش بالك ياسهر .. انا كنت بعلم واحدة الادب بس
ليل : والله ماحد عاوز يتعلم الادب غيرك .. بترفع ايدها علشان تضربها بالقلم
سهر مسكت ايدها : انتي اتجرأتي تمدي ايدك ع بنت الكيلاني
سارة : سهر اهدي وسيبي ليل
سهر : استني انتي . . لازم تعرف مين بنت الكيلاني قبل ماتفكر ترفع صوباعها ف وشها بس مش ايدها
ليل : ابعدي ايدك عني
تونة لسه هتروح كريم مسكها
تونة : اوعي سيبني اقطعهم بسناني
كريم شدها وراحوا علشان ينادي ع حد
سهر : انتي بقا البنت الجربوعة اللي ساكنة ف حارة .. وجاية لجأ هنا انتي واخواتك .. بتطاولي ع اسيادك
ليل : والله ماحد جربوع غيرك انتي وعيلتك اللي فرحانة بيها دي
سهر بعصبية : انا هوريكي ازاي تغلطي .. زقتها ف البسين
ليل وقعت ومش عارفة تعوم
سارة جاية تنزل تلحقها صافي مسكتها
سارة : انتي مجنونة البنت بتغرق .. اوعي كدا
سارة نزلت تلحقها كان كريم وأسر ونور وزين ووليد وتونة جم
اسر : ايه اللي بيحصل هنا
سهر : ليل ياحبيبتي رجلها فلتت بالغلط وقعت وشكلها مبتعرفش تعوم .. وسارة نزلت تلحقها
زين : طيب امسكوها بسرعة
اسر راح يمسك ليل من سارة .. ليل طلعت زقته بعيد عنها وطلعت تجري وهي بتعيط وتونة وراها ..
اسر استغرب وشك ان في حاجة
وليد : هي مالها .. ووقعت ازاي
صافي : ماقولنا غصب عنها الله
سارة بصيتلها بقرف
نور : تعالي ياسارة معايا غيري هدومك
زين : طيب يلا ياجماعة نرجع للحفلة بدل وقفتنا هنا
سهر راحت مسكت ايده : خدني معاك يازين
______________________________
ليل داخلة منهارة وهدومها كلها ماية
قمر بخضة : ايه اللي حصصل .. في ايه
ليل داخلة الحمام ومنهارة من العياط
قمر : افتحي ياليل .. فهميني بس حصلك ايه ياحبيبتي .. ردي عليا
تونة داخلة تجري : هي فيين
قمر : حصل ايه ياتونة قوليلي
تونة : الولية الحرباية اللي برا ضربتها و زقتها ف البسين ياقمر واتلموا عليها
قمر بعصبية : مين دي انطقي
تونة : معرفهاش تعالي معايا اوريهالك
_______________________________
نور ماشية سائر مسك ايدها : نور
نور : خير ياسائر
سائر : كنت عاوز اتطمن عليكي.. انتي بتتهربي مني ليه
نور : انا مش بتهرب . . مش عادتي اني اهرب
سائر : طيب مش حابة وجودي
نور : لا طبعا تنور ف اي وقت .. بس مكنتش متوقعة انك ترجع تاني
سائر : انا كنت عاوز اتكلم معاكي يا نور
نور : بعدين ياسائر .. مش وقته
سائر : انا ماشي .. بس زي ماقولتلك لازم نتكلم .. عن ازنك
_____________________________
تونة : اهي الولية اللي واقفة مع زين دي
قمر شافتها واقفة مع زين اتعصبت اكتر وراحت ليها .. بتخبط ع كتفها
سهر لفت : افندم انتي مين
قمر : عملك الاسود ياحبيبتي .. ضربتها بالقلم وجبتها من شعرها وقعتها ف الأرض وقعدت عليها
سهر : ابعدي عني يامجنونة انتييي عاوزة مني ايه
زين بيشد قمر : انتي اتجنيتي ياقمررر .. ايه اللي بتعمليه دا
قمر زقته جامد : ابعد عن وشاااي..
سهر : اه اه .. سبيني بقا يامجنونة انا عملتلك ايه
قمر : ورحمة ستي مانا سيباكي ..
صافي جاية تجري تلحقها .. تونة مسكتها عضتها من رجلها ومش عاوزة تسيبها وصافي بتصرخ لحد ماوقعت ف الأرض وتونة مسكتها من شعرها هي كمان وصافي بتحاول تبعدها مش عارفة
والكل جه يجري يحوش .. مش عارفين ينقذوا حد فيهم ..
كنزي ونور مسكوا ف قمر بالعافية
وأسر ووليد مسكوا تونة
وزين مسك سهر وهي حضناه وبتتصنع العياط : مين الجربوعة دي يازين .. ازاي تسبها تعمل فيا كدا..
قمر : مين دي اللي جربوعة يابت .. دانتي السته منك ببلاش ف سوق الستات يازبالة .. انا هعرفك مقامك
سهر : زين انت ساكت ليه .. اطردها حالا
قمر بعصبية : دانا مش همشي من هنا غير وانا مقطعاكي بسناني .. يارخيصة يامعفنة
زين : كففااية اللي عملتيه لسه ليكي عين تتكلمي
قمر بعصبية : دانا مش هتكلم وبس دانا هعمل كمان .. وراحة تتهجم ع سهر تاني
سهر استخبت ورا زين وزين وقف قصاد قمر : انتي اتعديتي حدودك بما فيه الكفاية .. وكويس اووي اني مطردتكيش لغاية دلوقتي
احمد : تطرد مين يازين
الكل بصله
احمد : اظاهر انك نسيت كلاميي
سهر : اونكل احمد .. الحقني المجنونة دي بص عملت فيا ايه
احمد : اولا دي مسمهاش مجنونة .. ثانيا قوليلي انتي عملتي ايه يوصلها تعمل فيكي كدا
سهر بتتصنع العياط : انا معملتش حاجة .. قولو يازين
زين : سهر كانت واقفة معايا .. والأستاذة قمر جت مدت ايدها عليها
احمد : دا اللي انت شوفتو .. انما اللي حصل غير كدا .. قولي يا قمر عملتي كدا ليه
قمر : اللي تتجرأ تمد ايدها ع اختي مش اعمل فيها كدا وبس .. دانا اخنقها بايدي دول لو فكرت تلمس شعره من اختي تاني
زين : هو حد جه جنب اختك انتي هتتبلي عليها
تونة بعصبية : لا ياحبيبي مش بنتبلي ع حد .. الحربايتين دول مدوا ايدهم ع ليل … زقوها ف البسين
زين : هنصدق واحدة كدابة زيك
تونة : سبني يااسر انا هوريلوا مين الكدابة ابو طويلة دا
احمد : انا مصدقهم .. ايه اللي هيخلي قمر تعمل كدا من غير سبب
سهر : يعني حضرتك مكدبني ومصدقها هي
احمد : قمر مبتكدبش
سهر : يبقا انا اللي بكدب .. يلا بينا ياصافي .. عن اذنكم
زين بص لابوه وقمر بغضب وراح ورا سهر
وقمر خدت تونة وراحت لليل .. والكل طلع والناس مشيت
________________________________
قمر : ليل ياحبيبتي حقك رجع ..
تونة بتضحك : داحنا ادناهم حتة علقة ..
كنزي : انا مش عارفة ايه حصل .. بس متزعليش نفسك
” ليل عيطت اكتر “
قمر حضنتها : ياحبييتي .. ونبي متعملي ف نفسك كدا .. والله اروح اضربهم تاني
تونة : خلاص بقا يابت .. طب اروح افقعلك عينها .. بس افقعلك انهو منهم دي بأربعة وأربعين
ليل ضحكة والكل ضحك
قمر : أيوة كدا .. لا عاش ولا كان اللي يزعلك وانا موجودة .. يلا قومي اغسلي وشك ..
ليل حضنت تونة وقمر : ربنا يخليكم ليا
قمر : يارب ياحبيبتي .. تعالي ياكنزي انتي كمان
كنزي طلعت تجري حضنتهم
______________________________
اسر : يعني ايه سارة مقالتلكش حاجة .. انا عاوز افهم ايه اللي حصل
وليد : معرفش يااسر متكلمتش وانا مردتش اضغط عليها علشان كان شكلها مضايق .. نبقا نعرف بعدين .. روح نام انت بقا تصبح ع خير
اسر : وانت من اهله .. سلام
______________________________
تونة : بصي ياقمر حلوة الرسمة دي
قمر : اه جميلة اوي .. دا كريم اللي رسمها
تونة : اه هو .. اتحايل عليا علشان يرسمني
قمر : يابت
تونة : مش مصدقاني ولا ايه
قمر : لا طبعا .. انا هروح اعمل حاجة نأكلها
تونة : يااريت انا جعانة
قمر : من عنيا ياحبيبتي
تونة : ليل .. بت ياليل
ليل : عاوزة ايه ياتونة .. انا مش فايقالك
تونة : لا فوقيلي ياختي .. بصي كريم رسم دي ليا وفرحت بيها .. وانا مش عارفة افرحوا ازاي فكري معايا
ليل : وانا هعرف منين
تونة : مانتي مقطعة السمكة وديلها مش عاوزة افضحك خليني ساكتة
ليل : اه وانتي يابت بتسكتي فعلا ومفضحتنيش
تونة : انا وغلاوتك ماحصل . . يلا ساعديني بقا
ليل : قومي هاتي شنطتي
تونة : خدي اهي
ليل طلعت شيكولاتة : دي كنت جيبهالك .. بس هي من نصيبوا ..
تونة : انا مش عاوزة افرحوا اوي يعني . . هاتيها ليا
ليل : هتطمعي فيها ولا ايه .. سبيها لكريم وهجبلك واحدة تانية
تونة : ماشي .. انتي بتكتبي ايه
ليل : بشكره .. كأنه انتي اللي كاتبه يعني .. قال يعني بتعرفي تكتبي ..
تونة : خلصي بقا
ليل : استني الفهالك احسن الورقة تطير .. بس كدا خدي اديهالوا
تونة : دلوقتي
ليل : اه بسرعة قبل ما قمر ترجع
تونة : ماشي هروح بسرعة واجي
____________________________
زين واقف بالعربية قدام الفيلا ومحتار مش عارف ليه ابوه بيعمل كدا مع قمر .. وليه هو بيكرهه قمر ..
نور ف اوضتها بتعيط .. وبتفتكر اللي كان بينها وبين سائر . . ومش مصدقة ان امنيتها اللي اتمنت الصبح اتحققت
اسر ف اوضته بيحاول ينام مش عارف و مضايق علشان اللي حصل مع ليل .. وحاسس ان هو السبب .. ونفسه ينزل يسألها ويعرف منها ايه اللي حصل
___________________________
تونة دخلت أوضة كريم
تونة : كريم .. كريم انت هنا .. شكله مش موجود.. انا احط الشيكولاتةة وامشي
حطيت الشيكولانة .. شافت رسمة بتمسكها
تونة : الله مين الست الحلوة دي .. بصيت حواليها .. مالكيش دعوة ياتونة .. اخرجي قبل ماحد يشوفك
بتحط الرسمة .. ايدها خبطت ف كوباية الماية وقعتها ع الرسمة باظت
تونة اتخضت : ايه اللي عملتوا دا .. اعمل ايه دلوقتي .. بتمسك الصورة تمسحها اتقطعت ف ايدها …
كريم دخل شاف رسمة امه ف ايدها مقطوعة
يتبع…
لقراءة الفصل الثامن : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية أحببت قمراً للكاتبة مريم حسن

‫2 تعليقات

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *