رواية غدر صديقتي الفصل الثالث 3 بقلم نجلاء اسماعيل
رواية غدر صديقتي الفصل الثالث 3 بقلم نجلاء اسماعيل
رواية غدر صديقتي البارت الثالث
رواية غدر صديقتي الجزء الثالث
رواية غدر صديقتي الحلقة الثالثة
اسر: مش انتي ميار ال كانت ف حفله الشركه؟؟
ميار: حضرتك لسه فاكرني
اسر: اه انا مش بنسى المهم انتي جايه تقدمي ع الشغل صح
ميار: ايوا
اسر: تمم المرتب مش زي م مكتوب وساعات العمل برضو مختلفه
ميار بزعل: يعني المرتب اقل؟؟
اسر: لا طبعا احنا يعتبر اكبر شركه ف الشرق الاوسط يعني المرتب ال حاطينه دا وهمي المرتب بإذن الله 15 الف وساعات العمل 8 ساعات بس
ميار بفرحه: بجد انا مش مصدقه
اسر: انتي هتكوني سكرتيره خاصه يعني سكرتيره خاصه ل صاحب الشركه يعني زيك زيي وانا مش موجود هتكوني مكاني لاني اغلب الوقت هسافر واسيبك انتي تتعاملي مع العملاء في الشركه كل حاجه هتبقا في ايدك هتبقي قاعده قدامك جهاز كومبيوتر ومعاكي جهاز لابتوب هتستلميه من اول يوم شغل وهيكون عليه كل حاجه تخص مواعيدي وشغلي وشغل الشركه الحاجات دي محدش يشوفها ولا يعرف عنها حاجه غيري انا وانتي بس هيكون في مقابلات شغل لازم تكوني معايا فيها بصفتك السكرتيره الخاصه هتشتغلي على نظام ال word وتهتمي بكل حاجه عندك اي سؤال؟
ميار: بصراحه لا الشغل دا بالنسبه لي سهل جدا انا درست اداره اعمال وعارفه دا كله وواخده كورسات بس مكلمتهاش
اسر: تمم جميل تقدري تبدأي من النهارده لو حابه
الباب خبط
اسر: اتفضل
دخلت مي وهي باصه ف الارض ولابسه لبس الشغل: القهوه ي اسر بيه
ميار بصدمه: مي؟؟؟؟؟؟
مي وقعت الصينيه من ايدها: انتي بتعملي اي هنا ي ميار مش قولتلك مفيش مكان ل حد جديد
اسر: نعم؟؟ مفيش مكان ازاي يعني انتي مين علشان تقرري في مكان في شركتي ولا لا دا انتي حتت عامله بوفيه وبس
مي: انا انا مش قصدي ي اسر بيه بس..
قاطعتها ميار: عامله بوفيه؟ مش انتي قيلالي انك مديره علاقات عامه هنا؟؟ وكمان قولتي ان كلمتك زي كلمه المدير وانك.. انتي ازاي تضحكي عليا بالطريقه دي
اسر بضحك: مديره علاقات عامه؟؟؟ دا انتي هبت منك ي مي ع الاخر انا لولا ان ابويا موصيني عليكي قبل م يسافر كنت مشيتك من هنا بس تمم حصل خير
ميار دلوقتي تقدري تطلعي ف المكتب ال جمبي ولو في حاجه مش عجباكي تقدري تقوليلي علشان نغيرها
ميار: حاضر ي استاذ اسر
خرجت ميار وتابعتها مي بغل وحقد
اسر:اتفضلي نضفي ال عملتيه وبعدين على شغلك
بدأت مي تنضف مكان م وقعت القهوه وخرجت دخلت على مكتب ميار على طول
مي: كنتي ناويه تقوليلي امتا ي ست ميار انك جايه تشتغلي هنا
ميار: مي متقلبيش عليا الترابيزه انا كنت هقولك اول م اتقبل وبعدين انا مكنتش اعرف ان هي دي الشركه ال انتي شغاله فيها غير لما شوفت استاذ اسر وانتي كدبتي عليا قولتي مفيش مكان وكمان كدبتي ف شغلك لي كل دا؟؟؟
مي بتمثيل: انا مكنش قصدي ي ميار بس انا شغاله بوفيه واتحرجت اقولك وكمان اتكسفت تيجي تشتغلي هنا وتشوفيني
ميار: لي ي مي تتكسفي الشغل مش عيب
مي: متزعليش مني ي ميوره
ميار: مش زعلانه اي رأيك ف المكتب حلو ولا اغير فيه شويه حاجات؟
مي بحقد: حلو كدا مش لازم تغيري حاجه يعني
ميار: انا مش حساه هكلم استاذ اسر يغيرلي اللون دا وكمان المكتب
مي: عن اذنك بقا هروح شغلي
ميار: ماشي ي حبيبتي
خرجت مي وهي متعصبه وجريت ف جمب واتصلت ب امها
مي: جت قدمت على شغل هنا ي ماما بقت سكرتيره اسر وعرفت اني شغاله بوفيه لا واي بتتنك وبتقولي هخليه يغيرلي شكل المكتب علشان مش عاجبني
والدة مي: مش دا ال انا قولته واهو بكرا تاخده منك يختي ع الجاهز ادخلي عنده المكتب ادلعي عليه احنا عايزينه لينا اسمعي لو ضاع من ايدك ع الفلوس ال انا صرفتها دي كلها مش هيحصل كويس
مي: ي ماما مش هيضيع بقولك بيحبني وبيغير عليا
والدة مي: يختي لو بيحبك كان شغلك انتي السكرتيرة بتاعته
مي: انتي فاكره انه معرضش عليا؟ طب والله ي ماما عرض عليا وقولتله لا الناس تقول في بيننا حاجه بلاش وهو قالي مش هيفرق معايا كلام الناس المهم تكوني قدام عيني وبعدين راح قالي قصدي تكوني مرتاحه ف الشغل مش عايز يبينلي انه بيحبني دلوقتي
والدة مي: ادخلي عنده المكتب اتلككي ب اي حاجه اتصرفي البت ميار هتاخده ع الجاهز واحنا مش هنطول حاجه
مي: حاضر ي ماما ياللا سلام
في مكتب اسر
ميار: كنت يعني عايزه اغير لون المكتب وشكله ينفع صح؟
اسر: اه طبعا ينفع دا مكتبك انتي اعملي فيه ال انتي عايزاه
ميار: متشكره جدا ي استاذ اسر وانشاءالله اكون عند حسن ظن حضرتك
اسر بإبتسامه: انشاءالله بقولك ادخلي الناحيه دي كدا هتلاقي مكتب لجوا صغير في ملف لونه ازرق وملف اسود هاتيهم
ميار: حاضر
دخلت ميار تدور بين الملفات
الباب خبط
اسر: ادخل
مي: استاذ اسر
اسر: خير ي مي
مي بدلع: كنت عايزه يعني اعتذر لحضرتك على سوء التفاهم ال حصل من شويه
اسر: لا عادي مفيش مشكله ابقي خدي بالك بس
ميار كانت خارجه بس سمعت صوت ف رجعت شويه وبدأت تسمع
مي: يعني ي استاذ اسر هو حضرتك واثق في ميار علشان تشغلها سكرتيرتك الخاصه
اسر: مش شغلك ي مي دي حاجه تخصني انا
مي: مش قصدي أتدخل بس ميار صاحبتي يعني انا عارفاها اكتر من حضرتك مع احترامي ليك طبعا بس يعني على طول بتطلب مني هدوم وفلوس
اسر: دي حاجه بينك وبين صاحبتك بتحكيهالي لي ي مي انا مش عايز اعرف
مي وبدأت تحس ان ميار موجوده: ي استاذ اسر انا مش بعيب ف صاحبتي انا بحب ميار جدا دي اختي وصاحبتي ومش عايزه حضرتك تتهمها او تفهمها بشكل غلط علشان كدا بقولك ال بينا بدل م حضرتك تزعلها ف يوم انا مليش غيرها
اسر وبدأ يستغرب تغير كلامها ونبرتها بالسرعه دي
ميار بحمحمه: الملفات ي استاذ اسر
مي: ميار انتي هنا
ميار: ايوا ي مي في حاجه؟
مي: لا استغربت بس م تيجي ناكل؟
ميار: ينفع اروح اكل ي استاذ؟
اسر: اتفضلي
خرجت ميار ومي
ميار: شكرا ي مي انا سمعتك وانتي بتدافعي عني قدام استاذ اسر وبتوصيه عليا
مي: حبيبتي انتي اختي ومليش غيرك لازم طبعا اعمل كدا بصي الاكل هنا مش زي برا يعني غالي
ميار: خلاص مش هاكل لما اروح اكل انشاءالله
مي: لا تعالي انا هجبلك وجبه على حسابي
بعد م خلصوا اكل كل واحد راح ل شغله
خلصت ميار الملفات وودتها مكتب اسر
ميار: حاجه تانيه ي استاذ؟
اسر: لا بقولك ي ميار اي رأيك ف مطعم الشركه الاكل فيه كويس؟
ميار بإحراج: ايوا الاكل كويس بس يعني بصراحه
اسر: قولي في اي؟
ميار: الأسعار غاليه اوي
اسر: اسعار اي معلش
ميار: اسعار الاكل
اسر: مين قالك الكلام دا الاكل ببلاش ف الشركه هنا
ميار بصدمه..
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية غدر صديقتي)