Uncategorized
رواية دار الأيتام الفصل السادس 6 بقلم أميرة أسامة
رواية دار الأيتام الفصل السادس 6 بقلم أميرة أسامة
رواية دار الأيتام الفصل السادس 6 بقلم أميرة أسامة |
رواية دار الأيتام الفصل السادس 6 بقلم أميرة أسامة
حاج محمد..قومي يانور حضريلنا العشا
نور..حاضر يابابا اه صحيح أتفضل الشنطه بتاعتك والورق ده حضرتك نسيته فالشركه
حاج محمد ايوه صح انا مشيت ونسيت خالص الشنطه من لخمتي بس جبتيه ازاي ده
نور..بلخمه فالكلام اه ماهو اصل نوح جابهولك هنا قال يعني عشان الورق اللي حضرتك هتوديه الشركه التانيه بكره.
حاج..محمد ياخبر جه كل المشوار ده طب لما سألك عليا قولتيله ايه
نور..قولتله انك مع واحده قريبتنا بس صحيح ازاي رايح الشركه بكره وحضرتك اجازه
حاج..محمد ايوه صح تصدقي نسيت وشكل ليل كمان نسي هو كمان قالي بكره
عشق..طب كلمه اكد عليه
حاج..محمد صح هكلمه المهم يلا قومو غيرو هدومكم وحضرولنا العشا لحد ما اكلم ليل
نور..ماشي يابابا دخلت نور تحضر العشا..ودخلو البنات يغيرو هدومهم ورجعو يساعدو نور
حاج محمد..الوو
ليل..ايوه ياحاج محمد
حاج محمد..معلش يا ابني اني بتصل بيك
ليل..لايا راجل ياطيب انت تتصل اي وقت خير
الحاج محمد…انت يا ابني بتقولي اودي الورق بكره لسراج باشا هو مش المفروض بكره الجمعه اجازه ولا تقصد اوديهمله الڤيلا معلش انا مركزتش غير الوقت
ليل..والله ولا انا ركزت فعلا بكره اجازه خلاص يبقي السبت
حاج محمد..ماشي يا ابني
ليل..صحيح قريبتك اللي عملت حادثه بخير لو محتاج حاجه يعني
حاج محمد..بتقفيل فالكلام لا يا ابني شكرا كله تمام الحمد لله تسلم يا ليل يا ابني يلا مش هعطلك بقي
ليل..رفع حواجبه باستغراب ماشي يا راجل ياطيب تصبح على خير
حاج محمد..وانت من اهل الخير
قفل ليل وهو سرحان
ادم..في ايه
ليل..والله ما انا عارف بس في حاجه مش مظبوطه
ادم..ياعم عادي بكره كله يبان المهم ايه مش هنخرج ولا ايه
ليل..انا طالع البس لحد ما نوح يخلص وكلم جاسر قوله يجلنا على هناك لو خلص
ادم..تمام
مر حوالي ساعه راحوا المكان اللي بيسهرو فيه وجاسر كان حصلهم على هناك
ليل..ايه ياجاسر خير ايه اللي حصل
جاسر..مفيش خبطت بنت بالعربيه
ادم..البنت حصلها حاجه
جاسر..لا شرخ بسيط في دراعها
نوح..مش غريبه ان الوقت اللي هايدي تكلمك فيه وتقولك عملت حادثه عم محمد نور تكلمه وتقوله قريبتهم عملت حادثه
جاسر..باستغراب عم محمد وقريبته طب ازاي هو عم محمد ليه قرايب
ليل..مانا مستغرب
جاسر..غريبه طب قالكم ايه
ليل..ولا حاجه بيقول ان بنته كلمته وقالتله ان قريبتهم عملت حادثه واستأذن ومشي ونسي شنطته والورق اللي هيوديه لعمي نوح راحله وفعلا مش لقاه ولما سأل نور عنه قالتله نفس الكلام وبعدها كلمني يسألني هيودي الورق بكره ازاي عشان اجازه لما سألته تاني عن قريبته قفل فالكلام وقفل بسرعه انا اللي مستغربه فالحوار كله ان عم محمد ليه قرايب وتوتره غريب
جاسر..غريبه فعلا عموما اكيد هنعرف
ليل..ياسيدي ولا منعرفش بقولكم ايه قفلو عالحوار ده يمكن فعلا يكون حد من قرايبه جم واعد معاهم عادي يعني
ليل… قفل معاهم الكلام وحسسهم انه مش في باله بس كان باله مشغول ومش عارف ايه السبب وابتدت سهرتهم
…..
تمارا ..الحمد الله تسلم ايدك يانور
نور..الله يسلمك ياعشق بالف هنا
حاج محمد..لتمارا ايه يابنتي احسن الوقت
تمارا..بحزن اه يابابا الحمد لله
حاج محمد..مالك يابنتي
تمارا..مفيش انا كويسه
الحاج محمد..كويسه ايه انتي شكلك مضايق
تمارا..تعبت من كتر اللف عالشغل مش لاقيه حاجه كويسه اما الفلوس قليله جدا على المواصلات او صاحب المكان مش مريح او اروح مكان يطلب شهاده وانا لسه بدرس او اروح مكان ويوافقو ويطلع الشغل في فرع تاني بعيد مش عارفه اعمل ايه حاسه انها عماله تتقفل
حاج محمد..يابنتي متفقديش الامل لسه ربنا مبعتلكيش رزقك
عشق…بابا عنده حق يا تمارا وكل الشغل اللي شوفتيه ومتوفقتيش فيه اكيد ده سبب من عند ربنا مش يمكن مش فيهم خير ليكي
تمارا…انا عارفه والله بس تعبت ومحتاجه احس اني استقريت
حاج محمد..يابنتي انتو بقالكم معانا حوالي شهر تقريبا اوشهر ونص يعني لسه الدنيا بتبدي تمشي معاكم وبعدين اغلب الناس مش لاقيين شغل يعني متستعجليش اكيد هيجيلك الشغل المناسب
نور..انا عندي فكره بس معرفش هتنفع ولا لا
حاج محمد..فكرت ايه
نور..تحاول تشوفلها شغل مع مستر ليل
تمارا..بفرحه ايه ده الله ينفع ياريت
حاج محمد..هي فكره بس مش عارف ليل مبيشغلش حد معاه غير لما بيعرف اصله من فصله وانا قايله انهرده ان اللي عملت الحادثه قريبتنا واخاف يدور وراها
نور..وانا كمان لما نوح جه قولتله كده
عشق..طيب مش حضرتك بتقول انك تعرفه من زمان وحضرتك اللي مربيه وشغال معاه من ايام بباه يعني اكيد بيثق فيك ولو قولتله انها قريبتك مش هيدور وراها
حاج محمد..يابنتي اللي بتقوليه ده صح بس ليل مش سهل زي مانتي فاكره ليل عنده الشغل شغل والقوانين بتاعته تمشي علي اي حد طب ده شغال معاه اخوه وابن خالته وابن عمه وعمه نفسه كلهم بيعملوله الف حساب وهما عارفين انه فالشغل شخص تاني يعني لو حصل وحد فيهم غلط مبيرحمش وبيتعمله إنذار زيه زي اي موظف
عشق..للدرجادي
حاج محمد..واكتر من كده
زهره..يعني من الاخر معندوش ياما ارحميني وبعدين ده باين من اسمه
عشق..صحيح يابابا ايه حكايه اسمه دي حضرتك قولت هتقولنا عليها
حاج محمد..ايوه صح عزام باشا والد ليل..اتجوز من مدام سهام واعدو فتره حوالي 3سنين من غير خلفه كانت مدام سهام بتحمل وللاسف الحمل مكنش بيأعد اسابيع وينزل وفمره حملت كانت المره الرابعه الدكتور قالهم انها مينفعش تتحرك خالص عشان الجنين يثبت وتفضل كده طول ال9شهور خصوصا ان دي المره الرابعه ينزل فيها الطفل سمعت الكلام وفضلت نايمه عدي اسبوع اتنين شهر اتنين وهي محافظه ومش بتتنقل من السرير فيوم صحيت من النوم حاسه بوجع جامد قام عزام باشا عشان يوديها المستشفي بسرعه وقبل ما يخرجو من البيت كان الطفل نزل انهارت وهو كمان كان حزين واعدت فتره مكتئبه وحست ان خلاص فرصتها فالحمل صعبه عدي حوالي 6شهور عزام باشا فيوم حلم انه بيصلي فالمسجد وشايف شيخ اعد لابس ابيض بيقرا قرأن وبيقول
((هو الذي جعل لكم الليل لتسكنوا فيه))
وفضل الشيخ يقول الايه دي بس ومش بيكمل القرآن خلص صلاه وفضل باصص علي الشيخ عايز يعرف هو ليه مش بيكمل صحي من النوم كان آذان الفجر بيأذن قام صلي ومحطش في باله..عده كام يوم وحلم تاني ان السما بتمطر وسامع صوت جاي من السماء مسمع الدنيا كأن في ميكرفون شغال في السما بيقول
بيقول نفس الايه
((هو الذي جعل لكم الليل لتسكنوا فيه))
وايه تانيه بتترد
(((والفجر وليال عشر)))
واخر الحلم شاف مدام سهام جايه من بعيد مبتسمه وباين علي بطنها انها حامل صحي من النوم علي صوت مدام سهام..بتبشره انها حامل وطايره من الفرح
حكالها الرؤيتين..وقالها لو جه ولد هنسميه ليل ولو جات بنت هنسميها فجر
وفضل يعدي شهر ورا شهر لحد ما الحمل كمل وعرفو انه ولد وولدت بالسلامه وفعلا سموه ليل
بس هي دي كل الحكايه
زهره..بس اسمه حلو جدا ومش منتشر
نور..تصدقو اني اول مره اعرف معني اسمه ماتقولنا بقي ياحاج بالمره نوح مين سماه
حاج محمد لا انتي شكلك رايقه انا هقوم انام عشان مش قادر
نور..ماتخليك شويه يابابا
حاج محمد..والله ما قادر انا جيت من الشغل علي ملا وشي وحاسس بصداع
عشق..خلاص ادخل ارتاح يابابا
حاج محمد..المهم ياتمارا مش عايزك تقلقي بصي انا هحاول اقوله وزي ماتيجي تيجي بس مش الوقت استني بس تفكي اللي في ايدك دي وتبقي كويسه عشان لو وافق وطلب يشوفك تكوني جاهزه للشغل
تمارا..بجد يابابا
حاج محمد..اه والله
تمارا..طيب هو لو مفيش ادامنا غير انه يعرف حكايتي لو عرف مش هيوافق
حاج محمد..بالعكس ليل مش كده بس انا اللي مش عايز اي حد مهما كان مين يستغل حياتكم
تمارا..ان شاء الله خير
حاج محمد..ان شاء الله اول ما تشدي حيلك بقي انا هفاتحه علي طول
تمارا..ماشي يا احلي بابا فالدنيا
حاج محمد..تصبحو علي خير يابنات
وحضرتك من اهل الخير
دخل عم محمد ينام ودخل البنات اوضتهم وفضلو يرغو شويه
تمارا..نور هو انتي مش مرتبطه بحد
نور..بمرح انا لا بس نفسي
تمارا..والله انا اللي نفسي
عشق..اتلمي يابت انتي وهي حرام على فكره
نور..هو ايه اللي حرام الحب
عشق..لاطبعا الحب مش حرام انا بس الارتباط عموما وانك تكلمي راجل وتخرجي معاه تسمحيلو انه يكون قريب منك يمسك ايدك يلمسك كل دي حجات حرام
نور..انا معاكي ان حرام اسمح لراجل يلمسني او يمسك ايدي بس ازاي هحب راجل من غير ما اكون اعرفه او اتكلم معاه
عشق..مقصدتش حرام بالمعني بس بردو مش معناه اننا اول مانعجب بحد نخرج ونتكلم والكلام ده في حب نضيف بجد واكيد الحب بيجي بعد الجواز الاهم من كل ده انه يكون بني ادم محترم بيتقي الله
نور..بصي هو انتي كلامك صح بس بصراحه انا استحاله اتجوز من غير ما احب
تمارا..وانا كمان مش متخيله اني اتجوز واحد وبعد كده افكر احبه انا ان مكنتش احبه قبلها استحاله اتجوزه
زهره..بصو هي عشق بتتكلم من ناحيه الدين انه شرعا حرام بس على فكره انا كمان استحاله ارتبط بحد وابني حياه من غير مااكون حباه لاني مش هقدر اعيش معاه وبعدين انا ايه ضمني اني احبه بعد الجواز مش يمكن اكتشف انه شخص وحش
عشق..امال هما عملو الخطوبه ليه ماهو عشان تعرفي شخصيته ويعرف شخصيتك ولو مفيش قبول اكيد مش هتكملو القبول بدايه الحب وبعدين مش كل الرجاله كويسه تضمني منين ان اللي ترتبطي بيه وتفضلي تكلميه يطلع راجل ومحترم اكيد فالاخر هتضطري تسبيه وتبقي غضبتي ربنا بمعرفتك براجل مبيربطكيش بيه اي حاجه ووقتها الموضوع هيبقي بالنسبالك عادي واللي يخليكي تعرفي راجل هيخليكي تعرفي اتنين وتلاته وعشره وصورتك ادام الناس اللي كل شويه يشفوكي مع حد هتتهز وسمعتك تبقي فالارض حتي لو انتي محترمه وبتحافظي علي نفسك بجد الناس مش هترحمك الناس ملهاش غير الظاهر يابنات
نور..طيب و تضمني منين ان حتي لو في خطوبه انك تقدري تعرفي كل حاجه عنه الرجاله مبتبنش غير الكويس وبس وبعد كده بتعرفي الشخص علي حقيقته ساعتها لو شخصيته معجبتكيش هتضطري تعملي حاجه من الاتنين يااما هتكملي وتقولي ده نصيبي واعيش وخلاص خصوصا لو في اولاد بينكم او هتطلقي وتبقي حصلتي على لقب مطلقه وبردو ساعتها الناس مش هترحمك لان المطلقه في مجتمعنا الناس بيبصولها بنظره تانيه
تمارا..فعلا نور عندها حق الراجل بيقدر يعرفك بس اللي هو عايزك تعرفيه ولما بتتجوزو بتكتشفي شخص تاني خالص غير اللي انتي كنتي تعرفيه
نور..وبعدين ياعشق يعني معني كلامك ده انك من اول عريس يتقدملك هتوافقي عليه وتقولي هحبه بعد الجواز
عشق..مش شرط يانور ماانا ممكن حد يتقدملي ومن قبل ما اعد معاه او أتخطبله اقفل منه او احس اني قلبي مقبوض او جوايا رفض من ناحيته وممكن شخص تشوفيه تحسي انك متقبلاه مبدأيا وتدي لنفسك فرصه تأعدي معاه وفالاعده دي بتحددي انك ممكن تديله فرصه انك تتخطبيله او لا ولو وافقتي عالخطوبه فالفتره دي اكيد بيحصل بينكم مواقف تبين اذا كان هو ده الشخص اللي تكملي معاه حياتك او لا واكيد ربنا مش هيخذلك زي مانتي حافظتي علي نفسك ومخذلتيهوش
زهره..يعني ياعشق انتي مش ممكن تحبي او تتعلقي بشخص او حتي تعجبي بحد
عشق…بصو انا مش عارفه انا اولا عمري ماحصل اني اعجبت بحد اواتشديت لحد لاني ديما خايفه اغضب ربنا ويمكن بردو اكون ملاقتش الشخص ده خصوصا ان انا متعاملتش مع ولاد الدار بتاعتنا كانت بنات حتي المدارس ويوم ماابتديت احتك بالولاد كان فالجامعه وطبعا ده استحاله لان كلهم طلاب ومن سني يعني لسه صغيرين بيتصرف عليهم وميقدروش يتحملو مسؤوليه اه في شباب بتشتغل فالجامعه معايا بس اغلبهم بتوع هزار وضحك واللي جاي من الاول عشان يصاحب ويتسلي وانا مش كده
نور..طيب مفيش ولد قبل كده قالك انه معجب بيكي او حتي مثلا مفيش في صحابك ولا ولد
عشق…لا في بس وقتها اتكلمت بكل احترام وقولتله اني مليش فالكلام ده ومن وقتها خلاص الموضوع خلص
ومن ناحيه في في صحابي ولاد اه في بس هما مش اكتر من زمايل والحقيقه ربنا كرمني باتنين محترمين بيعتبرونا كلنا زي اخواتهم يعني اللي عايزه افهمهولك اني مش مقفله اه عارفه ديني كويس بس مش متزمته ومش ضد الحب خالص والله بالعكس انا نفسي احب واتحب بس مش عايزه اغضب ربنا وخصوصا يانور ان احنا ظروفنا مختلفه شويه ممكن اي حد يعرف ظروفنا يطمع فينا لان باختصار احنا ملناش اهل
نور..علي فكره ياعشق انا عجباني شخصيتك جدا حساكي كده عاقله وقويه وتقدري تمشي حياتك صح
عشق..الدنيا علمتني كتير يانوروالحياه اللي عيشتها ممكن تخليني ابقي عكس كده اخرج واروح واجي علي كيفي اعمل الغلط والحرام مهتمش بالدراسه ماهو انا مليش اهل ولا كبير بقي وهقول اهلي السبب وهما اللي وصلوني لكده وهما السبب في ضياعي من البدايه بس انا حبيت اثبت عكس كده علي اد ما المديره بتاعتنا كانت قاسيه علي اد ماهي اثرت فيا من غير ماتحس انها عملت معايا جميل حنان دي مكنش في علي لسانها غير كلمه بنت حرام بنت حرام الكلمه دي علي اد ما كانت بتقتلني وبتوجعني وبتهينني وكانت ممكن تخليني اوحش بني ادمه فالكون علي اد ماكانت حافز ليا اني اثبتلها هي وغيرها ان انا احسن من اهلي نفسهم ومش شرط اني اهلي شياطين اطلع زيهم بالعكس اهلي ميعرفوش يعني ايه ربنا لاكن انا اعرف اتربيت في ظروف قاسيه مفيش طفل يقدر يعيش اللي احنا عيشناه بس عيشنا وقدرنا واتعلمنا وبقينا زينا زي اللي عنده اهل
نور..وهي عينها مدمعه انا بحبك اوي ياعشق
عشق..وهي بتحضنها وانا بحبك اوي يانور
تمارا..عشق عندها حق يانور ولولا عشق في حياتنا كان زمانا ممكن نبقي من البنات دي هي اللي فضلت ورانا عشان نصلي ونقرا قرأن ونحفظه هي اللي خلتنا نلبس الحجاب وديما كانت بتكلمنا بعقل عشق مش بس اختنا عشق كانت لينا الام
عشق..خلاص بقي هعيط على فكره
زهره..طيب نور انتي قولتي ان عمرك ما ارتبطتي طيب محبيتيش
نور..ارتبكت انا لا مفيش انا لا لا
تمارا..ايوه ادام اتلخمتي كده يبقي حبيتي
نور. بضحك انتو بعد اللي عشق قالته ده عايزيني اتكلم عشان يقام عليا الحد
زهره..وتمارا في نفس واحد خوافه
عشق..احنا اتفقنا بقي ان الحب مش عيب بس في حجات لازم نمشي عليها
نور..بصو هو حب ومش حب
عشق..ايه دي فزوره.
نور..مش فزوره ولا حاجه بس تقدري تقولي كده الحب المستحيل
تمارا..ايه يابنتي الالغاز دي حب مستحيل ليه
نور..انا هحكيلكم وهتعرفو ليه انا فتحت عيني عالدنيا مكنش ليا غير ماما وبابا هما كل حاجه في حياتي وماما بعد كده اتوفت مبقاش ليا غير بابا هو بيخاف عليا جداا مليش صحاب يعني ممكن اكون عارفه جيرانا والشارع كله بس مليش صحاب عيشت انا وبابا المدارس اللي كنت فيها كانت خاصه وكان معايا ولاد عادي ودخلت الجامعه معايا ولاد عادي بس عمر ماحد شدني غير واحد بس
زهره..مين هه
تمارا..وهي بتخبطها على راسها يعني هي لو قالت مين هتعرفيه
زهره..بضحك لا
نور..نوح
عشق..نوح مين هو ده اللي قولتي عليه لبابا انه جابله ورق اخو ليل
نور..ايوه هو.
تمارا..يابنت الايه نوح السيوفي مره واحده
نور..لابس مش زي مانتي فاكره وكملت وهي عينها كلها دموع وبتحاول على اد ماتقدر انها متعيطش نوح انا اعرفه من وانا صغيره فالاول وهو صغير كنت بشوفه كتير كان ديما يجي مع باباه لما كان بيجي لبابا عمو عزام كان بيحب بابا جدا كان ديما يجيله هنا فالخان لما يحب يتكلم مع حد فاكان بيجي لبابا واوقات كان نوح بيشبط فيه وكان ديما يجي معاه كنت بحب العب معاه كان عندي 3سنين ونوح كان عنده 11سنه هو اكبر مني ب8سنين كان بيجي ياعد يلاعبني ويأكلني هو كان بيتعامل على اني بيبي بالنسباله وانا طبعا مكنتش افهم كنت بلعب وخلاص فضلت اكبر وهو يكبر مع الوقت بقى مش بيجي كتير لانه ابتدا يكبر وكل فين وفين كنت اشوفه مكنتش فاهمه ساعتها يعني ايه حب بس كنت متعلقه بيه بحكم اني مليش اخوات ولا صحاب ولا حتي قرايب من سني مكنتش بشوف غيره كنت لما بشوفه قلبي بيفضل يدق من الفرحه وكبر اكتر نوح وانا كبرت وبقيت في سن المراهقه وابتديت اعرف يعني ايه حب واتعلقت بيه اكتر ولاني مش بشوفه بقيت احاول اعرف عنه اي اخبار كان لمابابا يجي من الشغل اخليه يحكيلي يومه بالتفصيل وكل ده عشان اسمع اي حاجه عن نوح ورغم اننا بعيد عن بعض بقيت اعرف عن طريق بابا بيحب ايه بيكره ايه شخصيته ازاي بيحب الضحك ولا جد زي ليل وفضلت اجمع عنه معلومات لحد ماعرفت كل حاجه عنه خصوصا لما ابتدي ينزل الشغل معاهم كنت بتابع اي حاجه تخصه وصفحته عالفيس واي حاجه تخص شغلهم كنت ادخل وادور واشوف صوره وهو فالشغل وهو مع صحابه كل حاجه معرفش ليه كنت بعمل كده بس مكنش في اي حاجه في بالي غير اني عايزه اعرف كل حاجه عنه اطمن عليه اعرف اخباره
انتو تعرفو قبل ما ادخل الجامعه كان مره بابا بيحكيلي ان المحامي بتاع ليل في بينهم مشاكل وان ليل خلاه يسيب الشغل الخاص بالشركه وانه بيشوف محامي تاني الفكره جت في بالي وقررت ادخل كليه حقوق واكون محاميه عشان اشتغل معاهم وابقي ديما ادام نوح
ومن وقتها انا بحبه وهو ميعرفش اي حاجه اصلا ولا انا في باله
بصو..انا عارفه ان اللي انا في ده وهم واني ابعد كتير من اني اوصل لنوح نوح عرف بنات كتير وكلهم من عائلات معروفه عارفه انه اكيد مش هيبصلي ولا اجي في باله بس غصب عني بحبه ومش قادره اشيله من قلبي
انهرده لما شوفته فضلت واقفه مش بنطق هو بيكلمني وانا مش معاه مش قادره اصدق انه ادامي عارفين كان بقالي سنه بحالها مشفتهوش انا معايا دفتر صغير بكتب فيه تاريخ كل مره بشوفه فيها وانهرده تقريبا بقالي حوالي سنه وشهر
عرفتو بقي ليه بقولكم انه حب مستحيل لانه حب من طرف واحد
عشق…خدتها في حضنها بصي يانور كل اللي انتي بتقوليه ده يبين اد ايه انتي بتحبيه بس انا عايزه اقولك حاجه مش هكلمك في حرام وحلال لانك معملتيش حاجه حرام وحب الطفوله ده من انضف انواع الحب بس كل اللي هقولهولك حرام عليكي نفسك انتي ازاي قادره تعشمي نفسك بحد هو مش حاسس بيكي اصلا
نور..بدموع غصب عني ياعشق انا فتحت عيني عالدنيا لقيت نوح مش قادره اشيله من قلبي ولا قادره احب غيره ولا ينفع حتي اني احسسه بحبي ليه
عشق..بس انتي كده هتتعبي يانور هو شايف حياته لانه باختصار ميعرفش انك بتحبيه وفنفس الوقت بعيدا عن الهبل اللي انتي بتقوليه ده انه يعرف بنات وانهم من عائللات كبيره فامش هيبصلك الحب ميعرفش غني او فقير يانور يعني هو لوحبك مش هيهمه اي حاجه وهيحارب عشان يوصلك
لاكن اللي انتي فيه ده صعب اوي انتي الوحيده اللي خسرانه فيه طب تخيلي حب وارتبط واتجوز هتعملي ايه
نور..متقوليش كده انا ممكن اموت فيها
عشق..بعد الشر عنك يا نور متقوليش كده بس لازم تفكري شويه هو ملوش ذنب لانه ميعرفش
زهره..طب قدري عرف ورفض الحب ده
عشق..يبقي عالاقل كان صريح معاها وخلينا منضحكش علي بعض هو مش بيحبها اصلا هو ليه حياه تانيه خالص ميعرفش عن نور حاجه كل اللي بينهم بالنسباله انها بنت الراجل اللي بيشتغل معاهم وكان بيربطهم ببعض ايام طفوله انما هي اللي كملت الحكايه لوحدها
نور..طب قوليلي اعمل ايه
تمارا..هي بصراحه ملهاش حل يانور
عشق..انا بصراحه مش عارفه اقولك ايه بس عايزه اطلب منك انك تعيشي حياتك وتبطلي تفكري فيه او تخليه محور حياتك صدقيني يانور لو انتو الاتنين لبعض لو الدنيا دي اتقلبت عشان الواقع يتغير هتفضلو لبعض
نور..وهنكون لبعض ازاي وهو حتي ميعرفش اني بحبه انا حتي كل مره بشوفه مش بحسسه بده بتلخم وبتلغبط وبقفل معاه الكلام بسرعه وبختفي من ادامه يمكن دي اول مره انهرده اطول معاه فالكلام شويه غير كده مفيش فرصه
عشق..صدقيني يانور لوليكي نصيب في قلبه هتبقي ليه
نور.يارب ياعشق
تمارا..بحب هو يطول اصلا ده انتي قمر
نور..بضحك هو قمرين
تمارا.. لا ده انتي واقعه واقعه
فضلو يتكلمو شويه واخيرا ناموا
……
اما عند ليل..خلصت سهرتهم وروحوا ليل كان راجع سكران بعد ما شرب كتير
طلع خد شاور ونام عالسرير
وفضل باصص فالسقف وسرحان
فلاش..باك
ليل..الوو
ريما..ايوه ياحبيبي
ليل..وحشتيني
ريما..انت كمان وحشتني بس مخصماك
ليل..ليه بس
ريما…عشان بقالك فتره مشغول من يوم عيد ميلادك ومن وقتها مش شوفتك كل ما اكلمك مشغول ومش عارفه اشوفك ولااكلمك وبستني اليوم يعدي عشان تكلمني بالليل شويه قبل ما تنام
ليل..حقك عليا ياقلب ليل والله كان في شغل الفتره اللي فاتت كتير وانتي عارفه بابا تعبان جدا وانا اللي شايل الشغل الفتره دي
ريما..عارفه بس انت واحشني جدا وعايزه اشوفك وزهقانه جدا مش لاقيه حاجه اعملها وصحابي سافرو ومرضتش تخليني اسافر معاهم
ليل..حقك عليا عارف اني مقصر معاكي عشان كده بكلمك بكره انا اجازه وملكك اليوم كله
ريما..بفرحه بجد
ليل..بحب بجد ياقلب ليل هعدي عليكي بكره الساعه 9الصبح تكوني جاهزه
ريما..9الصبح ايه احنا هننزل نبيع لبن ولا عشان تخلص بسرعه الخروجه وترجعني بسرعه
ليل..انا قولتلك اني بكره انا ملكك اليوم كله صح بس انا عاملك مفجأه ولازم نلحق اليوم من اوله
ريما..ماشي 9بالدقيقه هكون مستنياك
ليل..وانا مش هتأخر عليكي ياعمري
عدت الساعات
والساعه 9كان ليل عند ريما خدها وركبو العربيه
ريما..احنا رايحين فين
ليل..عشر دقايق وتعرفي
وصل اخيرا ليل نزل ونزلت ريما
ريما..بصدمه ايه دي طياره
ليل..اه ياستي يلا نركب
ريما..نركب ايه وايه الطياره دي ده ناقص تقولي انك هتسوق
ليل..بضحك لا مش انا ياستي دي طياره خاصه انا اجرتها مخصوص عشانك انهرده وهوديكي بيها مكان تحفه
ريما..بجد
ليل..بجد يلا بقي عشان اليوم ميضعش مننا
ركبت ريما وليل ووصلو الغردقه قضو اليوم كله فالبحر ضحك وهزار ولعب في الملاهي المائي وبعد ما خلصو خدها علي مطعم فالبحر مكنش في غيرهم كان حاجزه كله ليهم هما الاتنين المكان كان كله مفروش بالورد اعدو اتعشو مع بعض وقضو وقت جميل كله حب ورومانسيه وبعد يوم طويل رجعو تاني
بااك.
ليل..بوجع مبكرهش في حياتي حد ادك كلكم زباله كلكم زي بعض وبعد تفكير كتير اخيرا استسلم للنوم
عدي كذا يوم من غير اي جديد تمارا ابتدت حالتها تتحسن عشق وزهره زي ما هما في شغلهم لاكن عشق مش مرتاحه فالشغل بس مش عايزه تسيبه
حاج محمد بيحاول يتلاشي اي سؤال من ليل عن قريبته
واخيرا تمارا فكت ايدها وبقت احسن
ليل..خرج من اوضه الاجتماعات بتعب وارهاق
جاسر..اخيرا خلص الاجتماع ده
نوح..انا جعان اوي
ادم..ومين سمعك
ليل..اطلبوا أكل طيب عشان نتغدي
دخل ليل مكتبه وكلهم وراه
طلب ليل قهوه وغدا من السكرتيره
بعد مرور وقت خبط حاج محمد ودخل
ليل..ايه ياراجل ياطيب خلصت
حاج محمد..كله تمام مفيش اي حاجه تاني خلاص
ليل..طيب كويس الاجتماع ده كان تقيل عليا بشكل والصفقه دي لو كانت راحت كنا خسرنا كتير
جاسر..علي اساس انك بتخسر
ليل..لاطبعا بس الصفقه دي بالذات مكنش ينفع نخسرها
فالوقت ده خبط الباب ودخلت السكرتيره جيبالهم الاوردر اللي طلبوه وخرجت
طلعو الاكل وفضلو ياكلو ومعاهم حاج محمد
ليل..حد فيكم وراه شغل تاني
نوح…انا شويه ورق بسيط كده عايز بس اراجعه
ادم. انا خلصت
جاسر وانا كمان
الحاج..محمد انا كمان خلصت
ليل..طيب انا كمان لسه شويه اللي حابب يروح يرتاح يروح اليوم كان متعب انا عارف
حاج محمد انا عايز منك خدمه يا ليل يا ابني بس يعني اصل
ليل..في ايه ياحاج محمد انت محتاج فلوس او اي حاجه
حاج محمد..لا لا يا بني فلوس ايه مستوره الحمد لله
جاسر..لنوح وادم طب يلا ياشباب نسبهم لوحدهم شويه
حاج محمد..لا يا ابني خليكو انا بس طالب خدمه منك يا ليل يا ابني نفع نفع منفعش خلاص
ليل..لو اقدر مش هتأخر عنك يا راجل يا طيب
حاج محمد..يعني كنت بقول لوينفع تشوف شغل لي لي
ليل..لمين لنور
حاج محمد..لا لا مش نور دي يعني بنت قريبتي اعده معايا هنا من فتره بسيطه وبتدور على شغل
ليل…هي دي اللي تعبت قبل كده
حاج محمد..ايوه يا ابني هي
ليل..مفيش مشكله ياحاج محمد خليها تيجي واقابلها وتجيب السي ڤي بتاعها
حاج محمد..لا ماهو المشكله انها لسه بتدرس هي في جامعه القاهره في كليه تجاره سنه تالته يعني كنت بقول لو ينفع تشتغل اي حاجه تحت التدريب يعني حاجه تساعدها
ليل..هو في ايه ياراجل ياطيب انا سايبك براحتك بقالي فتره كده بمزاجي بس يعني مش ملاحظ ان غريبه حكايه قريبتك دي خصوصا اني عارف ان تقريبا علاقتك بأهلك وباهل مامت نور تعتبر مقطوعه وانت ملكش حد
الحاج..محمد وهو بيمسح عرقه بارتباك
لا بس يعني
ليل..قاطعه بص انا مش عايز اضغط عليك او اعرف حاجه انت مش حابب تقولها عموما ماشي هنشوفلها شغل خليها تيجي الوقت اللي يرحها بكره بعده اي وقت
جاسر..انا محتاج سكرتيره معايا خليني اشوفها تشتغل شويه تحت التدريب ولو عجبني شغلها هخليها تكمل معايا
حاج..محمد بفرحه ياريت
ليل.. طيب مبدأيا تمام وكمل كلام مع جاسر هو انت مش عندك سكرتيره
جاسر..كان عندي لحد امبارح وطيرتها
ليل..بأستغراب ليه
جاسر..كانت تحت التدريب بردو بس غبيه ولا فاهمه اي حاجه دخلتلي ميت معاد في بعض وكذا ميتنج يعني بوظتلي الدنيا وانت عارفني انا بحب كل حاجه تبقي Under control
ليل..اه طيب عالله اللي جايه دي شغلها يعجبك
حاج محمد..والله هتعجبك ان شاء الله المهم اجبها امته
ليل..انا معنديش مانع
ان شاءالله من الوقت
جاسر..ولا انا عموما لو تمام بكره خليها تيجي
حاج محمد..تمام جدا بكره تبقي هنا ان شاء الله
هستأذن انا بقي وهروح افرحها
ليل..ماشي ياراجل ياطيب
خرج عم محمد..اما ليل فا فضل يبص على أثر عم محمد بغموض
نوح..ليل ليل ليييييل
ليل..ايييييه
نوح..في ايه
جاسر..سرحت في ايه
ليل..عادي ولا حاجه
ادم…الراجل ده انا طول عمري بحبه لله فالله عشان جد ودوغري بس صراحه اول مره احس انه وراه حاجه
جاسر..وانا كمان على فكره انا ممشتش السكرتيره ولا حاجه اينعم شغلها زفت وفعلا همشيها بس حبيت اقوله كده عشان بصراحه الفضول هيقتلني عايز اعرف ايه حوار قريبته ده
نوح..والنبي طول عمرك بتبهرني
جاسر..بضحك من بعض ما عندكم
ليل..كله هيبان متستعجلوش رغم اني بطمنله جدا وعارف ان مفيش اي حاجه وحشه من ناحيته بس انا كمان عندي فضول جامد وكمل بغموض وهو بينفخ دخان سجايره
عموما بكره مش بعيد بصوله الشباب باستغراب
يتبع…
لقراءة الفصل السابع : اضغط هنا
لقراءة جميع فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية بريئة حطمت غروره للكاتبة ميرا أبو الخير