رواية شمس الفصل الثاني 2 بقلم نور محمد
رواية شمس الفصل الثاني 2 بقلم نور محمد
رواية شمس البارت الثاني
رواية شمس الجزء الثاني
رواية شمس الحلقة الثانية
وقبل ماتفكر اكتر كان عيسى بيبص عليها بحده وقال:انتي اسمك ايه
اتوترت شمس اوي من سؤاله وقالت بتوتر: انا اسمي شمس احمد
تابع عيسي للمأزون: انا اقبل شمس احمد زوجه لي
اكمل المأزون بمقولته المشهوره: بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكم في خير
كتب الكتاب ورحل المأزون فنهض عيسى بشموخ وسحبها معاه وقال: ياله حنسافر دلوقتي
رد عليه شمس: حنسافر فين؟!!
: مش من حقك تسئلي انتي تاجي معايا بدون صوت سامعه
هزت رأسها بخوف لانها بقت بتخاف منه اوي وعيسى طلع في العربيه وهي معاه
وبعد وقت كتير وصل اخير لمنزله في مدينه القاهره كان منزل عادي مش قصر او فله وعلى الطراز القديم بس كان كبير وجميل اوي
طلع عيسى من العربيه وسحبها معاه لداخل البيت اول مادخل لقى ست كبيره قاعده ومعاها شاب في عشرين من عمره بيتكلمو سوى
حمحم عيسى وقال: احم السلام عليكم
نظرت الست والشاب لعيسى بدهشه لتقول الست بفرحه: حمدله على سلامتك ياحبيبي اخير ياعيسى رجعت يابني
قرب عيسى منها وقبل ايدها بحنان وقال: ازيك ياست الكل وحشتيني اوي
رد عليه: وانت كمان يابني والله ايه مين دي ياعيسي مش دي
انصدمت بعد ماخدت بالها منها وقالت: هدى مش دي خطيبتك هدي ياعيسى
ابتسم عيسى وقال: ايوه يامي هو وخلاص بقت مراتي مش خطيبتي بعد دلوقتي
قام الشاب بفزع وقال: نعم انت بتقول ايه ده مستحيل هي هي
قاطعه عيسى ببرود: ايه ياعز مالك مصدوم كده ليه شوفت عفريت قدامك والا الخبر دايقك اوي
بلع عز ريقه وقال: ها لا ابدا بس اتفاجئت مش اكتر عن ازنك يامرات عمي عندي شغل مهم
ردت عليه: ازنك معاك يابني اتفضل طبعا
خرج عز وعنيه مصوبه على شمس بصدمه وهو مش مصدق الي بيشوفه قدامه
فقالت هبه ام عيسى: تعالي يابنتي هنا سلمي عليا والا مش وحشتك ياهدى
نظر لها شمس بتردد وهي خايفه من عيسى اوي لغايه ماسمعت صوته الغاضب
: ايه اطرشتي والا ايه تعالي هنا بسرعه سلمي على امي
اتنفض جسدها كله وبقت بتترعش من الخوف وهي بتقدم رجل وتاخر رجل من الخوف
: تعالي يابنتي انتي خايفه من ايه
قربت منها فاخدها هبه في حضنها بتملك وحست برعشه جسدها فبصت على عيسى الي ابتسم ليها
وبعدها بعدتها عنها وقالت: خد مراتك ياعيسي الليله ليلتك يابني وانا عاوزه افرح بيك وبعيالك كمان
خلصت جملتها فزادت ضربات قلب شمس بخوف اكتر وارتعش جسدها لما عيسى مسك ايدها وقال: ان شاء الله حيحصل ياماما وقريب اوي كمان
سحبها خلفه الي غرفته الي فوق واول مادخل راماها على السرير بقوه وقفل الباب فاتعشت اكتر شمس وهي بتبص عليه بخوف
: انت بتعمل ايه ليه بتقرب كده
نزع عيسى التيشرت بتاعي لتبرز عضلاته القويه بشده وهو يتقدم بتجاها وقال: مالك ياعروسه ده اليله دخلتنا الي اتأجلت من زمان
*************
وفي مكان تاني في محافظه الدقهليه في منزل كبير يليق بعيله الحسيني كان يجلس على كرسيه وامامه ابنه ينظر له بغضب
:هربت هربت ازاي يعني من هنا وراحت فين ياكامل
رد كامل:يابابا اهدي انا حلاقيها اوعدك لو هربت لاخر العالم حجيبها هنا تاني
:تجيبها ازاي ماكله بسببك انت انا قولتلك قرب منها وخليها تحبك علشان ورث العيله كله كتبه جدك باسمها هي بعد ما خلصت من امها وابوها علشان اورث لوحدي طلع ابويا كاتب كل حاجه باسمها هي قبل مايموت وخرب عليا الدنيا كلها وخلاص فات على موته ثلاث شهور ومش فاضل غير ثلاث شهور تاني والوصيه بتاعته تتفتح وسعتها حنخصر كل حاجه انت فاهم
رد عليه كامل بخبث:فاهم يابابا وانا قربت منها بس هي طلعت مش ساهله ووضرخت علشان تكشفني قدامكم ولما كذبتها خافت وهربت بس حجيبها اوعدك حجيبها وحندمها على رفضها لكامل الحسيني وحتشوف بابا
قرب محمد بباه بغضب وضربه كف قوي:كله بسبب انت انا حخسر شغلي والمحلات والبيت الكبير ده كمان بسبب غبائك انت بس غور من وشي مش عاوز اشوفك غير وعندك خبر عنها ياله
قام كامل وهو بيبص عليه بغيظ واستدار للزهاب بس وقف على رنت الفون بتاعه اخده بسرعه وفتح
: ايه فيه اخبار عندك مش كده قول بسرعه
سمع الطرف التاني وقال
: تمام اوي انا من بكره حنزل القاهره شكرا اوي
قفل واستدار لبباه بفرحه وانتصار وقال
: الف مبروك يابابا انا عرفت مكانها فين هي في القاهره دلوقتي عند..
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية شمس)