رواية جبريل ومي الفصل الحادي عشر 11 بقلم مي محمد
رواية جبريل ومي الفصل الحادي عشر 11 بقلم مي محمد
رواية جبريل ومي البارت الحادي عشر
رواية جبريل ومي الجزء الحادي عشر
رواية جبريل ومي الحلقة الحادية عشر
جبريل:اي الي خانق حبيبي؟
-مي:كنا ماشين وانا ضما ايدوا لقلبي وسنده على كتفوا… مجرد وجودي معاك نساني اي خانقه ياجبريل، انا بتمني من قلبي نفضل كدا، بتمني اعجز معاك يمر ٣٠،٢٠ سنه جواز واحنا مكملين علشان حبنا مش علشان اي ظروف او علشان الحياه، بتمني افضل شايفه لمعه عيونك وافضل سنده علي كتفك طول العمر، وقفت وبصيت لعيونوا واخدت نفس… انت حبيبي الوحيد انا بحبك.
-لحظه اتنين تلاته مقدرتش اعدهم ومحبتش، كفايا علي قلبي الدفي الي حاسوا وهو في حضن اقرب شخص لي.
-جبريل:انتِ عارفه انك اول مره تقوليها.
-مي: من أول ما شوفت عيونك، وانا عايزه اقولهالك.
-جبريل:اتنهد وهو بيضمني لي، كملنا مشي واحنا ايدين في ايد بعض.
_______________
-مي:جبريل الفستان كبير اوي بجد انا مش هعرف اطلع علي السلم…. السنه مرت وكل يوم بياكدلي انو العوض الحقيقي لقلبي، مهما اتخانقنا، زعلنا، مبهونش علي، الحنيه الي بتظهر حتي في وقت الغضب دي اكبر دليل علي نقاء حبوا وقلبوا.
-جبريل:ما انا قولتلك اشيلك كنتِ هتصوتي وتلمي علينا الناس.
-مي:اتكلمت بصوت واطي متوتر… طب خلاص شيلني.
-جبريل:مكملتش الجمله وكُنت شايلها_ واتكلمت بخبث ما كان من الأول يابطه.
-مي:اتكلمت بنرفزه… متقوليش يابطه.
-جبريل:انا عايزك مخربشه كدا في شقتنا… ختم كلاموا بغمزه.
-مي:بلعت ريقي بتوتر… جبريل واديني لماما.
-جبريل:ومالوا ياحبيبي ومالوا.
-مي:فتح باب الشقه، دخلنا وايدوا شبكه في أيدي، قد اي الحظه دي اجمل من اي خيال، غيرت الفستان وهو غير البدله زي الشطور في اوضه الأطفال، وصلينا مع بعض.
_____________
-جبريل:اي رائيك نخلي ورد نقرئوا مع بعض؟
-مي:موافقه.
-جبريل:صفحتين بعد كل صلاة اشطا؟
-مي:اشطا جدا.
-ضحك وجابلي المصحف وبدءنا نقرء في الكورنر بتاع الصلاه الي عملنا، وحقيقي دا اجمل حاجه في الشقه كلها.
-جبريل:خلصتي.
-مي:اممم.
-جبريل:طب اي؟
-مي:اي؟
-جبريل:مش عايزه تنامي؟
-مي:انا هروح انام في اوضتي وانت هتنام في اوضه الأطفال.
-قام وقف وانا جريت علي الصاله_جبريل: مش ناويه تجبيها لبر صح يابنت محمد؟
-مي:انا الي مش فاهمه انت عايز اي؟
-جبريل:طب اتهدي فرهدتيني ونتكلم زي الناس العاقله.
-مي:لا.
-جبريل:هو مش انتِ البت الي مخلصا والي بتعاكس رجاله ها ردي؟
-مي:لا يابا دا كلام انا متجرئش ابص لعيون حد غيرك.
-جبريل:ضحك بحب… طب انتِ خايفه مني ليه؟
-مي:مش خايفه منك ياجبريل واتظبط وروح نام علشان مصوتش والم عليك الناس.
-جبريل:قرب مني في لحظه ومسك ايدي الإتنين وسألني بكل جديه… تعرفي محمد حماقي كان يقصد اي لما قال”وتعالي اقوالك احلي حاجه فيكي اي ولا انتِ فاهمه قصدي والي بالي في”
-مي:فضلت مصدومه وبحرك راسي يمين وشمال بس.
-جبريل:انا قولت كدا بردو تعالي بقا اعرفك، وفي ثانيه كان شايلني علي كتفوا.
_______________
-مي:امشي من وشي ياجبريل.
-جبريل:ياحبيبي طيب اهدي.
-مي:انت السبب في كل دا انا بقيت شبه الكوره وبطني… بطني كبرت اوي انا عايزه أولد بقا.
-جبريل:كلها شهرين ياعيون جبريل.
-مي:قربت منوا وانا بشم رقبتوا زي القطط… ريحه البرفيوم دي تجنن ياجبريل.
-جبريل:بصلي بترقب… مي انتِ كويسه؟
-مي:هو انت محلو كدا ازاي؟
-جبريل:ياأهلًا بالهرمونات الي هتجيب اجلي.
-مي:بتقول اي؟
-جبريل:بقول مفيش حد حلو هنا غيرك.
-مي:بحبك ياولاه.
______________
كان على بالي ايام وليالي، وفي ليله الي وحش قلبي بقا ليا اغلي من الغالي.
_____________
تمت الحمد لله
لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية جبريل ومي)